Справа № 540/1378/20
УХВАЛА
07 липня 2022 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Скупінської О.В.,
при секретарі Гудзікевич Я.А.
за участю:
представника позивача Данченко Ю.М. (за ордером),
представника третьої особи,
без самостійних вимог
на стороні відповідача Дворцова В.І. (за ордером)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції клопотання представника третьої особи, без самостійних вимог на стороні відповідача про зупинення провадження у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Чикракенергопром» до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Віндкрафт Каланчак» про визнання незаконними та скасування розпоряджень
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 23 травня 2022 року від Верховного Суду надійшла адміністративна справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Чикракенергопром» до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Віндкрафт Каланчак» про визнання незаконними та скасування розпоряджень, в якому позивач просить суд визнати незаконними та скасувати розпорядження голови Чаплинської РДА:
- №193 від 21.06.2017 «Про надання дозволу на розробку детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради»;
- №329 від 19.09.2017 «Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради».
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09.02.2022 року було частково задоволено касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Чикракенергопром», рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.07.2020 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25.08.2020 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
Згідно з розпорядженням Верховного Суду №11/0/9-22 від 18.03.2022, відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ Херсонського окружного адміністративного суду та визначено її Одеському окружному адміністративному суду.
Таким чином, справу №540/1378/20, за результатом розгляду касаційної карги позивача Верховним Судом, направлено на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.
Ухвалою судді Одеського окружного адміністративного суду від 26.05.2022 року прийнято до розгляду адміністративну справу за позовом ТОВ «Чикракенергопром» до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю «Віндкрафт Каланчак» про визнання незаконними та скасування розпоряджень. Розпочато розгляд справи №540/1378/20 спочатку зі стадії відкриття провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 22 червня 2022 року об 12 год 00 хв у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду.
Ухвалою суду від 02.06.2022 року було задоволено заяву представника позивача - адвоката Данченко Ю.М., про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою власних технічних засобів. Вирішено судові засідання по справі №540/178/20, в тому числі призначене на 22 червня 2022 року об 12 год 00 хв, здійснювати в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою комплексу технічних засобів та програмного забезпечення «EasyCon» (https://vkz.court.gov.ua - «EasyCon»).
07 липня 2022 року на електрону пошту надійшло клопотання представника ТОВ «ВІНДКРАФТ КАЛАНЧАК» - адвоката Дворцова В.І. про зупинення провадження у справі з вимогою зупинити провадження у справі № 540/1378/20 до моменту де окупації території Херсонської області або передачі повноважень Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області іншому органу державної влади. Подане клопотання обґрунтоване тим, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26.05.2022 року було зобов`язано Чаплинську районну державну адміністрацію Херсонської області опублікувати оголошення про прийняття судом до розгляду справи №540/1378/20 про визнання незаконними та скасування розпорядження №329 від 19.09.2017 «Про затвердження детального плану території за межами населених пунктів на адміністративній території Григорівської сільської ради», у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. З 24.04.2022 року в Україні введено воєнний стан. При цьому, територія, якої стосувались спірні Розпорядження і на якій мас своє місцезнаходження відповідач по справі, Чаплинська районна державна адміністрація Херсонської області, наразі перебуває під тимчасовою і незаконною окупацією військ РФ. Наразі на території Херсонської області неможлива доставка листів з підконтрольної території України (АТ «Укрпошта» не приймає таких листів до відправки), а телефонний і Інтернет-зв`язок практично відсутній. Виїзд з Херсонської області на підконтрольну територію України може створювати реальну загрозу для життя і здоров`я. Третьою особою також було з`ясовано, що веб-сайт відповідача не функціонує. За таких умов, наявні підстави вважати, що в межах цієї справи до моменту деокупації території Херсонської області або передачі повноважень відповідача іншому органу державної влади буде неможливо: здійснення відповідачем публікації оголошення про розгляд цієї справи, як вимагалось ухвалою суду від 26.05.2022 року; прийняття відповідачем участі у цій справі і надання своїх пояснень; направлення учасниками справи поштової кореспонденції на адресу вiдповiдача; витребування учасниками справи доказів (за необхідності), що стосуються, спірних розпоряджень, так як більшість з них буде знаходитись на території Херсонської області. З огляду на зазначені обставини, третя особа вважає, що повний і всебічний розгляд справи може бути можливим лише після деокупації території Херсонської області або передачі повноважень відповідача іншому органу державної влади.
У підготовчому засіданні 07.07.2022 представник третьої особи - Дворцов В.І. підтримав своє клопотання про зупинення провадження та просив суд задовольнити його.
Представник позивача - адвокат Данченко Ю.М., у підготовчому засіданні 07.07.2022 року заперечувала проти задоволення клопотання посилаючись на те, що матеріали справи містять позицію відповідача з приводу заявлених вимог, підкреслила, що даний спір є фактично спором між позивачем та третьою особою, а відтак зупинення провадження у справі є недоцільним.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про причини неявки суду не повідомив. Будь-які клопотання/заяви відповідача щодо руху справи або форми прийняття участі у судовому засіданні до суду не надходили.
Заслухавши доводи сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши наведені у клопотанні доводи, суд дійшов до висновку по необхідність частково задовольнити його, а саме зупинити провадження у справі до припинення або скасування воєнного стану на території Херсонської області, з огляду на наступне.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», згідно якого у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Президент України В. Зеленський постановив ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Вищезазначений Указ Президента України затверджено Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15 березня 2022 року № 2119-IX.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року N 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року №133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №2119-ІХ), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» № 2263-IX від 22.05.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Враховуючи викладене, станом на 07 липня 2022 року в Україні продовжує діяти воєнний стан.
Відповідно до ст. 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання організації роботи державних службовців та працівників державних органів у період воєнного стану» від 12 квітня 2022 року № 440 відповідно до статті 60-2 Кодексу законів про працю України, статті 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану" та статті 17 Закону України «Про державну службу» Кабінетом Міністрів України, установлено, що у період воєнного стану для державних службовців та працівників державного органу, які перебувають на території України, за рішенням керівника державної служби в державному органі може запроваджуватися дистанційна робота у разі наявності організаційних і технічних можливостей для виконання їх посадових обов`язків.
Відповідач - Чаплинська районна державна адміністрація Херсонської області (75201, Херсонська область, Чаплинський район, смт Чаплинка, вул. Грушевського, 87, код ЄДРПОУ 04060140), розташований на території Херсонської області, яка на даний момент є тимчасово окупованою. Офіційний веб-сайт Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області не працює, у суду відсутні будь-які відомості щодо місця тимчасової дислокації адміністрації. Неможливо встановити чи здійснювалось взагалі евакуація працівників районної державної адміністрації та чи вживались заходи щодо збереження документообігу.
Згідно з рекомендаціями Ради суддів України від 02.03.2022 в умовах воєнного стану режим роботи кожного суду визначається окремо. Рекомендовано судам за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.
У мотивувальній частині свого рішення від 06 грудня 2018 року у справі «Болюх та інші проти України» ЄСПЛ зазначив, що загальна концепція справедливого судового розгляду охоплює фундаментальний принцип змагальності процесу (рішення у справі «Руїз-Матеос проти Іспанії»), вимагає, щоб особу, стосовно якої порушено провадження, було проінформовано про цей факт (рішення у справі «Діліпак та Каракая проти Туреччини»).
Принцип рівності сторін вимагає надання кожній стороні розумної можливості представляти свою справу за таких умов, які не ставлять її у явно гірше становище порівняно з протилежною стороною (рішення у справах «Авотіньш проти Латвії» та «Домбо Бехеєр Б. В . проти Нідерландів»).
Кожній стороні має бути забезпечена можливість ознайомитись із зауваженнями або доказами, наданими іншою стороною, у тому числі із апеляційною скаргою іншої сторони, та надати власні зауваження з цього приводу. Під загрозою стоїть упевненість сторін у функціонуванні правосуддя, яке ґрунтується, зокрема, на усвідомленні того, що вони мали змогу висловлювати свою позицію щодо кожного документа, який знаходиться в матеріалах справи (рішення у справі «Беер проти Австрії»).
У п.9 рішення ЄСПЛ вказав, що на національні суди може покладатися обов`язок з`ясувати, чи були судові повістки або інші документи завчасно отримані сторонами, та за необхідності зафіксувати таку інформацію у тексті рішення (рішення у справі «Ганкін та інші проти Росії»). У разі невручення стороні належним чином судових документів вона може бути позбавлена можливості захищати себе у провадженні.
Також ЄСПЛ звернув увагу, що раніше у справі «Лазаренко та інші проти України» вже вирішувалися питання, аналогічні тим, які розглядаються у цій справі.
Статтею 2 КАС України визначені принципи адміністративного судочинства, серед яких - рівність усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом.
Усі учасники судового процесу є рівними перед законом і судом. Не може бути привілеїв чи обмежень прав учасників судового процесу за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. (ст.. 8 КАС України)
Цей принцип реалізується, зокрема, наданням особам, які беруть участь у справі, рівних процесуальних прав й обов`язків, до яких, зокрема, віднесено право знати про дату, час і місце судового розгляду справи, про всі судові рішення, які ухвалюються у справі та стосуються їхніх інтересів; право давати усні та письмові пояснення, доводи та заперечення; подавати заперечення проти клопотань, доводів і міркувань інших осіб.
Держава Україна взяла на себе зобов`язання гарантувати кожному, хто перебуває під її юрисдикцією, права і свободи, визначені в розділі І Конвенції (ст.1 Конвенції).
За змістом ст. 46 Конвенції держава Україна зобов`язана виконувати остаточні рішення ЄСПЛ у будь-якій справі, у якій вона є стороною.
Порядок виконання рішення ЄСПЛ, яке набуло статусу остаточного, визначається Законом України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» (далі - Закон № 3477-IV), іншими нормативно-правовими актами.
Виходячи з викладеного, суд погоджується з доводами представника третьої особи - адвоката Дворцова В.І. про фактичну неможливість відповідачем приймати участь у справі та неможливість здійснення інших процесуальних дій, як то витребування доказів у відповідача, заявлення ним клопотань тощо.
Крім того, проведення бойових дій на території Херсонської області та прилеглих областей, системні ракетні та авіаційні обстрілі населених пунктів області, у тому числі смт Чаплинка, які здійснюються державою-агресором та створюють суттєву загрозу життю та здоров`ю людей, на думку суду, можуть призвести до невиконання відповідачем вимог суду щодо надання оголошення про прийняття даної справи Одеським окружним адміністративним судом в якій вирішується правомірність спірних рішень.
Так, статтею 264 КАС України зазначені особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень, згідно до частин 4-7 якої, у разі відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження нормативно-правового акта суд зобов`язує відповідача опублікувати оголошення про це у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений. Оголошення повинно містити вимоги позивача щодо оскаржуваного акта, реквізити нормативно-правового акта, дату, час і місце судового розгляду адміністративної справи. Оголошення має бути опубліковано не пізніш як за сім днів до підготовчого засідання, а у випадку, визначеному частиною десятою цієї статті, - у строк, визначений судом. Якщо оголошення опубліковано своєчасно, вважається, що всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд справи. Скарги на судові рішення в цій справі заінтересованих осіб, якщо вони не брали участі у справі, залишаються без розгляду.
В свою чергу, недотримання встановленого законом спеціального порядку розгляду спорів про визнання нечинним нормативно-правого акта є істотним порушенням процесуального права, який впливає на права та інтереси інших осіб, на яких поширюється дія нормативно-правового акта.
Цей висновок узгоджується із правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 26 березня 2021 року у справі №461/265/17, від 21 жовтня 2019 року у справі №522/22780/16-а, від 09 квітня 2020 року у справі №807/150/16.
Таким чином, задля недопущення порушення гарантій справедливого судового розгляду, а саме принципу рівності сторін, згідно з яким кожній стороні має бути надана можливість представити справу, включаючи докази у справі, за таких умов, щоб сторона не перебувала у гіршому становищі ніж інша, а також з метою належного повідомлення усіх заінтересованих осіб у даній справі, суд вважає за необхідне зупинити провадження по справі до припинення або скасування воєнного стану на території Херсонської області.
Щодо клопотання третьої особи в частині зупинення провадження у справі до моменту передачі повноважень Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області іншому органу державної влади, суд зазначає, що матеріали справи не містять доказів ліквідації Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області та враховує, що позовні вимоги не містять вимог зобов`язального характеру, а відтак у цій частині клопотання задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 236, 243, 248 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Клопотання представника третьої особи, без самостійних вимог на стороні відповідача товариства з обмеженою відповідальністю «Віндкрафт Каланчак» (вх.№ЕП/18981/22 від 07.07.2022) - задовольнити частково.
Зупинити провадження в адміністративній справі №540/1378/20 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Чикракенергопром» до Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, без самостійних вимог на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Віндкрафт Каланчак» про визнання незаконними та скасування розпоряджень до припинення або скасування воєнного стану на території Херсонської області.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Олена СКУПІНСЬКА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2022 |
Оприлюднено | 13.07.2022 |
Номер документу | 105174367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Скупінська О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні