Рішення
від 11.07.2022 по справі 620/3726/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 липня 2022 року Чернігів Справа № 620/3726/22

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) справу за позовом Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) до ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКИЙ НАРОД", третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Служба безпеки України, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ" "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НАРОДАМ УКРАЇНИ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ПОМІСТЯ КОЧУБЕЯ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ХОРТИЦЯ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ВЕЛИКИЙ ТА МАЛИЙ ВЕРБЕР"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ЗМІЇВ" про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Північно-Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Суми) звернулось до суду з позовом до ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКИЙ НАРОД", в якому просить:

примусово розпустити (ліквідувати) ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ КОЗАЦЬКИЙ НАРОД (код ЄДРПОУ 40152758), у тому числі її відокремлені підрозділи:

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ" "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НАРОДАМ УКРАЇНИ" (код ЄДРПОУ ВП 40401316);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ПОМІСТЯ КОЧУБЕЯ" (код ЄДРПОУ ВП 40413138);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ХОРТИЦЯ" (код ЄДРПОУ ВП 40442787);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ВЕЛИКИЙ ТА МАЛИЙ ВЕРБЕР" (код ЄДРПОУ ВП 40614025);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ" (код ЄДРПОУ ВП 41333640);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ЗМІЇВ" (код ЄДРПОУ ВП 41333656), які реалізують статутні цілі та предмет діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КОЗАЦЬКИЙ НАРОД поза її місцезнаходженням;

визначити строк заявлення кредиторами своїх вимог до Громадської організації Козацький народ в два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Службою безпеки України надіслано лист про заборону діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні. У діяльності даної громадської організації наявні порушення вимог законодавства. Керівник зазначеного громадського об`єднання Костюк О.В. проводить активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистку діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною та Росією.

Ухвалою суду від 07.06.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі, без повідомлення учасників справи (письмове провадження), встановлено відповідачу строк для надання відзиву та витребувано від останнього докази та відповідні матеріали.

Відповідач не скористався наданим йому правом на подання до суду відзиву, а також не повідомив суд про причини неможливості його подання, з огляду на що, суд звертає увагу на положення ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно з якими, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову. Крім того, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України).

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що 02.12.2015 ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» зареєстрована Дарницьким районним управлінням юстиції у м. Києві.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано відокремлені підрозділи ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД», які реалізують статутні цілі та предмет діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» поза її місцезнаходженням:

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ" "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НАРОДАМ УКРАЇНИ";

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ПОМІСТЯ КОЧУБЕЯ";

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ХОРТИЦЯ";

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ВЕЛИКИЙ ТА МАЛИЙ ВЕРБЕР";

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ";

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ЗМІЇВ".

17.12.2021 здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про громадське об`єднання зі статутом юридичної особи, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до установчих документів зміну місцезнаходження: з 02091, м. Київ, вул. Харківське шосе, буд.160 на 16560, Чернігівська область. Бахмацький район, село Тиниця(з), вул. Паркова, буд. 152 та змін до статуту ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД».

Керівником ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань є ОСОБА_1 (а.с.64-71 т.1).

До Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 17.02.2022 №5/3/1-1729 щодо протиправної діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» та проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації) (а.с.23-26 т.1).

Північно-Східне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Суми) отримало лист Міністерства юстиції України від 05.04.2022 року №28124/19.2.1/32-22 щодо ініціювання процедури заборони діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» шляхом її примусового розпуску, оскільки відповідно до п.14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» виконання функцій державної реєстрації, зокрема громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання покладено на територіальні управління юстиції.

Зважаючи на встановлені відомості про діяльність ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД», що суперечить чинному законодавству України, зокрема, статтям 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання», та ураховуючи лист Служби безпеки України від 17.02.2022 №5/3/1-1729, позивач у встановлений законом порядок звернулось до суду з позовом про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) громадської організації.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.

Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Положеннями ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про громадські об`єднання» (далі - Закон) громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону.

Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Приписами п. 1 ч. 2 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.

Так, згідно п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

Законом України «Про громадські об`єднання» визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання» утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Як встановлено судом вище, до Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 17.02.2022 №5/3/1-1729 щодо протиправної діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» та проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації).

З даного листа вбачається, керівник ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» Костюк Олександр Володимирович., ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець с. Тиниця Бахмацького району Чернігівської області, зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , один з активних громадських діячів проросійського спрямування, який можливо за завданням російських кураторів організовував та координував антиукраїнську діяльність (акції, зібрання і т.п.) на території України.

Вказаною особою, за можливої вказівки російських кураторів, зареєстровано ряд громадських структур в Україні, зокрема, ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД», для організації заходів з дестабілізації обстановки в державі та створення підґрунтя для військового втручання на територію України.

Підтвердженням цього є спрямування до вказаних структур автономної некомерційної організації Російської Федерації «Центр сприяння структурного розвитку державних економічних програм і національних проектів «Кремлівська стратегія» (далі - АНО «КС») з метою залучення вітчизняних козацьких структур для підтримки зовнішньополітичних ініціатив президента РФ щодо розбудови євразійського міждержавного утворення за участю України, зокрема, з метою спонукати Україну до вступу до «Митного союзу з РФ».

Для реалізації вищевказаних ініціатив було залучено керівника громадської організації «Міжнародна академія козацтва» (надалі - МГО «МАК») ОСОБА_2 та керівника ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» Костюкова О.В.

Так, ОСОБА_1 після 2014 року у своїй громадській діяльності поширював та нав`язував ідеологію «об`єднання народів України та Росії», зокрема, ним проводилась активна робота щодо розширення заснованої ОСОБА_2 політичної партії «Козацька українська партія», згідно з декларацією якої «козацький народ України і козацький народ Росії є єдиний козацький народ». Подібна геополітична ідеологія прослідковується у громадській діяльності ОСОБА_1 і по сьогодні.

Окрім того, в місті Полтава, у 2012 році між головою Громадської спілки «Велика рада отаманів України» ОСОБА_2 , керівником Всеукраїнської громадської організації «Соборне Українське козацтво» ОСОБА_1 та т.зв. «Національною радою козаків Росії» був підписаний «Меморандум про утворення спільної Національної ради козаків (без кордонів)» (передбачає формування т.зв. «єдиного козацького народу України та Росії»). Одночасно було оголошено заклик т.зв. «Національних рад» козаків Російської федерації та України до козаків усього світу про необхідність єднання зусиль «в розробленні ідеології, тактики і стратегії відродження і становлення єдиного та неподільного козацького народу» (створення «единой и неделимой» країни з загальними територіями та народом).

ОСОБА_1 на сьогодні є керівником ряду громадських об`єднань козацького спрямування, що пропагують згадані ідеї «братерських народів» (ГО «Козацька община», ГС «Народи України» тощо). Зокрема, з позиції керівника ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» ОСОБА_1 на постійній основі проводить заходи (ради, зібрання, круглі столи тощо) з набуття офіційного статусу т.зв. «козацького народу», метою якого є уже згадані заклики щодо «єднання країн та націй з загальними територіями та народом».

Водночас, у 2016 році за «рекомендаційним листом» керівника МГО «МАК» (за сумісництвом віце-президента АНО «КС» в Україні) ОСОБА_2 ОСОБА_1 (у якості керівника ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» та лідера т.зв. «козацької общини» у м. Києві) був делегований до Громадської ради при Міністерстві культури України для участі у діяльності робочої групи з питань захисту національних меншин в Україні (отримав можливість впливати на питання формування етнонаціональної політики в Україні).

Поряд з цим, у 2017 році ОСОБА_1 шляхом можливої фальсифікації виборів увійшов до складу Громадської ради при Міністерстві оборони України у якості голови «Комітету територіальної оборони і резерву ЗС України» (далі - Комітет) як громадський діяч та керівник ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКА ОБЩИНА» (фактично отримав доступ до даних щодо резерву Збройних Сил України).

Таким чином, ВГО «СГК» та ГО «КО» очолювані громадянином України ОСОБА_1 , який можливо діє в інтересах державних та неурядових організацій Російської Федерації, отримали прямий доступ до відомостей про резерв Збройних Сил України, що становить пряму загрозу обороноздатності та держаній безпеці України в цілому.

Вказані матеріали підтверджують проросійську налаштованість членів ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД».

Тому в час збройної агресії Російської Федерації проти України, що затверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VІІІ «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VІІІ «Про заяву Верховної Ради України «Про відсіч збройної агресії Російської Федерації та подолання її наслідків», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України», дії ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» розцінюються як такі, що спрямовані на порушення суверенітету та територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

Статтею 25 Закону України «Про громадські об`єднання» визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Якщо вартості майна громадського об`єднання зі статусом юридичної особи, яке безпосередньо здійснює підприємницьку діяльність і щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов`язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такого громадського об`єднання відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 1111 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Відповідно до статті 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій.

Представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.

Філії та представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення.

Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності.

Відомості про філії та представництва юридичної особи включаються до єдиного державного реєстру.

Відповідно до пункту 24.1 статуту ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД» народ може мати відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами та утворюються за рішенням ОСОБА_3 .

Враховуючи викладене, стосовно позовних вимог щодо примусового розпуску (ліквідації) ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «КОЗАЦЬКИЙ НАРОД», суд зазначає наступне. Законом передбачено право суду прийняти рішення про заборону діяльності відповідно до ст.28 Закону. Враховуючи, що дії громадської організації суперечать основним засадам діяльності громадської організації, визначеної власним Статутом, суперечить вимогам ст. 4 Закону, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону діяльності громадської організації підлягають задоволенню у повному обсязі.

Решта позовних вимог не належать до задоволення через неправильно обраний спосіб захисту.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги, у даному випадку, підлягають задоволенню частково.

Щодо клопотання про негайне виконання рішення, суд зазначає, що відповідно до пункту 2 частини 2 статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядкуписьмового провадженняабо зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльностігромадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.

Таким чином, рішення суду слід звернути до негайного виконання.

Керуючись положеннями ст. ст. 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) до ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКИЙ НАРОД", третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Служба безпеки України, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ" "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НАРОДАМ УКРАЇНИ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ПОМІСТЯ КОЧУБЕЯ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ХОРТИЦЯ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ВЕЛИКИЙ ТА МАЛИЙ ВЕРБЕР"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ"; ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ЗМІЇВ" про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ КОЗАЦЬКИЙ НАРОД (код ЄДРПОУ 40152758, 16560, Чернігівська обл., Бахмацький р-н, село Тиниця(з), вул.Паркова, будинок 152), у тому числі її відокремлені підрозділи:

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ" "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НАРОДАМ УКРАЇНИ" (код ЄДРПОУ ВП 40401316);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ПОМІСТЯ КОЧУБЕЯ" (код ЄДРПОУ ВП 40413138);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ХОРТИЦЯ" (код ЄДРПОУ ВП 40442787);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ВЕЛИКИЙ ТА МАЛИЙ ВЕРБЕР" (код ЄДРПОУ ВП 40614025);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ" (код ЄДРПОУ ВП 41333640);

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ЗМІЇВ" (код ЄДРПОУ ВП 41333656), які реалізують статутні цілі та предмет діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ КОЗАЦЬКИЙ НАРОД поза її місцезнаходженням.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду звернути до негайного виконання.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 12 липня 2022 року.

Позивач: Північно-Східне міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) (код ЄДРПОУ 43316700, вул. Герасима Кондратьєва, буд. 28, м. Суми, Сумська область, 40003).

Відповідач: Громадська організація "Козацький народ" (код ЄДРПОУ 40152758, вул. Паркова, б. 152, с. Тиниця, Бахмацький район, Чернігівська область, 16560),

Третя особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Служба безпеки України (код ЄДРПОУ 00034074, вул. Володимирська, 33, м. Київ, 01034).

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ "ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ" "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА ЦЕНТР ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НАРОДАМ УКРАЇНИ" (код ЄДРПОУ ВП 40401316, вул. Харківське шосе, буд. 160, м. Київ, 02091).

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ПОМІСТЯ КОЧУБЕЯ" (код ЄДРПОУ ВП 40413138, вул. Паркова, буд. 3/2, с. Тиниця, Бахмацький район, Чернігівська область, 16560).

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ХОРТИЦЯ" (код ЄДРПОУ ВП 40442787, бульвар Бельфорський, б. 12, кв. 24, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69015).

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КУЛЬТУРНИЙ ЕТНІЧНИЙ ЦЕНТР "ВЕЛИКИЙ ТА МАЛИЙ ВЕРБЕР" (код ЄДРПОУ ВП 40614025, вул. Героїв Крут, 9, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16500).

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ" (код ЄДРПОУ ВП 41333640, бульвар Бельфорський, б. 12, кв. 24, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69015).

Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "КОЗАЦЬКА ОБЩИНА" "КОЗАЦЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА МІСТА ЗМІЇВ" (код ЄДРПОУ ВП 41333656, шосе Пролетарське, буд. 27, м. Зміїв, Зміївський район, Харківська область, 63403).

Суддя О.Є. Ткаченко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2022
Оприлюднено14.07.2022
Номер документу105200664
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —620/3726/22

Рішення від 11.07.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні