Рішення
від 06.07.2022 по справі 200/2265/22
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 липня 2022 року Справа№200/2265/22

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Аляб`єва І.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження (за правилами спрощеного позовного провадження) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Маріупольської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в:

У лютому 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому зазначав, що відповідач в порушення вимог Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та рішення Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 сплатив йому щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у меншому розмірі, ніж встановлений Законом, а саме у розмірі 3391,00 грн., що встановлений додатком до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2021 року № 325.

Вважаючи свої права порушеними просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нарахування та виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі семи мінімальних розмірів пенсій за віком;

- стягнути з відповідача на користь позивача недоплачену частину щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в загальному розмірі 8992 грн..

Ухвалою суду від 14.02.2022 відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін).

Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надав.

За приписами частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Дослідивши докази, що містяться у матеріалах справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІІ групи та має право на пільги та компенсації, встановлені законодавством України для ветеранів війниінвалідів війни, що підтверджено посвідченням серії « НОМЕР_1 .

Позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Маріупольської районної державної адміністрації щодо здійснення перерахунку та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році.

Листом Управління соціального захисту населення Маріупольської районної державної адміністрації від 19.01.2022 №АВ-6-5.1-6.2 повідомило позивача, що в 2021 році позивачу, як особі з інвалідністю внаслідок війни 3 групи виплачена допомога до 5-го травня в розмірі 3391 грн., в межах розподілу фінансування здійсненого регіональним органом соціального захисту населення та головним розпорядником коштівМінсоцполітики.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не нарахування та невиплати у повному обсязі щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, які правові норми належить застосувати до цих правовідносин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Правовий статус ветеранів війни визначаєЗакон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" № 3551-XII від 22.10.1993 (далі -Закон України № 3551-XII).

Пільги особам з інвалідністю внаслідок війни встановленістаттею 13вказаного Закону.

Законом УкраїниПро внесення змін до Закону УкраїниПро статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистувід 25.12.1998 статтю 13 Закону УкраїниПро статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захистубуло доповнено частиною четвертою такого змісту: "Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: інвалідам I групи - десять мінімальних пенсій за віком; II групи - вісім мінімальних пенсій за віком; III групи - сім мінімальних пенсій за віком".

Підпунктом "б" підпункту 1 пункту 20розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28 грудня2007 року (набрав чинності 01 січня 2008 року)статтю 13 частину 5 Закону України № 3551-XIIвикладено у такій редакції: " Щорічнодо5травняінвалідамвійнивиплачується разова грошовадопомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів Українивмежахбюджетнихпризначень, встановлених законом про Державний бюджет України".

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10рп/2008 визнано такими, що не відповідаютьКонституції України(є неконституційними), зокрема, положення підпункту "б" підпункту 1 пункту 20розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" № 107-VI від 28 грудня2007 року.

У подальшомуЗаконом України від 28.12.2014 № 79-VІІІ "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин"(набрав чинності 01 січня 2015 року)розділ VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу Українидоповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12 12, 13, 14, 15та16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Однак,Рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020зазначене положення пункту 26розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу Українивизнано таким, що не відповідаєКонституції України(є неконституційним).

Таким чином, на час виникнення спірних відносинРішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020відновлено дію частини п`ятоїстатті 13 Закону №3551-XIIу редакціїЗакону №367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: інвалідам ІIІгруписеми мінімальних пенсій за віком.

Разом з тим відповідно до Додатку до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2021 року №325(далі - Постанова №325), разова грошова допомога до 5 травня у 2021 році виплачується особам з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи у розмірі 3391 грн., тобто у розмірі меншому, ніж це передбачено частиною п`ятою статті 13цього Закону.

Отже, на час виплати позивачу у квітні 2021 року щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діялиЗакон №3551-XIIі Постанова №325.

При цьому суд зауважує, що дію наведеної вище нормиЗакону №3551-XIIу 2021 році не зупинено, вона не втратила чинність, зміни до названогоЗаконузаконодавцем не вносились.

Також суд наголошує, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі іпостанов Кабінету Міністрів України, на які посилається відповідач, не можуть змінювати приписівЗакону №3551-ХІІ.

Таким чином, виходячи іззагальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2021 році слід застосовувати не Постанову №325, аЗакон №3551-XII, який має вищу юридичну силу.

За таких обставин, позивач має право на одержання разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком.

Відповідно до частини першоїстатті 28 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IVПро загальнообов`язкове державне пенсійне страхуваннямінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Статтею 7 Закону України«Про Державний бюджет України на 2021 рік»установлено у 2021 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2021 року1769 гривень.

Отже, розмір разової грошової допомоги до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи у 2021 році становить 12383 грн. (1769 грн. х 7). Виплата позивачу в 2021 році разової грошової допомоги у сумі 3391 грн. не відповідаєстатті 13 Закону №3551-ХІІта свідчить про порушення його прав на отримання такої допомоги у належному розмірі.

Таким чином, сума недоотриманих позивачем коштів становить 8992 грн.

Слід зазначити, що Уряд України, обмежуючи розмір грошової допомоги до 5 травня у 2021 році у Постанові №325, всупереч правовій позиції КСУ, викладеній у Рішенні від 27 лютого 2020 року №3-р/2020, зумовив ситуацію, де розпорядники бюджетних коштів, виконуючи вимогиПостанови КМУ, вимушені діяти з порушенням прав та гарантій осіб, на яких поширюються положенняЗакону №3551-XII. Однак, необхідність виконання відповідачем, як розпорядником бюджетних коштів, вимог Постанови №325, не звільняє відповідача від відповідальності за порушення конституційного права позивача на належний соціальний захист.

Відповідно до частини першоїстатті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина першастатті 6 КАС України).

Частинами першою, другоюстатті 7 КАС Українивстановлено, що суд вирішує справи відповідно доКонституціїта законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначеніКонституцієюта законами України.

Суд зауважує, що вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положенняхКонституції України. У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

Таким чином, зважаючи на встановлені у справі фактичні обставини, наведені норми чинного законодавства України, ураховуючи, що перерахунок допомоги здійснено відповідачем, суд дійшов висновку про задоволення позовних.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, при цьому докази понесення інших судових витрат позивачем не надано, підстави для розподілу судових витрат у відповідності до вимогст. 139 Кодексу адміністративного судочинства Українивідсутні.

Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до Управління соціального захисту населення Маріупольської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 43967473, вул.Митрополитська, 39, м.Маріуполь, Донецька область, 87515) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати противоправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Маріупольської районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 щорічної грошової допомоги до 05 травня за 2021 рік, виходячи з розміру семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених коштів.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Маріупольської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 43967473, вул.Митрополитська, 39, м.Маріуполь, Донецька область, 87515) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) недоотриману частину разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту в загальному розмірі 8992,00 гривень.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення судом складено 07 липня 2022 року.

Суддя І.Г. Аляб`єв

Дата ухвалення рішення06.07.2022
Оприлюднено15.08.2022
Номер документу105129041
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —200/2265/22

Рішення від 06.07.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Аляб'єв І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні