РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2022 року справа № 580/2389/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» (далі - позивач) до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (далі відповідач), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 08.02.2022 №794 «Про затвердження рішення про відмову у наданні ТОВ «Експресбудінвест» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68»;
- зобов`язати відповідача надати позивачу містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що відповідач протиправно відмовив у наданні ТОВ «Експресбудінвест» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68, ніби то через невідповідність намірам забудови вимогам Генерального плану міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505 та рішенню Черкаської міської ради від 13.05.2021 №5-318 «Про внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)». Однак позивачем зазначено, що на момент затвердження вищевказаного Генерального плану міста Черкаси та внесення до нього у 2021 році змін (Актуалізація) земельні ділянки із кадастровими номерами 7110136700:04:043:0014 та 7110136700:04:043:0015, надані відповідні статуси (цільове призначення) «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», а тому вказана земельні ділянки не можуть бути включені до території громадських закладів, зелених насаджень та вулично-дорожньої мережі.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 13.06.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Відповідач позов не визнав, просив у його задоволенні відмовити повністю, надав до суду письмовий відзив на позов, в якому зазначив, що Департаментом архітектури та містобудування Черкаської міської ради правомірно відмовлено позивачу у наданні ТОВ «Експресбудінвест» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68 через невідповідність намірам забудови вимогам Генерального плану міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505 та рішенню Черкаської міської ради від 13.05.2021 №5-318 «Про внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)», оскільки земельні ділянки із кадастровими номерами 7110136700:04:043:0014 та 7110136700:04:043:0015 потрапляють до території громадських закладів, зелених насаджень та вулично-дорожньої мережі.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 04.03.2006 між Черкаською міською радою (надалі - Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» (надалі - Орендар), укладено договір оренди землі, згідно якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв у строкове плане користування (до 24.03.2055) земельну ділянку площею 45000 кв.м. по вул. Байди Вишневецького, 68 під об`єкти нерухомого майна (плац, їдальню, казарми), із цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови.
10.11.2006 між Черкаською міською радою (надалі - Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» (надалі - Орендар), укладено зміни до договору оренди землі від 24.03.2006, згідно яких у п. 1.1 договору оренди землі слова «під об`єкти нерухомого майна (плац, їдальню, казарми)» змінено на слова «під будівництво житлового кварталу мікрорайону «Військове містечко» по вул. Байди Вишневецького, 68 у м. Черкаси зі знесенням об`єктів нерухомого майна (плацу, їдальні, казарм)».
Також 10.03.2021 між Черкаською міською радою (надалі - Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» (надалі - Орендар), укладено додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі від 24.03.2006, якою, зокрема, пункт 2.1 Договору викладено у новій редакції: «В оренду передається земельна ділянка (без права передачі її в суборенду) загальною площею 4,5000 га, з неї:
1) земельна ділянка площею 0,2451 га (кадастровий номер 7110136700:04:044:0008);
2) земельна ділянка площею 4,2549 га, з неї:
- земельна ділянка площею 0,2179 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0003);
- земельна ділянка площею 0,2832 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0004);
- земельна ділянка площею 0,2294 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0005);
- земельна ділянка площею 0,2805 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0006);
- земельна ділянка площею 0,5027 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0007);
- земельна ділянка площею 0,0140 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0008);
- земельна ділянка площею 0,4497 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0009);
- земельна ділянка площею 0,2290 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0010);
- земельна ділянка площею 0,2275 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0011);
- земельна ділянка площею 0,2927 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0012);
- земельна ділянка площею 0,2399 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0013);
- земельна ділянка площею 0,3054 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0014);
- земельна ділянка площею 0,3870 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0015);
- земельна ділянка площею 0,5460 га (кадастровий номер 7110136700:04:043:0016).
Цільове призначення земельних ділянок загальною площею 4,5000 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, код видів цільового призначення земель 02.03.».
У відповідності до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» ТОВ «Експресбудінвест» 14.01.2022 звернулось до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради через Центр надання адміністративних послуг у м. Черкаси із заявою про видачу (внесення змін до) містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва (Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку) на земельній ділянці загальною площею 0,3870 га кадастровий номер 7110136700:04:043:0015 та земельній ділянці загальною площею 0,3054 га кадастровий номер 7110136700:04:043:0014.
Рішенням управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради відмовлено ТОВ «Експресбудінвест» у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68, оскільки на земельній ділянці загальною площею 6924 кв.м. з кадастровими номерами 7110136700:04:043:0014 та 7110136700:04:043:0015 планується розмістити багатоквартирний житловий будинок секція №9 відповідно до схеми розпланування будинків, який потрапляє на територію громадських закладів (?41%),територія зелених насаджень спеціального призначення (?35%), територія багатоквартирної забудови (??23%), вулично-дорожня мережа (?1%), що не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради наказом від 08.02.2022 №794 затверджено вищезазначене рішення про відмову у наданні ТОВ «Експресбудінвест» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 2 Земельного кодексу України (далі ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Згідно п. «ґ» ч. 1 ст. 95 ЗК України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право, зокрема, споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Положеннями ч. 1 ст. 25 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у комплексних планах, генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Згідно ч. 4 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Статтею 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування. Фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови, обмеження та технічні умови для проектування об`єктів будівництва в рамках здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, можуть надаватися приватному партнеру, концесіонеру на підставі документа, що засвідчує право користування земельною ділянкою, виданого підприємству, установі, організації, що є балансоутримувачем майна, що передається у концесію, за умови, що така земельна ділянка (або її частина) відповідно до положень договору необхідна для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000. Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги». Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва. Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним. Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).
Із матеріалів справи судом встановлено, що рішенням управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, яке затверджено наказом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 08.02.2022 №794, відмовлено ТОВ «Експресбудінвест» у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68, оскільки на земельній ділянці загальною площею 6924 кв.м. з кадастровими номерами 7110136700:04:043:0014 та 7110136700:04:043:0015 планується розмістити багатоквартирний житловий будинок секція №9 відповідно до схеми розпланування будинків, який потрапляє на територію громадських закладів (?41%),територія зелених насаджень спеціального призначення (?35%), територія багатоквартирної забудови (?23%), вулично-дорожня мережа (?1%), що не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Однак, частина 2 ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає, що зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
З наведених законодавчих норм слідує висновок, що подальша зміна функціонального призначення територій після набуття права користування на земельну ділянку не впливає на правовий режим її використання, а її забудова може здійснюватися у межах вже існуючого цільового призначення.
Так, із матеріалів справи судом встановлено, що 10.11.2006 між Черкаською міською радою (надалі - Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» (надалі - Орендар), укладено зміни до договору оренди землі від 24.03.2006, згідно яких у п. 1.1 договору оренди землі слова «під об`єкти нерухомого майна (плац, їдальню, казарми)» змінено на слова «під будівництво житлового кварталу мікрорайону «Військове містечко» по вул. Байди Вишневецького, 68 у м. Черкаси зі знесенням об`єктів нерухомого майна (плацу, їдальні, казарм)».
Враховуючи, що на момент затвердження Генерального плану міста Черкаси, (рішення Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505) та внесення до нього змін (Актуалізація) відповідно до рішення Черкаської міської ради від 13.05.2021 №5-318 - земельним ділянкам із кадастровими номерами 7110136700:04:043:0014 та 7110136700:04:043:0015 надані відповідні статуси (цільове призначення) «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку», а тому вказані земельні ділянки не можуть бути включені до території громадських закладів, зелених насаджень та вулично-дорожньої мережі, тому оскаржуваний наказ відповідача є протиправним та підлягає до скасування, оскільки позивач позбавляється законних очікувань на забудову земельних ділянок, які у встановленому законом порядку надані йому у строкове плане користування (до 24.03.2055) згідно договору оренди землі, укладеного 04.03.2006 між Черкаською міською радою (надалі - Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» (надалі - Орендар).
Також, суд звертає увагу на те, що перебування земельних ділянок із кадастровими номерами 7110136700:04:043:0014 та 7110136700:04:043:0015 по вул. Байди Вишневецького, 68 у м. Черкаси в межах територій громадських закладів, зелених насаджень та вулично-дорожньої мережі (після надання їм відповідного статусу (цільового призначення) «для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку») - жодним чином не свідчить про невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, натомість обставини щодо перебування земельної ділянки в певних зонах планувальних обмежень має бути відображено в містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки та не можуть бути підставою для відмови у їх видачі, передбаченою пунктом 3 частини четвертої статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
За ч. 3, 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Тобто, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, і вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 28 лютого 2018 року у справі № 826/7631/15.
Під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду. Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за певних обставин.
Проте, як встановлено судом за наслідками розгляду адміністративної справи, у межах спірних правовідносин Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Черкаської міської ради, не мав права відмовити позивачу у видачі містобудівних умов та обмежень, що свідчить про відсутність у відповідача можливості вибору конкретного рішення з певного кола варіантів на власний розсуд та наявність обов`язку надати позивачу містобудівні умови та обмеження.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2019 у справі №522/6069/14-а.
Таким чином, у межах даної справи, відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними, тому суд дійшов висновку, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повторно розглянути заяву ТОВ «Експресбудінвест» від 14.01.2022 про видачу (внесення змін до) містобудівних умов та обмежень і надати позивачу містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 08.02.2022 №794 «Про затвердження рішення про відмову у наданні ТОВ «Експресбудінвест» містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68».
Зобов`язати Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради повторно розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» від 14.01.2022 про видачу (внесення змін до) містобудівних умов та обмежень і надати товариству з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва по вул. Байди Вишневецького, 68 у місті Черкаси.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Експресбудінвест» сплачений судовий збір у сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2022 |
Оприлюднено | 15.07.2022 |
Номер документу | 105229399 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні