Рішення
від 19.06.2022 по справі 480/2148/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 червня 2022 року Справа № 480/2148/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2148/22 за позовом ОСОБА_1 до Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області від 13.12.2021 № 2937 "Про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 ", яким їй відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Великописарівської селищної ради;

- зобов`язати Великописарівську селищну раду Охтирського району Сумської області затвердити проект землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області та надати земельну ділянку з кадастровим номером 5921281300:13:004:0192 у її власність.

В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначає, що звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 2.00 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області. За результатом розгляду заяви відповідач прийняв рішення, яким відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою. Підставою відмови зазначив, що земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду загальнодержавного значення на території Гетьманського національного природного парку, а відповідно до ст. 83, 84 ЗК України, ст. 4 Закону Країни "Про природно-заповідний фонд" землі природно-заповідного фонду не можуть передаватися у приватну власність. Позивачка вважає таке рішення відповідача протиправним, оскільки воно не містить посилання на будь-яку з підстав, передбачених Земельним кодексом України для відмови у затвердженні проекту землеустрою

Ухвалою суду від 16.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, у якому проти задоволення позовних вимог заперечує, зазначає, що спірна земельна ділянка знаходиться в межах Дмитрівського старостинського округу.

Відповідно до пункту 26 Постанови Кабінету міністрів України від 3 червня 2013 року № 483 "Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами, до переліку відомостей", обмін якими здійснюється в процесі інформаційної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами, належать планово- картографічні матеріали розташування територій та об`єктів природно - заповідного фонду, про що також наголошується в частині 7 статті 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до висновку від 10.09.2013 № 32 за підписом начальника Відділу Держземаганства у Великописарівському районі Сумської області В.О. Коноз, було погоджено Проект землеустрою щодо погодження Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів Гетьманському національному природному парку на території Великописарівської, Кириківської селищних рад, Вільненської, Дмитрівської, Добрянської, Солдатської, Катанської, Попівської, Рябинівської та Ямненської сільських рад Великописарівського району Сумської області.

Обмеження щодо передачі деяких об`єктів у приватну власність передбачено ст.ст. 83, 84, Земельного Кодексу України, ст. 4 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", згідно яких, землі природно-заповідного фонду не можуть передаватися у приватну власність.

Порядок надання земельних ділянок і видачі документів на право володіння, користування і розпорядження землями природно-заповідного фонду визначається статтями 20, 122, 123, 125, 126 ЗК України. Зміна меж, категорії, скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється відповідно до норм глави 22 Земельного Кодексу України та ст.ст. 51-53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України". Вилучення земель природно-заповідного фонду регулюється ст. 150 Земельного Кодексу України.

Згідно Закону України "Про природно-заповідний фонд України" і спеціальних норм в Земельному кодексі України протягом усього часу існування території чи об`єкта природно-заповідного фонду (з дати створення, організації або оголошення до дати скасування статусу території чи об`єкта природно-заповідного фонду), земельна ділянка, на якій розташований об`єкт природно-заповідного фонду є земельною ділянкою категорії за основним цільовим призначенням "Землі природно-заповідного фонду", які не можуть передаватись у приватну власність. У задоволенні позовних вимог просить відмовити.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Позивачка звернулася до Головного управління Держгеокадасту у Сумській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пунктів на території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області.

21.07.2021 рішенням восьмої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області позивачці було надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2 га за межами населених пунктів на території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області.

Позивачка з вищезазначеним рішення сесії Великописарівської селищної ради звернулася до розробника проектної документації - товариства з обмеженою відповідальністю "Координат - БС" для розроблення проекту землеустрою.

ТОВ "Координат-БС" розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2.00 гектара за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області.

Позивачка отримала витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 5921281300:13:004:0192.

Позивачка звернулась до Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області від 13.12.2021 "Про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 ", було відмовлено позивачці у затвердженні проекту землеустрою та наданні земельної ділянки у власність посилаючись на те, що земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду загальнодержавного значення на території Гетьманського національного природного парку, який створений Указом Президента України від 27.04.2009 № 273.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 116 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з ч. 5 ст. 50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

За приписами ст. 12 Земельного Кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно із п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

Відповідно до ст. 118 Земельного Кодексу України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:

- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;

- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України;

- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова відповідача в затвердженні проекту землеустрою мотивована тим, що земельна ділянка відноситься до земель природно-заповідного фонду загальнодержавного значення на території Гетьманського національного природного парку, який створений Указом Президента України від 27.04.2009 № 273.

Так, Указом президента України від 27.04.2009 № 273/2009 на території Великописарівського, Охтирського та Тростянецького районів Сумської області створено Гетьманський національний природний парк на підставі "Проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж національного природного парку "Тростянецько-Ворсклянський" на території Великописарівського, Охтирського, Тростянецького районів Сумської області".

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно частини 4 статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до витягу з "Проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж національного природного парку "Тростянецько-Ворсклянський" на території Великописарівського, Охтирського, Тростянецького районів Сумської області" погоджено створення національного природного парку із земель державної власності на території Великописаріського району, площею 6228,6 га.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.03.2013 № 183 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок державної власності лісогосподарського призначення, що перебувають у постійному користуванні державних та комунальних лісогосподарських підприємств розташованих, в тому числі, на території Великописарівського району Сумської області.

Розпорядженням Голови Сумської обласної державної адміністрації від 28.11.2011 № 776 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів розташованих, в тому числі, на території Великописарівського району Сумської області.

В ході розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Гетьманському національному природному пару було проведено встановлення межових знаків, а інформацію, в тому числі до відділу Держземаганства у Великописарівському районі Сумської області, та отримано висновок від 10.09.2013 № 32 було погоджено Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів Гетьманському національному природному парку на території Великописарівської, Кириківської селищних рад, Вільненської, Дмитрівської, Добрянської, Солдатської, Катанської, Попівської, Рябинівської та Ямненської сільських рад Великописарівського району Сумської області.

Спірна земельна ділянка знаходиться в межах Дмитрівського старостинського округу.

Відповідно до пункту 26 Постанови Кабінету міністрів України від 03 червня 2013 року № 483 "Про затвердження Порядку інформаційної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами, до переліку відомостей", обмін якими здійснюється в процесі інформаційної взаємодії між кадастрами та інформаційними системами, належать планово-картографічні матеріали розташування територій та об`єктів природно-заповідного фонду, про що також наголошується в частині 7 статті 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до висновку від 10.09.2013 № 32 погоджено Проект землеустрою щодо погодження Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування за межами населених пунктів Гетьманському національному природному парку на території Великописарівської, Кириківської селищних рад, Вільненської, Дмитрівської, Добрянської, Солдатської, Катанської, Попівської, Рябинівської та Ямненської сільських рад Великописарівського району Сумської області.

Порядок надання земельних ділянок і видачі документів на право володіння, користування і розпорядження землями природно-заповідного фонду визначається статтями 20, 122, 123, 125, 126 Земельного Кодексу України.

Зміна меж, категорії, скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється відповідно до норм глави 22 Земельного Кодексу України та ст.ст. 51-53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України". Вилучення земель природно-заповідного фонду регулюється ст. 150 Земельного Кодексу України.

Згідно Закону України "Про природно-заповідний фонд України" і спеціальних норм в Земельному кодексі України протягом усього часу існування території чи об`єкта природно-заповідного фонду (з дати створення, організації або оголошення до дати скасування статусу території чи об`єкта природно-заповідного фонду), земельна ділянка, на якій розташований об`єкт природно-заповідного фонду є земельною ділянкою категорії за основним цільовим призначенням "Землі природно-заповідного фонду", які не можуть передаватись у приватну власність.

Згідно ст. 83, 84 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землі природно - заповідного фонду загального значення.

Оскільки судом встановлено, що частина земельної ділянки, яку позивачка має намір отримати у приватну власність, площею 2 га, кадастровий номер 5921281300:13:004:0192 віднесена до складу земель природно-заповідного фонду загального значення, відповідач правомірно відмовив у затвердженні проекту землеустрою.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено11.07.2022
Номер документу105156811
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —480/2148/22

Рішення від 19.06.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні