Рішення
від 07.07.2022 по справі 280/1714/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 липня 2022 року Справа № 280/1714/22 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (72102, Запорізька область, Бердянський район, м.Приморськ, вул.Центральна, буд.7, код ЄДРПОУ 20485360) про визнання протиправним та скасування пункту рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (надалі позивач) до Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (надалі відповідач), в якому позивач просить суд:

1) визнати незаконним та скасувати п.5 рішення №79 двадцять третьої сесії дев`ятого скликання Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області від 22.12.2021 про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянину України ОСОБА_1 ;

2) зобов`язати Приморську міську раду Бердянського району Запорізької області розглянути клопотання ОСОБА_1 від 25.11.2021 та надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність згідно ст.ст.116, 118 Земельного кодексу України для ведення особистого селянського господарствам за рахунок земель комунальної власності Приморської ОТГ (с.Комишуватка), яка розташована на земельній ділянці комунальної форми власності кадастровий номер: 2324810100:12:001:0100, на підставі графічних матеріалів з позначкою бажаного місця розташування, що додавались до клопотання, площею 2,000 га.

В обгрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 25.11.2021 звернувся до Приморської міської ради Бердянською району Запорізької області з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянки безоплатно у власність згідно з ст.ст.116, 118 Земельного кодексу України для ведення особистого селянського господарствам в межах норм безоплатної приватизації за рахунок земель комунальної власності на території Приморської ОТГ (на території с. Комишуватка) згідно графічних матеріалів що додавались, площею 2,000 га., з земельної ділянки комунальної форми власності (землі запасу) кадастровий номер 2324810100:12:001:0100, на підставі графічних матеріалів з позначками бажаного місця розташування. На двадцять третій сесії дев`ятого скликання Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області від 22.12.2021 було прийнято рішення №79, яким було відмовлено у наданні дозволу на розробку проектів землеустроїв щодо відведення безоплатно у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства громадянам України, у тому числі і позивачу (п.5 Рішення №79). У п.5 рішення №79 зазначено наступне: відмовити громадянину ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність орієнтовною площею 2,000 га., яка розташована на території Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (за межами населеного пункту), згідно доданого до заяви графічного матеріалу, для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ:А01.03). Підстава: ст.ст. 60, 61, 62 Земельного кодексу України; ст.ст. 88, 89, 90 Водного кодексу України. Згідно графічного матеріалу заяви, конфігурації земельна ділянка знаходиться в межах прибережної захисної смуги. Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності та забороною розорювання земель.

Позивач вважає що п.5 рішення №79 Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області, яке прийняте на двадцять третій сесії дев`ятого скликання - незаконним та таким, що порушує права позивача. Обрана та визначена на графічному матеріалі земельна ділянка є не сформованою земельною ділянкою, що є комунальною власністю Приморської ОТГ, є вільною та такою, що може передаватися до приватної власності громадян для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної приватизації. До Державного земельного кадастру щодо бажаної земельної ділянки не внесені відомості про обмеження у використанні цієї земельної ділянки, тому вважає, що посилання відповідача на ст. 60 ЗК України та ст. 88 ВК України не тє обгрунтованим з огляду на не встановлення меж прибережної захисної смуги.

Зазначає, що підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування обєкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обгрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому порядку. В свою чергу відповідач жодного доказу на підтвердження вищеперелічених підстав для відмови у наданні дозволу не надав. Просить позов задовольнити.

Відповідачем не надано до суду відзиву на позовну заяву. Про розгляд справи відповідач повідомлений належним чином.

Ухвалою судді від 07.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

У Рішенні Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області від 22.12.2021 за №79 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (заявники: … гр.України ОСОБА_1 (теориторія Приморської міської ради за межами населеного пункту)) (надалі Рішення Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області від 22.12.2021 за №79) зазначено: … Керуючись Розділом ХІ Конституції України від 28.06.1996р., пп.34 п.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, ст.ст.12, 22, 38, 39, 40, 60, 61, 62, 83, 116, 118, 121, 122, 186 Земельного кодексу України, ст.25, 50 Закону України Про землеустрій, ст.88, 89, 90 Водного кодексу України, беручи до уваги рішення тридцятої сесії Приморської міської ради Приморського району Запорізької області восьмого скликання від 30.10.2018 року №32 Про резервування земель для створення громадських пасовищ, рішення двадцять третьої сесії Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області дев`ятого скликання від 22.12.2021 року №45, та розглянувши клопотання: … гр. ОСОБА_1 вхід. від 25.11.2021р. №С-3420, разом з поданими документами Приморська міська рада ВИРІШИЛА: … 5.Відмовити громадянину України ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність орієнтовною площею 2,0000 га., яка розташована на території Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (за межами населеного пункту), (згідно доданого до заяви графічного матеріалу). Підстава: ст.ст. 60, 61, 62 Земельного кодексу України; ст.ст. 88, 89, 90 Водного кодексу України. Згідно графічного матеріалу заяви, конфігурації земельна ділянка знаходиться в межах прибережної захисної смуги. Прибережні захисні смуги є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності та забороною розорювання земель.. … 9.Контроль за виконанням даного рішення покласти на голову постійної депутатської комісії з питань землекористування, архітектури, будівництва та екології - МУХАМЕДОВА Д.А. ….

В Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку зазначено, зокрема: Кадастровий номер земельної ділянки 2324810100:12:001:0100; Цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Судом досліджено: Клопотання ОСОБА_1 від 25.11.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства; Інформацію з Публічної кадастрової карти України; інші матеріали.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

У ст.12 Земельного кодексу України зазначено: До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Як зазначено у ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до ч.7 ст.118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. (…).

У ч.10 ст.118 Земельного кодексу України зазначено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Як зазначено у ч.1 ст.19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно з ч.2 ст.19 Земельного кодексу України земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до ч.4 ст.83 Земельного кодексу України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо); б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту; в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом; г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом; ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом; д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування; е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів; є) землі під об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності.

У ч.1 ст.22 Земельного кодексу України зазначено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

Як зазначено у ч.2 ст.22 Земельного кодексу України, до земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Згідно з ч.2 ст.34 Земельного кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.

У Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженій 23.07.2010 наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №548, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/18306, визначені: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) (Код КВЦПЗ 16.00); землі резервного фонду (землі, створені органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування у процесі приватизації сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій) (Код КВЦПЗ 17.00); землі загального користування (землі будь-якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, набережні, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування) (Код КВЦПЗ 18.00).

Враховуючи наведені норми права та обставини справи, суд вважає, що відмова позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства не містить підстав, зазначених у ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

Зазначені обставини не є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вичерпний перелік яких передбачено частиною сьомою статті 118 ЗК України.

Аналогічна позиція висловлена у постанові Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду № 154/3345/16 від 18.05.2022.

Норми права не містять застережень, що знаходження земельної ділянки в межах прибережної захисної смуги, може бути підставою для відмови фізичній особі у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Таким чином, на думку суду, позивач, мав обґрунтоване розраховування на отримання від відповідача дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

З урахуванням викладеного, п.5 Рішення Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області від 22.12.2021 за №79 є протиправним і підлягає скасуванню.

Згідно з приписами п.1, п.2 ч.2 ст.245 КАС України суд не може визнати незаконним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення.

Суд вважає, що вирішення питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надання мотивованої відмови у його наданні відноситься до дискреційних повноважень органу місцевого самоврядування.

Звідси, судом не прийнято до уваги твердження позивача наведені у позовній заяві щодо дискреційних повноважень відповідача.

З огляду на приписи ч.2 ст.9, ч.2 ст.245 КАС України, з метою захисту прав та інтересів позивача суд вважає за можливе зобов`язати Приморську міську раду Бердянського району Запорізької області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га., що розташована за межами населеного пункту, для ведення особистого селянського господарства (вх.№С-3420 від 25.11.2021), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки відповідачем у справі була Приморська міська рада Бердянського району Запорізької області, то з неї мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 992 грн. 40 коп.

Враховуючи вищезазначене, та керуючись ст.ст.72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (72102, Запорізька область, Бердянський район, м.Приморськ, вул.Центральна, буд.7, код ЄДРПОУ 20485360) про визнання протиправним та скасування пункту рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати п.5 Рішення Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області від 22.12.2021 за №79 про відмову громадянину України ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність орієнтовною площею 2,0000 га. для ведення особистого селянського господарства.

Зобов`язати Приморську міську раду Бердянського району Запорізької області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га., що розташована на території Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (за межами населеного пункту) (на території с. Комишуватка), для ведення особистого селянського господарства (вх.№С-3420 від 25.11.2021), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) з Приморської міської ради Бердянського району Запорізької області (вул.Центральна, буд.7, м.Приморськ, Бердянський район, Запорізька область, 72102; код ЄДРПОУ 20485360) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 992 грн. 40 коп.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 08.07.2022.

Суддя А.В. Сіпака

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2022
Оприлюднено11.07.2022
Номер документу105155716
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/1714/22

Рішення від 07.07.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні