Ухвала
від 07.07.2022 по справі 405/3134/22
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КІРОВОГРАДА

Справа № 405/3134/22

провадження № 1-кс/405/1497/22

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.07.2022 м. Кропивницький

слідчий суддя Ленінського районного суду м. Кіровограда ОСОБА_1 , за участю секретаря судових засідань ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , підозрюваного ОСОБА_4 та його захисника-адвоката ОСОБА_5 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Кропивницькому клопотання слідчого відділу СУ ГУНП в Кіровоградській області ОСОБА_6 у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 12 грудня 2020 року № 12020120000000428, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364-1, ч.4 ст.240 КК України, про застосування запобіжного заходу тримання під вартою підозрюваному ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю м. Луцьк, українцю, громадянину України, з повною вищою освітою, одруженому, маючому на утриманні малолітню дитину, працюючому на посаді директора ТДВ «Світловодське кар`єроуправління», проживаючому за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимому,

ВСТАНОВИВ:

слідчий за погодженням з прокурором звернувся до слідчого судді з клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою підозрюваному ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , строком на 60 днів.

В обгрунтування клопотання слідчий вказав, що ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідно до наказу № 4-к від 19.02.2018 року призначено на посаду директора ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» код ЄДРПОУ 13749739, юридична адреса: Кіровоградська область, Світловодський район смт. Власівка, вул. Молодіжна, 53, одним із основних видів діяльності ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» є добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю.

Відповідно до посадової інструкції директора, ОСОБА_4 наділений повноваженнями, а саме: відповідно до розділу 2 «Завдання та обов`язки» директор підприємства: визначає, формує, планує, здійснює і координує всі види діяльності підприємства; забезпечує виконання підприємством плану у відповідності з кількісними і якісними показниками; організовує виробничо-господарську діяльність підприємства на основі застосування методів обґрунтованого планування, нормативних матеріалів, фінансових і трудових витрат, широкого розповсюдження передового досвіду, а також максимальної мобілізації резервів виробництва шляхом досягнення високих техніко-економічних показників, підвищення технічного рівня і якості продукції, раціонального і економічного витрачання всіх видів ресурсів; вирішує всі питання в межах наданих йому прав, доручає виконання окремих організаційно-господарських функцій іншим посадовим особам: заступнику директора, керівникам виробничих підрозділів підприємства; забезпечує додержання законності, активне використання правових засобів удосконалення управління, зміцнення договірної дисципліни і обліку, господарського розрахунку; представляє підприємство у органах державної влади і у взаємовідносинах з партнерами; забезпечує своєчасність узгодження плану розвитку гірничих робіт з Держінспекцією охорони праці в гірничій промисловості. Відвідує робочі місця в кар`єрі. Контролює роботу машиністів бурових установок, бурильників шпурів, машиністів екскаваторів та інших. Узгоджує проведення вибухових робіт, буріння свердловин безпосередньо в кар`єрі. Оглядає гідротехнічні споруди, кар`єрний водовідлив, відкоси уступів, схилів, автодоріг у кар`єрі. Здійснює контроль за роботою цехів і дільниць.

Розділом 4. «Відповідальність» посадової інструкції директора ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» директор несе персональну відповідальність за: неналежне виконання або невиконання своїх посадових обов`язків, що передбачені цією посадовою інструкцією, в межах, визначених діючим законодавством України про працю; за правопорушення, скоєні в процесі здійснення своєї діяльності, в межах визначених діючим адміністративним, кримінальним та цивільним законодавством України; за завдання матеріальної шкоди - в межах, визначених чинним цивільним законодавством та законодавством про працю України; директор підприємства несе персональну відповідальність за наслідки прийнятих ним рішень, що виходять за межі його повноважень, які визначені чинним законодавством, Статутом товариства, іншими нормативно-правовими актами, Директор підприємства не звільняється від відповідальності, якщо дії, що тягнуть відповідальність, були здійснені особами, яким він делегував свої права; директор, який недобросовісно використовує майно та кошти підприємства у власних інтересах, або в інтересах, протилежних інтересам засновників, несе відповідальність у межах, визначених цивільним, кримінальним та адміністративним правом.

Таким чином, ОСОБА_4 , займаючи посаду директора ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» являвся службовою особою, наділеною організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями.

Проте, ОСОБА_4 перебуваючи на посаді директора ТДВ «Світловодське кар`єроуправління», діючи умисно, спонукаємий жадобою до наживи та незаконного збагачення, діючи умисно, з корисливих спонукань, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, вчинив незаконні дії направленні на видобування ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» на території Власівського родовища, Світловодського району, Кіровоградської області корисних копалин граніту, який відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 827 від 12.12.1994 «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення», відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення, шляхом проведення вибухових робіт за наступних обставин:

Відповідно до ст. 13 Конституції України - земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону.

Згідно із ст. 4 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - природні ресурси України є власністю Українського народу. Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів.

Також, відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» - використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Крім того, відповідно до норм статті 24 Кодексу України про надра - користувачі надр мають право: здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу. Користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до ст. 56. Основні вимоги в галузі охорони надр Кодексу України про надра Основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Крім того, згідно з підпунктом 2.7. пункту 2 Положення про проектування внутрішнього відвалоутворення та складування відходів виробництва в залізорудних і флюсових кар`єрах, затвердженого наказом Міністерства промислової політики України від 17.08.2004 № 412 та зареєстрованого Міністерством юстиції України від 19.08.2004 № 1027/9626, видобувні роботи роботи з видобутку корисних копалин з готової до видобутку частини родовища.

В пункті 2 Правил охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 18.03.2010 № 61 та зареєстрованого Міністерством юстиції України 03 червня 2010 року за № 356/17651 визначено, що гірнича маса - зруйнований і подрібнений масив гірських порід під час розробки родовищ корисних копалин.

В навчальному посібнику «Відкриті гірничі роботи: терміни та їх визначення» (Дніпропетровський гірничий університет, 2010 рік, автори ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ) наведено наступні визначення:

- видобування (добування) корисних копалин дія, власне процес добування корисних копалин з надр в результаті їх розробки;

- добувні роботи сукупність виробничих процесів видобування корисних копалин із надр і переміщення їх до приймальних споруд.

Також, в Гірничій енциклопедії наведені наступні визначення: «Карьер представляет собой систему уступов (обычно верхние - породные или вскрышные, нижние - добычные, редко породные), подвигание которых обеспечивает выемку горных масс в контурах карьерного поля. Добычные работы обеспечивают выемку и перемещение полезных ископаемых на промышленную площадку для первичной переработки или для отгрузки потребителю».

Тобто, роботи з видобування корисних копалин відкритим способом (кар`єр) роботи з відділення гірничої маси від масиву за допомогою підривних робіт і переміщення їх до приймальних споруд (площадки первинної переробки або відвантаження споживачам, тощо).

Таким чином, гірничі роботи (вибухові роботи, навантаження екскаваторами подробленої гірничої маси на автосамоскиди, переміщення цієї гірничої маси автосамоскидами до дробарно-щебеневого заводу на переробку) відносяться до видобування корисних копалин відкритим способом.

Згідно з статтею 24 Гірничого закону України гірниче підприємство при проведенні гірничих робіт повинно мати:

спеціальний дозвіл на користування надрами;

акт про надання гірничого відводу (крім користувачів нафтогазоносними надрами);

технічний проект, затверджений і погоджений у встановленому порядку;

геолого-маркшейдерську, технічну та обліково-контрольну документацію (календарні плани розвитку гірничих робіт, проекти, паспорти, схеми).

Вся технічна документація повинна вестися відповідно до вимог правил безпеки, правил технічної експлуатації, єдиних правил безпеки при підривних роботах та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до абзацу четвертого статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Відповідно до пункту 133 Закону України «Про Перелік документів дозвільного характері у сфері господарської діяльності» документом дозвільного характеру є спеціальний дозвіл на користування надрами у межах конкретних ділянок.

Стаття 19 Кодексу України «Про надра» визначає, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу, який у відповідності до п.4 Постанови КМУ №59 від 27.01.1995 «Про затвердження Положення про порядок надання гірничих відводів» може надаватися підприємствам, установам, організаціям, а також громадянам України лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, а також затвердженого в установленому порядку проекту розробки родовища корисних копалин або будівництва гірничодобувного об`єкта чи підземної споруди, не пов`язаної з видобуванням корисних копалин.

В частині шостій статті 16 Кодексу України про надра передбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з статтею 51 Кодексу України про надра розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.

Таким чином, реалізація права користувача надр на видобування корисних копалин відповідно до спеціального дозволу на користування надрами можлива лише при сукупності усіх умов, передбачених чинним законодавством, зокрема:

- наявністю спеціального дозволу на користування надрами наданого з метою видобування корисних копалин в межах конкретної ділянки надр (стаття 19 КУпН);

- засвідченого права на користування надрами Акту про надання гірничого відводу, який містить відомості про ділянку надр та корисні копалини ідентичні з відомостями зазначеним у спеціальному дозволі на користування надрами (стаття 19 КУпН);

- наявністю документів, що посвідчують право на користування земельною ділянкою пов`язаною з користуванням надрами та наданих відповідно до земельного законодавства (стаття 18 КУпН);

- наявністю затвердженого та погодженого у встановленому порядку проекту розробки родовища (ділянки надр) корисних копалин, проектні рішення якого мають забезпечити раціональне та ефективне вилучення корисних копалин з ділянки надр, яка надана користувачу надр на підставі спеціального дозволу на користування надрами (статті 50, 51 КУпН);

- геолого-маркшейдерської, технічної та обліково-контрольної документації, яка має містити достовірну інформацію про кількість та якість видобутих корисних копалин (стаття 53 КУпН).

В ході досудового розслідування встановлено, що спеціальний дозвіл на користування надрами № 3124 від 26.08.2003 надано ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» з метою видобування гранітів Власівського родовища, розташованого у Кіровоградській області. Термін дії дозволу закінчився 26.08.2017 року.

Спеціальний дозвіл на користування надрами № 6356 від 21.08.2019 надано ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» з метою видобування граніту Власівського родовища, розташованого у Світловодському районі Кіровоградської області.

Таким чином, ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» з часу закінчення терміну дії дозволу № 3124 (з 26.07.2017) до часу отримання нового дозволу № 6356 (21.08.2019) на мало права на користування надрами та проводити гірничі роботи на кар`єрі, а саме: вибухові роботи, навантаження екскаваторами подробленої гірничої маси на автосамоскиди, переміщення цієї гірничої маси автосамоскидами до дробарно-щебеневого заводу на переробку, які відносяться до видобування корисних копалин відкритим способом.

Відповідно до пункту 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування ділянкою, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування.

Відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 № 1370) граніт, як сировина для бутового каменю відноситься до корисної копалини загальнодержавного значення.

Також, в ході досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_4 достовірно знаючи, що дія спеціального дозволу на користування надрами № 3124 від 26.08.2003 закінчена та будучи обізнаним про встановлений чинним законодавством порядок видобування корисних копалин загальнодержавного значення, діючи умисно у порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характері у сфері господарської діяльності» усвідомлюючи протиправний та суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи наслідки у вигляді порушення встановлених правил охорони та використання надр та маючи намір на незаконне видобування корисних копалин загальнодержавного значення шляхом проведення вибухових робіт з метою незаконного збагачення, продовжив видобування гранітів на Власівському родовищі за адресою: АДРЕСА_2 , хоча був обізнаний про вимоги законодавства України, щодо негайного припинення видобування корисних копалин після закінчення дії спеціального дозволу.

Також, ОСОБА_4 мав реальну можливість здійснити припинення робіт по видобуванню корисних копалин загальнодержавного значення відповідно до законодавства України, так як це входило до його повноважень, але ОСОБА_4 зазначених дій не вчинив, маючи умисел на здійснення незаконного видобутку корисних копалин на Власівському родовищі за адресою: АДРЕСА_2 без отримання необхідних дозвільних документів.

В подальшому протягом травня 2018 року, точної дати досудовим розслідуванням не встановлено, директор ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» ОСОБА_4 здійснив пошук підприємства, яке відповідно до розробленого ним злочинного плану, буде здійснювати бурові та вибухові роботи з метою незаконного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення із переліку товариств з якими ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» до цього часу мало господарські відносини.

З вказаною метою ОСОБА_4 звернувся до керівника ТОВ «Екобласт» ОСОБА_9 , який будучи необізнаним у протиправності проведення вибухових та бурових робіт у зв`язку з відсутністю спеціального дозволу на видобування корисних копалин у ТДВ «Світловодське кар`єроуправління», погодився на пропозицію ОСОБА_4 .

З метою приховування вказаних злочинів, ОСОБА_4 будучи обізнаними, що дія спеціального дозволу у ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» на видобування корисних копалин граніту на території Власівського родовища закінчилась 26.08.2017 року, приховуючи свої злочині протиправні наміри використав укладені до моменту закінчення строку дії спеціального дозволу - договір підряду на проведення вибухових робіт № 08/15 від 12.10.2015 та договір підряду про виконання бурових робіт № 3/17 від 03.04.2017 укладених між ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» та ТОВ «Екобласт», не повідомивши керівнику ТОВ «Екобласт» ОСОБА_9 про відсутність спеціального дозволу на видобування корисних копалин, замовили проведення трьох масових вибухів, а саме: 15.06.2018, 28.09.2018 та 08.02.2019.

В свою чергу керівник ТОВ «Екобласт» код ЄДРПОУ 34031382 ОСОБА_9 будучи необізнаним про відсутність спеціального дозволу на видобування корисних копалин, до проведення буро-вибухових робіт на Власівському родовищі залучив рядових працівників ТОВ «Екобласт» код ЄДРПОУ 34031382, які в свою чергу також були необізнані у злочинних намірах ОСОБА_4 , у період з червня 2018 року по лютий 2019 року здійснили проведення 3-ох комплексів буро-вибухових робіт.

Згідно з статтею 1 Гірничого закону України підривні роботи - роботи, що проводяться із застосуванням вибухових речовин для руйнування гірничих порід за допомогою вибуху з метою видобутку корисних копалин, проведення гірничих виробок тощо.

Видобування корисної копалини це сукупність взаємопов`язаних процесів гірничого виробництва по вилученню корисної копалини з надр Землі, одним з яких є вибухові роботи.

Також встановлено, що директор ТОВ «Екобласт» код ЄДРПОУ 34031382 ОСОБА_9 будучи необізнаним про відсутність спеціального дозволу на видобування корисних копалин з метою проведення трьох масових вибухів здійснив купівлю вибухової речовини Гранеміту И-30-У у ТОВ «Юнігран сервіс» код ЄДРПОУ 34082463.

В свою чергу посадові особи ТОВ «Юнігран сервіс» код ЄДРПОУ 34082463 будучи необізнаними у протиправності проведення вказаних вибухів - 13.06.2018, 26.09.2018 та 06.02.2019 здійснили реалізацію та доставку вибухової речовини Гранеміту И-30-У на Власівське родовище ТДВ «Світловодське кар`єроуправління», якою вони заповнили, заздалегідь підготовлені керівництвом ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» ОСОБА_4 свердловини на Власівському родовищі.

Відповідно проведених розрахунків ПП «Жовтень-2000» код ЄДРПОУ 31207387 ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» у період з 01.01.2018 по 01.01.2020 видобуло 29, 7 тис.м3 корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів шляхом проведення буро-вибухових робіт 15.06.2018, 28.09.2018, 08.02.2019, а саме:

- 15.06.2018 згідно «Проект производства специальных буровзрывных работ во Власовском карьере ОДО «Светловодское карьероуправление» с целью подготовки безопасной промышленой эксплуатации добычных и вскрышных горизонтов, а также их очистки от заколов «15» 06 2018 г.» об`єм порушених (видобутих) вибухом порід становить 11,9 тис.м3;

- 28.09.2018 згідно «Проект производства специальных буровзрывных работ во Власовском карьере ОДО «Светловодское карьероуправление» с целью подготовки безопасной промышленой эксплуатации добычных и вскрышных горизонтов, а также их очистки от заколов «28» 09 2018 г.» об`єм порушених (видобутих) вибухом порід становить 9,4 тис.м3;

- 08.02.2019 згідно «Проект производства специальных буровзрывных работ во Власовском карьере ОДО «Светловодское карьероуправление» с целью подготовки безопасной промышленой эксплуатации добычных и вскрышных горизонтов, а также их очистки от заколов «08» 02 2019 г.» об`єм порушених (видобутих) вибухом порід становить 8,4 тис.м3;

Враховуючи вищевикладене, внаслідок незаконних умисних дій керівника ТДВ «Світловодське кар`єроуправління» ОСОБА_4 протягом червня 2018 року лютого 2019 року, у наслідок проведення трьох масових вибухів 15.06.2018, 28.09.2018, 08.02.2019 незаконно видобуто корисну копалину «граніт» об`ємом 29 700 м3 (21 300 м3 за 2018 рік та 8 400 м3 за 2019 рік), на земельній ділянці Власівського родовища гранітів в Світловодському районі Кіровоградської області.

Таким чином, за вищевикладеними обставинами ОСОБА_4 , умисно, з корисливих спонукань, в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 «Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами», Кодексу України про надра, Гірничого закону України, Конституції України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про Перелік документів дозвільного характері у сфері господарської діяльності» порушив встановлений законодавством порядок видобутку корисних копалин загальнодержавного значення.

Згідно висновку судової інженерно-екологічної експертизи №5088/21-27 від 05.01.2022 проведено розрахунок розміру збитків завданих державі внаслідок самовільного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення гранітів, які складають 80 733 288 гривень 60 копійок (вісімдесят мільйонів сімсот тридцять три тисячі двісті вісімдесят вісім гривень шістдесят копійок).

Таким чином, своїми умисними протиправними діями ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 , вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 4 ст. 240 КК України, а саме незаконний видобуток корисних копалин загальнодержавного значення, вчинені шляхом вибуху, що спричинило тяжкі наслідки.

Прокурор у судовому засіданні просив застосувати до підозрюваного запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, посилаючись на обґрунтування пред`явленої підозри, наявність ризиків, передбачених ст. 177 КПК України, що викладені у клопотанні та неможливість їх запобіганню, шляхом застосування більш м`якого запобіжного заходу. Просив при визначені розміру застави врахувати сімейний стан підозрюваного, розмір матеріальної шкоди та тяжкість вчиненого підозрюваним кримінального правопорушення. Додав, що доцільним визначити заставу у розмірі 31051 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що складає 80 732 600 грн.

Захисник та підозрюваний вказали, що підозра необґрунтована, ризики не доведені, а тому просили відмовити у задоволенні клопотання. Підозрюваний вказав, що має дружину та сина, 2009 року народження, сукупний дохід родини на місяць складає близько 30 000 грн.

Дослідивши матеріали клопотання та надавши оцінку доказам, які містяться в матеріалах клопотання, заслухавши прокурора, захисника, підозрюваного слідчий суддя дійшов наступних висновків.

Встановлено, що відділом слідчого управління Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12020120000000428 від 12.12.2020.

24.06.2022 головіОСББ ОСОБА_10 вручено повідомлення про підозру у вчиненні ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 240 КК України. ОСОБА_4 отримав вказане повідомлення про підозру 05.07.2022, про що свідчить відмітка про його отримання (а.к. 146).

Підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого цим Кодексом (ст. 2 КК України).

Відповідно до ст.12 КК України злочин, передбачений ч. 4 ст. 240 КК України у вчиненні якого підозрюється ОСОБА_4 , є тяжким злочином, за який передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від п`яти до восьми років.

Щодо обґрунтованості підозри:

Під часрозгляду клопотанняслідчий суддяприходить довисновку,що органомдосудового розслідування ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4ст.240 ККУкраїни. Причетність ОСОБА_4 до оголошеної підозри підтверджується протоколом допиту свідка (том 1, а.к. 64-70), протоколом допиту свідка (том 1, а.к. 71-76), протоколом допиту свідка (том 1, а.к. 77-82), протоколом допиту свідка (том 1, а.к. 83-90), протоколом допиту свідка (том 1, а.к. 91-96), протоколом допиту свідка (том 1, а.к. 97-102), протоколом допиту свідка (том, 1 а.к. 103-107), висновком експерта (том 2 а.к. 23-36), висновком експерта ( том 2 а.к. 38-44), висновком експерта ( том 2 а.к. 45-57), повідомленням про підозру (том 2 а.к. 60-69), протоколом обшуку (том 2 а.к. 75-79), протоколом обшуку (том 2 а.к. 80-86), протоколом обшуку та іншими матеріалами.

Термін «обґрунтована підозра», згідно практики Європейського суду з прав людини ( надалі ЄСПЛ) у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» від 21.04.2011 р., означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа про яку йдеться мова, могла вчинити правопорушення.

Таким чином, наявні матеріали на думку слідчого судді свідчать, що існують факти та інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача, що ОСОБА_4 міг вчинити кримінальне правопорушення, передбачене ч.4 ст. 240 КК України.

У відповідності до ст. 2 КПК України завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Щодо ризиків передбачених ст. 177 КПК України:

метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: 1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3)незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.

Під час розгляду клопотання, слідчий суддя встановив наявність ризиків, саме:

- відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 177 КПК України підозрюваний ОСОБА_4 може ухилятись від кримінальної відповідальності шляхом переховування від органів досудового розслідування та/або суду шляхом залишення місця проживання, маючи при цьому всі можливості та засоби, оскільки покарання за вчинене кримінальне правопорушення, передбачено позбавлення волі на строк від п`яти до восьми років.

- відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 177 КПК України підозрюваний ОСОБА_4 може знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення;

-відповідно доп.3ч.1ст.177КПК України підозрюваний ОСОБА_4 зурахуванням тяжкостіпокарання тавагомості доказівобґрунтованості підозри може незаконно впливати на свідків у кримінальному провадженні, що вже допитані і дають викривальні свідчення так і тих, що підлягають встановленню та допиту, з метою зміни та дачі показів останніми на його користь;

- відповідно до п. 4 ч. 1 ст.177 КПК України - підозрюваний ОСОБА_4 перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином, а саме укривати від слідства дійсні обставини скоєння кримінального правопорушення та обставини необхідні для встановлення істини у провадженні;

- відповідно до п. 5 ч. 1 ст.177 КПК України підозрюваний ОСОБА_4 може вчинити інше кримінальне правопорушення, в тому числі стосовно осіб, які дають покази підтверджуючі його вину, будучи особою, яка обґрунтовано підозрюється у вчиненні тяжкого злочину і як результат схильною до вчинення інших кримінальних правопорушень.

Таким чином, вказане свідчить, що більш м`які запобіжні заходи, зазначені у ст.176 КПК України, не зможуть забезпечити належне виконання підозрюваним процесуальних обов`язків, а також запобігти встановленим ризикам, а тому не буде забезпечено виконання завдань кримінального судочинства.

Згідно ч. 1 ст. 183 КПК України тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, передбаченимстаттею 177цього Кодексу, крім випадків, передбачених частиною п`ятою статті 176 цього Кодексу.

Відповідно до п. 4 ч.2 ст.183 КПК України, запобіжний захід у вигляді тримання під вартою не може бути застосований, окрім як до раніше не судимої особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за який законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк понад п`ять років.

Усі наведені обставини у їх сукупності, не дають достатніх підстав застосувати відносно нього більш м`який запобіжний захід, ніж тримання під вартою, в межах строку досудового розслідування.

Отже , застосування відносно підозрюваного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою за вказаних обставин справи, серйозністю висунутої проти нього підозри, з урахуванням встановлених ризиків, характеризуючих даних на підозрюваного, на думку слідчого судді, не є надмірним та таким, що принижує його гідність у розумінні Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Відповідно до ч.3 ст. 183 КПК України слідчий суддя, суд при постановленні ухвали про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою зобов`язаний визначити розмір застави, достатньої для забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим обов`язків, передбачених цим Кодексом, крім випадків, передбаченихчастиною четвертоюцієї статті.

Згідно ч.5 ст. 182 КПК України розмір заставивизначається утаких межах: щодо особи, підозрюваної чи обвинуваченої у вчиненні тяжкого злочину, - від двадцяти до вісімдесяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. У виключних випадках, якщо слідчий суддя, суд встановить, що застава у зазначених межах не здатна забезпечити виконання особою, що підозрюється, обвинувачується у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину, покладених на неї обов`язків, застава може бути призначена у розмірі, який перевищує вісімдесят чи триста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно.

Щодо визначення слідчим та прокурором розміру застави слідчим суддею відзначається, що прокурором не доведено спроможність підозрюваного сплатити заставу саме у такому розмірі, , а тому застосування до підозрюваного застави у розмірі 80 732 600 грн. позбавить підозрюваного наданої законом можливості сплатити заставу та перебувати на альтернативеному запобіжному заході.

Слідчий суддя при визначенні суми застави підозрюваному враховує сімейний та матеріальний стан підозрюваного, матеріальну шкоду та тяжкість вчиненого ним кримінального правопорушення, а тому вважає достатнім визначити підозрюваному заставу у розмірі 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що складає 1 300 000 грн, яка в повній мірі забезпечить належне виконання покладених на підозрюваного обов`язків та його належну поведінку.

Таким чином, клопотання слідчого підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст.176-197, 369-372 КПК України,,

ПОСТАНОВИВ:

клопотання слідчого задовольнити частково.

Застосувати до підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, а саме: з 13.00 год. 07.07.2022 р. до 13.00 год. 24.08.2022 р.

Визначити розмірзаставиу розмірі 500 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, тобто в сумі 1 300 000 грн., які необхідно внести на депозитний рахунок: код отримувача (код за ЄДРПОУ) 26241445, банк отримувача ДКСУ, м. Київ, код банку отримувача (МФО) 820172, рахунок отримувача UA458201720355279001000002505. Призначення платежу: забезпечення виконання рішення згідно статті 182 КПК України по справі № 12020120000000428 від 12.12.2020.

При внесенні визначеної суми застави ОСОБА_4 - з-під варти звільнити.

У разі внесення застави, покласти на ОСОБА_4 , в строк до 24.08.2022 наступні обов`язки:

1) прибувати до слідчого у кримінальному провадженні, прокурора у кримінальному провадженні та слідчого судді, суду за першою вимогою;

2) не відлучатися із населеного пункту, в якому він зареєстрований, проживає чи перебуває, без дозволу слідчого, прокурора або суду;

3) повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання та/або місця роботи;

4) утримуватися від спілкування зі свідками у кримінальному провадженні;

5) здати на зберігання до відповідного територіального органу Управління Державної міграційної служби у Кіровоградській області паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Роз`яснити ОСОБА_4 , що відповідно до ч. ч. 8, 9 ст. 182 КПК України у разі, якщо підозрюваний, будучи належним чином повідомлений, не з`явився за викликом до слідчого, прокурора, слідчого судді, суду без поважних причин чи не повідомить про причини своєї неявки, або якщо порушить інші покладені на нього при застосуванні запобіжного заходу обов`язки, застава звертається в дохід держави та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України й використовується у порядку, встановленому законом для використання коштів судового збору.

Питання про звернення застави в дохід держави вирішується слідчим суддею, судом за клопотанням прокурора або за власною ініціативою суду в судовому засіданні за участю підозрюваного, обвинуваченого, заставодавця, в порядку, передбаченому для розгляду клопотань про обрання запобіжного заходу. У разі звернення застави в дохід держави слідчий суддя вирішує питання про застосування до підозрюваного запобіжного заходу у вигляді застави у більшому розмірі або іншого запобіжного заходу з урахуванням положень ч.7 ст.194 КПК України.

Дата закінчення дії ухвали 13.00 год. 24.08.2022 р.

Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_11

Дата ухвалення рішення07.07.2022
Оприлюднено25.01.2023
Номер документу105215190
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою

Судовий реєстр по справі —405/3134/22

Ухвала від 07.07.2022

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Плохотніченко Л. І.

Ухвала від 07.07.2022

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Кіровограда

Плохотніченко Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні