Рішення
від 28.06.2022 по справі 907/180/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" червня 2022 р. м. Ужгород Справа № 907/180/22

Суддя Господарського суду Закарпатської області Лучко Р.М.,

за участю помічника судді, який за дорученням судді здійснює повноваження секретаря судового засідання - Штундер Д.Л.

Розглянув матеріали справи

за позовом Хустської міської ради, м. Хуст Закарпатської області

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю ІЗА Б.А.Т.Е., с. Іза Хустського району Закарпатської області

про стягнення 417921,84 грн

За участю представників учасників справи:

позивача не з`явився;

відповідача не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

Хустська міська рада, звернулася до Господарського суду Закарпатської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ІЗА Б.А.Т.Е. про стягнення 417921,84 грн орендної плати за користування земельною ділянкою за період з січня по грудень 2021 року, посилаючись на неналежне виконання відповідачем Договору оренди земельної ділянки від 18.12.2002 (з врахуванням Додаткових угод до нього). Окрім того, просить суд стягнути з відповідача витрати по сплаті судового збору в сумі 7078,82 грн.

Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №907/180/22 визначено головуючого суддю Лучка Р.М., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 04.04.2022.

Ухвалою суду від 08 квітня 2022 року відкрито провадження у справі, постановлено розглянути спір за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи, встановлено учасникам справи процесуальні строки для подання заяв по суті спору, заяв із обґрунтуванням заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.

Згідно з ухвалою суду від 02 червня 2022 року, зважаючи на характер спірних правовідносин і предмет доказування, з метою повного, всебічного та об`єктивного з`ясування всіх обставин справи, справу №907/180/22 призначено до розгляду в судовому засіданні, яке призначено на 29.06.2022.

Окрім того, вказаною ухвалою в порядку ч. 4 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України) зобов`язано позивача Хустську міську раду надати суду, в строк до 27.06.2022 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності, грошова оцінка якої проведена (Додаток до договору оренди відповідно до п. 10 Додаткової угоди №1/21/15 від 09.02.2015); витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, чинний на час укладення додаткової угоди №1/21/15 від 09.02.2015.

09 червня 2022 року на електронну адресу суду позивачем надіслано супровідний лист №833/02-12 від 09.06.2022, яким Хустська міська рада надала службову записку головного спеціаліста бухгалтера управління з питань майна комунальної власності та розрахунок орендної плати.

Сторни участь уповноважених представників у судове засідання не забезпечили, хоча про дату час та місце судового засідання були повідомлені належним чином у встановленому законом порядку.

Позивач 28.06.2022 надіслав на електронну адресу суду клопотання № 1001/02-12 від 28.06.2022 у якому просив відкласти судове засідання призначене на 29.06.2022 у зв`язку із участю уповноваженого представника у інших судових засіданнях.

Розглянувши клопотання позивача про відкладення судового засідання, суд не вбачає підстав для його задоволення з огляду на відсутність доказів на підтвердження участі представника органу місцевого самоврядування в інших судових засіданнях та, відповідно, неможливості забезпечити представництво Хустської міської ради в даній справі, в тому числі іншим представником або в порядку самопредставництва.

З врахуванням викладеного, наведені позивачем в якості обґрунтування підстав для відкладення судового засідання причини неявки представника не можуть бути визнані судом поважними, у зв`язку з чим клопотання Хустської міської ради про відкладення судового засідання до задоволення не підлягає.

Відповідач про причини неявки в судове засідання суд не повідомив, відзву на позов не подав, хоча про розгляд справи був повідомлений належним чином у встановленому законом порядку. Ухвала суду про призначення судового засідання від 02.06.2022, яка була надіслана на офіційну юридичну адресу Відповідача вручена Товариству з обмеженою відповідальністю ІЗА Б.А.Т.Е. 09.06.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за трек-номером 8850101611569 та вбачається з відомостей з вебсайту Укрпошти щодо відстеження рекомендованих відправлень за трек-номером 8850101611569.

Згідно приписів ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, а тому відповідно до ст. 202 ГПК України та ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представників за наявними у справі матеріалами, яких достатньо для встановлення обставин і вирішення спору по суті.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що неявка в судове засідання представників сторін, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Згідно з ч. 2 ст. 14 ГПК України учасник справи розпоряджається своїми правами на власний розсуд.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. 4 ст. 13 ГПК України).

Відповідно до ст. 233 ГПК України, рішення по даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки наявних в матеріалах справи доказів.

ПОЗИЦІЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Правова позиція позивача.

Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням Відповідачем зобов`язань за договором оренди земельної ділянки від 18.12.2002 (з врахуванням Додаткових угод до нього) в частині оплати за користування земельною ділянкою за період з січня по грудень 2021 року, у зв`язку з чим у ТОВ ІЗА Б.А.Т.Е. наявна заборгованість в розмірі 417921,84 грн, з вимогами про стягнення яких Позивачем заявлено даний позов до господарського суду.

Заперечення (відзив) відповідача

Відповідач не подав відзиву на позовну заяву.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

18 грудня 2002 року між Хустською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю ІЗА Б.А.Т.Е. (надалі Орендар та/або Відповідач, та/або ТОВ ІЗА Б.А.Т.Е.) укладено договір оренди земельної ділянки №12 (надалі - Договір).

Відповідно до предмету Договору орендодавець надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку, що знаходиться по вул. Нанкінській на території Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області. Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 30,5 га тепличного господарства в тому числі 6,00 га ріллі та 24,5 га сінокіс.

Згідно з п. 2 Договору земельна ділянка передається в оренду для товарного сільськогосподарського виробництва. Договір укладається терміном на 49 років, починаючи з дати реєстрації.

Договір оренди №1 від 18.12.2002 зареєстровано Хустським районним відділом земельних ресурсів, про що 18.12.2002 у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №1 вчинено запис за №12.

09 лютого 2015 року між Головним управління Держземагенства у Закарпатській області (як органом повноважним відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України на передачу розташованих на території Закарпатської області земельних ділянок державної власності в користування станом на 09.02.2015 року) та ТОВ ІЗА Б.А.Т.Е. укладено Додаткову угоду №1/21/15 від 09.02.2015 до Договору (надалі Додаткова угода № 1/21/15 від 09.02.2015), відповідно до якої сторонами фактично викладено зміст Договору в новій редакції.

Згідно з п.п. 1, 2, 3 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 її сторонами визначено надання Орендодавцем та прийняття Орендарем в строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності кадастровий номер 2125383600:02:007:0007 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ 01.01), площею 30,4558 га, в тому числі 6,5511 га рілля (теплиці), 15,7000 га сіножаті та 8,2047 га землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Іза на території Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області.

Орендна плата за користування земельною ділянкою становить 3 (три) відсотки нормативної грошової оцінки. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності, грошова оцінка якої проведена додається до договору (п. 10 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015).

При цьому, пунктом 5 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015 становить 2955679,06 грн і підлягає щорічній індексації.

Згідно з п. 11 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 88670,37 грн (Вісімдесят вісім тисяч шістсот сімдесят гривень 37 копійок) на рік шляхом перерахування коштів через фінансові установи на рахунок Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 12 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015).

У пункті 13 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 сторонами погоджено строки сплати орендної плати щомісячно а розмірі 1/12 частини річної орендної плати встановленої п.11 договору, протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Умови перегляду розміру орендної плати визначені сторонами в п. 14 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015, відповідно до якого розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни коефіцієнтів індексації, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, набрання чинності технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, затвердженої відповідно до законодавства.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Зміни та доповнення, додаткові угоди та додатки до цього договору є його невід`ємною частиною. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку (п.п. 49, 50 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015).

Строк дії Договору відповідно до п. 8 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 сторонами визначено до 18.12.2051 року.

03 грудня 2018 року між Ізянською сільською радою та ТОВ ІЗА Б.А.Т.Е. укладено Додаткову угоду №12/3 до Договору, відповідно до якої, враховуючи рішення дев`ятої сесії 7-го скликання Хустської районної ради від 22.12.2017 №379 «Про встановлення (зміни) меж населеного пункту с. Іза, Хустського району, Закарпатської області", реєстрацію Ізянською сільською радою права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2125383600:02:007:0007 (номер запису про право власності у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26052164), Сторони домовились про зміну сторони у Договорі оренди від 18.12.2002 (з подальшими змінами) про зміну сторони Орендодавця у Договорі на Ізянську сільську раду.

Надалі рішенням І сесії VIII скликання Хустської міської ради №184 від 31.03.2021 «Про затвердження Передавального акту Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області», відповідно до п. 6-1 Розділу 5 «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на підставі рішення Хустської міської ради від 10.12.2020 № 1 "Про визнання повноважень депутатів Хустської міської ради VIII скликання та Хустського міського голови", рішення Хустської міської ради від 17.12.2020 № 14 "Про припинення в результаті реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Хустської міської ради" затверджено Передавальний акт Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області, визнано Хустську міську раду правонаступником майна, активів та зобов`язань Ізянської сільської ради та припинено державну реєстрацію останньої.

Відповідно до Акту прийняття-передачі договорів оренди земельних ділянок та договорів оренди нежитлових приміщень від 22.02.2021 Договір оренди від 18.12.2002 передано Ізянською сільською радою Хустського району Закарпатської області правонаступнику Орендодавця в спірних правовідносинах Хустській міській раді (надалі Орендодавець та/або Позивач) в особі Управління з питань майна комунальної власності виконавчого комітету Хустської міської ради.

Позивач стверджує, що Орендар не виконав належним чином взяті на себе зобов`язання, а саме не оплатив у визначений Договором (з врахуванням Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015) строк орендну плату за користування земельною ділянкою у період з січня 2021 року по грудень 2021 року включно в сумі 417921,84 грн. Розрахунок розміру заборгованості з орендної плати позивачем здійснено на підставі Витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 233 від 29.01.2020, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2125383600:02:007:0007 складає 13930729,89 грн та враховуючи положення п.п. 10, 13 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 до Договору щодо порядку визначення розміру орендної плати 3% нормативно-грошової оцінки та щомісячної сплати рівними частинами в розмірі 1/12 річної орендної плати.

ПРАВОВЕ ОБГРУНТУВАННЯ І ОЦІНКА СУДУ

За змістом ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом (ст. 4 Закону України "Про оренду землі").

Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини дев`ятої статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом. Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За змістом пункту 1 частини другої статті 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Згідно з частиною першою статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 13 Закону "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до частини першої статті 15 Закону "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

Згідно зі статтею 21 Закону "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

З наведених норм права вбачається, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до пункту 288.4 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Індексація нормативної грошової оцінки земель передбачена пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, відповідно до якого для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель (п. 289.2 ст. 289 ПК України). Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Отже, нормами Податкового кодексу України не передбачено проведення індексації орендної плати, натомість індексації підлягає нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Зміна нормативної грошової оцінки внаслідок індексації є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичної зміни умов договорів щодо розміру орендної плати.

Аналогічну правову позицію Верховного Суду викладено у постановах від 30.03.2018 у справі № 916/3236/16, від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 19.12.2019 у справі № 922/1137/19, від 16.03.2020 у справі №922/1658/19.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до наведених вище положень чинного законодавства нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.

Частинами першою - третьою статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Згідно з пунктом 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Тобто, чинне законодавство не встановлює конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме договором оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.

Так, судом встановлено, що відповідно до пунктів 5 та 11 додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015, якою внесено зміни щодо розміру орендної плати до договору оренди земельної ділянки №12 від 18.12.2002, порядку її визначення, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2015 становить 2955679,06 грн і підлягає щорічній індексації. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 88670,37 грн на рік шляхом перерахування коштів через фінансові установи на рахунок Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ч.2 ст.632 ЦК України, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Як зазначено вище, сторонами в п.п. 49, 50 Додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015 встановлено порядок внесення змін до Договору - у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору в судовому порядку.

Чинним законодавством також не передбачено положень про зміну розміру орендної плати за користування орендованим майном саме з моменту таких змін, а надається право сторін правовідносин у подальшому ініціювати внесення відповідних змін до договору.

Отже, до моменту внесення змін до договору оренди, в тому числі за рішенням суду, орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату в розмірі, передбаченому чинним договором оренди (аналогічну правову позицію викладено в постановах Верховного Суду від 15.02.2018 у справі №916/1578/15-г, від 09.06.2020 у справі №911/2658/18).

При цьому матеріали справи не містять доказів того, що позивач вживав заходів та дій щодо зміни умов договору в частині перегляду розміру орендної плати за землю та пропонував відповідачу розглянути проект додаткової угоди щодо збільшення розміру орендної плати (в тому числі в судовому порядку), у зв`язку зі зміною розміру нормативно-грошової оцінки земельної ділянки чи проведенням її індексації, оскільки саме по собі проведення нової нормативно-грошової оцінки земельної ділянки не може зумовлювати автоматичну зміну розміру земельної плати.

Отже, судом встановлено, що господарські відносини між Хустською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю ІЗА Б.А.Т.Е. є договірними, а не контролюючими, при цьому позивач не навів доводів та доказів на підтвердження існування у відповідача обов`язку самостійно щорічно змінювати розмір орендної плати. Зміна нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичну зміну умов договорів щодо розміру орендної плати.

З огляду на викладене, оскільки, позивачем не доведено належними та допустимими доказами внесення змін до Договору оренди та, відповідно, наявності у відповідача обов`язку зі сплати орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою у відповідності до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позовні вимоги підлягають частковому задоволенні в розмірі орендої плати визначеної Договором.

Так, матеріалами справи встановлено, що відповідачем в порушення умов договору оренди земельної ділянки №12 від 18.12.2002 з урахуванням додаткової угоди № 1/21/15 від 09.02.2015, якою внесено зміни щодо розміру орендної плати, не сплачено орендну плату за користування земельною ділянкою за період з січня по грудень 2021 року, у зв`язку з чим на час розгляду справи в суді за Відповідачем рахується заборгованість.

З врахуванням наведеного, суд вважає доведеною позивачем та належним чином обґрунтованою заборгованість Відповідача по сплаті орендної плати за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності кадастровий номер 2125383600:02:007:0007 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ 01.01), площею 30,4558 га, в тому числі 6,5511 га рілля (теплиці), 15,7000 га сіножаті та 8,2047 га землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Іза на території Ізянської сільської ради Хустського району Закарпатської області за 2021 рік в розмірі 88670,37 грн., яка відповідачем не спростована, а тому позовні вимоги в цій частині підлягають до задоволення як заявлені обґрунтовано та правомірно.

В стягненні суми 3292551,47 грн належить відмовити за недоведеністю.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Положеннями статей 13-14 ГПК України унормовано, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

В той же час, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст.76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч.1 ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Стаття 74 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Сторонами у справі не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження наявності інших обставин ніж ті, що досліджені судом, а відтак, зважаючи на зазначене вище, позовні вимоги як обґрунтовано заявлені, підтверджені належними та допустимими доказами підлягають до часткового задоволення.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати позивача по сплаті судового збору на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони у справі пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Разом з тим, зайво сплачений позивачем судовий збір в розмірі 809,99 грн може бути повернутий з Державного бюджету України Хустський міській раді в порядку п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» за її клопотанням.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 13, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 221, 236, 238, 240, 248 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ІЗА Б.А.Т.Е., (90436, с. Іза Хустського району Закарпатської області, вул. Нанківська, буд. 88, код ЄДРПОУ 32171027) на користь Хустської міської ради (90400, , м. Хуст Закарпатської області, вул. 900-річчя Хуста, 27, код ЄДРПОУ 34005221) 88670 (Вісімдесят вісім тисяч шістсот сімдесят) грн 37 коп орендної плати та 1330 (одну тисячу триста тридцять) грн 06 коп у повернення сплаченого судового збору.

3. В іншій частині позову відмовити.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

На підставі ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення Господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду згідно ст. 256 Господарського процесуального кодексу України подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без участі (неявки) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного Господарського суду.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі http://court.gov.ua/fair/sud5008/ або http://www.reyestr.court.gov.ua.

Повне судове рішення складено та підписано 04 липня 2022 року.

СуддяЛучко Р.М.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення28.06.2022
Оприлюднено08.07.2022
Номер документу105126091
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —907/180/22

Судовий наказ від 01.08.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Рішення від 28.06.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Ухвала від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Ухвала від 07.04.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні