Рішення
від 07.07.2022 по справі 140/3708/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2022 року ЛуцькСправа № 140/3708/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області до Горохівської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю Еталон про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області звернувся з позовом до Горохівської міської ради (далі відповідач 1), Товариства з обмеженою відповідальністю Еталон (далі ТОВ «Еталон», відповідач 2) про визнання протиправною бездіяльності відповідачів, яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський; зобов`язання Горохівської міської ради забезпечити організацію проведення робіт із встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський площею 12 га, який розташований в адміністративних межах міста Горохів, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Луцькою окружною прокуратурою в ході вивчення стану додержання законів при використанні об`єктів та територій природно-заповідного фонду на території Горохівського району виявлено факти порушень законодавчих вимог під час використання та охорони ТОВ «Еталон», Горохівською міською радою парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський» площею 12 га, який знаходиться у м. Горохів Луцького району Волинської області.

Зокрема, Державною екологічною інспекцією у Волинській області в період з 01 по 12 жовтня 2018 року на ТОВ «Еталон» проведено перевірку додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, у ході якої виявлено порушення, зокрема, щодо відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку під об`єктом природно-заповідного фонду - парком-пам`яткою «Горохівський», невинесення його меж в натурі.

На виконання виявлених в ході перевірки порушень, 12.10.2018 Державною екологічною інспекцією у Волинській області внесено припис №000373 про виготовлення до 12.01.2019 правовстановлюючих документів на земельну ділянку природно-заповідного фонду та встановлення її меж в натурі.

Луцькою окружною прокуратурою на адресу Державної екологічної інспекції у Волинській області 13.09.2021 скеровано лист №53/1-494 вих-21 з приводу невиконання припису, а також щодо вжиття органом контролю заходів до зобов`язання Горохівської міської ради, ТОВ «Еталон» в судовому порядку виготовити землевпорядну документацію щодо встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі (на місцевості).

У відповідь на зазначений лист Державна екологічна інспекція у Волинській області повідомила Луцьку окружну прокуратуру про те, що перевірка виконання припису №000373 від 12.10.2018 не проводилася. Всупереч приписів законів Державною екологічною інспекцією у Волинській області, як органом контролю, не вжито дієвих заходів щодо захисту інтересів держави в частині звернення до суду із позовом про визнання протиправною бездіяльності ТОВ «Еталон» щодо невиконання припису та не виготовлення уповноваженим суб`єктом землевпорядної документації щодо встановлення меж парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський».

В подальшому, Державною екологічною інспекцією у Волинській області в період з 08 по 17 грудня 2021 року у Горохівській міській раді проведено планову перевірку додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, у ході якої виявлено порушення, зокрема, щодо відсутності землевпорядної документації щодо встановлення меж на місцевості парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га.

Разом з тим, у вимозі Державної екологічної інспекції у Волинській від 29.12.2021 №000024 зобов`язано Горохівського міського голову забезпечити оформлення Положень та охоронних зобов`язань на всі території та об`єкти природо-заповідного фонду (п. 17 вимоги). Натомість, вимоги виготовити землевпорядну документацію щодо встановлення меж на місцевості саме парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га, у вказаному документі не міститься, хоча вказане порушення виявлене і описане інспекцією в акті планової перевірки Горохівської міської ради.

Таким чином, територія парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський» орієнтовною площею 12 га, який знаходиться у м. Горохів, по вул. Парковій, фактично є землею комунальної власності, не наданою у власність та користування. Згідно інформації міської ради від 13.08.2021, парк належить до об`єктів комунальної власності і обслуговується комунальним підприємством Горохівської міської ради ТОВ «Еталон», у зв`язку з чим рішенням Горохівської міської ради від 24.02.2017 №12-36/2017 саме ТОВ «Еталон» надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський». У свою чергу, Горохівською міською радою, як власником земельної ділянки під парком-пам`яткою садово-паркового мистецтва «Горохівський» та засновником ТОВ «Еталон», у період з 2017 року по даний час не виділялися кошти для фінансування робіт із землеустрою, що унеможливило замовлення виготовлення ТОВ «Еталон» відповідної землевпорядної документації. Як наслідок, припис, внесений комунальному підприємству ТОВ «Еталон» Державною екологічною інспекцією у Волинській області №000373 від 12.10.2018 залишається не виконаним тривалий час, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Враховуючи викладене, бездіяльність Горохівської міської ради щодо виділення коштів на розроблення документації із землеустрою, а також бездіяльність ТОВ «Еталон» в частині вжиття заходів до виконання припису Державної екологічної інспекції у Волинській області щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», є протиправною та триває уже понад 4 роки, а тому вищевказаних суб`єктів необхідно зобов`язати вжити заходів по встановленню меж зазначеного об`єкта природно-заповідного фонду та закріпленню їх в натурі (на місцевості) з метою збереження національного надбання, щодо якого, на законодавчому рівні, встановлено особливий режим охорони, відтворення та використання.

Окрім того, тривалий час чинним і не переоформленим залишається охоронне зобов`язання на об`єкт природно-заповідного фонду - парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва «Горохівський» №235 від 05.10.1994, а землевласником Горохівською міською радою та підприємством відповідальним за утримання вказаного об`єкта ТОВ «Еталон» не вчинено жодних дій, спрямованих на забезпечення режиму охорони і збереження вказаного об`єкта природно-заповідного фонду, що може свідчити про порушення інтересів держави у вказаній сфері.

З наведених підстав заступник керівника Луцької окружної прокуратури просив позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 13.05.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до вимог статті 262 КАС України.

18.05.2022 до суду надійшов лист Горохівської міської ради від 17.05.2022 №773/03-35/2-22, а 20.05.2022 лист ТОВ Еталон від 18.05.2022 №223, в яких відповідачі визнали позовні вимоги у повному обсязі (а.с.84-86).

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що на території міста Горохів знаходиться парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення «Горохівський», орієнтовною площею 12 га, утворений відповідно до рішення виконавчого комітету Волинської обласної ради депутатів трудящих від 11.07.1972 №255 «Про віднесення окремих пам`яток природи місцевого значення області до нової категорії заповідності» (а.с.15-21).

Охоронним зобов`язанням від 05.10.1994 №235 Горохівському виробничому управлінню житлово-комунального господарства (Горохівський ВУЖКГ) передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Горохівський».

У зв`язку із створенням у 2003 році підприємства ТОВ «Еталон» та розподілом функцій між Горохівським ВУЖКГ та ТОВ «Еталон», актом приймання-передачі основних засобів від 01.06.2003 з балансу Горохівського ВУЖКГ на баланс ТОВ «Еталон» передано елементи благоустрою у тому числі і даний парк (а.с.52).

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, засновником ТОВ «Еталон» є Горохівська міська рада та Горохівське ВУЖКГ, дата державної реєстрації юридичної особи - 12.06.2003.

Таким чином, з 2003 року і по даний час обов`язки з охорони та утримання в належному стані за додержанням вимог Закону України «Про природно-заповідний фонд» парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський» орієнтовною площею 12 га належать комунальному підприємству Горохівської міської ради ТОВ «Еталон». Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва «Горохівський» відноситься до об`єктів міської комунальної власності, перебуває на балансі ТОВ «Еталон» та обслуговується даним підприємством.

Рішенням Горохівської міської ради від 24.02.2017 №12-36/2017 ТОВ «Еталон» надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки з метою передачі її у постійне користування для збереження та використання парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га по вул. Парковій у м. Горохів, за рахунок земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення в межах населеного пункту м. Горохів, непереданих у власність та не наданих у користування (а.с.44).

Державною екологічною інспекцією у Волинській області в період з 01 по 12 жовтня 2018 року проведено перевірку ТОВ «Еталон» щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої складено акт за №391. Перевіркою, серед іншого, встановлено порушення товариством ст. 9 Закону України Про природно-заповідний фонд України, ст. 125 Земельного Кодексу України, Інструкції з проведення інвентаризації зелених насаджень, а саме: відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку об`єкту природно-заповідного фонду парку-пам`ятки «Горохівський» та зелених насаджень, межі об`єктів не винесені в натурі, відсутні охоронні знаки на аншлаги (а.с.34-35).

За результатами даної перевірки ТОВ «Еталон» 12.10.2018 внесено припис №000373, яким зобов`язано керівника товариства в строк до 12.01.2019 виготовити правовстановлюючі документи на земельну ділянку об`єкту природно-заповідного фонду парку-пам`ятки «Горохівський» та встановити її межі в натурі (а.с.36).

На запит Луцької окружної прокуратури №53/1-416 вих-21 від 09.08.2021 щодо стану виконання припису та проведення контрольної перевірки його виконання, Державна екологічна інспекція у Волинській області листом №10-5/2376 від 13.08.2021 повідомила, що перевірка виконання припису не проводилася, а повідомлення від ТОВ «Еталон» про стан його виконання не надходило (а.с.37-38).

Луцькою окружною прокуратурою на адресу Державної екологічної інспекції у Волинській області 13.09.2021 скеровано лист №53/1-494 вих-21 з приводу невиконання припису, а також щодо вжитих органом контролю заходів до зобов`язання Горохівської міської ради, ТОВ «Еталон» в судовому, порядку виготовити землевпорядну документацію щодо встановлення меж об`єкта природно-заповідного фонду в натурі (на місцевості). У відповідь Державна екологічна інспекція у Волинській області листом №2-5/2712 від 17.09.2021 повідомила про те, що перевірка виконання припису №000373 від 12.10.2018 не проводилася (а.с.39-41).

Крім того, Державною екологічною інспекцією у Волинській області з 08 по 17 грудня 2021 року, на підставі наказу від 29.11.2021 №381, проведено перевірку Горохівської міської ради щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої складено акт №74, у ході якої виявлено порушення, зокрема, щодо відсутності землевпорядної документації про встановлення меж на місцевості парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га (а.с.57-62).

За результатами даної перевірки Державною екологічною інспекцією у Волинській області винесено вимогу від 29.12.2021 №000024, пунктом 17 якої зобов`язано Горохівську міську раду забезпечити оформлення Положень та охоронних зобов`язань на всі території та об`єкти природо-заповідного фонду. Однак, вимоги виготовити землевпорядну документацію щодо встановлення меж на місцевості парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га, у вказаному документі не міститься (а.с.63-64).

Таким чином, Горохівською міською радою та ТОВ «Еталон», межі в натурі (на місцевості) земельної ділянки під об`єктом природно-заповідного фонду - парком-пам`яткою садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га, що знаходиться по вул. Парковій у м. Горохів, не винесені та не закріплені, технічна документація та правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні. Припис, внесений комунальному підприємству ТОВ «Еталон» Державною екологічною інспекцією у Волинській області №000373 від 12.10.2018 не виконаний.

Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, заступник керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.

Згідно із статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Статтею 43 Земельного кодексу України визначено, що земліприродно-заповідного фонду- це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до статті 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фондуможуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначаєтьсязаконом.

У статті 79 Земельного кодексу України зазначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частини 1 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначені Законом України «Про природно-заповідний фонд України» від 16.06.1992 №2456-ХІІ (надалі - Закон №2456-ХІІ).

Статтею 3 Закону України Про природно-заповідний фонд визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища; штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва.

Згідно із частинами 1, 4 статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Частиною 5 статті 38 Закону України Про природно-заповідний фонд України передбачено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених парками-пам`ятками садово-паркового мистецтва, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Відповідно до частин 3 та 5 статті 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Відповідно до статті 60 Закону України Про природно-заповідний фонд України охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Відповідно до статті 1 Закону України Про землеустрій проект землеустрою - це сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обгрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Згідно із статтею 2 Закону України Про землеустрій, землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, тощо.

Статтею 19 Закону України Про землеустрій передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

У статті 20 Закону України Про землеустрій вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути)

Підставою для здійснення землеустрою, відповідно до статті 22 Закону України Про землеустрій, є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Зі змісту пункту "в" частини 2 статті 25 Закону України "Про землеустрій" слідує, що одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Статтею 47 Закону України Про землеустрій передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:

а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;

б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;

в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;

г) проведення науково-дослідних робіт;

ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;

д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків можуть розроблятися лише на землях та земельних ділянках, що включаються до складу таких територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів включають:

а) завдання на складання проекту землеустрою;

б) пояснювальну записку;

в) характеристику території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів;

ґ) матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування;

д) витяг з графічної частини відповідної містобудівної документації з позначеними межами водоохоронної зони, прибережної захисної смуги, пляжної зони (за наявності);

е) інформацію про перспективний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці, яка є складовою схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці (за наявності);

є) план організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні;

ж) план меж земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів без їх вилучення у землевласників та землекористувачів;

з)креслення перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів;

и)акт перенесення в натуру (на місцевість) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів у натурі (на місцевості);

і) перелік обмежень у використанні земельних ділянок.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Відомості про межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, межі обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів вносяться до Державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 55 Закону України Про землеустрій встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробляється за рішенням власника (розпорядника) земельної ділянки, землекористувача.

У разі передачі у власність та користування земельної ділянки на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування технічна документація розробляється на підставі дозволу, виданого відповідним органом.

Відповідно до статті 26 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Горохівської міської ради від 24.02.2017 №12-36/2017 (як власником земельної ділянки під парком-пам`яткою садово-паркового мистецтва «Горохівський») надано дозвіл ТОВ «Еталон» на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки з метою передачі її у постійне користування для збереження та використання парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський», орієнтовною площею 12 га по вул. Парковій у м. Горохів, за рахунок земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення в межах населеного пункту м. Горохів, не переданих у власність та не наданих у користування (а.с.44).

Отже, Горохівською міською радою надано дозвіл ТОВ «Еталон» на розроблення технічної документації із землеустрою, а на ТОВ «Еталон» покладено обов`язок із вчинення дій по розробленню технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж на місцевості природно-заповідного фонду, а саме, парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва «Горохівський».

У свою чергу, Горохівською міською радою, як засновником ТОВ «Еталон», у період з 2017 року по даний час не виділялися кошти товариству для фінансування робіт із землеустрою, що унеможливило замовлення виготовлення ТОВ «Еталон» відповідної землевпорядної документації. Як наслідок, припис, внесений комунальному підприємству ТОВ «Еталон» Державною екологічною інспекцією у Волинській області №000373 від 12.10.2018 залишається не виконаним по даний час.

Таким чином, суд дійшов висновку, що в порушення вищезазначених вимог законодавства, відповідачами - Горохівською міською радою та ТОВ «Еталон» не вжито належних та необхідних заходів щодо встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський та закріплення їх в натурі (на місцевості), що в свою чергу унеможливлює належне використання та зберігання об`єкту природно-заповідного фонду, щодо якого, на законодавчому рівні встановлено особливий режим охорони, відтворення та використання

При вирішенні справи судом враховано також те, що відповідачі повністю визнали позовні вимоги, не заперечили факти виявлених у ході перевірок порушень природоохоронного законодавства та не спростували законність вимог Державної екологічної інспекції у Волинській області викладених в приписі №000373 від 12.10.2018 та у вимозі від 29.12.2021 №000024.

Частиною першою, четвертою статті 189 КАС України визначено, що позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Отже, з урахуванням встановлених обставин справи та вищевикладених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про задоволення позову шляхом визнання протиправною бездіяльності Горохівської міської ради та ТОВ «Еталон», яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський, який розташований на території міста Горохів та закріплення їх в натурі (на місцевості) та зобов`язання Горохівської міської ради забезпечити організацію проведення робіт із встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський площею 12 га, який розташований в адміністративних межах міста Горохів, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

За правилами частини першої статті 142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

У наданих до суду листах Горохівської міської ради від 17.05.2022 №773/03-35/2-22 та ТОВ Еталон від 18.05.2022 №223 відповідачі до початку розгляду справи по суті визнали позовні вимоги у повному обсязі та на підставі частини 1 статті 42 КАС України просили вирішити питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову (а.с.84-86).

За приписами частини третьої статті 7 Закону України Про судовий збір у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Волинською обласною прокуратурою при поданні даного позову сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 03.05.2022 №656 (а.с.13).

Таким чином, у зв`язку із визнанням позову відповідачами, відповідно до частини 1 статті 142 КАС України Волинській обласній прокуратурі (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, буд. 13, код ЄДРПОУ 02909915) необхідно повернути з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову, що становить 1240,50 грн.

Керуючись статтями 139, 244-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Горохівської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю Еталон, яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський, який розташований на території міста Горохів та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Зобов`язати Горохівську міську раду забезпечити організацію проведення робіт із встановлення меж парку-пам`ятки садового-паркового мистецтва Горохівський площею 12 га, який розташований в адміністративних межах міста Горохів, та закріплення їх в натурі (на місцевості).

Повернути Волинській обласній прокуратурі (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, буд. 13, код ЄДРПОУ 02909915) з державного бюджету п`ятдесят відсотків судового збору, що становить 1240,50 грн (одну тисячу двісті сорок гривень 50 копійок), який сплачений платіжним дорученням №656 від 03 травня 2022 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Луцька окружна прокуратура (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, буд. 13) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Степана Бандери, буд. 20, код ЄДРПОУ 38009738).

Відповідач 1: Горохівська міська рада (45701, Волинська область, м. Горохів, вул. Шевченка, буд. 17, код ЄДРПОУ 04051276).

Відповідач 1: Товариство з обмеженою відповідальністю Еталон (45701, Волинська область, м. Горохів, вул. Студентська, буд. 3, код ЄДРПОУ 32533853).

Суддя Т.М. Димарчук

Дата ухвалення рішення07.07.2022
Оприлюднено13.07.2022
Номер документу105173126
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/3708/22

Рішення від 07.07.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 12.05.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні