Компаніївський районний суд Кіровоградської області
Справа № 391/294/21
Провадження № 2/391/13/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06.07.2022р.селище Компаніївка
Компаніївський районний суд Кіровоградської області:
головуюча - суддя Мумига І.М.
за участю секретаря Качинської О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження позовну заяву ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Компаніївської селищної ради Кіровоградської області про визнання незаконними та скасування наказів, -
В С Т А Н О В И В:
Позивачка звернулася до суду з позовною заявою до відповідачів в якій просить визнати незаконними та скасувати наказ головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за № 11-5573/14-20-СГ від 06.04.2020 року про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3522884300:02:000:5111 та визнати незаконним і скасувати наказ головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за № 11-15573/14-20-СГ від 06.04.2020 року про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки площею 1,0309 га у власність ОСОБА_2 за вищевказаною адресою.
В позовній заяві пояснила, що 18 жовтня 2018 року вона звернулась до Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність, площею до 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Першотравенської сільської ради.
Рішенням №179 від 11 грудня 2018 року, Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області, їй надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), площею 0,8753 га, яка розташована по АДРЕСА_1 .
На підставі вищевказаного рішення, нею було замовлено та розроблено проект землеустрою щодо відведення у власність для ведення особистого селянського господарства вищевказаної земельної ділянки.
При зверненні до державного реєстратора з питань реєстрації земельної ділянки їй було відмовлено в зв`язку з тим, що дана земельна ділянка вже зареєстрована за відповідачем ОСОБА_2 .
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 6 квітня 2020 року за №11-5572/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», ОСОБА_2 було надано дозвіл на розроблення документації на земельну ділянку та відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-15570/14-20-СГ від 5 листопада 2020 року «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки у власність», було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність та передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 1,0309 га.
Хоча, Компаніївською селищною радою №2 Кіровоградської області, ОСОБА_2 було відмовлено в погодженні проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111, в приватну власність в зв`язку з тим, що на дану земельну ділянку видано 2 рішення у 2018 році Першотравенською сільською радою (після об`єднання Компаніївська селищна рада №2) та виготовляються проекти землеустрою.
Також, 10 серпня 2020 року, до Головного Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Компаніївською селищною радою Кіровоградської області було надіслано клопотання про те, що відповідно до проекту формування території Першотравенської сільської ради, вищевказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської ОТГ. Вказану ділянку було помилково проінвентаризовано та сформовано як земельну ділянку державної власності. Тому в зв`язку з вищевикладеним, Компаніївська ОТГ просила передати вказану земельну ділянку до земель комунальної власності Компаніївської селищної ради.
14 серпня 2020 року за №02-30/733/1, Компаніївською селищною радою Кіровоградської області до Головного Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, було направлено ще одне клопотання, про те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», рішення Компаніївської селищної ради від 28 грудня 2018 року за №396 «Про початок реорганізації Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області шляхом приєднання до Компаніївської селищної ради» припинено діяльність Першотравенської сільської ради 15 квітня 2019 року Компаніївська селищна рада в клопотанні просила скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 6 квітня 2020 року за №11-5572/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» в зв`язку з відсутністю погодження Компаніївської селищної ради на вказану земельну ділянку в зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської селищної ради (ОТГ).
На вищевказані клопотання Компаніївської селищної ради №2 та Компаніївської ОТГ від Головного Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області жодної відповіді не надійшло.
Повідомлено також про те, що 11 грудня 2018 року Першотравенською сільською радою було прийнято рішення №179, за яким вищевказану ділянку надано у власність ОСОБА_1 , та якою вже було замовлено проект землеустрою, повідомлено ПП «Земля Новгородківщини» та ОСОБА_2 , що підтверджується листами Компаніївської селищної ради №2 Кіровоградської області від 11 червня 2020 року №66 та від 17 серпня 2020 року №02-44/91.
Відповідно до листів, надісланих ПП «Земля Новгородківщини» ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які є власниками суміжних земельних ділянок, вбачається, що Акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, власниками суміжних ділянок підписаний не був. Цей факт суперечить вимогам вищезгаданого розпорядження, тому що, Держгеокадастр має здійснювати розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності за погодженням з ОТГ, на території яких розташовані ці землі. У разі відсутності погодження з боку ОТГ Держгеокадастр не може здійснити таку передачу. На момент звернення ОСОБА_2 із заявою про надання йому спірної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства вже було видано рішення №179 від 11.12.2018 року про надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.Видачею наказів №11-5572/14-20-СГ від 6 квітня 2020 року та №11-15570/14-20-СГ від 05 листопада 2020 року щодо надання дозволу на розроблення документації, затвердження документації та передачу земельної ділянки у власність відповідачу,Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області порушило її право на отримання земельної ділянки у власність в межах норм безоплатної приватизації.Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, видачею наказів №11-5572/14-20-СГ від 06.04 2020, №11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020 року на ім`я ОСОБА_2 , було порушено порядок надання земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації, порушено її права, свободи та інтереси, зокрема позбавлено права на завершення процедури передачі земельної ділянки їй у власність, тому вона змушена звернутись до суду.
13.10.2021 року позивачкою подано уточнення до позовної заяви в частині номеру та дати наказів Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Представником відповідача головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області подано до суду відзив, в якому він прохав відмовити в задоволенні позовних вимог та пояснив, що наказ від 06.04.2020 року № 11-5573/14-20-СГ не стосується ОСОБА_2 , а дата наказу № 11-15570/14-20-СГ не відповідає дійсності. ОСОБА_2 наказом Головного управління від 06.04.2020 року № 11-5572/14-20-СГ надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність, земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області (зараз Компаніївська ОТГ), а наказом від 05.11.2020 року № 11-15570/14-20-СГ затверджено проект землеустрою та передано у власність земельну ділянку площею 1,0309 га (кадастровий номер 3522884300:02:000:5111) із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області. Вказана земельна ділянка на час видачі зазначених наказів відповідно до даних Державного земельного кадастру, в тому числі відповідно до викопіювання з кадастрової карти (плату) № НВ-3511046502020 від 11.03.2020 року, виданого Державним кадастровим реєстратором відділу у Компаніївському районі Головного управлінння, відносилася до земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності. Крім того, відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю серія КР 0000012 від 27.03.1996 року спірна земельна ділянка відносилася до земель запасу (№ 9 в плані зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність), а відповідно на момент видання зазначених вище наказів відносилися до земель державної форми власності. Головне управління діяло в рамках чинного законодавства, як належний розпорядник земельної ділянки.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, хоча про день, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, що підтверджується розміщеним оголошенням на офіційному веб-сайті судової влади України від 13.09.2021 року, 22.12.2021 року, 23.06.2022 року.
В судове засідання позивачка не з`явилася, але надала до суду заяву про розгляд справи без її участі. Позовні вимоги підтримала в повному обсязі. Не заперечує проти заочного розгляду справи.
Згідно ч. 3 ст. 211 ЦПК України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в судове засідання не з`явився, але надав до суду клопотання про розгляд справи без участі представника.
Представник відповідача Компаніївської селищної ради Кіровоградської області в судове засідання не з`явився, але надав до суду заяву про розгляд справи без участі представника та не заперечували проти задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 247ЦПК України уразі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється. У зв`язку з цим, на підставі ст. 247ЦПК України, суд вважає за можливе розглянути справу без фіксування судового процесу.
На виконання вимог п. п.2, 3 ч.3ст.265 Цивільного процесуального кодексу Українисуд зазначає заяви та клопотання, що подавались під час судового розгляду справи, інші процесуальні дії у справі.
Ухвалою від 22.11.2021 року відкрито провадження по справі, справу призначено в порядку загального позовного провадження. Ухвалою суду від 21.12.2021 року справу призначено до розгляду.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши докази в їх сукупності суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.
Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
18 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області з заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність, площею до 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Першотравенської сільської ради, що підтверджується заявою від 18.010.2018 року, інформацією про земельну ділянку з публічної кадастрової карти України та викопіюванням з кадастрової карту про розміщення земельної ділянки. (а.с. 16-19).
Рішенням від 11.12.2018 року № 179 Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області двадцять сьомого скликання ОСОБА_1 надано згоду на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що передається у власність для ведення особистого селянського господарства площею до 2 га за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована в АДРЕСА_1 . (а.с. 20).
На підставі вищевказаного рішення позивачкою було замовлено та розроблено проект землеустрою щодо відведення їй у власність для ведення особистого селянського господарства вищевказаної земельної ділянки. (а.с. 21-24)
Як вбачається з наказу № 11-15570/14-20-С1 від 05.11.2020 року головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу державної власності на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області та передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 1,0309 га, в тому числі рілля площею 1,0309 га. (а.с. 25).
Рішенням № РВ-7301314802021 від 30.30.2021 року державним реєстратором з питань реєстрації земельної ділянки ОСОБА_1 було відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, зв`язку з тим, що дана земельна ділянка вже зареєстрована за відповідачем ОСОБА_2 . (а.с. 30).
Протоколом № ПП-7300435462021 від 30.03.2021 року та висновком щодо перевірки електронного документа встановлено, що відповідно до порядку ведення Державного земельного кадастру перетин з ділянкою 3522884300:02:000:5111, площа співпадає на 84,7186 %. (а.с. 31).
Як вбачається з листа № 66 від 11.06.2020 року Компаніївською селищною радою №2 Кіровоградської області, ОСОБА_2 було відмовлено в погодженні проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111, в приватну власність в зв`язку з тим, що на дану земельну ділянку видано 2 рішення у 2018 році Першотравенською сільською радою (після об`єднання - Компаніївська селищна рада №2) та виготовляються проекти землеустрою. (а.с. 32).
Листом № 66 від 11.06.2020 року Компаніївська селищна рада №2 Кіровоградської області повідомила ОСОБА_2 та ОСОБА_5 щодо відмови в погодженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства в приватну власність в зв`язку з тим, що на земельну ділянку кадастровий номер 3522884300:02:000:5111, площею 1,2556 га у 2001 році був заключений договір тимчасового користування терміном на 25 років та видано 2 рішення у 2018 році Першотравенською сільською радою, згідно яких виготовляються проекти землеустрою. (а.с. 32).
Листом за № 02-30/716/1 від 10 серпня 2020 року Компаніївською селищною радою Кіровоградської області до Головного Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області було надіслано клопотання про те, що відповідно до проекту формування території Першотравенської сільської ради, вищевказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської ОТГ. Вказану ділянку було помилково проінвентаризовано та сформовано як земельну ділянку державної власності. Тому в зв`язку з вищевикладеним, Компаніївська ОТГ просила передати вказану земельну ділянку до земель комунальної власності Компаніївської селищної ради. (а.с. 34).
Листом за № 02-30/733/1 від 14.08.2020 року Компаніївською селищною радою Кіровоградської області до Головного Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, було направлено ще одне клопотання, про те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», рішення Компаніївської селищної ради від 28 грудня 2018 року за №396 «Про початок реорганізації Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області шляхом приєднання до Компаніївської селищної ради», припинення діяльності Першотравенської сільської ради 15 квітня 2019 року, Компаніївська селищна рада просить скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 6 квітня 2020 року за №11- 5573/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» в зв`язку з відсутністю погодження Компаніївської селищної ради на вказану земельну ділянку та в зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської селищної ради (ОТГ). (а.с. 35).
За правилами ст.4 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно- правовими актами (стаття 3 Земельного кодексу України.
За нормою статті 198 Земельного кодексу України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає, у тому числі, погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами.
Пунктом 3.12 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками (далі -Інструкція), затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, що зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 червня 2010 року за № 391/17686, визначена процедура закріплення межовими знаками меж земельної ділянки.
Так, Інструкцією визначено, що:
-закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою;
-повідомлення власників (користувачів) суміжних земельних ділянок про дату і час проведення робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем завчасно, не пізніше ніж за п`ять робочих днів до початку робіт із закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
-повідомлення надсилається рекомендованим листом, кур`єрською поштою, телеграмою чи за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення.
-власники (користувачі) суміжних земельних ділянок, місце проживання або місцезнаходження яких невідоме, повідомляються про час проведення робіт із закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) через оголошення у пресі за місцезнаходженням земельної ділянки.
Закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) може здійснюватися за відсутності власників (користувачів) суміжних земельних ділянок у випадку їх нез`явлення якщо вони були належним чином повідомлені про час проведення вищезазначених робіт, про що зазначається у акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання. Виходячи з вищевикладеного, законодавче визначена процедура закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та погодження меж земельної ділянки із суміжним землевласниками/землекористувачами.
Разом з цим необхідно зазначити, що Верховний Суд дійшов до висновку, що погодження меж полягає у тому, щоб суміжнику було запропоновано підписати відповідний акт. Якщо він відмовляється це робити, орган, уповноважений вирішувати питання про приватизацію земельної ділянки по суті, повинен виходити не із самого факту відмови від підписання акту, а з мотивів відмови.
Відповідно до розпорядження №60-р Кабінету Міністрів України «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», відповідно до якого Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру України (Держгеокадастру) доручено забезпечити формування земельних ділянок шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та передати їх у комунальну власність об`єднаних територіальних громад згідно із статтею 117 Земельного кодексу України.
Відповідно до вищевказаного розпорядження, Держгеокадастр має здійснювати розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності за погодженням з ОТГ, на території яких розташовані ці землі. Рада ОТГ приймає рішення про погодження на сесійному засіданні. Це погодження здійснюватиметься у формі прийняття радою рішення на сесійному засіданні. У разі відсутності погодження з боку ОТГ Держгеокадастр не може здійснити таку передачу.
Відповідно до законодавства щодо формування ОТГ передачі їх у комунальну власність підлягають всі земельні ділянки державної власності, як сільськогосподарського, так і несільськогосподарського призначення, крім земельних ділянок, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій (частина друга статті 117 Земельного кодексу України). Але оскільки розпорядження №60-р обмежується лише землями сільськогосподарського призначення, то у комунальну власність переходять такі землі сільськогосподарського призначення державної власності:
-землі запасу, в тому числі резервного фонду;
-земельні ділянки, надані в оренду та інше тимчасове користування;
-земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні будь- яких осіб, крім органів державної влади, державних установ, підприємств, організацій;
При цьому до земель сільськогосподарського призначення, про які йдеться у розпорядженні Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60-р, згідно з частиною другою статті 22 Земельного кодексу належать:
а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);
б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
З листів, надісланих ПП «Земля Новгородківщини» ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які є власниками суміжних земельних ділянок, вбачається, що Акт приймання- передачі межових знаків на зберігання, власниками суміжних ділянок підписаний не був.
Цей факт суперечить вимогам вищезгаданого розпорядження, тому як, Держгеокадастр має здійснювати розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності за погодженням з ОТГ, на території яких розташовані ці землі. У разі відсутності погодження з боку ОТГ Держгеокадастр не може здійснити таку передачу.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межахїх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Порядок надання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності у межах норм безоплатної приватизації, (ст. 186-1 Земельного кодексу України) не передбачає його проведення спочатку у разі, якщо на одну й ту ж саму земельну ділянку претендують кілька осіб - заявників і щодо однієї з них, яка звернулася раніше й на момент звернення не мала конкурентів, вже прийнято рішення про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки.
На момент звернення ОСОБА_2 із заявою про надання йому спірної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства вже було видано рішення №179 від 11.12.2018 року про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Видачею наказів №11-5572/14-20-СГ від 6 квітня 2020 року та №11-15570/14-20-СГ від 05 листопада 2020 року щодо надання дозволу на розроблення документації, затвердження документації та передачу земельної ділянки у власність відповідачу, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області порушило право позивача на отримання земельної ділянки у власність в межах норм безоплатної приватизації.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Законом України «Про центральні органи виконавчої влади» визначено, що діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, в тому числі і відповідача, грунтується на принципах верховенства права, забезпечення дотримання прав і свобод людини і громадянина, безперервності, законності, забезпечення єдності державної політики, відкритості та прозорості, відповідальності.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно ч. ч. 3-5,8-9 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» особа, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноважена нею особа з метою здійснення державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подає: заяву; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа. Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви перевіряє відповідність документів вимогам законодавства, за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки,
Окрім того, згідно до п.п.6 п. 75 Постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» державний кадастровий реєстратор повертає заявникові документацію із землеустрою та оцінки земель з проставленою позначкою про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Проставлення Державним кадастровим реєстратором зазначеної позначки є підставою для передачі відповідної документації на затвердження органу державної влади або органу місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню даним органом).
Враховуючи вищезазначене, суд прийшов до висновку що Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, видачею наказів №11-5572/14-20- СГ від 06.04 2020, №11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020 року на ім`я ОСОБА_2 , було порушено порядок надання земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації, порушено права, свободи та інтереси позивача, зокрема позбавлено права на завершення процедури передачі земельної ділянки їй у власність.
Скасування у судовому порядку наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, наказу про затвердження документації із землеустрою та передачі у власність земельних ділянок тягне за собою й відповідні правові наслідки стосовно легітимності відомостей в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
В той же час не скасована реєстрація відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо вказаної земельної ділянки позбавляє позивача правомірно набути право власності на вищевказану земельну ділянку.
Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ст.16 Цивільного кодексу України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, припинення дії, яка порушує право.
Згідно з ч.І ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ч.2, 5 ст.158 Земельного кодексу України, виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.
Відповідно до ст.26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рішення суду про скасування державної реєстрації земельних ділянок, є підставою для внесення до Державного реєстру прав запису про скасування державної реєстрації прав.
В зв`язку з тим, що позивачем не заявлено вимогу про стягнення судових витрат з відповідача, тому суд відносить витрати по сплаті судового збору в сумі 1816 грн. за її рахунок.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 12, 13, 76-82, 89, 133, 141, 263-265, 268, 272, 273, 280-282, 284, 289, 354 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Компаніївської селищної об`єднаної територіальної громади Кіровоградської області про визнання незаконними та скасування наказів задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за№11-5572/14-20-СГ від 06.04.2020 рокупро надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за№11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020 рокупро затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки площею 1,0309 га, у власність ОСОБА_2 , яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер:3522884300:02:000:5111 та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3522884300:02:000:5111.
Судові витрати покласти на позивача.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Кропивницького апеляційного суду Кіровоградскої області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення судунабирає законноїсили післязакінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .
Відповідачі:
ОСОБА_2 , с. Першотравенка Кропивницького району Кіровоградської області, 28431, реєстраційний номер облікової картки платника податків невідомий;
Головне управління Дергеокадастру у Кіровоградській області місцезнаходження вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький Кіровоградської області, 25030, код ЄДРПОУ 39767636;
Компаніївська селищна рада Кіровоградської області, місцезнаходження вул. Паркова, 4, смт. Компаніївка Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 04364911.
Повний текст рішення складено 08.07.2022 року.
Суддя
Суд | Компаніївський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2022 |
Оприлюднено | 11.07.2022 |
Номер документу | 105145860 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Компаніївський районний суд Кіровоградської області
Мумига І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні