ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"30" червня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/1311/21
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Лозинської І.В.,
секретаря судового засідання: Стретович Н.К.
за участю представників сторін:
- від позивача: Спесивцев В.В., ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АВ №1023332 від 07.12.2021; Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ВН №000453 від 28.03.2019 (в режимі відеоконференції)
- від відповідача: Матківська О.Г. - сільський голова згідно з даними з ЄДР
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Фермерського господарства "Олгрис" (Житомирська область, Житомирський район, с. Андрушки)
до Андрушківської сільської ради Житомирського району Житомирської області Житомирська область, Житомирський район, с. Андрушки)
про визнання протиправним та скасування рішення, визнання укладеною додаткової угоди
У засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення господарського суду та повідомлено дату складення повного рішення відповідно до ст. 238 ГПК України.
Фермерське господарство "Олгрис" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до Андрушківської сільської ради Житомирської області з такими позовними вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Андрушківської сільської ради Житомирської області №650 від 19.10.2021;
- визнати укладеною між Андрушківською сільською радою Житомирської області та ФГ "Олгрис" додаткову угоду до договору оренди землі №98 від 05.03.2012;
- стягнути з Андрушківської сільської ради Житомирської області судові витрати.
Позовні вимоги обгрунтовано тим, що рішенням Андрушківської сільської ради Попільнянського району Житомирської області №650 від 19.10.2021 відмовлено ФГ "Олгрис" в поновленні договору оренди земельної ділянки №98 від 05.03.2012.
Ухвалою від 08.12.2021 господарським судом відмовлено у задоволенні заяви ФГ "Олгрис" від 07.12.2021 про забезпечення позову з підстав, у ній викладених (а. с. 58).
Ухвалою від 16.12.2021 господарський суд відкрив провадження у справі, постановив здійснювати її розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 11.01.2022 об 11:00 (а. с. 73, 74).
10.01.2022 до суду від позивача надійшов супровідний лист від 10.01.2022 з податковими деклараціями з плати за землю з 2012 по 2021 роки за користування земельною ділянкою площею 73,4 га, кадастровий номер 1824787800:02:000:7347 згідно з договором оренди землі № 98 від 05.03.2012 (а. с. 78 - 99).
10.01.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 31.12.2021, вих. №1039/02-25 із запереченнями проти позову (а. с. 100 - 108).
Ухвалою від 11.01.2022 господарський суд призначив підготовче засідання для розгляду справи та клопотання відповідача про зупинення провадження у справі на 03.02.2022 о 14:10 (а. с. 149).
25.01.2022 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив від 24.01.2022 (а. с. 151-159).
02.02.2022 відповідачем до суду подані заперечення на відповідь на відзив від 28.01.2022 за вих. №76/02-24 (а. с. 160-171).
Ухвалою від 10.02.2022 господарський суд продовжив підготовче провадження у справі; призначив підготовче засідання суду (а. с. 208, 209).
Ухвалами від 21.02.2022 господарський суд закрив підготовче провадження, призначив справу до судового розгляду по суті на 16.03.2022 о 11:40; відмовив в задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішень у справах згідно з переліком, які розглядаються Житомирським окружним адміністративним судом (а. с. 222-223, 225-226).
Ухвалами від 16.03.2022 та від 05.05.2022 господарський суд відкладав розгляд справи по суті (а. с. 229, 244, 245).
Ухвалою від 02.06.2022 господарський суд призначив засідання суду для проведення судових дебатів на 30.06.2022 о 12:00 (а. с. 250).
Представник позивача в режимі відеоконференції позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив на позовну заяву.
Представник відповідача в засіданні суду проти позову заперечувала з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та запереченні на відповідь на відзив.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши уповноважених представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
1. Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Розпорядженням голови Попільнянської районної державної адміністрації від 01.03.2012 №116 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 119,5688 га та передано їх у користування на умовах оренди терміном на десять років ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Харліївської сільської ради (а. с. 13).
05.03.2012 між Попільнянською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі №98, відповідно до п. 1 якого: на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 01.03.2012 №116 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Харліївської сільської ради (а. с. 14,15).
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 73,40 га, у тому числі ріллі: 73,40 га (п. 2 договору).
Договір укладено на 10 (десять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).
Згідно з п. 15 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.
Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення (п. 16 договору).
Відповідно до п. 43 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 за №182470004001852.
14.03.2012 згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців зареєстровано Фермерське господарство "Олгрис" (13543, Житомирська область, Попільнянський район, с. Андрушки, вул. Жарки, 11; код ЄДРПОУ 38047176; основний вид економічної діяльності - вирощування культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур), керівником якого є ОСОБА_1 (а. с. 17).
02.02.2021 року на підставі Наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області №6-1959/14-18-СГ від 06.06.2018 "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" між Андрушківською сільрадою та ОСОБА_1 було укладено додаткову угоду до договору оренди землі №98 від 05.03.2012 (а. с. 36), згідно з п. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 якої проведено заміну сторони орендодавця з Попільнянської РДА на Андрушківську сільську раду, до якої переходять всі права та обов`язки за договором; п. 2 розділу "Об`єкт оренди" доповнено таким реченням: "Кадастровий номер земельної ділянки №1824787800:02:000:7347"; змінено розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати.
Згідно з п. 6.1 статуту Фермерського господарства "Олгрис" (нова редакція), затвердженого рішенням загальних зборів засновника та членів ФГ "Олгрис" №20 від 28.08.2021, ОСОБА_1 є засновником вказаного господарства (а. с. 18 - 35).
За п. 4.3 статуту до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) входить, зокрема, право користування на умовах оренди земельними ділянками, серед яких земельною ділянкою площею 73,40 га, кадастровий номер 1824787800:02:000:7347, з цільовим призначенням: для ведення фермерського господарства, згідно з договором оренди землі №98 від 05.03.2012, укладеного між ОСОБА_1 та Попільнянською РДА із змінами та доповненнями.
Для реалізації мети та предмету своєї діяльності, господарство користується земельними ділянками сільськогосподарського призначення загальною площею 197,6403 га, в тому числі ріллі 197,6403 га. Вказані земельні ділянки передані засновнику для ведення фермерського господарства на підставі договорів оренди землі, укладених засновником з Попільнянською РДА, зокрема, №98 від 05.03.2012, загальною площею 73,40 га, в тому числі 73,40 га рілля (п. 5.1 статуту).
Пунктом 5.3 статуту визначено, що право володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності або користуванні членів фермерського господарства та його засновника, здійснює фермерське господарство.
21.09.2021 ФГ "Олгрис" звернулося до Андрушківської сільської ради з листом -повідомленням про поновлення договору оренди землі №98 від 05.05.2012, укладеного між ОСОБА_1 , який є засновником ФГ "Олгрис", та Андрушківською сільською радою, продовження орендних правовідносин шляхом укладення додаткової угоди про продовження (поновлення) його дії на тих самих умовах і на той самий строк (а. с. 43).
Проект додаткової угоди до договору оренди землі №98 від 05.03.2012 було додано до вказаного листа-повідомлення (а. с. 44).
Згідно з довідкою відділу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області у Попільнянському районі від 12.02.2021 вих. №97-6-0.31-105/176-21 відповідно до кількісного обліку земель та даних з національної кадастрової системи за ФГ "Олгрис" на території Харліївської сільської ради обліковується земельна ділянка загальною площею 130,5959 га, в тому числі ріллі - 130,5959 га, з них: укладені та зареєстровані в державному реєстрі земель договори оренди з власниками земельних часток (паїв) загальною площею 11,0271 га; укладені та зареєстровані в державному реєстрі земель договори оренди на землі державної власності в кількості 2 шт. загальною площею 119,5688 га (а. с. 37).
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру НВ-0007618502021 від 16.09.2021 орендарем земельної ділянки кадастровий №1824787800:02:000:7347, площею 73,40 га, що знаходиться за адресою: Житомирська область, Попільнянський район, Харліївська сільська рада, значиться ФГ "Олгрис". Дата реєстрації речового права - 05.03.2012 (а. с. 45).
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №272271848 станом на 28.08.2021 земельна ділянка кадастровий №1824787800:02:000:7347, площею 73,40 га, що знаходиться за адресою: Житомирська область, Попільнянський район, Харліївська сільська рада, цільове призначення: для ведення фермерського господарства знаходиться на праві оренди земельної ділянки у строковому, платному користуванні та володінні ФГ Олгрис" на підставі договору оренди землі №98 від 05.03.2012, укладеного між Попільнянською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , додаткової угоди до договору оренди землі від 02.02.2021, наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" від 06.06.2018 №6-1959/14-18-СГ, відомостей з Державного земельного кадастру №36573398 від 01.03.2021, статуту Фермерського господарства "Олгрис" від 19.09.2018 (а. с. 46).
За матеріалами справи ФГ "Олгрис" сплачувало плату за користування земельною ділянкою площею 73,40 га, кадастровий №1824787800:02:000:7347 згідно з договором оренди землі №98 від 05.03.2012, про що свідчать податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за період з 2012 по 2021 роки (а. с. 80 - 99).
Також у матеріалах справи є звіти ФГ "Олгрис" про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2020 році №29-сг та про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року №4-сг (а. с. 38-42).
Рішенням Андрушківської сільської ради Житомирської області від 19.10.2021 № 650 відмовлено ФГ "Олгрис" в поновленні договору оренди землі №98 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди до вказаного договору на тих самих умовах і на той самий строк у зв`язку з тим, що між Андрушківською сільською радою та ФГ "Олгрис" відсутні договірні зобов`язання з приводу користування земельною ділянкою площею 73,40 га, кадастровий №1824787800:02:000:7347, оскільки вказана земельна ділянка відповідно до договору оренди землі №98 від 05.03.2012 та додаткової угоди до договору від 02.02.2021 передана в оренду фізичній особі - ОСОБА_1 , а тому сторонами договору є Андрушківська сільська рада та ОСОБА_1 (а. с. 48). У вказаному рішенні також зазначено, що на підставі ст. 33 Закону України "Про оренду землі" правом на поновлення договору оренди вказаної земельної ділянки може скористатись лише орендар, тобто ОСОБА_1 .
Враховуючи дату державної реєстрації договору оренди землі №98 від 05.03.2012, строк дії договору закінчився 13.03.2022.
Позивач не погоджується з вказаним рішенням Андрушківської сільської ради Житомирської області, вважає його таким, що прийняте з порушенням вимог чинного законодавства, чим порушено переважне право позивача на поновлення договору оренди землі на підставі положень частин 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", у зв`язку з чим звернувся до суду з вказаним позовом.
У відзиві на позов (а. с. 100 - 108) відповідач зазначає, що до листа - повідомлення від 21.09.2021 позивачем додано проект додаткової угоди про продовження дії договору оренди землі №98 від 05.03.2012, а не проект договору оренди, що суперечить ст. 33 Закону України "Про оренду землі". Крім того, з посиланням на відомості, отримані з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 20.07.2021, відповідач інформує, що між ОСОБА_1 та ФГ "Олгрис" укладено договір суборенди спірної земельної ділянки (а. с. 104, 105), а тому у задоволенні позовних вимог просить відмовити.
У свою чергу, у відповіді на відзив (а. с. 151 - 159) позивач, посилаючись на ч. 1 ст. 126-1 ЗК України зазначає, що умова щодо поновлення договору може встановлюватися в договорі оренди землі, якщо на такій земельній ділянці розташовані будівлі або споруди, що перебувають у власності користувача або набувача права користування земельною ділянкою; у інших випадках укладається договір оренди землі на новий строк; єдиною підставою в оскаржуваному рішенні Андрушківської сільської ради для відмови є те, що договір оренди землі №98 від 05.03.2012 та додаткова угода від 02.02.2021 укладені із фізичною особою - ОСОБА_1 , а не ФГ "Олгрис"; у оскаржуваному рішенні відсутні посилання на обставини і доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, що свідчить про протиправність підстав відмови в укладенні додаткової угоди.
У заперечені на відповідь на відзив (а. с. 160 -171) відповідач зазначає, що між сторонами не відбулося погодження (досягнення згоди) щодо істотних умов договору оренди землі, а тому договір оренди не поновлюється і не може бути укладений в примусовому порядку.
2. Норми права, які застосував Господарський суд Житомирської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Частиною 1 ст. 122 Земельного кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з ч. 1, 8, 9 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи або особи, які використовують земельні ділянки на праві емфітевзису. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
За ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Статтею 32-2 Закону України "Про оренду землі" визначено, що поновлення договорів оренди землі здійснюється в порядку, передбаченому ст. 126-1 Земельного кодексу України.
Відповідно до абз. 4 розділу IX Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" правила, визначені ст. 126-1 ЗК України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Як вбачається з матеріалів справи, договір оренди землі №98 було укладено 05.03.2012, тобто до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству".
Разом з тим, додатковою угодою від 02.02.2021 було внесено зміни та доповнення до вказаного договору оренди землі, тобто після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", тому з урахуванням наведеного вище до вказаного договору оренди землі слід застосовувати правила, визначені ст. 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі.
Згідно з ч. 2 - 4 ст. 126-1 ЗК України якщо договір містить умову про його поновлення після закінчення строку, на який його укладено, цей договір поновлюється на такий самий строк і на таких самих умовах. Поновленням договору вважається поновлення договору без вчинення сторонами договору письмового правочину про його поновлення в разі відсутності заяви однієї із сторін про виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору. Вчинення інших дій сторонами договору для його поновлення не вимагається. Сторона договору, яка бажає скористатися правом відмови від поновлення договору не пізніш як за місяць до дати закінчення дії такого договору, подає до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно заяву про виключення з цього реєстру відомостей про поновлення договору.
У разі відсутності заяви про виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про поновлення договору до дати закінчення дії такого договору після настання відповідної дати закінчення дії договору державна реєстрація речового права продовжується на той самий строк.
3. Щодо заявлених позовних вимог.
Як вбачається із матеріалів позовної заяви, підставою для відмови ФГ "Олгрис" в поновленні договору оренди землі №98 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди до вказаного договору на тих самих умовах і на той самий строк згідно з рішенням Андрушківської сільської ради Житомирської області від 19.10.2021 №650 є лише відсутність між Андрушківською сільською радою та ФГ "Олгрис" договірних зобов`язань з приводу користування спірною земельною ділянкою, так як вказаний договір укладений із фізичною особою - ОСОБА_1 (а. с. 48). У вказаному рішенні також зазначено, що на підставі ст. 33 Закону України "Про оренду землі" правом на поновлення договору оренди вказаної земельної ділянки може скористатись лише орендар, тобто ОСОБА_1 .
У оскаржуваному рішенні органу місцевого самоврядування відсутні вказівки на недотримання позивачем вимог ч. 3 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", а тому суд критично оцінює доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву та запереченні на відповідь на відзив.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про фермерське господарство" право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.
Згідно з ч. 1 ст. 7 цього ж Закону (в редакції чинній на момент укладення договору) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються, бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.
До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
За ст. 8 Закону України "Про фермерське господарство" (в редакції чинній на момент укладення договору) після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Відповідно до п. в) ч. 1 ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство" землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Згідно із ст. 19 Закону України "Про фермерське господарство" до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Отже, в силу наведених вище норм права після укладення громадянином договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства та створення цим громадянином фермерського господарства права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі переходять від громадянина до фермерського господарства з дня проведення його державної реєстрації. Подібні висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 31.10.2018 у справі №677/1865/16-ц, від 27.03.2019 у справі № 574/381/17-ц, від 26.06.2019 у справі №628/778/18, від 02.10.2019 у справі №922/538/19.
Згідно з п. 15 договору оренди землі №98 від 05.03.2012, спірна земельна ділянка була передана в оренду для ведення фермерського господарства.
Як свідчать матеріали справи, після укладення між Попільнянською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 договору оренди землі №98 від 05.03.2012, ОСОБА_1 створив Фермерське господарство "Олгрис" та зареєстрував його 14.03.2012 у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Враховуючи викладене, права й обов`язки орендаря спірної земельної ділянки за договором оренди землі №98 від 05.03.2012 перейшли від громадянина - ОСОБА_1 до Фермерського господарства "Олгрис" з дня проведення його державної реєстрації, тобто з 14.03.2012.
Відповідно до ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право оренди земельної ділянки виникає після державної реєстрації такого права на підставі договору оренди землі та інших документів, що згідно із законодавством підтверджують набуття права оренди земельної ділянки, відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на момент укладення договору).
Матеріалами справи, а саме витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №272271848 від 28.08.2021 підтверджується здійснення державної реєстрації права оренди спірної земельної ділянки Фермерським господарством "Олгрис" на підставі договору оренди землі №98 від 05.03.2012.
Крім того, згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-0007618502021 від 16.09.2021 орендарем спірної земельної ділянки є Фермерське господарство "Олгрис".
Суд вважає, що факт дотримання позивачем процедури реєстрації фермерського господарства та вжиття передбачених законодавством та п. 8 договору оренди дій для його поновлення свідчить про наявність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Андрушківської сільської ради № 650 від 19.10.2021 та визнання укладеною додаткову угоду від 21.09.2021 до договору оренди землі №98 від 05.03.2012 у редакції, викладеній у позовній заяві від 15.12.2021.
4. Висновок Господарського суду Житомирської області.
За приписами ч.1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку, що оскаржуваний акт органу місцевого самоврядування прийнятий з порушенням вимог чинного законодавства, тому позовні вимоги слід задовольнити.
5. Розподіл судових витрат по сплаті судового збору між сторонами.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Приписами ч. 2 ст.123 ГПК України унормовано, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
У зв`язку з відмовою у позові, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Андрушківської сільської ради Житомирської області від 19.10.2021 №650 "Про відмову Фермерському господарству "Олгрис" в поновленні договору оренди землі №98 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди".
2. Визнати укладеною між Андрушківською сільською радою Житомирської області та Фермерським господарством "Олгрис" додаткову угоду до договору оренди землі №98 від 05.03.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Житомирському (Попільнянському) районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 року за №182470004001852, право оренди по якому зареєстровано за Фермерським господарством "Олгрис" (ідентифікаційний код 38047176) на той самий строк і на тих самих умовах в такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі
№98 від 05.03.2012 року
с. Андрушки 21.09.2021р.
Орендодавець: Андрушківська сільська рада, в особі сільського голови Матківської Олени Генріхівни, яка діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення №2 першої сесії восьмого скликання від 19 листопада 2020 року Андрушківської сільської ради, Наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №6-1959/14-18-СГ від 06.06.2018р. "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність", з однієї сторони, та
Орендар: Фермерське господарство "Олгрис" в особі керівника Розгон Олени Олександрівни, яка діє на підставі Статуту, з другої сторони
в подальшому іменовані - "Сторони", уклали цю Додаткову угоду до Договору оренди землі (земельної ділянки площею 73,40 га, кадастровий номер 1824787800:02:000:7347) №98 від 05.03.2012 року, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 року за №182470004001852 про наступне:
1. Сторони прийшли до згоди поновити договір оренди землі №98 від 05.03.2012 року, право оренди по якому зареєстровано за ФГ "Олгрис" (код ЄДРПОУ 38047176) та продовжити строк його дії на 10 (десять) років.
2. Усі інші положення Договору оренди залишаються без змін.
3. Дана Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди і набирає чинність з моменту її підписання Сторонами. Право оренди згідно даної Додаткової угоди підлягає реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Місцезнаходження і реквізити сторін:
Орендодавець: Андрушківська сільська рада
Код ЄДРПОУ 04347232
13543, Житомирська обл., Попільнянський
р-н., с. Андрушки, вул. Шкільна, 1
мп (підпис)
Орендар: Фермерське господарство "Олгрис"
Код ЄДРПОУ 38047176
13543, Житомирська обл., Попільнянський р-н,
село Андрушки, вулиця Жарки, будинок 11
мп (підпис)
3. Стягнути з Андрушківської сільської ради Житомирської області (13543, Житомирська область, Житомирський район, с. Андрушки, вул. Шкільна. 1, код ЄДРПОУ 04347232) на користь Фермерського господарства "Олгрис" (13543, Житомирська область, Житомирський район, с. Андрушки, вул. Жарки, 11, код ЄДРПОУ 38047176):
- 4540,00 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 05.07.22
Суддя Лозинська І.В.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - позивачу (реком.) та на електронну адресу: olgris140312@gmail.com
3 - відповідачу та на електронну адресу: inbox@andrushkivska-gromada.gov.ua
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 07.07.2022 |
Номер документу | 105076551 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні