ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2022 року м. Черкаси справа № 925/422/22
Господарський суд Черкаської області у складі судді Г.М.Скиби, за правилами письмового провадження розглянув справу за позовом Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради, м.Черкаси, вул.Г.Сагайдачного,12
до Товариства з обмеженою відповідальністю "МГК-Черкаси", м.Черкаси, просп.Хіміків,74
про стягнення грошових коштів у сумі 23533,15 грн,
без виклику та участі представників сторін.
Комунальне підприємство "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради звернулось в Господарський суд Черкаської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "МГК-Черкаси" з вимогою про стягнення 23533,15 грн підвищеної плати за послуги з централізованого водовідведення з понаднормовими скидами забруднюючих речовин, надані за договором на водовідведення від 02.01.2018 №8, та про відшкодування судового збору у розмірі 2481,00 грн.
Сторони були належним чином повідомлені про розгляд спору, про що свідчать розписки в поштових повідомленнях про отримання ухвали суду, направлення відповідачем на адресу суду відзиву на позов та позивачем - відповіді на відзив.
За результатам розгляду спору прийнято судове рішення без його проголошення.
Судом встановлено такі взаємовідносини сторін та обставини:
Між сторонами КП "Черкасиводоканал" (позивач, кредитор, виконавець послуги) та ТОВ "МГК-Черкаси" (відповідач, боржник, замовник послуги) 02.01.2018 укладено договір на водовідведення №8 (а.с.6), який містить, зокрема, такі умови (пункти): сторони зобов`язуються керуватися діючими "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України" (далі Правила користування), "Правилами приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси" (далі Правила приймання), затвердженими рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 08.04.2014 за №379, "Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України" (п.1); водоканал бере на себе забезпечення абонента послугою з водовідведення (п.2); допустимі величини показників (далі ДВП) якості стічних вод, що можуть скидатися абонентом в систему каналізації, повинні відповідати "Правил приймання" (п.6); вартість послуг водопостачання та водовідведення визначається згідно з діючими тарифами (п.7); оплата абонентом отриманих послуг відбувається на підставі виставлених водоканалом рахунків-фактур на послугу, з обов`язковим оформленням та підписанням сторонами акту виконаних робіт. При цьому розрахунок за отримані послуги повинен бути проведений абонентом не пізніше 3-х банківських днів з моменту отримання рахунку. Кошти перераховуються абонентом на поточний рахунок водоканалу /.../ (п.8); за перевищення ДВП забруднюючих речовин у стічних водах абонента, що складаються ним у комунальну каналізацію, абонент сплачує водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень згідно з Правилами приймання (п.10); водоканал періодично перевіряє роботу приладів обліку, контролює кількість і якість стічних вод абонента (п.11); договір укладається на строк з 02.01.2018 по 02.01.2019 і вважається щорічно продовженим, якщо за місяць до закінчення терміну дії не надійде заявка однієї із сторін про розірвання договору чи його перегляд (п.16).
Договір щорічно автоматично продовжувався і на момент судового розгляду є чинним.
І. 06.05.2021 представник лабораторії позивача в присутності повноважної особи відповідача (Швець В.І.) здійснили відбір разової контрольної, паралельної та арбітражної проб стічної води з контрольного колодязя відповідача по проспекту Хіміків,74 в м.Черкаси. За результатами відбору складено та підписано учасниками акт №343 (а.с.7). Зауважень на акт не подано.
За результатами лабораторного дослідження у відібраній пробі води виявлено перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин - залізо загальне.
За скид відповідачем стічних вод в каналізаційну мережу з перевищенням забруднюючих речовин йому нарахована підвищена плата в сумі 4193,05 грн відповідно протоколу №29 від 31.05.2021 (а.с.9) та виставлено рахунок на оплату №53093 від 31.05.2021 (а.с.10) /вказані документи направлені на адресу відповідача цінним листом від 22.06.2021/.
Рахунок відповідачем не оплачено. Дії позивача не оскаржено.
ІІ. 14.06.2021 представник лабораторії позивача в присутності повноважної особи відповідача (Швець В.І.) здійснили відбір разової контрольної, паралельної та арбітражної проб стічної води з контрольного колодязя відповідача по проспекту Хіміків,74 в м.Черкаси. За результатами відбору складено та підписано учасниками акт №467 (а.с.11). Зауважень на акт не подано.
За результатами лабораторного дослідження у відібраній пробі води виявлено перевищення допустимої концентрації забруднюючих речовин - залізо загальне.
За скид відповідачем стічних вод в каналізаційну мережу з перевищенням забруднюючих речовин йому нарахована підвищена плата в сумі 19340,10 грн. відповідно протоколу №40 від 30.06.2021 (а.с.13) та виставлено рахунок на оплату №61090 від 30.06.2021 (а.с.14), про що останній згідно з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором 0505003468440 повідомлений 16.07.2021. Рахунок відповідачем не оплачено. Дії позивача не оскаржено.
Ухилення Абонента (відповідача) від оплати скидів стічних вод з перевищенням показників її забруднення стали причиною звернення позивача (Водоканалу) до суду за захистом свого порушеного права та примусового стягнення боргу.
Відповідач у відзиві на позов від 03.06.2022 №264 вимоги заперечив з мотивів невірного застосування позивачем нормативних документів до спірних відносин.
Доказів погашення боргу чи визнання рахунків такими, що не підлягають виконанню відповідача не надав.
Інших доказів сторонами не подано.
Оцінюючи докази у справі в їх сукупності та за внутрішнім переконанням, враховуючи письмові доводи представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до повного задоволення.
У відповідності з положеннями постанови пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 №6 "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Позивач та відповідач є самостійними юридичними особами та суб`єктами господарювання на ринку послуг в Україні.
Позивач є комунальним спеціалізованим підприємством органу місцевого самоврядування з постачання води та приймання стоків в каналізаційну мережу м. Черкаси.
Відповідач є споживачем послуг позивача.
Місце проведення господарської діяльності сторін відповідає місцю їх реєстрації згідно даних ЄДРПОУ положення ст.93 Цивільного кодексу України.
Предметом спору є розрахунки за приймання, перекачку позивачем стічних вод з перевищенням нормативів забруднення, прийнятих від відповідача 06.05.2021 та 14.06.2021 на підставі письмового договору на водовідведення №8 від 02.01.2018.
Нормативне врегулювання відносин:
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Стаття 131 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" містить, зокрема такі норми:
Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.
Місцеві правила включають:
основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;
популяційний еквівалент населеного пункту;
основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;
вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;
розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;
інші вимоги, передбачені законом.
Порядок водовідведення в населених пунктах України регулюється зокрема, Законом України "Про житлово-комунальні послуги" та Правилами користування системами централізованого водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 (у редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 19.04.2021 №97).
Приймання стічних вод від підприємств, установ, організацій до системи централізованого водовідведення здійснюється відповідно до Правил
приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01.12.2017 №316, а також місцевих правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту.
Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
Відповідно до Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення України, затвердженими Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального України від 01.12.2017 №316:
п.1 Розділу 1. Ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі);
п.п.3, 5 п.1 розділу 2. Виробники повинні: 3) контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; 5) здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб. Механізм контролю, зокрема порядок відбору проб встановлюється місцевими правилами приймання;
п.1 Розділу 6. 1. Споживачі здійснюють контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробників. Перелік забруднень, на наявність яких робиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються місцевими правилами приймання. За наявності локальних очисних споруд споживачі здійснюють кількісний та якісний контроль стічних вод, що надходять на них, очищених стічних вод та враховують об`єми видалених із стічних вод осадів. На вивіз та утилізацію осадів повинні бути оформлені відповідні документи (акти, накладні, рахунки), які зберігаються у споживачів не менше трьох років. Місця та періодичність відбору проб споживачами мають бути погоджені з виробником. Результати аналізів стічних вод і замірів їх витрат фіксують у робочих журналах, які зберігаються у споживачів безстроково. Споживачі систематично у строки, визначені місцевими правилами приймання, надають виробнику інформацію про об`єми та якісний склад стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробників. Споживачі зобов`язані мати та своєчасно оновлювати технічну документацію, яка характеризує стан систем водопостачання та водовідведення споживача, а саме відомості про системи водопостачання та водовідведення споживача, характеристику їх технічних параметрів і фактичного стану, графічний матеріал (генеральний план (топографічний план)) з нанесеними мережами водопостачання і водовідведення та місцем розташування контрольного колодязя, нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення споживача, технологічні креслення насосних станцій, план та схему локальних очисних споруд і наявність приладів обліку, відомості про категорії стічних вод споживача (промислові, господарсько-побутові, поверхневі тощо), характеристику якості стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення, інші документи, визначені місцевими правилами приймання, крім тих, що мають дозвільний характер;
п.6 Розділу 6. З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача. У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виробника зазначає про це в журналі або акті.
Згідно з розділом 2.3 Правил приймання стічних вод у каналізаційну мережу м.Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, Водоканал має право контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживача, пред`являти споживачам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнту кратності, який враховує рівень безпеки скинутих забруднень, при порушенні цих Правил.
Для визначення вмісту забруднень, у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії Водоканалу ( п.6.6. цих Правил).
Пунктом 6.9 цих Правил унормовано, що з метою контролю якості стічних вод споживачів Водоканал здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб споживача здійснюється з контрольного колодязя в присутності уповноваженої особи споживача та фіксується в акті відбору проб, який підписується як представником Водоканалу так і представником споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).
Між сторонами виникли договірні відносини надання і споживання послуг, що регламентовані гл.63 Цивільного кодексу України. Договір на приймання стічних вод від 02.01.2018 №8 не заперечений сторонами, не визнаний в установленому порядку недійсним. Суд враховує також презумпцію правомірності правочину (положення ст. 204 Цивільного кодексу України).
Суд вважає, що сторонами досягнуто згоди по всіх істотних умовах письмового, двостороннього, оплатного, строкового, консенсуального договору.
Згідно частини 1 ст.173 Господарського кодексу України зобов`язання, що виникає між суб`єктами господарювання, в силу якого один суб`єкт зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта, або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку, є господарським зобов`язанням.
Згідно з частиною 1 ст.174 Господарського кодексу України, господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Згідно зі ст.901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.
Згідно зі ст. 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Відповідно до ст.ст. 525, 526, 530 ЦК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства. Одностороння відмова від зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом.
Відповідно до ст. 193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають до задоволення, з огляду на застосування позивачем при визначенні розміру плати за перевищення ДВП якості стічних вод Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м.Черкаси, затверджених рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480, в той час, як умовами договору передбачено редакцію Правил від 08.04.2014 №379 і зміни до договору в частині застосування інших Правил не вносились.
Крім того, з огляду на відсутність у позивача доказів направлення на адресу відповідача рахунків на від 30.06.2021 №61090 та від 31.05.2021 №53093 у останнього відсутній обов`язок їх оплати, що в цілому вказує на передчасність та необґрунтованість позовних вимог.
Доводи відповідача судом не приймаються до уваги при прийнятті рішення, оскільки лабораторні висновки позивача про перевищення відповідачем ГДК забруднюючих речовин у стічних водах не спростовані в належний спосіб. В даному випадку суд застосовує принципи допустимості, достовірності та вірогідності доказів в розумінні вимог ст.ст. 77-79 ГПК України. Саме відповідач має вчиняти дії по зменшенню допустимої концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, або ж вносити підвищену плату за перевищення ГДК.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позивач довів заявлені ним позовні вимоги, які підлягають до повного задоволення з урахуванням приписів ст. 80 ГПК України. З відповідача на користь позивача необхідно стягнути 23533,15 грн. підвищеної плати за перевищення ГДК забруднюючих речовин в стічних водах.
Суд зазначає, що проведення оплати боргу відповідачем під час розгляду справи та неподання ним доказів у справу має враховуватись виконавчою службою при виконанні рішення суду в ході виконавчого провадження. Суд вважає, що відповідач мав достатньо часу для надання суду доказів про проведення розрахунку.
Згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати належить покласти на Відповідача повністю та стягнути на користь Позивача 2 481,00 грн судового збору.
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "МГК-Черкаси" (м.Черкаси, просп.Хіміків,74, код ЄДРПОУ 37106104, номер рахунку в банку невідомий)
на користь Комунального підприємства "Черкасиводоканал" (м.Черкаси, вул. Гетьмана Сагайдачного, 12, код ЄДРПОУ 03357168, номер рахунку в банку невідомий)
23533,15 грн заборгованості та 2481,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня прийняття рішення. Сторони у справі протягом цього строку мають право подати апеляційну скаргу до апеляційного суду на вказане рішення.
Повне рішення складено 08.07.2022.
Суддя Г.М.Скиба
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2022 |
Оприлюднено | 14.07.2022 |
Номер документу | 105208624 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Скиба Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні