ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/15372/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гіглави О.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Рябухи Ю.В.,
представника позивача - Кулішова В.П.,
представника відповідача - Яловець М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Приватного підприємства "Полтававторкольормет" до Управління Держпраці у Полтавській області про скасування наказу,
В С Т А Н О В И В:
10 листопада 2021 року (згідно даних поштового конверту) Приватне підприємство "Полтававторкольормет" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Полтавській області, в якій просить скасувати наказ Управління Держпраці у Полтавській області від 21.10.2021 №91 про анулювання дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та №197.21.53.
Вказана позовна заява зареєстрована канцелярією суду 19.11.2021 за вх.№73712/21.
Позовні вимоги вмотивовані безпідставністю прийняття Управлінням Держпраці у Полтавській області наказу від 21.10.2021 №91 про анулювання ПП "Полтававторкольормет" дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та №197.21.53, оскільки під час отримання підприємством вказаних дозволів у останнього були наявні всі необхідні документи та відомості, а також дотримані всі вимоги законодавства.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання.
16.12.2021 до суду надійшов відзив на позов, в якому відповідач вказує на безпідставність позову, з огляду на правомірність винесення наказу від 21.10.2021 №91 про анулювання дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та №197.21.53. Зауважує, що підставою для винесення спірного наказу слугувало виявлення недостовірних даних щодо виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозволи. Вказує, що 05.07.2021 до управління надійшли від ПП "Полтававторкольормет" дві заяви на одержання дозволу: на вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів та на кран мостовий підвісний електричний однобалочний ПКО-3,2-9,0-6,0У2. Також разом із заявами були надані копії висновку експертизи №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021. Управління зазначає, що посадові особи не вправі перевіряти висновок експертизи чи заяви при їх надходженні. Відповідно до тих даних, які зазначені в заяві, за наявності підстав, управлінням видається дозвіл на виконання робіт чи на об`єкти. З огляду на викладене, за заявою суб`єкта господарювання Управлінням Держпраці у Полтавській області 20.07.2021 видано дозволи №196.21.53 на вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів та дозвіл №197.21.53 на кран мостовий підвісний електричний однобалочний ПКО-3,2-9,0-6,0У2. У подальшому, у період з 12.08.2021 по 18.08.2021 посадовими особами управління була проведена позапланова перевірка виконання суб`єктом господарювання припису, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного контролю, за результатами якої видано припис №ПЛ2084/1287/А-ПЛ3479П1287/А/П від 18.08.2021, де в пункті 5 зазначено порушення вимог пункту 8 глави 5 розділу VІ НПАОП 0.00-1.80-18, а саме: працівники, що керують вантажопідіймальними кранами з підлоги, не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професії машиніст крана. Як наслідок, заступником начальника відділу нагляду в промисловості, АПК та СКС, об`єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_1 27.09.2021 складена службова записка щодо наявності недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки, на які видано дозволи. Таким чином, Управління Держпраці у Полтавській області вважає, що дії посадових осіб Управління є законними та відповідають вимогам чинного законодавства. А відтак, прийнятий управлінням наказ №91 від 21.10.2021 про анулювання дозволів від 20.07.2013 №196.21.53 та №197.21.53 є законним та обґрунтованим, підстав для його скасування Управління Держпраці у Полтавській області не вбачає (а.с. 58-63).
За змістом відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 21.12.2021, позивач наполягає на тому, що відповідачем лише формально було зазначено підставу, без конкретної вказівки на осіб, які "керують вантажопідіймальними кранами з підлоги та не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професії машиністу крана". Наголошує на тому, що підприємством було дотримано вимог відповідних приписів, що підтверджується звітом №32296072-0120.21, а саме: стропальник ОСОБА_2 закінчив 07.05.2021 КП Полтавської обласної ради "Учбово-курсовий комбінат житлово-комунального господарства" за професією "стропальник"; допускається до обслуговування вантажопідіймальних механізмів при виконанні стропальних робіт (протокол №22 від 07.05.2021, посвідчення №237). Також, ОСОБА_2 закінчив 18.06.2021 ТОВ "Учбово-курсовий комбінат" міста Кропивницький за професією "стропальник, машиніст крана", допускається до експлуатації вантажопідіймальних кранів і механізмів, що керуються з підлоги (протокол №1561 від 18.06.2021, посвідчення №1). Даний факт підтверджується також протоколом №1 від 18.06.2021, посвідченням №1565 та наказом ПП "Полтававторкольормет" від 21.06.2021 №23, в якому зазначено допустити ОСОБА_2 стропальника з 21.06.2021 до експлуатації вантажопідіймального крану, що керується з підлоги, на підставі закінчення навчання (протокол №1 від 18.06.2021, посвідчення №1561. Таким чином, звіти №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 розроблені на підставі заяви суб`єкта господарювання з урахуванням вимог статті 13, 21 Закону України "Про охорону праці" відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107, і саме на підставі вказаних звітів були видані дозволи №196.21.53 та №196.21.53. Копії звітів №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 та висновків експертизи №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 були надані суду та своїм змістом повністю спростовують думку відповідача щодо подання підприємством недостовірних відомостей. Враховуючи те, що ПП "Полтававторкольормет" дотримано вимоги законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки для отримання дозволу №196.21.53 від 20.07.20 та дотримано вимоги законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час експлуатації машин, устаткування підвищеної небезпеки для отримання дозволу №197.21.53 від 20.07.2021, дотримано порядок надання документів для отримання зазначених дозволів (а.с. 98-100).
За змістом заперечень на відповідь на відзив, що надійшли до суду 18.02.2022, управління наполягає на тому, що під час здійснення позапланового заходу контролю суб`єкта господарювання на вимогу інспектора не було надано підтверджуючих документів щодо виконання підприємством пункту 18 припису про усунення порушень №ПЛ2084/1287/А/П від 04.06.2021, згідно з яким працівники, що керують вантажопідіймальними кранами з підлоги, не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професій машиніста крана. Вказане зафіксоване у пункті 5 припису №ПЛ2084/1287/А-ПЛ3479П1287/А/П від 18.08.2021 (а.с. 116-117).
Ухвалою суду від 17.05.2022 закрито підготовче провадження у справі за адміністративним позовом ПП "Полтававторкольормет" до Управління Держпраці у Полтавській області про скасування наказу; призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 10:00 год. 21.06.2021 в приміщенні Полтавського окружного адміністративного суду за адресою: 36039, м. Полтава, вул. Пушкарівська, 9/26.
В судовому засіданні 21.06.2022 представник позивача позовні вимоги підтримав та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні 21.06.2022 проти позовних вимог ПП "Полтававторкольормет" заперечувала, просила суд відмовити у їх задоволенні повністю.
Заслухавши доводи представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Наказом Держпраці від 27.11.2020 №158 затверджений Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держпраці на 2021 рік, до якого включено ПП "Полтававторкольормет" для здійснення планової перевірки з 31 травня, предмет перевірки - додержання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення (а.с. 64).
Про проведення планової перевірки позивача проінформовано повідомленням про проведення планової перевірки суб`єкта господарювання від 06.04.2021 №07.1-12/2932 (а.с. 65).
Згідно направлення на проведення перевірки №458 від 19.04.2021 у період з 31.05.2021 по 04.06.2021, посадовими особами Управління проведено планову перевірку ПП "Полтававторкольормет" (а.с. 66).
Відповідно до вимог статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами планової перевірки та у зв`язку з виявленням порушень вимог законодавства складений акт від 04.06.2021 №ПЛ2084/1287/А (а.с. 67-86).
На підставі вказаного акту складено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду від 04.06.2021 №ПЛ2084/1287/А/П (а.с. 87-95).
Відповідно до пункту 18 зазначеного припису підприємству приписано усунути порушення вимог пункту 8 глави 5 розділу VІ Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 за №244/31696, оскільки працівники, що керують вантажопідіймальними кранами з підлоги, не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професії машиніст крана (а.с. 90 зі звороту).
З метою виконання пункту 18 припису від 04.06.2021 №ПЛ2084/1287/А/П 05.07.2021 до Управління від ПП "Полтававторкольормет" надійшли заяви на одержання дозволів на вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів та на вантажопідіймальні крани - кран мостовий підвісний електричний однобалочний ПКО-3,2-9,0-6,0У2, рік виготовлення 1972, країна виробник СРСР (а.с. 47-48).
При цьому, разом із вказаними заявами підприємством були надані управлінню також копії висновків експертиз №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 (а.с. 49-52).
За результатами розгляду зазначених заяв та висновків, Управлінням Держпраці у Полтавській області 20.07.2021 ПП "Полтававторкольормет" видано дозволи №196.21.53 на вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів та №197.21.53 на вантажопідіймальні крани - кран мостовий підвісний електричний однобалочний ПКО-3,2-9,0-6,0У2, рік виготовлення - 1972, країна походження - СРСР (а.с. 53-54).
У подальшому, у період з 12.08.2021 по 18.08.2021 Управлінням Держпраці у Полтавській області здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) з метою з`ясування питання виконання позивачем припису від 04.06.2021 №ПЛ2084/1287/А/П, в тому числі й пункту 18 вказаного припису.
За наслідками проведення такого позапланового заходу державного нагляду (контролю) управлінням винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду від 18.08.2021 №ПЛ2084/1287/А-ПЛ3479П1287/А/П (а.с. 118-121).
Так, пунктом 5 вказаного припису приписано підприємству усунути порушення вимог статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 8 глави 5 розділу VІ Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 27.02.2018 за №244/31696, оскільки не виконані вимоги пункту 18 припису ПЛ2084/1287/А/П від 04.06.2021, а саме, працівники, що керують вантажопідіймальними кранами з підлоги, не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професії машиніст карана (а.с. 119 зі звороту).
З огляду на встановлення вказаного порушення, заступником начальника відділу нагляду в промисловості, АПК та СКС, об`єктах підвищеної небезпеки В. Гринюком було подано першому заступнику начальника Управління Держпраці у Полтавській області О. Розумному службову записку від 27.09.2021 щодо наявності недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки, на які видано дозволи. У цій записці зазначено про встановлення факту керування вантажопідіймальними кранами з підлоги працівниками, які не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професії машиніст карана. При цьому, у висновках експертиз №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 НВП "УКРТЕХЕКСПЕРТ" стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки, в переліку законодавчих, інших нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки, на відповідність яких проводилась експертиза, в пункті 12 зазначено НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання. Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_3 у службовій записці просив ініціювати анулювання підприємству дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та від 20.07.2021 №197.21.53 відділом експертної роботи, ринкового нагляду та надання адміністративних послуг (а.с. 55).
На підставі службової записки від 27.09.2021 начальником Управління Держпраці у Полтавській області видано наказ від 21.10.2021 №91, яким анульовано підприємству дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки за №196.21.53 від 20.07.2021 та дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки за №197.21.53 від 20.07.2021, які видані Управлінням Держпраці у Полтавській області ПП "Полтававторкольормет" за місцем державної реєстрації вул. Сосюри, буд. 33, м. Полтава, Полтавська область (а.с. 56).
Про винесення вказаного наказу позивача повідомлено листом від 23.10.2021 №08-06/7990 (а.с. 57).
Позивач із винесеним Управлінням Держпраці у Полтавській області наказом від 21.10.2021 №91 не погодився та оскаржив його до суду.
Надаючи оцінку позовним вимогам та запереченням відповідача, суд виходить з наступного.
Спеціальним законом, що регулює відносини, пов`язані з одержанням дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки є Закон України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694-ХІІ (далі - Закон №2694).
За приписами статті 21 Закону №2694 роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Строк дії дозволу становить:
на виконання робіт або на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - п`ять років (з подальшим його продовженням);
на застосування машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - безстроково.
Підставою для переоформлення документа дозвільного характеру є:
зміна найменування суб`єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені та по батькові фізичної особи - підприємця;
зміна місцезнаходження суб`єкта господарювання.
Підставою для відмови у переоформленні, видачі дубліката дозволу є:
подання роботодавцем неповного пакета документів, необхідних для переоформлення, видачі дубліката дозволу згідно із встановленим законодавством вичерпним переліком;
виявлення в документах, поданих роботодавцем, недостовірних відомостей;
зміна ідентифікаційного коду за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) юридичної особи або реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, зазначеного у дозволі.
Переоформлення, видача дубліката дозволу здійснюються на безоплатній основі.
Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви на одержання дозволу та необхідних документів приймає рішення про видачу дозволу або про відмову в його видачі із зазначенням підстав, визначених цією статтею.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, приймає рішення про відмову у видачі дозволу в разі:
неподання роботодавцем необхідних документів та (або) їх оформлення з порушенням встановлених вимог;
подання недостовірних відомостей або висновку за результатами експертизи, який затверджено чи складено більш як за рік до дня подання заяви;
встановлення згідно з висновком за результатами експертизи невідповідності об`єкта експертизи вимогам законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці.
Підставою для анулювання дозволу є:
заява роботодавця або уповноваженої ним особи про анулювання дозволу;
припинення юридичної особи (злиття, приєднання, поділ, перетворення або ліквідація) або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем;
виявлення у поданих роботодавцем документах недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл;
повторне порушення вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл;
виникнення аварії, вибуху, пожежі, нещасного випадку, якщо в акті розслідування встановлено, що причиною такої події стало недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл;
створення перешкод під час проведення посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або його територіального органу перевірки додержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл.
Перелік підстав для анулювання дозволу, наведений у частині дванадцятій цієї статті, є вичерпним.
Про анулювання дозволу роботодавець повідомляється у письмовій формі із зазначенням підстав щодо анулювання цього дозволу протягом п`яти днів з дня прийняття рішення органом, який видав дозвіл.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, оприлюднює інформацію про всі видані та анульовані дозволи у засобах масової інформації.
Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 (далі - Порядок №1107).
Згідно з пунктом 6 Порядку №1107 дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається:
роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А додатка 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77;
виробникові або постачальникові машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - виробник або постачальник) - на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, якщо інша форма оцінки його відповідності, яка є обов`язковою вимогою до нього, не встановлена технічними регламентами.
У разі коли дозвіл на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки отримано виробником або постачальником до прийняття зобов`язань щодо їх постачання, роботодавець може застосовувати зазначені машини, механізми, устатковання на підставі завіреної в установленому законодавством порядку копії дозволу, одержаної від такого виробника або постачальника.
Дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки видається територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця (пункт 7 Порядку №1107).
За приписами пунктів 17-20 Порядку №1107 дозвіл може бути анульований у випадках, передбачених статтею 21 Закону України "Про охорону праці".
Рішення про анулювання дозволу приймається органом, що його видав.
Дія дозволу припиняється через десять робочих днів з дня прийняття рішення про його анулювання.
Роботодавець, виробник або постачальник повинен протягом десяти робочих днів після одержання повідомлення про анулювання дозволу подати оригінал такого дозволу або його дублікат до органу, що видав дозвіл, особисто чи надіслати рекомендованим листом з описом вкладення.
Зазначений орган робить на оригіналі дозволу або його дублікаті позначку про анулювання дозволу, вносить відповідну інформацію до реєстру дозволів та повертає протягом трьох робочих днів оригінал дозволу або його дублікат роботодавцеві, виробникові або постачальникові.
У разі анулювання дозволу роботодавець, виробник або постачальник може отримати новий дозвіл відповідно до вимог цього Порядку.
Держпраці та її територіальні органи ведуть реєстр дозволів в установленому порядку, узагальнюють інформацію про видані та анульовані дозволи і оприлюднюють її у засобах масової інформації та на власному веб-сайті.
Держпраці та її територіальні органи вносять до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості про дозволи (зареєстровані декларації) в установленому порядку.
Як слідує з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, підставою для анулювання позивачу дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки за №196.21.53 від 20.07.2021 та дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки за №197.21.53 від 20.07.2021 слугувало виявлення у поданих підприємством документах недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл.
Недостовірність вказаних відомостей, за доводами управління, полягає у тому, що під час проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) було встановлено факт керування вантажопідіймальними кранами з підлоги працівниками, які не пройшли в установленому порядку професійну підготовку (перепідготовку) для отримання професії машиніст карана. При цьому, у висновках експертиз №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 НВП "УКРТЕХЕКСПЕРТ" стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки, в переліку законодавчих, інших нормативно-правових актів з питань охорони праці та промислової безпеки, на відповідність яких проводилась експертиза, в пункті 12 зазначено НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання.
З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що з метою спростування існування недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозволи, представником позивача до матеріалів справи були долучені звіт від 30.06.2021 №32296072-0120.21 стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час виконання робіт підвищеної небезпеки, звіт від 30.06.2021 №32296072-0121.21 стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, посвідчення ТОВ "Учбово-курсовий комбінат" від 18.06.2021 на ім`я ОСОБА_2 , наказ ПП "Полтававторкольормет" від 21.06.2021 №23 "Про допуск працівника до експлуатації вантажопідіймального крану" та витяг з протоколу №1561 від 18.06.2021 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці (а.с. 8-21, 101-102, 149).
Так, згідно зі звітом №32296072-0120.21 стропальник ОСОБА_2 закінчив 07.05.2021 КП Полтавської обласної ради "Учбово-курсовий комбінат житлово-комунального господарства" за професією "стропальник"; допускається до обслуговування вантажопідіймальних механізмів при виконанні стропальних робіт (протокол №22 від 07.05.2021, посвідчення №237). Також, ОСОБА_2 закінчив 18.06.2021 ТОВ "Учбово-курсовий комбінат" міста Кропивницький за професією "стропальник, машиніст крана", допускається до експлуатації вантажопідіймальних кранів і механізмів, що керуються з підлоги (протокол №1561 від 18.06.2021, посвідчення №1).
Зі змісту протоколу №1 від 18.06.2021, посвідчення №1565 та наказу ПП "Полтававторкольормет" від 21.06.2021 №23 слідує, що ОСОБА_2 допущений стропальником з 21.06.2021 до експлуатації вантажопідіймального крану, що керується з підлоги, на підставі закінчення навчання (протокол №1 від 18.06.2021, посвідчення №1561).
Судом встановлено, що звіти №32296072-0120.21 та №32296072-0121.21 від 30.06.2021 були розроблені на підставі заяви суб`єкта господарювання з урахуванням вимог статей 13, 21 Закону України "Про охорону праці" відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107, і саме на підставі вказаних звітів були оформлені висновки експертиз, проведені з метою отримання ПП "Полтававторкольормет" дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
Водночас, судом не заперечується та обставина, що посвідчення ТОВ "Учбово-курсовий комбінат" від 18.06.2021 на ім`я ОСОБА_2 , наказ ПП "Полтававторкольормет" від 21.06.2021 №23 "Про допуск працівника до експлуатації вантажопідіймального крану" та витяг з протоколу №1561 від 18.06.2021 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці посадовим особам Управління ані під час здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у серпні 2021 року, ані на дату прийняття оскаржуваного наказу, не надавалися.
Відтак, у спірному випадку суд не вбачає підстав для визнання наказу Управління Держпраці у Полтавській області від 21.10.2021 №91 про анулювання дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та №197.21.53, які видані ПП "Полтававторкольормет", саме протиправним.
Разом з тим, з огляду на долучення позивачем вказаних документів до матеріалів справи, а також на представлення документів відповідачу в ході розгляду справи та визнання представником відповідача в судовому засіданні фактичного усунення підприємством на даний час порушення вимог пункту 18 припису ПЛ2084/1287/А/П від 04.06.2021, суд доходить висновку про відсутність у поданих роботодавцем документах недостовірних відомостей щодо виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозволи та, як наслідок, про наявність підстав для скасування наказу Управління Держпраці у Полтавській області від 21.10.2021 №91 про анулювання дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та №197.21.53, які видані ПП "Полтававторкольормет".
Таким чином, позов ПП "Полтававторкольормет" підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тож сплачена позивачем сума судового збору підлягає стягненню з відповідача.
При цьому, представник позивача в ході розгляду справи до закінчення судових дебатів у справі, керуючись приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, повідомив суду про те, що докази на підтвердження понесених підприємством витрат на професійну правничу допомогу адвоката будуть надані ним протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Приватного підприємства "Полтававторкольормет" (вул. Сосюри, 33, м. Полтава, Полтавська область, 36009, ідентифікаційний код 30668273) до Управління Держпраці у Полтавській області (вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 39777136) про скасування наказу задовольнити.
Скасувати наказ Управління Держпраці у Полтавській області від 21.10.2021 №91 про анулювання дозволів від 20.07.2021 №196.21.53 та №197.21.53, які видані Приватному підприємству "Полтававторкольормет".
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Полтавській області на користь Приватного підприємства "Полтававторкольормет" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 01 липня 2022 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2022 |
Оприлюднено | 04.07.2022 |
Номер документу | 105044754 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні