Рішення
від 30.06.2022 по справі 300/7709/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" липня 2022 р. справа № 300/7709/21

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Скільського І.І., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Архівного відділу Івано-Франківської РДА про визнання дій протиправними,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Архівного відділу Івано-Франківської РДА про визнання дій протиправними щодо видачі довідки №100/01 від 18.11.2020 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, щовідповідачем в порушення вимог чинного законодавства видано довідку №100/01-17 від 18.11.2020 року, на підставі якої державним реєстратором припинено юридичну особу релігійну організацію Посічанський Монастир Матері Божої Знамення УГКЦ. Позивач зазначив про відсутність правових підстав для видання такої довідки, оскільки документи для зберігання архівному відділу Тисменицької районної державної адміністрації не передавалися.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник відповідача проти заявлених позовних вимог заперечила з мотивів, наведених у відзиві, який міститься в матеріалах справи. Вказала, на правомірність дій архівного відділу, оскільки відповідно до листа Посічанського Монастиря Матері Божої Знамення УГКЦ від 17.11.2022 року усі наявні в ліквідаційної комісії документи передані вищестоящому органу Івано-Франківському Архієпархіальному Управлінню УГКЦ. Тому, оскільки документи релігійної організації до архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації не передавалися, він не може надати довідку про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, у зв`яку з чим довідка архівної установи видана без порушень вимог чинного законодавства.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, дослідивши і оцінивши докази, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 18.11.2020 року архівним відділом Тисменицької районної державної адміністрації члену комісії з припинення Посічанського Монастиря Матері Божої Знамення УГКЦ Смішку І.М. видано довідку №100/01-17 про те, що документи, які підлягають довгостроковому зберіганню (з кадрових питань (особового складу) вищевказаною організацією на державне зберігання до архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації не передавалися, так як організація не включена до Списку №1 джерел формування НАФ, які передають документи на зберігання до архіву на підставі вимог законодавства.

Також зазначено, що довідка надається державному реєстратору для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.

Підставою для видачі довідки є заява від 17.11.2020 року №17/11/20 члена комісії з припинення Посічанського Монастиря Матері Божої Знамення УГКЦ Смішка І.М., яка адресована начальнику архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації згідно якої повідомлено, що усі наявні в ліквідаційної комісії документи передані вищестоящому органу, а саме Івано-Франківському Архієпархіальному Управлінню УГКЦ, жодних документів для передачі на довгострокове зберігання немає.

Також судом встановлено, що на підставі довідки №100/01-17 від 18.11.2020 року, державним реєстратором припинено юридичну особу релігійну організацію Посічанський Монастир Матері Божої Знамення УГКЦ.

Вважаючи дії архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації щодо можливості видання вказаної довідки, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, суд зазначає наступне.

Закон України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.1993 №3814-XII, регулює відносини, пов`язані із формуванням, обліком, зберіганням і використанням Національного архівного фонду, та інші основні питання архівної справи.

Згідно статті 1 даного Закону, архівна установа, архів, архівний підрозділ, архівний відділ - це відповідно установа чи структурний підрозділ, що забезпечує облік і зберігання архівних документів, використання відомостей, що в них містяться, та формування Національного архівного фонду і/або здійснює управління, науково-дослідну та інформаційну діяльність у сфері архівної справи і діловодства.

Відповідно до статті 23 Закону №3814-XII, систему архівних установ України становлять:

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства;

центральні державні архіви України;

галузеві державні архіви;

Державний архів в Автономній Республіці Крим;

місцеві державні архівні установи;

архівні установи органів місцевого самоврядування;

архівні підрозділи державних наукових установ, музеїв та бібліотек;

архівні підрозділи державних органів, органів місцевого самоврядування, державних і комунальних підприємств, установ та організацій;

архівні підрозділи об`єднань громадян, релігійних організацій, а також підприємств, установ та організацій, заснованих на приватній формі власності;

архівні установи, засновані фізичними особами та/або юридичними особами приватного права;

науково-дослідні установи, а також підприємства та організації у сфері архівної справи і діловодства.

Статтею 32 Закону №3814-XII встановлено, що об`єднання громадян і релігійні організації, а також підприємства, установи та організації, засновані на приватній формі власності, мають право створювати архівні підрозділи для постійного або тимчасового зберігання документів, що не належать державі, територіальним громадам, передавати документи Національного архівного фонду на зберігання до державних та інших архівних установ. Зазначені юридичні особи зобов`язані забезпечити збереженість документів, що нагромадилися за час їх діяльності, до проведення експертизи їх цінності в порядку, встановленому цим Законом, та протягом року з дня реєстрації цих юридичних осіб в установленому законодавством порядку погодити свою номенклатуру справ з однією з державних архівних установ або архівним відділом міської ради.

Мінімальні строки зберігання архівних документів юридичними особами, зазначеними у частині першій цієї статті, визначаються Міністерством юстиції України, якщо інше не передбачено законом.

У разі ліквідації зазначених юридичних осіб ліквідаційні комісії зобов`язані забезпечити впорядкування та збереженість документів, у тому числі документів з кадрових питань (особового складу), регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахуванням і виплатою заробітної плати працівникам, і за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою визначити місце подальшого зберігання архівних документів цих юридичних осіб.

Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 №755-IV(надалі - Закон №755-IV) регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Відповідно до частини 13 статті 17 Закону№755-IV, для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:

1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;

2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Згідно пункту 3 розділу XV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом МЮУ від 18.06.2015 року №1000/5 порядок передавання та подальшого користування документами у разі припинення установи передбачається в розпорядчому документі про її припинення.

Передавання документів установи, що припиняється, входить до обов`язків комісії, створеної для передавання справ і майна.

Якщо установа припиняється шляхом ліквідації, її архівні справи, внесені до НАФ, передаються в упорядкованому стані відповідній державній архівній установі, архівному відділу міської ради, а архівні справи з основної діяльності, строки тимчасового зберігання яких ще не закінчилися, документи, не завершені в діловодстві, а також документи з кадрових питань (особового складу) передаються її органу вищого рівня, якщо він існує, на території Автономної Республіки Крим, відповідної області, міст Києва, Севастополя.

Для державної реєстрації припинення юридичної особи архівна установа (державна архівна установа, архівний відділ міської ради, трудовий архів, приватний архів, правонаступник, орган вищого рівня), яка прийняла на зберігання архівні документи, що підлягають постійному, тривалому (понад 10 років) зберіганню, з кадрових питань (особового складу), видає довідку про прийняття документів. У довідці зазначаються найменування установи, кількість справ за описом справ постійного зберігання, крайні дати; кількість справ за описом тривалого (понад 10 років) зберігання, крайні дати; кількість справ за описом з кадрових питань (особового складу), крайні дати; дата і номер акта приймання-передавання документів.

З аналізу вищенаведених норм слідує, що для державної реєстрації припинення юридичної особи архівна установа (державна архівна установа, архівний відділ міської ради, трудовий архів, приватний архів, правонаступник, орган вищого рівня), яка прийняла на зберігання архівні документи, що підлягають зберіганню, видає довідку про прийняття документів, та яка подається відповідному органу для припинення юридичної особи.

Тобто таку довідку вправі видавати виключно установа, яка прийняла архівні документи.

Як встановлено судом Івано-Франківське Архієпархіальне Управління УГКЦ є органом вищого рівня, яке прийняло на зберігання архівні документи та, відповідно, наділене повноваженнями щодо видання довідки про прийняття документів.

Суд вказує, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

«На підставі» означає, що суб`єкт владних повноважень, крім того, що має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України, зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.

«У межах повноважень» означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх. Під встановленими законом повноваженнями прийнято розуміти як ті, на наявність яких прямо вказує закон - так звані «прямі повноваження», так і повноваження, які прямо законом не передбачені, але безпосередньо випливають із положень закону і є необхідними для реалізації суб`єктом владних повноважень своїх функцій (завдань) так звані «похідні повноваження».

«У спосіб» означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Відтак, враховуючи те, що до архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації архівні документи Посічанського Монастиря Матері Божої Знамення УГКЦ не передавалися, відповідачем протиправно видано довідку від 18.11.2020 року №100/01-17 для державного реєстратора для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.

На переконання суду не прийняття архівною установою документів, виключає можливість такої установи видання довідки для державного реєстратора для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.

Також відповідачем не обґрунтовано правомірність, з посиланням на вимоги чинного законодавства, видання архівним відділом такої довідки.

Окрім цього суд звертає увагу, що відповідно до заяви від 17.11.2020 року №17/11/20 та виданої довідки №100/01-17 від 18.11.2020 року відповідач був обізнаний про передачу документів до Івано-Франківського Архієпархіального Управління УГКЦ.

З урахуванням викладеного дії архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації щодо видання довідки №100/01 -17 від 18.11.2020 року є протиправними.

У відповідності до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути 908,00 грн., судового збору, сплаченого відповідно до квитанції №4746 від 26.11.2021 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 242-246, 255, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю

Визнати протиправними дії архівного відділу Тисменицької районної державної адміністрації щодо видання довідки №100/01 -17 від 18.11.2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Архівного відділу Івано-Франківської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 44211680) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір в розмірі 908 (дев`ятост вісім) гривень 00 копійок судового збору.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ;

відповідач: Архівний відділ Івано-Франківської районної державної адміністрації, код ЄДРПОУ 44211680, вул. Шевченка,10, м. Галич, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 77100.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2022
Оприлюднено04.07.2022
Номер документу105043712
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —300/7709/21

Рішення від 30.06.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні