Постанова
від 27.06.2022 по справі 340/6477/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 червня 2022 року м. Дніпросправа № 340/6477/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Прокопчук Т.С., Шлай А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04.02.2022 року, (суддя суду першої інстанції Жук Р.В.), прийняту в порядку письмового провадження в м. Кропивницький, в адміністративній справі №340/6477/21 за позовом ОСОБА_1 до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про визнання протиправними та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

24.09.2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Кетрисанівської сільської ради Кропивнииького району Кіровоградської області восьмої сесії восьмого скликання від 03 серпня 2021 року за № 1838 "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 " щодо відмови в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520884400:02:000:0283) у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03), що знаходиться за адресою: Мар`янівська сільська рада, Бобринецький район, Кіровоградська область у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка має фактичний вид під використання під господарськими будівлями і дворами та має залишки фундаменту даних будівель, право власності на яке не встановлено;

- зобов`язати Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області, не пізніше 30 днів з дня набрання рішенням законної сили, затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520884400:02:000:0283) у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га -, для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03), що знаходиться за адресою: Мар`янівська сільська рада, Бобринецький район, Кіровоградська область.

В обґрунтування вимог позивачем зазначено, що рішенням Мар`янівської сільської ради від 21.07.2020 року №250 йому надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га в приватну власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Мар`янівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області. На виконання зазначеного рішення замовлено та розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Позивач зазначив, що проект землеустрою пройшов всі необхідні погодження передбачені земельним законодавством. З метою затвердження проекту землеустрою позивач подав на затвердження відповідачу вказаний проект, проте рішенням Кетрисанівської сільської ради від 03 серпня 2021 року за № 1838 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка має фактичний вид під використання під господарськими будівлями і дворами та має залишки фундаменту даних будівель, право власності на яке не встановлено.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04 лютого 2022 року задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Кетрисанівської сільської ради Кропивнииького району Кіровоградської області восьмої сесії восьмого скликання від 03 серпня 2021 року за № 1838 "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 " щодо відмови в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520884400:02:000:0283) у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03), що знаходиться за адресою: Мар`янівська сільська рада, Бобринецький район, Кіровоградська область у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка має фактичний вид під використання під господарськими будівлями і дворами та має залишки фундаменту даних будівель, право власності на яке не встановлено. Зобов`язано Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області, затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520884400:02:000:0283) у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га -, для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03), що знаходиться за адресою: Мар`янівська сільська рада, Бобринецький район, Кіровоградська область.

Не погодившись з рішенням суду відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на необґрунтованість доводів апеляційної скарги просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що до Кетрисанівської сільської ради надійшла заява позивача щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки площею 2 00 га та передачі у власність для ведення особистого селянського господарства (згідно КВЦПЗ: 01.03). Дана заява була попередньо розглянута, згідно із ст. 47 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», на засіданні постійної комісії Кетрисанівської сільської ради з питань агропромислового розвитку, земельних відносин, екології, раціонального використання природних ресурсів, промисловості, енергетики, транспорту, зв`язку та ЖКГ, будівництва та архітектури, де розглядалися земельні питання та заслухали проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 ». Відбулось обговорення проекту рішення та було виявлено, що дана земельна ділянка має фактичний вид використання під господарськими будівлями і дворами та має залишки фундаменту даних будівель, право власності на які не встановлене.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 14.07.2020 року позивач звернувся до Мар`янівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області з заявою про надання мені у власність земельної ділянки загальною площею 2,0000 га. для ведення особистого селянського господарства на території Мар`янівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області.

Рішенням Мар`янівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області тридцять шостої сесії сьомого скликання від 21 липня 2020 року за № 250/1 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 » позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03.) орієнтовною площею 2,0000 га (господарський двір) за адресою: Мар`янівська сільська рада, за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення Мар`янівської сільської ради.

ОСОБА_1 в 2020 році було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га, що розташована за адресою: Кіровоградська область, Бобринецький район, Мар`янівська сільська за межами населеного пункту у власність (шляхом безоплатної передачі) позивачу для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ-01.03). Вказаний проект землеустрою погоджений висновком про розгляд документації землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 15.01.2021 року за № 501/82-21 та висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 24 грудня 2020 за № 01-17/1294, а також здійснено реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та присвоєно їй кадастровий номер 3520884400:02:000:0283.

Позивач звернувся до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області для затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області восьмої сесії восьмого скликання від 03 серпня 2021 року за № 1838 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 » було відмовлено в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520884400:02:000:0283) у власність (шляхом безоплатної передачі) ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03), що знаходиться за адресою: Мар`янівська сільська рада, Бобринецький район, Кіровоградська область у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка має фактичний вид під використання під господарськими будівлями і дворами та має залишки фундаменту даних будівель, право власності на яке не встановлено.

Не погодившись із рішенням відповідача позивач звернувся до суду з адміністративним позовом у даній справі.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що згідно з матеріалами справи ГУ Держгеокадастру в Київській області погоджено проект землеустрою позивача та надано висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 15.01.2021 №501/82-21 (а.с.49), у якому зазначено, що проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства України та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. Відтак, рішення відповідача про відмову в затвердженні проекту землеустрою є необґрунтованим.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Згідно із пунктом «б» частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Частинами шостою - десятою статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Відповідно до статті 118 Земельного кодексу України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:

- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;

- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;

- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Аналіз наведених норм права, якими врегульовано процедуру безоплатного отримання земельних ділянок, свідчить про те, що всі дії відповідних суб`єктів вказаної процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату у вигляді отримання земельної ділянки у власність.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером №3520884400:02:000:0283 відносить до категорії земель землі під сільськогосподарськими та іншими будівлями і дворами, вид цільового призначення земельної ділянки ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Мар`янівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області тридцять шостої сесії сьомого скликання від 21 липня 2020 року за № 250/1 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 » позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03.) орієнтовною площею 2,0000 га (господарський двір) за адресою: Мар`янівська сільська рада, за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення Мар`янівської сільської ради.

Позивачем на виконання вказаного рішення виготовлено проект землеустрою.

Встановлені обставини справи свідчать, що ГУ Держгеокадастру в Київській області погоджено проект землеустрою позивача та надано висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 15.01.2021 №501/82-21 (а.с.49), у якому зазначено, що проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства України та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.

Тобто, позивачем пройдено відповідні етапи щодо відведення земельної ділянки у власність, на всіх попередніх етапах, обставини місцезнаходження на відповідній земельній ділянці залишків фундаменту певних будівель, не стали підставою для відмови у виготовлення та погодженні проекту землеустрою.

Більше того, позивач заперечує проти того, що на вказаній земельній ділянці знаходяться залишки фундаменту будівель.

При цьому, зазначаючи про те, що бажана позивачем земельна ділянка має залишки фундаментів будівель, власники яких не встановлені, відповідач не надав до суду жодних доказів на підтвердження вказаних обставин, в самому оскаржуваному рішенні відповідача також не зазначаються джерела отримання інформації, що стала підставою для відмову в затвердженні позивачу проекту землеустрою.

Інших обставин, які б свідчили про неможливість ведення позивачем на земельній ділянці особистого селянського господарства в оскаржуваному рішенні відповідачем не наведено.

Суд зауважує, що рішення суб`єкта владних повноважень мають ґрунтуватися на оцінці всіх фактичних обставин, що мають значення для об`єктивного вирішення питання в межах дискреційних повноважень такого суб`єкта. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати, як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а за конкретними обставинами.

Суд зазначає, що законодавець, наділяючи відповідача розпорядчими функціями щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, зобов`язав орган місцевого самоврядування мотивувати таке рішення. Тобто, відповідача зобов`язано навести конкретні підстави прийняття такого рішення, зазначити належні і достатні мотиви його прийняття, а не обмежуватись загальними нормами чинного земельного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, а також встановлені фактичні обставини справи, у взаємозв`язку із приписами чинного законодавства, суд приходить до висновку про протиправність спірного рішення та як наслідок його скасування із зобов`язанням вчинити певні дії.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, підстави для зміни або скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04.02.2022 року в адміністративній справі №340/6477/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню в порядку касаційному порядку не підлягає.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяТ.С. Прокопчук

суддяА.В. Шлай

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2022
Оприлюднено06.07.2022
Номер документу105061960
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —340/6477/21

Постанова від 27.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 02.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 03.02.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 29.09.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні