Рішення
від 29.06.2022 по справі 400/3518/19
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2022 р. Справа № 400/3518/19 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК», вул. Автомобільна, 1 А, офіс 6, м. Миколаїв, 54007 до відповідачів:1. Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053 2. Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001про:визнання протиправним та скасування рішення, оформленого протоколом, в частині внесення до переліку ризикових платників податків; зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК» (далі також позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі також ДПС України), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлено протоколом, в частині включення/внесення Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК» до переліку підприємств, які відповідають Критеріям ризиковості платника податків;

- зобов`язати Головне управління ДФС у Миколаївській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК» з переліку підприємств, які відповідають Критеріям ризиковості платника податків.

Ухвалою від 25.09.2019 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що внесення підприємства до переліку ризикових платників перешкоджає здійсненню господарської діяльності позивача, оскільки реєстрація поданих позивачем податкових накладних для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних автоматично зупиняється і це створює додаткові перешкоди в здійсненні господарських операцій.

Відповідач надав відзив на позов, просив відмовити у задоволенні позову, оскільки оскаржуване рішення не порушує безпосередні права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача, оскільки не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав, та є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників, які відповідають критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань не порушує права та інтереси позивача.

Ухвалою від 24.12.2019 року суд залучив в якості другого відповідача у справі Головне управління ДПС у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 43144729).

Ухвалою від 24.12.2019 року суд зупинив провадження у справі до набрання чинності рішеннями Верховного Суду у справі № 1340/5304/18.

Ухвалою від 04.02.2022 року суд поновив провадження у справі.

Ухвалою від 30.06.2022 року суд замінив відповідача у справі Головне управління ДПС у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 43144729) на його правонаступника Головне управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач, ГУ ДПС).

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Комісією ГУ ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації (далі Комісія), прийнято рішення про включення позивача до переліку ризикових підприємств, з ознакою податкова інформація, відповідно до пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковасті платника податку та критерії ризиковасті здійснення операції від 05.11.2018 року, затверджених листом ДФС України від 12.11.2018 року № 35019/99-99-07-05-02-17, погоджені Міністерством фінансів України згідно листа від 31.10.2018 року № 2610-06-05/28170.

Відповідно до протоколу засідання Комісії від 24.05.2019 року № 80, управлінням податків і зборів з юридичних осіб проведено аналіз даних ЄРПН та встановлено ризикові операції по наступних платниках: TOB «Транссервіс МК» (код ЄДРПОУ 42659885) чисельність працюючих - 1 особа, по операціях за лютий квітень 2019 року встановлено придбання продукції (лушпиння соняшникове гранульоване) від підприємств реального сектору економіки ПП «Люксойл» (код ЄДРПОУ 36349402), ТОВ «Укрсоя» (код ЄДРПОУ 37278720), а також від «вигодоформуючих» підприємств і «транзитерів»: ТОВ «Браагротранс» (код ЄДРПОУ 42587622), ТОВ «Практорг» (код ЄДРПОУ 42456519), які включені до переліку ризикових платників з критерієм ризику «діяльність без відома засновників»; ТОВ «Екоагротрейд» (код ЄДРПОУ 40609099) включено до переліку ризикових з критерієм ризику «платник податку зареєстрований платником ПДВ менше 3-х місяців»; ТОВ «Дженералінвест» (код ЄДРПОУ 42793781) платник з ознаками «зустрічного транзту». Платником ТОВ «Транс Сервіс МК» реалізовано продукцію на підприємства з ознаками «ймовірні вигодонабувачі» інших регіонів на суму ПДВ 5,8 млн.грн.

Враховуючі, що по зазначеним СГ встановлено проведення ризикових операцій, запропоновано розглянути питання щодо доцільності включення ТОВ «Транс Сервіс МК» до Журналу ризикових платників.

З урахуванням викладеного вище Комісією прийнято рішення про внесення до Журналу ризикових платників вище наведених СГ з Критерієм ризику наявна податкова інформація, що свідчить про здійснення ризикових операцій.

Вищевикладене свідчить про те, що протокол комісії від 24.05.2019 року № 80вичерпав свою силу, оскільки за результатами засідання комісії та його складення, Позивача було віднесено до списку ризикових підприємств. Даний протокол жодним чином не впливає на права та обов`язки позивача.

За приписами п. 61.1 ст. 61 ПК України визначено, податковий контроль система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (пп. 62.1.2 п.62.1 ст. 62 ПК України).

В свою чергу, згідно п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано статтями 72, 73 ПК України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 117 (далі Порядок №117; в редакції, чинній на час прийняття спірного рішення).

Пунктом 2 Порядку №117 передбачено, що терміни вживаються у такому значенні: моніторинг сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;

критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;

ризик порушення норм податкового законодавства ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а»/«б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а»/«б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Отже, контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДФС.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Відповідно до статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Підпунктом 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку-даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Отже, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права також була висловлена Верховного Судом у постановах від 25.04.2018 року у справі № 826/1902/15, від 18.09.2018 року у справі № 818/398/15.

Обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Аналізуючи зазначені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд дійшов висновку про те, що внесення до системи АІС «Податковий блок» податкової інформації, щодо відповідності ТОВ «Транс Сервіс МК» критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань.

Аналогічна правова позиція висловнена Верховним Судом у постанові від 20.11.2019 року у справі № 480/4006/18.

Відтак, суд дійшов висновку, що використання контролюючим органом податкової інформації, наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення Товариства до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників які відповідають критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних / розрахунків коригувань не порушує права та інтереси позивача.

Аналогічна правова позиція висловнена у постанові Верховного Суду від 03.03.2020 року по справі № 240/3665/19.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК» (вул. Автомобільна, 1 А, офіс 6, м. Миколаїв, 54007, код ЄДРПОУ 42659885) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) та Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 44104027) про: визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДФС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, оформлено протоколом, в частині включення/внесення Товариства з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК» до переліку підприємств, які відповідають Критеріям ризиковості платника податків; зобов`язання Головного управління ДФС у Миколаївській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Транс Сервіс МК» з переліку підприємств, які відповідають Критеріям ризиковості платника податків відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 30.06.2022 року.

Суддя О.В. Малих

Дата ухвалення рішення29.06.2022
Оприлюднено04.07.2022
Номер документу105044401
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/3518/19

Рішення від 29.06.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 25.10.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні