Рішення
від 04.07.2022 по справі 160/5621/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2022 року Справа № 160/5621/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у м. Дніпро в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

18.04.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 15 від 16.04.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» датою її подання - 16.04.2021.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» (далі також ТОВ «Торговий дім «Степова») зареєстровано як юридичну особу 16.06.2004. ТОВ «Торговий дім «Степова» є платником податку на додану вартість. 16.04.2021 між позивачем і ТОВ «Дождь» було укладено договір купівлі-продажу № ТД-160421-001, за умовами якого позивач зобов`язався передати у власність ТОВ «Дождь» насіння кукурудзи Данііл у кількості 15 мішків на суму 17249,97 грн, у тому числі ПДВ 2118,42 грн. На підставі п. 4.1 договору ТОВ «Дождь» здійснило попередню оплату товару на суму 17249,97 грн, у тому числі ПДВ 2118,42 грн, що підтверджується банківською випискою по особовому рахунку від 16.04.2021. 22.04.2021 позивач відвантажив товар на загальну суму 17249,97 грн, що підтверджується видатковою накладною № ТД-220421-00001 від 22.04.2021. За правилом першої події позивачем 16.04.2021 відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 15 від 16.04.2021 на суму 17249,97 грн, у тому числі ПДВ 2118,42 грн. Реєстрацію податкової накладної було зупинено, про що направлено позивачу квитанцію, в якій зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 28.01.2022 позивачем було направлено повідомлення № 28/01-22 від 28.01.2022 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. До повідомлення було додано пояснення та документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції, а саме реалізації позивачем насіння кукурудзи: договір купівлі-продажу № ТД-160421-001 від 16.04.2021; договір суборенди № АК-011020-01 від 01.10.2020; акт надання послуг № 126 від 30.04.2021; видаткову накладну № ТД-220421-00001 від 22.04.2021; картку рахунку 361 за квітень 2021 року; банківську виписку за рахунками за 16.04.2021; довіреність № 312 від 16.04.2021; товарно-транспортну накладну № 14068 від 22.04.2021; податкову накладну № 15 від 16.04.2021; квитанцію № 9124332428 від 13.05.2021; договір № ТДС-0111/19 від 01.11.2019; договір купівлі-продажу АЦ-011220-012 від 01.12.2020; видаткову накладну № АЦ-281220-00003 від 28.12.2020; картку рахунку 631 за 14.01.2021-22.01.2021; банківську виписку за рахунком від 18.01.2021; банківську виписку за рахунком від 22.01.2021; податкову накладну № 55 від 28.12.2020; квитанцію № 9359272366 від 12.01.2021. Однак рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3740579/32241921 від 01.02.2022 було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстави ненадання документів виключно щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспортів якості, сертифікатів відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, та у графі «Додаткова інформація» зазначено, що відсутні документи на якість насіння (атестат, сертифікат або свідоцтво). 02.02.2022 позивачем направлено до Державної податкової служби України скаргу на зазначене рішення, до якої було додано документи, у тому числі сертифікат, що засвідчує сортові якості насіння № 021803 від 14.09.2020, сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння № 108533 від 18.12.2020, свідоцтво на гібридне насіння № 220421/1 від 22.04.2021, які визначено договором та передбачено чинним законодавством. Інших документів, які б засвідчували сортові та посівні якості насіння, немає. 08.02.2022 було прийнято рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6569/32241921/2 про залишення скарги без задоволення та рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної без змін з іншої підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси. Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним і таким, що підлягає скасуванню, оскільки надані позивачем пояснення та документи підтверджують реальність здійснення господарської операції, за якою складено податкову накладну.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи; зобов`язано відповідачів надати до суду разом з відзивом копії зазначених в ухвалі документів.

12.05.2022 до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на позовну заяву, в якому відповідач-1 просив відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що реєстрацію податкової накладної № 15 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано податкову накладну для реєстрації, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Рішення про включення ТОВ «Торговий дім «Степова» до переліку ризикових платників було прийнято з урахуванням наявної податкової інформації про зазначеного платника податку. Так, під час проведення Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Торговий дім «Степова» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 до 31.12.2020 встановлено придбання добавки органічної (ТУУ 20.1-31370953-002) на суму 123 111 372 грн (у тому числі ПДВ 20 518 562 грн) у таких суб`єктів господарювання: у ПП «СФ «Спец-Трейд» (код ЄДРПОУ 32286391) за період вересень-листопад 2019 року придбано добавку усього на суму 17 509 932 грн (у тому числі ПДВ 2 918 322 грн); у ТОВ «Ампер-Груп» (код ЄДРПОУ 40752759) за жовтень 2019 року, вересень 2020 року - на суму 13 843 200 грн (у тому числі ПДВ 2 307 200 грн); у ТОВ «Дівайн Індастрі» (код ЄДРПОУ 41136433) за листопад 2019 року на суму 85 998 240 грн (у тому числі ПДВ 14 333 040 грн); у ТОВ «Завод біодобрив «Тривко» (код ЄДРПОУ 31370953) за вересень 2020 року на суму 5 760 000 грн (у тому числі ПДВ 960 000 грн). Згідно з базами даних ДПС по ланцюгу постачання добавку органічну придбано ПП «СФ «Спец-Трейд» у ТОВ «Дівайн Індастрі» і ТОВ «Ампер-Груп» за ціною 306 000 грн за 1 куб.м. Постачальником ТОВ «Дівайн Індастрі» і ТОВ «Ампер-Груп» є ТОВ «Завод біодобрив «Тривко», у якого добавку придбано за ціною 300 000 грн за 1 куб.м. Податковий кредит ТОВ «Завод біодобрив «Тривко» сформовано за рахунок придбання товарів різноманітної номенклатури від платників, яких включено до переліку ризикових згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості. ТОВ «Ампер-Груп» внесено до переліку ризикових згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості рішенням № 98409 від 23.10.2020. По ланцюгу постачання добавку органічну придбано ТОВ «Ампер-Груп» у ТОВ «Дівайн Індастрі» і ТОВ «Завод біодобрив «Тривко» за ціною 300 000 грн за 1 куб.м. ТОВ «Дівайн Індастрі» внесено до переліку ризикових згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості рішенням № 11349 від 05.02.2020. По ланцюгу постачання добавку органічну придбано ТОВ «Дівайн Індастрі» у ТОВ «Завод біодобрив «Тривко» за ціною 300 000 грн за 1 куб.м. У Єдиному державному реєстрі судових рішень міститься інформація про проведення досудового розслідування у кримінальних провадженнях щодо здійснення фіктивних операцій з придбання товарів без їх реального постачання з метою штучного збільшення витрат для обґрунтування завищення вартості власної продукції та діяльності з формування безпідставного податкового кредиту, які стосуються контрагентів позивача: ТОВ «Завод біодобрив «Тривко», ТОВ «Ампер-Груп», ТОВ «Дівайн Індастрі». Згідно з відомостями Державного реєстру пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні, препарат «Добавка органічна (ТУУ 20.1-31370953-002)» виробництва ТОВ «Завод біодобрив «Тривко» в Україні не зареєстровано. Зазначені ТМЦ ТОВ «Торговий дім «Степова» в повному обсязі віднесено до складу рахунку 28 «Товари», включено до витрат та доходів відповідних періодів та до складу податкового кредиту та податкових зобов`язань у податкових деклараціях з податку на додану вартість. ТОВ «Торговий дім «Степова» до перевірки було надано договори, специфікації, видаткові накладні, ТТН, банківські виписки щодо відносин з постачальниками та покупцями добавки органічної. При цьому, не надано пояснень та не в повному обсязі надано документи (відсутні у платника податку), а саме не надано: первинні документи складського (аналітичного) обліку щодо приймання на склад/видачі зі складу добавок органічних; посвідчення на право роботи із зазначеними пестицидами і агрохімікатами; договори щодо обов`язкового страхування на здійснення операцій зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів; первинні документи щодо обліку наявності та використання пестицидів і агрохімікатів; інформації та первинних документів про здійснення на підприємстві контролю якості. Враховуючи викладене, операції з придбання та реалізації добавки органічної направлені на документальне оформлення нереальних господарських операцій з метою надання вигоди третім особам в частині формування фіктивного податкового кредиту для підприємств реального сектору економіки. Перевіркою встановлено безпідставне формування податкового кредиту та податкових зобов`язань ТОВ «Торговий дім «Степова» в частині здійснення нереальних господарських операцій з придбання та реалізації добавки органічної (ТУ У 20.1-31370953-002), чим порушено норми Податкового кодексу України. Висновки, викладені в акті перевірки, було оскаржено в судовому порядку та 25.01.2022 Верховним Судом відкрито касаційне провадження. Платник відповідає критеріям ризиковості відповідно до п. 8 Постанови № 1165 від 11.12.2019 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», у зв`язку з чим винесено рішення № 11889 від 08.04.2021 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника. 22.02.2022 ТОВ «Торговий дім «Степова» скористалося правом, визначеним пунктом 6 Порядку № 1165, та подало повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 22.02.2022 № 1 прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника № 7522 від 23.02.2022. Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом, здійснила перевірку поданих платником податку документів. Податковий орган не зобов`язаний вказувати у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності здійснення господарської операції, оскільки це не передбачено нормативно-правовими актами. Дії з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, тому позовні вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірну податкову накладну є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

12.05.2022 до суду надійшов відзив Державної податкової служби України, в якому відповідач-2 проти задоволення позовних вимог також заперечував, посилаючись на те, що дії з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями, тому позовні вимоги в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати спірну податкову накладну є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

24.05.2022 до суду надійшли відповіді ТОВ «Торговий дім «Степова» на відзиви відповідачів, у яких позивач не погодився з їх доводами та зазначив, що відповідач-1, обґрунтовуючи у відзиві правомірність зупинення реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021 на суму 17 249,97 грн, у тому числі ПДВ 2 118,42 грн (поставка насіння ТОВ «Дождь»), наводить обставини включення ТОВ «Торговий дім «Степова» до переліку ризикових рішенням № 11889 від 08.04.2021 на підставі нереальності господарських операцій з купівлі-продажу органічної добавки за договорами, укладеними між ТОВ «Торговий дім «Степова» і ПП «СФ «Спец-Трейд», ТОВ «Ампер-Груп», ТОВ «Дівайн Індастрі», ТОВ «Завод біодобрив «Тривко». Оскільки Податковим кодексом України не встановлено повноважень податкових органів щодо прийняття рішень про відповідність платників ПДВ критеріям ризиковості платника податку, позивач вважає, що надання таких повноважень податковим органам не є компетенцією Кабінету Міністрів України. Крім того, за результатами касаційного перегляду постановою Верховного Суду від 22.02.2022 у справі № 160/8076/21 (адміністративне провадження № К/990/404/22) рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.07.2021 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2021 було залишено без змін. Зазначеною постановою Верховного Суду встановлено факт реальності господарських операцій з купівлі-продажу органічної добавки за договорами, укладеними між ТОВ «Торговий дім «Степова» і ПП «СФ «Спец-Трейд», ТОВ «Ампер-Груп», ТОВ «Дівайн Індастрі», ТОВ «Завод біодобрив «Тривко», та скасовано податкові повідомлення-рішення від 07.05.2021. Також у постанові Верховний Суд погодився з висновками судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для визнання господарських операцій нереальними з огляду лише на наявність кримінальних поводжень, які стосуються контрагентів позивача - ПП «СФ «Спец-Трейд», ТОВ «Ампер-Груп», ТОВ «Дівайн Індастрі», ТОВ «Завод біодобрив «Тривко». Податковим органом не доведено жодного факту, який би підтверджував виявлену позивачем необачність та необережність при виборі постачальника товарів, щодо яких є дані про порушення кримінальних проваджень. На думку позивача, відповідач-1 у відзиві не обґрунтував правомірність та законність зупинення реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021. Рішення № 11889 від 08.04.2021 про відповідність ТОВ «Торговий дім «Степова» критеріям ризиковості платника оскаржено позивачем у судовому порядку. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.01.2022 у справі № 160/1385/22 прийнято позов до розгляду та відкрито провадження у справі. Позивач вважає, що включення платника податку до переліку ризикових не передбачає в обов`язковому порядку зупинення реєстрації податкових накладних, складених за результатами інших господарських операцій з іншими контрагентами. Сертифікати якості на товар не належать до документів, на підставі яких формується бухгалтерський та податковий облік, та не містять відомостей про господарську операцію. Тому ненаданням платником податку сертифікатів якості товару не є доказом наявності складу податкового правопорушення. У відповіді на відзив відповідача-2 позивач вказав, що покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну у даному випадку є ефективним способом поновлення порушеного права позивача та не вважатиметься втручанням у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень.

Станом на 05.07.2022 до суду від відповідачів заперечень не надходило.

Відповідно до ч. 1 ст. 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За правилами частини 6 статті 120 КАС України, якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Строк розгляду даної справи тривав до 21.06.2022. У зв`язку з перебуванням судді у щорічній відпустці з 20.06.2022 до 04.07.2022 справу розглянуто у перший робочий день 05.07.2022.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» (код ЄДРПОУ 32241921) зареєстроване 16.06.2004, номер запису: 12161200000000035.

Видами економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» є: 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.63 Післяурожайна діяльність; 01.64 Оброблення насіння для відтворення; 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 82.30 Організування конгресів і торговельних виставок.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Торговий дім «Степова» використовує складське приміщення площею 250,00 кв.м, розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Веселе (Раївська с/р), вул. Токова, 2а, на підставі договору суборенди № АК-011020-01 від 01.10.2020, укладеного з ТОВ «Науково-виробнича агрокорпорація «Степова».

16.04.2021 між ТОВ «Торговий дім «Степова» (продавцем) і ТОВ «Дождь» (покупцем) було укладено договір № ТД-160421-001, відповідно до п.1.1 якого продавць зобов`язався у строк, вказаний в п. 3.2 цього договору, передати у власність покупця насіння сільськогосподарських культур (товар), а покупець - прийняти та оплатити товар на умовах цього договору: насіння кукурудзи Данііл у кількості 15 мішків за ціною 1008,77 грн на суму 15131,55 грн, ПДВ 20% - 2118,42 грн, всього сума з ПДВ 17249,97 грн.

Відповідно до п. 1.2 сума договору становить 15131,55 грн без ПДВ, ПДВ 20% - 2118,42 грн, всього сума договору з ПДВ 17249,97 грн.

Пунктом 2.1.2 договору передбачено, що продавець гарантує, що якість насіння відповідає вимогам ДСТУ 2240-93, підтверджується сертифікатом та іншими документами, що підтверджують якість насіння відповідно до законодавства.

Згідно з пунктом 2.1.3 договору продавець зобов`язаний забезпечити покупця документами на товар: рахунком, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, атестатом або свідоцтвом на насіння та іншими необхідними документами.

Відповідно до пункту 3.2 договору, продавець зобов`язується передати покупцеві товар у строк до 30.04.2021 за умови стовідсоткової передплати товару у порядку, визначеному даним договором.

Оплата за цим договором здійснюється покупцем на умовах 100% попередньої оплати у термін до 21.04.2021. Оплата здійснюється в безготівковому порядку шляхом перерахування грошових коштів платіжним дорученням на поточний рахунок продавця. Договором передбачено оплату іншим способом, передбаченим чинним законодавством (пункти 4.1, 4.2 договору).

16.04.2021 ТОВ «Дождь» було перераховано на поточний рахунок ТОВ «Торговий дім «Степова» за насіння кукурудзи 17249,97 грн згідно з рахунком № ТД-160421-001 від 16.04.2021 у тому числі ПДВ 2118,42 грн на підставі договору № ТД-160421-001 від 16.04.2021, що підтверджується копією картки рахунку № 361 за 16.04.2021-22.04.2021 та копією виписки за рахунками за 16.04.2021.

16.04.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» складено податкову накладну № 15 на отримувача (покупця) Товариство з обмеженою відповідальністю «Дождь» (код ЄДРПОУ 40000980) на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 17 249,97 грн: усього обсяги постачання 15131,55 грн, загальна сума податку на додану вартість 2 118,417 грн. Відповідно до опису (номенклатури) товарів/послуг продавця, товаром є насіння кукурудзи Данііл, код товару згідно з УКТ ЗЕД 1005101500, кількість - 15 мішків, ціна постачання одиниці товару - 1 008,77 грн.

16.04.2021 ТОВ «Дождь» видано довіреність № 312 водію ОСОБА_1 на отримання від ТОВ «Торговий дім «Степова» за рахунком № ТД-160421-001 від 16.04.2021 насіння кукурудзи Данііл у кількості 15 мішків.

22.04.2021 на підставі договору № ТД-160421-001 від 16.04.2021 (рахунок № ТД-160421-001 від 16.04.2021) було складено видаткову накладну № ТД-220421-00001 на товар - насіння кукурудзи Данііл у кількості 15 мішків, ціна без ПДВ 1 008,77 грн, сума без ПДВ 15 131,55 грн, сума ПДВ 2 118,42 грн, усього з ПДВ 17 249,97 грн.

Відповідно до товарно-транспортної накладної № 14068 від 22.04.2021 вантажовідправником ТОВ «Торговий дім «Степова» у пункті навантаження в с. Веселе Синельниківського району по вул. Токова, 2а навантажено вантажоодержувачу - ТОВ «Дождь» (водій ОСОБА_1 ) 15 мішків насіння кукурудзи Данііл на загальну суму з ПДВ 17 249,97 грн. Супровідні документи на вантаж: видаткова накладна № ТД-220421-00001 від 22.04.2021, довіреність № 312 від 16.04.2021.

13.05.2021 контролюючим органом складено квитанцію про прийняття податкової накладної № 15 від 16.04.2021 та зупинення її реєстрації відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. У квитанції зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28.01.2022 Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. За змістом пояснень № 28/01-22 від 28.01.2022 товар, щодо відвантаження якого складено на відправлено на реєстрацію податкову накладну № 15 від 16.04.2021, придбано ТОВ «Торговий дім «Степова» у ТОВ «Агро-центр «Раївський», що підтверджується доданими до пояснень первинними документами: договором купівлі-продажу № АЦ-011220-012 від 01.12.2020; видатковою накладною № АЦ-281220-00003 від 28.12.2020; карткою рахунку 631 за 14.01.2021-22.01.2021; банківськими виписками за рахунком від 18.01.2021 та від 22.01.2021; податковою накладною № 55 від 28.12.2020 та квитанцією № 9359272366 від 12.01.2021 про реєстрацію податкової накладної. 22.04.2021 на підставі договору № ТД-160421-001 від 16.04.2021 покупцю ТОВ «Дождь» було відвантажено насіння кукурудзи Данііл у кількості 15 мішків на суму 17 249,97 грн, у тому числі ПДВ 2118,42 грн. Продаж товару здійснювався за місцем зберігання на умовах самовивозу зі складу продавця за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Веселе (Раївська с/р), вул. Токова, буд. 2а. Послугами зберігання позивач користується на підставі договору суборенди. На підтвердження цих обставин до пояснень додано такі первинні документи: договір купівлі-продажу № ТД-160421-001 від 16.04.2021; договір суборенди № АК-011020-01 від 01.10.2020; акт надання послуг № 126 від 30.04.2021; видаткову накладну № ТД-220421-00001 від 22.04.2021; картку рахунку 361 за квітень 2021 року; банківську виписку за рахунками за 16.04.2021; довіреність № 312 від 16.04.2021 на отримання 15 мішків товару; товарно-транспортну накладну № 14068 від 22.04.2021. За правилом першої події відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України ТОВ «Торговий дім «Степова» було складено податкову накладну № 15 від 16.04.2021 та направлено її на реєстрацію.

За результатами розгляду документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було прийнято рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних з тієї підстави, що платником податку не надано копій документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспортів якості, сертифікатів відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, та у графі «Додаткова інформація» зазначено, що відсутні документи на якість насіння (атестат, сертифікат або свідоцтво).

У подальшому Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» було направлено до ДПС України скаргу № 02/02 від 02.02.2022 на рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022, до якої було додано, зокрема, сертифікат, що засвідчує сортові якості насіння № 021803 від 14.09.2020, сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння № 108533 від 18.12.2020 та свідоцтво на гібридне насіння № 220421/1 від 22.04.2021.

08.02.2022 прийнято рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6569/32241921/2 про залишення скарги без задоволення та рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної - без змін з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.

Незгода позивача із оскаржуваним рішенням № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних зумовила звернення до суду з даною позовною заявою.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).

Згідно з пунктом 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Реєстрацію податкової накладної № 15 від 16.04.2021, складеної ТОВ «Торговий дім «Степова», було зупинено з підстави відповідності платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

До відзиву відповідача-1 було додано копію рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11889 від 08.04.2021 про відповідність платника податку ТОВ «Торговий Дім «Степова» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У рішенні зазначено, що наявна податкова інформація структурного підрозділу стосовно взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які віднесені та/або свідчать про здійснення ризикових операцій.

Пунктом 8 додатку № 1 до Постанови № 1165 встановлено такий критерій ризиковості платника податку - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 22.02.2022 № 1 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 7522 від 23.02.2022 про відповідність платника податку ТОВ «Торговий Дім «Степова» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У рішенні зазначено, що підприємством надано повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі.

Згідно з відомостями комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» у провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа № 160/1385/22 за позовом ТОВ «Торговий дім «Степова» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11889 від 08.04.2021 про відповідність платника податку ТОВ «Торговий Дім «Степова» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Згідно із пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно з пунктом 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 20 Порядку № 1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики (п. 74.3 ст. 74 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України ризик - це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Здійснивши зупинення реєстрації податкової накладної, відповідач посилався на відповідність платника податку ТОВ «Торговий дім «Степова» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів. При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.

Платником податків до пояснень контролюючому органу додано первинні документи для підтвердження зазначеної у податковій накладній господарської операції.

Суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.

У постанові Верховного Суду від 18.12.2019 в справі № 560/435/19 касаційний суд сформував правовий висновок, що конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підставу його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.

У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначена Порядком.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18, № 815/2791/18, від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18, від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18.

Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18, від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18, від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18.

Відмовляючи у реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021 відповідач зазначив про ненадання платником податку копій документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспортів якості, сертифікатів відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, та у графі «Додаткова інформація» зазначено, що відсутні документи на якість насіння (атестат, сертифікат або свідоцтво).

Суд звертає увагу, що позивач скористався процедурою адміністративного оскарження рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 16.04.2021. До скарги ним було додано, зокрема, сертифікат, що засвідчує сортові якості насіння № 021803 від 14.09.2020, сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння № 108533 від 18.12.2020, свідоцтво на гібридне насіння № 220421/1 від 22.04.2021.

Як встановлено з доданих до позовної заяви документів, сертифікат, що засвідчує сортові якості насіння № 021803 від 14.09.2020 та сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння № 108533 від 18.12.2020 було видано Державним підприємством «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» Товариству з обмеженою відповідальністю «Агроцентр «Раївський» щодо насіння кукурудзи звичайної сорту Данііл урожаю 2020 року. Свідоцтво на гібридне насіння № 220421/1 від 22.04.2021 видано ТОВ «Торговий дім «Степова» Державним підприємством «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції» щодо насіння кукурудзи звичайної сорту Данііл урожаю 2020 року.

На підтвердження придбання ТОВ «Торговий дім «Степова» насіння кукурудзи Данііл у ТОВ «Агроцентр «Раївський» як до пояснень, так і до скарги ТОВ «Торговий дім «Степова» було додано договір купівлі-продажу № АЦ-011220-012 від 01.12.2020, видаткову накладну № АЦ-281220-00003 від 28.12.2020 на товар насіння кукурудзи Данііл у кількості 2700 мішків за ціною 833,30 грн на суму без ПДВ 2 249 910,00 грн, картку рахунку 631 за 14.01.2021-22.01.2021, банківські виписки за рахунком від 18.01.2021 та від 22.01.2021, податкову накладну № 55 від 28.12.2020, складену продавцем ТОВ «Агроцентр «Раївський» на покупця ТОВ «Торговий дім «Степова» на суму 2 249 910,00 грн, квитанцію про реєстрацію зазначеної податкової накладної в ЄРПН за № 9359272366 від 12.01.2021.

Однак 08.02.2022 комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення № 6569/32241921/2 про залишення скарги без задоволення та рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної - без змін з підстави ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, тобто з інших підстав.

Відмовляючи у реєстрації податкової накладної відповідач вказав, що не в повному обсязі надано документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспортів якості, сертифікатів відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, однак такі документи не було запропоновано подати при зупиненні реєстрації податкової накладної.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Відповідач-1 у відзиві не навів обґрунтування прийняття оскаржуваного рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 16.04.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних з вказаної у ньому підстави. Заперечення проти позовних вимог ґрунтуються на обставинах, які стали підставою для прийняття рішення № 11889 від 08.04.2021 про відповідність ТОВ «Торговий дім «Степова» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника у зв`язку з наявною податковою інформацією структурного підрозділу стосовно взаємовідносин позивача у 2019-2020 рр. з суб`єктами господарювання, які віднесені та/або свідчать про здійснення ризикових операцій, а саме з контрагентами позивача: ПП «СФ «Спец-Трейд», ТОВ «Ампер-Груп», ТОВ «Дівайн Індастрі», ТОВ «Завод біодобрив «Тривко».

Згідно з відомостями комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» у провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа № 160/8076/21 за позовом ТОВ «Торговий дім «Степова» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень від 07.05.2021 № 0062330705, № 0062340705 та №0062380705, винесених податковим органом на підставі висновків, викладених в акті перевірки №1203/04-36-07-05/32241921 від 09.04.2021, складеному за результатами проведеної податковим органом у період з 15.03.2021 до 02.04.2021 планової виїзної перевірки ТОВ «Торговий дім «Степова» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 до 31.12.2020.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.07.2021, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2021, позов задоволено повністю, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 07.05.2021 №0062330705, №0062340705 та №0062380705.

Постановою Верховного Суду від 22.02.2022 за наслідками розгляду касаційної скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.07.2021 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2021 було залишено без змін.

У постанові від 22.02.2022 у справі № 160/8076/21 (адміністративне провадження № К/990/404/22) Верховний Суд зазначив, що сертифікати якості на товар не належать до документів, на підставі яких формується бухгалтерський і податковий облік, та не містить відомостей про господарську операцію.

Також у постанові від 22.02.2022 вказано, що податковий орган, як суб`єкт владних повноважень, обґрунтовуючи заперечення на адміністративний позов наявністю ряду кримінальних проваджень, які стосуються контрагентів позивача, не надав жодних доказів, які б підтверджували вказані факти. Суди попередніх інстанцій врахували частину шосту статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою. Докази на підтвердження факту винесення вироків чи постанов про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності в кримінальних справах за результатами кримінальних проваджень, на які посилається податковий орган, в матеріалах справи відсутні та відповідачем про наявність відповідних фактів зазначено не було. У зв`язку з цим, Верховний Суд погодився з висновками судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для визнання господарських операцій нереальними з огляду на наявність кримінальних проваджень, які стосуються контрагентів позивача. Крім того, у постанові суду касаційної інстанції зазначено, що податковим органом не доведено жодного факту, який би підтверджував виявлену позивачем необачність та необережність при виборі постачальника товарів, щодо яких є дані про порушення кримінальних проваджень.

Разом з тим, суд зазначає, що господарську операцію з продажу насіння кукурудзи, за якою було складено і подано на реєстрацію податкову накладну № 15 від 16.04.2021, було проведено ТОВ «Торговий дім «Степова» з іншим суб`єктом господарювання ТОВ «Дождь».

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідачем-1 у відзиві не наведено належного обґрунтування підстав прийняття контролюючим органом рішення № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №15 від 16.04.2021, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова», та не доведено правомірність оскаржуваного рішення.

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, що є підставою для його скасування.

Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.

З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем понесено судові витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви до суду в сумі 4962,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 935 від 11.04.2022.

Частиною другою статті 4 Закону України «Про судовий збір» встановлено, що за подання до адміністративного суду юридичною особою адміністративного позову немайнового характеру підлягає сплаті судовий збір за ставкою 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що станом на 01.01.2022 становить 2481 грн.

У позовній заяві об`єднано дві позовні вимоги немайнового характеру, одна з яких про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 15 від 16.04.2021, подану ТОВ «Торговий дім «Степова», є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної.

За подання до суду даної позовної заяви підлягав сплаті судовий збір у сумі 2481,00 грн. Отже, позивачем надміру сплачено 2481,00 грн судового збору (4962,00-2481,00=2481,00).

Відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України у рівних частинах за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 3740579/32241921 від 01.02.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №15 від 16.04.2021, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 16.04.2021, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова», датою її фактичного отримання.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень 50 копійок).

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень 50 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Степова», місцезнаходження: 49051, м. Дніпро, вул. Калинова, буд. 3, код ЄДРПОУ 32241921.

Відповідач-1: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд. 17-А, код ЄДРПОУ ВП 44118658.

Відповідач-2: Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393.

Повний текст рішення складено 05.07.2022.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2022
Оприлюднено07.07.2022
Номер документу105079699
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/5621/22

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 23.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 07.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 04.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 21.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні