П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 липня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/14485/21Головуючий в 1 інстанції: Кравченко М.М.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,
суддів Косцової І.П. та Осіпова Ю.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2021 року (суддя Кравченко М.М., м. Одеса, повний текст рішення складений 08.12.2021) по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КУЛІНДОРОВСЬКИЙ ІНДУСТРІАЛЬНИЙ КОНЦЕРН" до Державної податкової служби України про зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
12 серпня 2021 року ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" звернулося до адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, в якому, з урахуванням уточнень, просило визнати протиправними дії ДПС щодо відмови у реєстрації оформлених позивачем податкових накладних:
- №1 від 05.05.2021 року на суму 28626,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №2 від 05.05.2021 року на суму 50000,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №3 від 05.05.2021 року на суму 583100,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №4 від 06.05.2021 року на суму 60000,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №5 від 06.05.2021 року на суму 200000,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №6 від 07.05.2021 року на суму 1250,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №7 від 07.05.2021 року на суму 200000,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №8 від 07.05.2021 року на суму 245562,00 грн.,
- №9 від 07.05.2021 року на суму 8800,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №10 від 11.05.2021 року на суму 69216,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №11 від 11.05.2021 року на суму 1905 550,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №12 від 11.05.2021 року на суму 4500,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №13 від 13.05.2021 року на суму 29368,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №14 від 13.05.2021 року на суму 56791,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №15 від 13.05.2021 року на суму 93599,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №16 від 13.05.2021 року на суму 372926,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №17 від 14.05.2021 року на суму 162000,00 грн. у т.ч. ПДВ;
- №18 від 14.05.2021 року на суму 1250625,00 грн. у т.ч. ПДВ.
Зобов`язати ДПС зареєструвати зазначені ПН днем їх фактичного надходження до податкового органу.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2021 року адміністративний позов Товариства задоволено повністю.
Не погоджуючись з ухваленим рішенням Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне з`ясування обставин справи та порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" відмовити повністю.
На думку апелянта, суд першої інстанції залишив поза увагою факт того, що після надходження до ДПС податкової накладної в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкових накладних та/або розрахунку коригування.
Також, апелянт зауважив, що позовна вимога щодо бездіяльності ДПС України є помилковою, оскільки в даному випадку фактично було здійснено відмову у прийняті податкових накладних, як того вимагає діюче законодавство України, та у відповідності до покладених на контролюючий орган функцій та обов`язків.
Позивач надіслав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому, посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Справа розглянута судом першої інстанції за правилами загального позовного провадження.
Апеляційним судом справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до статті 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів у разі, в тому числі, відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах поданої скарги, апеляційний суд дійшов таких висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" з метою провадження господарської діяльності укладало договори з контрагентами, а саме:
- договір поставки №3/11-2017 від 02.11.2017 року з ТОВ "ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ "МАТЕРИК";
- договір поставки №01/03-2019 від 01.03.2019 року з ТОВ "ПЛАТИНУМБУД";
- договір поставки №18/06-2020-1 від 18.06.2020 року з ТОВ "ПІВДЕННИЙ ЗАВОД ЗАЛІЗОБЕТОННИХ ВИРОБІВ";
- договір поставки №01/11-2020 від 01.11.2020 року з ОК "ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНЕ ТОВАРИСТВО ПАРК МОРСЬКИЙ";
- договір поставки №ЗЕ.13-15.ПЛ від 03.11.2020 року з ПП "ЗОЛОТА ЕРА ХХ";
- договір поставки №14/01-2021 від 14.01.2021 року з ТОВ "АЛЬ-СОФІЯ";
- договір поставки №04/01/-2021 від 04.01.2021 року з ТОВ "ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА №241";
- договір поставки №4/01/-2021 від 04.01.2021 року з ФОП ОСОБА_1 ;
- договір поставки №06/05/-2021 від 06.05.2021 року з ФОП ОСОБА_2 ;
- договір суборенди нерухомого майна №01/12/8-2017 від 01.12.2017 року ТОВ "ІТ2В";
- договір поставки з ТОВ "ОДЕСІНВЕСТБУД".
Згідно вказаних договорів:
- ТОВ "ПЛАТИНУМБУД" була здійснена попередня оплата за відповідні поставки партій товару, що підтверджується платіжними дорученнями: №1549 від 05.05.2021 року на суму 50000,00 грн., №1550 від 06.05.2021 року на суму 200000,00 грн., №1551 від 07.05.2021 року на суму 200000,00 грн., №1552 від 13.05.2021 року на суму 29368,00 грн.;
- ТОВ "ОДЕСІНВЕСТБУД" була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №43 від 05.05.2021 року на суму 28626,00 грн.;
- ПП "ЗОЛОТА ЕРА ХХІ" була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №5239 від 05.05.2021 року на суму 583100,00 грн.;
- ТОВ "ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ "МАТЕРИК" була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №2055 від 06.05.2021 року на суму 60000,00 грн.;
- ТОВ "ІТ2В" була здійснена оплата за суборенду приміщення, що підтверджується платіжним дорученням №49 от 07.05.2021 року на суму 1250,00 грн.;
- ФОП ОСОБА_2 була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №74 від 07.05.2021 року на суму 245562,00 грн.;
- ТОВ "ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА №241" була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №749 від 07.05.2021 року на суму 8800,00 грн.;
- ТОВ "АЛЬ-СОФІЯ" була здійснена попередня оплата за відповідні поставки партій товару, що підтверджується платіжними дорученнями №854 від 11.05.2021 року на суму 69216,00 грн., №20312 від 11.05.2021 року на суму 1905550,00 грн., №20438 від 14.05.2021 року на суму 1250625,00 грн.;
- ФОП ОСОБА_1 була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №849 від 13.05.2021 року на суму 4500,00 грн.;
- ТОВ "ПІВДЕННИЙ ЗАВОД ЗАЛІЗОБЕТОННИХ ВИРОБІВ" була здійснена попередня оплата за відповідну поставку партії товару, що підтверджується платіжним дорученням №4765 від 13.05.2021 року на суму 56791,00 грн.;
- ОК "ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНЕ ТОВАРИСТВО ПАРК МОРСЬКИЙ" була здійснена попередня оплата за відповідні поставки партій товару, що підтверджується платіжними дорученнями: №95 від 13.05.2021 року на суму 93599,00 грн., №207 від 13.05.2021 року на суму 72926,00 грн., №218 від 13.05.2021 року на суму 300000,00 грн., №96 від 14.05.2021 року на суму 122000,00 грн., №209 від 14.05.2021 року на суму 40000,00 грн.
На дату виникнення податкових зобов`язань ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" сформувало в електронній формі за допомогою програмного забезпечення M.E.Doc податкові накладні:
- №1 від 05.05.2021 року (на суму 28626,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ОДЕСІНВЕСТБУД");
- №2 від 05.05.2021 року (на суму 50000,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ПЛАТИНУМБУД");
- №3 від 05.05.2021 року (на суму 583100,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ПП "ЗОЛОТА ЕРА ХХІ");
- №4 від 06.05.2021 року (на суму 60000,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ДЕВЕЛОПЕРСЬКА КОМПАНІЯ "МАТЕРИК");
- №5 від 06.05.2021 року (на суму 200000,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ПЛАТИНУМБУД");
- №6 від 07.05.2021 року (на суму 1250,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ІТ2В");
- №7 від 07.05.2021 року (на суму 200000,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ПЛАТИНУМБУД");
- №8 від 07.05.2021 року (на суму 245562,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ФОП ОСОБА_2 );
- №9 від 07.05.2021 року (на суму 8800,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА №241");
- №10 від 11.05.2021 року (на суму 69216,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "АЛЬ-СОФІЯ");
- №11 від 11.05.2021 року (на суму 1905550,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "АЛЬ-СОФІЯ");
- №12 від 11.05.2021 року (на суму 4500,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ФОП ОСОБА_1 );
- №13 від 13.05.2021 (на суму 29368,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ПЛАТИНУМБУД");
- №14 від 13.05.2021 року (на суму 56791,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "ПІВДЕННИЙ ЗАВОД ЗАЛІЗОБЕТОННИХ ВИРОБІВ");
- №15 від 13.05.2021 року (на суму 93599,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ОК ЖБТ ПАРК МОРСЬКИЙ );
- №16 від 13.05.2021 року (на суму 372926,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ОК ЖБТ ПАРК МОРСЬКИЙ );
- №17 від 14.05.2021 року (на суму 162000,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ОК "ЖИТЛОВО-БУДІВЕЛЬНЕ ТОВАРИСТВО ПАРК МОРСЬКИЙ");
- №18 від 14.05.2021 року (на суму 1250625,00 грн. у т.ч. з ПДВ, покупець/отримувач - ТОВ "АЛЬ-СОФІЯ").
Відповідно до вимог пункту 201.10 ст.201 ПК України ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" повинна зареєструвати у ЄРПН зазначені ПН до 31.05.2021 року включно.
18 травня 2021 року ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" було здійснено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме змінено директора Товариства з ОСОБА_3 на ОСОБА_4
26 травня 2021 року ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" надіслало вищезазначені ПН до ДПС України за допомогою інформаційно-телекомунікаційних засобів з метою їх реєстрації в ЄРПН.
Того ж дня Товариство отримало в електронному вигляді квитанції від 26.05.2021 року, в яких було вказано, що документ доставлено до ДПС України, документ не прийнято, при необхідності виправити документ та надішліть його знову, виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - порушено вимоги статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" - кваліфікований електронний підпис особи 2804613955 ОСОБА_5 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання податкової накладної. Зареєстровані підписи особи: директор з 17.05.2021 по 26.05.2021; директор з 26.05.2021 по 24.05.2023. Відправник - Автоматизована система Єдине вікно подання електронних документів ДПС України.
Листом від 26.05.2021 року №18 ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" звернулося до ГУ ДПС в Одеській області, в якому просило надати роз`яснення яким чином можливо зареєструвати вказані ПН та які дії потрібно для цього зробити.
У відповідь Головне управління листом від 09.06.2021 року №16731/6/15-32-18-07-10 повідомило, що діючим законодавством не передбачено реєстрацію ПН без накладання кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою.
Листом від 22.06.2021 року №17948/6/15-32-18-02-14 Головне управління ДПС в Одеській області на адвокатський запит повідомило, що ПН не були прийняті на підставі того, що кваліфікований електронний підпис особи 2804613955 ОСОБА_4 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання ПН.
Не погоджуючись з неприйняттям ПН, ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" звернулося до суду з даним адміністративним позовом про зобов`язання їх зареєструвати.
Задовольняючи позовні вимоги товариства суд першої інстанції виходив з того, що відповідач безпідставно видав квитанції про відхилення накладних, оскільки жодних належних причин, що заважали ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не було виявлено.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Так, частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Згідно частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Встановлення невідповідності діяльності суб`єкта владних повноважень вказаним критеріям для оцінювання рішення, (дій) є достатньою підставою для задоволення адміністративного позову, за умови, що встановлено порушення прав та інтересів позивача.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 188.1. статті 188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При цьому, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних, звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у реєстрі визначається відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок №1246).
Відповідно до пункту 2 цього Порядку податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 5 згаданого Порядку встановлено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200 1.3, 200 1.9 статті 200 1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 10 Порядку №1246 до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:
- кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;
- кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою - підприємцем.
При цьому розрахунок коригування, що підлягає реєстрації отримувачем (покупцем), приймається до Реєстру, якщо він складений з накладенням постачальником (продавцем) та отримувачем (покупцем) кваліфікованого електронного підпису відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.
Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (п. 11 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200.1.3 і 200.1.9 статті 200.1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
- факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
- дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно пункту 14 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Пунктом 15 Порядку №1246 унормовано, що у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг, у тому числі транскордонних, права та обов`язки суб`єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також правові та організаційні засади здійснення електронної ідентифікації врегульовані Законом України від 05.10.2017 року №2155-VIII "Про електронні довірчі послуги" (далі Закон №2155-VIII).
Відповідно до пунктів 12 та 23 частини першої статті 1 цього Закону електронний підпис - це електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис; кваліфікований електронний підпис - це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Частиною другою статті 17 Закону №2155-VIII занотовано, що електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис відповідно до законодавства, а також автентифікація в складових частинах інформаційних систем, в яких здійснюється обробка таких електронних даних та володільцями інформації в яких є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, повинні здійснюватися з використанням кваліфікованих електронних довірчих послуг.
Водночас пунктами 5, 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2155-VIII передбачено, що електронний цифровий підпис та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані відповідно до вимог Закону України "Про електронний цифровий підпис" до набрання чинності цим Законом, використовуються користувачами електронних довірчих послуг, кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як кваліфікований електронний підпис та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Електронні дані з накладеним електронним цифровим підписом, який підтверджено з використанням посиленого сертифіката відкритого ключа, визнаються після набрання чинності Законом №2155-VIII електронними даними із створеним кваліфікованим електронним підписом, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Таким чином, приписи частини другої статті 17 Закон №2155-VIII вимагається від суб`єктів господарювання використовувати лише кваліфіковані електронні довірчі послуги при здійсненні електронної взаємодії, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях повинні містити власноручний підпис.
Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами затверджений наказом Міністерства фінансів України №557 від 06.06.2017 (далі Порядок №557), пунктом 2 Розділу І якого визначено, що електронний документообіг - це сукупність процесів створення, подання, приймання, ідентифікації, оброблення, зберігання, використання електронних документів, які виконуються із застосуванням перевірки цілісності та (у разі необхідності) з підтвердженням факту одержання таких документів; електронні документи - це документи (у тому числі податкова звітність, звітність зі сплати єдиного внеску, фінансова та статистична звітність, податкові та акцизні накладні, розрахунки коригування до податкових та акцизних накладних, заяви, довідки, сервісні запити, витяги, договори, повідомлення, рішення, інші документи), які створені в електронній формі з дотриманням вимог законодавства щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг, складення, та/або подання, та/або надіслання яких передбачається Податковим кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання цього Кодексу, та/або пов`язане з реалізацією прав та обов`язків платника та/або контролюючих органів згідно із нормами цього Кодексу, та подаються у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку.
Пунктом 2 Розділу ІІ Порядку №557 встановлено, що автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Згідно пунктів. 5-7 Розділу ІІ Порядку №557 у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Автоматизована перевірка електронного документа включає:
- перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги";
- перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку;
- перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту);
- перевірку наявності обов`язкових реквізитів;
- перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
Пунктом 8 Розділу ІІ Порядку №557 передбачено, що у першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у прийнятті ПН позивача є порушення вимоги статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" - кваліфікований електронний підпис особи 2804613955 ОСОБА_5 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання податкової накладної.
Разом з тим, як вірно встановлено судом першої інстанції та не спростовується апелянтом, згідно інформації, що містить Єдиний державний реєстр, на дату складання ПН, директором ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" був Баранов С.В., а на дату направлення ПН на реєстрацію до ЄРПН Гужва А.О.
Отже доводи апелянта про відсутність права підписання ОСОБА_6 податкових накладних направлених на реєстрацію є хибними.
Також за приписами частинами першою та третьою статті 237 ЦК України, представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов`язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє. Представництво виникає на підставі договору, закону, акта органу юридичної особи та з інших підстав, встановлених актами цивільного законодавства.
Згідно з частинами першою та третьою статті 92 ЦК України юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону.
Відповідно до частини п`ятої статті 65 ГК України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства.
За приписами статті 87 ЦК України для створення юридичної особи її учасники розробляють установчі документи, які викладаються письмово і підписуються всіма учасниками. Установчим документом Товариства є статут.
У статуті вказуються: найменування юридичної особи, предмет та мету діяльності Товариства, склад засновників (учасників), розмір та порядок утворення статутного капіталу, розмір часток кожного з учасників, розмір, склад та порядок внесення ними вкладів, розмір і порядок формування резервного фонду, порядок передання (переходу) часток у статутному капіталі, порядок вступу до Товариства та виходу з нього, порядок розподілу прибутків та збитків, склад та компетенцію органів управління товариства та порядок прийняття ними рішень, включаючи перелік питань, по яких необхідна кваліфікована більшість голосів, порядок підписання установчих документів, порядок внесення змін до установчих документів та порядок ліквідації і реорганізації товариства.
З матеріалів справи вбачається, що згідно до Розділу 9 Статуту ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК", виконавчим органом Товариства є директор, якій вирішує всі поточні питання Товариства від його імені без доручення (т. І а.с. 140-156)
Згідно Рішення №1/21 учасника ТОВ "ПРОМИСЛОВА КОМПАНІЯ "КІК" від 13.05.2021 року звільнено ОСОБА_3 з посади директора Товариства 13 травня 2021 року, та призначено ОСОБА_4 з 14 травня 2021 року (т. І а.с.158).
Водночас варто також врахувати, що датою виникнення ПДВ зобов`язання є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Податкова накладна складається відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, тобто за правилом "першої події".
Відтак, податкова накладна, складена іншою датою, ніж дата виникнення "першої події", є помилково складеною податковою накладною.
Частиною другою статті 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" передбачено, що накладенням електронного підпису завершується створення електронного документа. При цьому, для ідентифікації автора може використовуватись електронний підпис.
З аналізу цих положень можливо зробити висновок про те, що електронний документ вважається створеним з моменту накладання електронного підпису його автором.
Дату (час) накладення підпису можливо встановити безпосередньо з електронного документа, оскільки в електронному підписі та документі має бути використана кваліфікована електронна позначка часу (стаття 26 Закону України "Про електронні довірчі послуги").
Отже, електронний документ вважається створеним з моменту (часу) накладання підпису автором документа (тобто стороною, що створила, цей документ) і цей факт фіксується в електронному підписі, як реквізит "Час підпису".
Отже, створення електронного документа є тотожним складанню первинного документа, але не є тотожним оформленню первинного документа.
З урахуванням наведеного колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апеляційної скарги про те, що кваліфікований електронний підпис особи 2804613955 ОСОБА_5 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання податкової накладної. В даному випадку є визначальним його чинність на момент створення електронного документа.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у ДПС України були відсутні підстави для неприйняття 26 травня 2021 року до реєстрації податкових накладних позивача.
З урахуванням наведеного є вірним висновок суду першої інстанції про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН складені позивачем ПН.
Обрана судом першої інстанції форма захисту порушених прав Товариства у даному випадку є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Наведені в апеляційній скарзі доводи є необґрунтованими та не спростовують вірних висновків суду першої інстанції, якій правильно та повно з`ясував усі обставини справи та надав їм юридичну оцінку.
Згідно з пунктом першим частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відтак, апеляційна скарга Державної податкової служби України задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями 292, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 8 грудня 2021 року без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення апеляційного суду, або з дня вручення учаснику справи повного судового рішення.
Головуючий суддя-доповідачВ.О.Скрипченко
СуддяІ.П.Косцова
СуддяЮ.В.Осіпов
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2022 |
Оприлюднено | 15.07.2022 |
Номер документу | 105229925 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Скрипченко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні