Рішення
від 30.06.2022 по справі 140/79/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2022 року ЛуцькСправа № 140/79/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Валюха В.М.,

за участю секретаря судового засідання Столярчук А.В.,

представника позивача Косендюка Я.А.,

представника відповідача Каленюка Д.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Виробничо-комерційного приватного підприємства «Агропромтехцентр» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Виробничо-комерційне приватне підприємство «Агропромтехцентр» (далі - ВКПП «Агропромтехцентр») звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень (далі - ППР) від 14.07.2021 №0040410703, №0040400703.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС у Волинській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ВКПП «Агропромтехцентр» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за березень 2021 року від`ємного значення з податку на додану вартість (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що складено акт перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772.

Перевіркою встановлено порушення ВКПП «Агропромтехцентр»:

пункту 44.1 статті 44, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в результаті занижено податкових зобов`язань на суму 2595503,80грн. у декларації за березень 2021 року;

пункту 200.4 статті 200 ПК України, внаслідок чого завищено суму ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2) на загальну суму 2111847,00грн.;

пунктів 198.1, 198.5, 198.6 статті 198 ПК України, оскільки завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на суму 483656,80грн.

14.07.2021, на підставі акту перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772, ГУ ДПС у Волинській області прийняло такі ППР:

№0040400703 (форма «В1»), відповідно до якого визначено суму завищення бюджетного відшкодування 2111847,00грн. та застосовані штрафні (фінансові) санкції (штраф) в сумі 211184,70грн.;

№0040410703 (форма «В4»), згідно з яким визначено суму завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду 483657,00грн.

Позивач не погоджується із ППР від 14.07.2021 №0040410703, №0040400703, з огляду на таке.

В акті перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772 зазначено про такі порушення:

позивач реалізував піддони у кількості 3693 шт. на суму ПДВ 74822,82грн., які вироблені у березні 2021 року без складання податкових накладних (далі - ПН) та відображення їх реалізації; до такого висновку контролюючий орган прийшов, виходячи із того, що позивач на рах.26 не відобразив факт термічної обробки піддонів згідно із фітосанітарними сертифікатами;

позивач списав готову продукцію дошку у кількості 388,94 м.куб. на суму ПДВ 315870,30грн., виробленої у березні без складання та відображення в податкових зобов`язаннях факту їх реалізації; до такого висновку контролюючий орган прийшов, виходячи із того, що позивач згідно із фітосанітарними сертифікатами здійснював термічну обробку у лютому без відображення на рах.26;

згідно з актами проведення термічного знезараження дерев`яних піддонів позивач провів термічну обробку піддонів у березні 2021 року у кількості 86800 шт., а на рах.26 відображено, що позивач виготовив лише 23827 шт. піддонів, а тому різницю у кількості (86800 23827) 62973 шт. піддонів реалізував без складання ПН та відображення в податкових зобов`язаннях факту її реалізації на суму 2204810,68грн.

Проте, такі висновки контролюючого органу не відповідають фактичним обставинам справи.

Так, висновки контролюючого органу про те, що ВКПП «Агропромтехцентр» у березні 2021 року відчужило піддони у кількості 3693 шт., які вироблені у березні 2021 року без складання ПН та відображення їх реалізації в податкових зобов`язаннях, а також про списало готову продукцію дошку у кількості 388,94 м.куб., виробленої у березні без складання ПН та відображення в податкових зобов`язаннях факту їх реалізації, не відповідає первинним бухгалтерським документам, якими насправді підтверджено факт експорту піддонів, продажу дошки із складанням ПН, а фітосанітарний сертифікат не є первинним бухгалтерським документом та зазначена у ньому інформація не повинна бути відображена у зведених облікових документах.

Стосовно реалізації піддонів у кількості 62973 шт. без складання ПН та відображення в податкових зобов`язаннях факту її реалізації на суму 2204810,68грн., то такий висновок контролюючого органу також не ґрунтується на фактичних обставинах справи та є наслідком неправильного застосування норм ПК України. При цьому, для нарахування ПДВ на вартість піддонів у кількості 62973 шт. відповідач має довести факт господарської операції з продажу вказаних піддонів у березні 2021 року. В акті перевірки відсутні докази і посилання на первинні документи, що піддони у кількості 62973 шт. були відчужені та передані третім особам без складання ПН чи отримані кошти.

Позивач просить визнати незаконними та скасувати ППР ГУ ДПС у Волинській області від 14.07.2021 №0040410703, №0040400703.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 31.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження, у справі призначено підготовче засідання (т.1, а.с.175).

В поданому до суду 15.02.2022 відзиві на позовну заяву (т.1, а.с.179-182) представник відповідача Сахарчук А.А. позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваних ППР, прийнятих на підставі акту перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772, яким зафіксовані допущені платником порушення вимог податкового законодавства.

Ухвалою суду від 25.05.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (т.3, а. с. 150).

В судових засіданнях, які відбулися у цій справі, представник позивача Косендюк Я.А. позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, та просить його задовольнити.

Представники відповідача Сахарчук А.А., Бунечко С.М., Каленюк Д.С. у тих же судових засіданнях позов заперечили та просять відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що у період з 24.05.2021 по 11.06.2021 ГУ ДПС у Волинській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ВКПП «Агропромтехцентр» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за березень 2021 року від`ємного значення з ПДВ, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що складено акт перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772 (т.1, а. с. 17-42).

Перевіркою встановлено порушення ВКПП «Агропромтехцентр»:

пункту 44.1 статті 44, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в результаті занижено податкових зобов`язань на суму 2595503,80грн. у декларації за березень 2021 року;

пункту 200.4 статті 200 ПК України, внаслідок чого завищено суму ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (рядок 20.2) на загальну суму 2111847,00грн.;

пунктів 198.1, 198.5, 198.6 статті 198 ПК України, оскільки завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду на суму 483656,80грн.

14.07.2021, на підставі акту перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772, ГУ ДПС у Волинській області прийняло такі ППР:

№0040400703 (форма «В1»), відповідно до якого визначено суму завищення бюджетного відшкодування 2111847,00грн. та застосовані штрафні (фінансові) санкції (штраф) в сумі 211184,70грн. (а.с.13 зворот - 16);

№0040410703 (форма «В4»), згідно з яким визначено суму завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду 483657,00грн. (а.с.10 зворот - 13).

При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно із пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникненняподаткових зобов`язаньз постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає наподатковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - датаінкасаціїготівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформленнямитної декларації, що засвідчує факт перетинаннямитного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує фактпостачання послугплатником податку.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуваннямзагальнодержавних податків та зборів(крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівліпідакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку наспирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

За приписами пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення)необоротних активів(у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатівспільної діяльності);

в)отримання послуг, наданихнерезидентомнамитній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г)ввезення необоротних активів на митну територію України за договорамиоперативногоабофінансового лізингу;

ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Пунктом 198.5 статті 198 ПК України передбачено, що платник податку зобов`язаний нарахуватиподаткові зобов`язаннявиходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно допункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати вЄдиному реєстрі податкових накладнихв терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведенуподаткову накладнуза товарами/послугами, необоротними активамипридбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбаченихпідпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбаченихпідпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексута операцій, передбаченихпунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбаченихпунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Згідно із пунктом 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченимипунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

За приписами пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України на дату виникненняподаткових зобов`язаньплатник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством,кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особита зареєструвати її вЄдиному реєстрі податкових накладниху встановлений цим Кодексом термін. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її вЄдиному реєстрі податкових накладнихта надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Суд звертає увагу, що в оскаржуваних ППР від 14.07.2021 №0040410703, №0040400703 викладені обставини виявлених контролюючим органом порушень вимог податкового законодавства.

Так, вибірковим співставленням даних первинних документів з виробництва та реалізації піддонів за березень 2021 року встановлено списання на собівартість реалізації вартості готової продукції (в кількості 3693 шт.) на суму ПДВ 74822,82 грн., виробленої в березні без складання ПН та відображення в податкових зобов`язаннях факту її реалізації:

1) піддон 1200х800 (5досок) - згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки, відсутній залишок товару по даній номенклатурі на початок та на кінець перевіряємого періоду.

Протягом березня 2021 року відповідно до наданих первинних документів виготовлено 1250 штук піддонів. Відповідно до даних бухгалтерського обліку списано як реалізовані 1250 піддонів 1200x800 (5досок), які надійшли з виробництва згідно описаних в акті документів.

Разом з тим, за даними первинних документів щодо реалізації готової продукції встановлено, що протягом березня місяця реалізовано 750 піддонів 1200x800 (5досок), які не були відображені в обліку, та щодо яких відсутні первинні документи про їх виробництво або придбання, а саме:

ВМД №UA205050/2021/16407 від 13.03.2021 (експортовано 250 піддонів 1200x800 (5 досок)), фітосанітарний сертифікат від 13.03.2021 №60/03-6015/АЕ-661536, при цьому, знезараження піддонів відбулось 22.02.2021 (експозиція та температура; 60хв, 56С).

ВМД №UA205050/2021/19721 від 27.03.2021 (експортовано 700 піддонів 1200x800 (5досок)), фітосанітарного сертифікату від 27.03.2021 № 60/03-6006/AE-666337, знезараження піддонів відбулось 09.03.2021 (експозиція та температура: 60хв, 56C).

Також, піддони 1200x800 (5 дошок) були реалізовані на території України ТзОВ «Волинь Склопласт» (33502894) згідно ПН від 23.03.2021 № 104 у кількості 300 штук.

Отже, за березень 2021 року платником порушено порядок ведення обліку та списання залишків готової продукції, а саме: ВКПП «Агропромтехцентр» 13.03.2021 експортовано піддони 1200х800 в кількості 250 шт., виготовлені в лютому 2021 року. Отже, станом на 01.03.2021 мали обліковуватися залишки виготовлених в лютому 2021 року піддонів 1200x800 в кількості 250 шт. Також, станом на 09.03.2021 (на дату другої обробки піддонів) залишків з лютого 2021 року та виготовлених до 09.03.2021 піддонів лише 250 шт., які могли бути експортовані 27.03.2021. Проте, у ВМД від 27.03.2021 №UA205050/2021/19721 вказано кількість 700 штук даного виду піддонів. Розбіжності з даними бухгалтерського обліку 450 штук. Загальна розбіжність з даними бухгалтерського обліку по даному виду піддона становить 700 штук.

Враховуючи вищевикладене та відсутність залишків готової продукції згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки станом на 31.03.2021, виготовлені згідно накладних на передачу готової продукції №2126 від 19.03.2021 450 піддонів та №123 від 22.03.2021 250 піддонів, реалізовані в березні 2021 року, тому ВКПП «Агропромтехцентр» занижено податкові зобов`язання за основною ставкою податку щодо реалізованих піддонів 1200x800 та відповідно не складено ПН на їх реалізацію.

2) піддон 1200x800 епал 2 сорт - згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки, залишок товару становить 730 штук по даній номенклатурі на початок та залишок на кінець перевіряємого періоду становить 834 штук.

Протягом березня 2021 року відповідно до наданих первинних документів виготовлено 2250 штук піддонів. Відповідно до даних бухгалтерського обліку списано як реалізовані 2146 піддонів 1200x800 епал 2 сорт, які обліковувалися на залишках на початок періоду та надійшли з виробництва згідно описаних в акті документів.

Разом з тим, за даними первинних документів щодо реалізації готової продукції встановлено, що протягом березня місяця реалізовано лише 1000 штук піддонів, вироблених в березні та 1416 піддонів 1200x800 епал 2 сорт, які не були відображені в обліку, та щодо яких відсутні первинні документи про їх виробництво або придбання, а саме згідно наданого до:

ВМД №UA205050/2021/13813 від 02.03.2021 (експортовано 350 піддонів 1200x800 епал 2 сорт), фітосанітарного сертифікату від 02.03.2021 №60/03-6009/АЕ-664313 знезараження піддонів відбулось 08.02.2021 (експозиція та температура: 60хв, 56C).

ВМД №UА205050/2021/16407 від 13.03.2021 (експортовано 200 піддонів 1200х800 епал 2 сорт), фітосанітарного сертифікату від 13.03.2021 №60/03-6015/АЕ-661536 знезараження піддонів відбулось 22.02.2021 (експозиція та температура: 60хв, 56С).

ВМД №UA205050/2021/16444 від 13.03.2021 (експортовано 406 піддонів 1200x800 епал 2 сорт), фітосанітарного сертифікату від 13.03.2021 №60/03-6015/АЕ-661547 знезараження піддонів відбулось 16.02.2021 (експозиція та температура: 60xв, 56С).

ВМД №UА205050/2021/18080 від 20.03.2021 (експортовано 812 піддонів 1200х800 епал 2 сорт), фітосанітарного сертифікату від 27.03.2021 №60/03-6009/АЕ-661851 знезараження піддонів відбулось 22.02.2021 (експозиція та температура 60хв, 56С).

ВМД №UА205050/2021/18207 від 22.03.2021 (експортовано 378 піддонів 1200х800 епал 2 сорт), фітосанітарного сертифікату від 22.03.2021 №60/03-6015/АЕ-661626 знезараження піддонів відбулось 22.02.2021 (експозиція та температура: 60хв, 56С).

Відповідно платником порушено порядок ведення обліку та списання залишків готової продукції, а саме ВКПП «Агропромтехцентр» 13.03.2021 експортовано піддони 1200х800 в кількості 406 шт., з них 226 шт. виготовлені в лютому 2021 року. Отже, станом на 01.03.2021 мали обліковуватися залишки виготовлених в лютому 2021 року піддонів 1200x800 в кількості 226 шт.; 20.03.2021 експортовано піддони 1200х800 в кількості 812 шт., які виготовлені в лютому 2021 року; 22.03.2021 експортовано піддони 1200х800 в кількості 378 шт., які виготовлені в лютому 2021 року. Розбіжності з даними бухгалтерського обліку 1416 шт. Таким чином, протягом березня 2021 року реалізовано 2146 піддонів виготовлених у лютому 2021 року, з яких за даними обліку платника на залишку обліковувалося лише 730.

Враховуючи вищевикладене та відсутність на 31.03.2021 залишків готової продукції, виготовленої у березні в кількості 1416 шт. (наявно на залишках 834 шт. з 2250 вироблених) та списання вартості таких піддонів на собівартість реалізованої продукції перевіркою встановлено, що 1416 піддонів реалізовані в березні 2021 року без складання відповідних первинних документів та відображення податкових зобов`язань, тому ВКПП «Агропромтехцентр» занижено податкові зобов`язання за основною ставкою податку щодо реалізованих піддонів 1200x800 та відповідно не складено ПН на їх реалізацію.

3) піддон 1200x800 Євроеконом - згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки, відсутній залишок товару по даній номенклатурі на початок та на кінець перевіряємого періоду.

Протягом березня 2021 року відповідно до наданих первинних документів виготовлено 627 шт. піддонів. Відповідно до даних бухгалтерського обліку списано як реалізовані 627 піддонів 1200x800 євроеконом, які обліковувалися на залишках та надійшли з виробництва згідно описаних в акті документів.

Разом з тим за даними первинних документів щодо реалізації готової продукції встановлено, що протягом березня місяця реалізовано 627 піддонів 1200x800 євроеконом, які не були відображені в обліку, та щодо яких відсутні первинні документи про їх виробництво або придбання, а саме згідно наданого до:

ВМД №UA205050/2021/16257 від 12.03.2021 (експортовано 627 піддонів 1200x800 євроеконом), фітосанітарного сертифікату від 12.03.2021 №60/03-6009/ае-664442 знезараження піддонів відбулось 16.02.2021 (експозиція та температура: 60хв. 56С).

Відповідно платником порушено порядок ведення обліку та списання залишків готової продукції, а саме ВКПП «Агропромтехцентр» 12.03.2021 експортовано піддони 1200x800 в кількості 627шт., виготовлені в лютому 2021 року. Отже, станом на 01.03.2021 мали обліковуватися залишки виготовлених в лютому 2021 року піддонів 1200x800 в кількості 627 шт.

Враховуючи вищевикладене та відсутність залишків готової продукції згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки станом на 31.03.2021, виготовлені згідно накладної на передачу готової продукції №108 від 02.03.2021 627 піддонів реалізовані в березні 2021 року, тому ВКПП «Агропромтехцентр» занижено податкові зобов`язання за основною ставкою податку щодо реалізованих піддонів 1200x800 та відповідно не складено податкову накладну на їх реалізацію.

4) піддон 1200x900 (7дошок) - згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки, відсутній залишок товару по даній номенклатурі на початок та на кінець перевіряємого періоду.

Протягом березня 2021 року відповідно до наданих первинних документів виготовлено 700 шт. піддонів. Відповідно до даних бухгалтерського обліку списано як реалізовані 700 піддонів 1200x900 (7дошок), які обліковувалися на залишках та надійшли з виробництва згідно описаних в акті документів.

Разом з тим, за даними первинних документів щодо реалізації готової продукції встановлено, що протягом березня місяця реалізовано 700 піддонів 1200x900 (7дошок), які не були відображені в обліку, та щодо яких відсутні первинні документи про їх виробництво або придбання, а саме згідно наданого до:

ВМД №UA205050/2021/20530 від 31.03.2021 (експортовано 700 піддонів 1200x900 (7дошок)), фітосанітарного сертифікату від 31.03.2021 №60/03-6015/AE-661708 знезараження піддонів відбулось 09.03.2021 (експозиція та температура: 60хв. 56С). Згідно накладної на передачу готової продукції від 19.03.2021 №126 передано з виробництва піддони 1200x900 в кількості 700 шт. лише 19.03.2021. Отже, станом на 09.03.2021 у підприємства відсутні залишки та виготовлений даний товар.

Відповідно платником порушено порядок ведення обліку та списання залишків готової продукції, а саме ВКПП «Агропромтехцентр» 31.03.2021 експортовано піддони 1200x900 в кількості 700 шт., виготовлені 19.03.2021. Отже, станом, на 09.03.2021 мали обліковуватися залишки виготовлених до 09.02.2021 піддонів 1200x900 в кількості 700 шт. (дата обробки піддонів). Розбіжності за даними бухгалтерського обліку 700 штук.

Враховуючи вищевикладене та відсутність залишків готової продукції згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки станом на 31.03.2021, виготовлені згідно накладних на передачу готової продукції № 126 від 19.03.2021 700 піддонів, реалізовані в березні 2021 року, тому ВКПП «Агропромтехцентр» занижено податкові зобов`язання за основною ставкою податку щодо реалізованих піддонів 1200x900 та відповідно не складено ПН на їх реалізацію.

Крім того, вибірковим співставленням даних первинних документів з виробництва та реалізації лісоматеріалів розпиляних, неструганих за березень 2021 року встановлено списання готової продукції (піддонів різної номенклатури) в кількості 388,94 м.куб. на суму ПДВ 315870,30 грн., виробленої в березні без складання ПН та відображення в податкових зобов`язаннях факту її реалізації (співставлення дати фітосанітарної обробки даних ТМЦ згідно фітосанітарних сертифікатів та залишків готової продукції станом на 01.03.2021, а також дати виробництва конкретної продукції).

Проведення розрахунку вартості продукції, яка реалізована в березні та не облікована на залишках проведений методом вирахування середньовартісної ціни за 1 м.куб. реалізації продукції за березень в розрізі номенклатури лісоматеріалів. Крім того, в ході перевірки ВКПП «Агропромтехцентр» надано копії актів проведення термічного знезараження дерев`яних піддонів та актів про результати огляду об`єктів регулювання за березень 2021 року.

При цьому, підлягає зазначенню наступне: згідно актів проведення термічного знезараження дерев`яних піддонів, ВКПП «Агропромтехцентр» провело термічну обробку піддонів, які належать саме ВКПП «Агропромтехцентр» в кількості 86800 шт. Проте, у березні 2021 року підприємством списано у виробництво для виготовлення піддонів заготовки в кількості 570,299 м.куб, що відображено записами з Кт бал.рах.25 «Напівфабрикати» в Дт бал.рах.231 «Виробництво», з якої виготовлено та оприбутковано на склад піддонів здійснено на підставі накладних на передачу готової продукції з виробництва в загальній кількості 23827 шт., що відображено записами по бухгалтерському обліку з Кт бал.рах. «Виробництво» на Дт бал.рах. 26 «Готова продукція».

Враховуючи вищевикладене та відсутність залишків готової продукції згідно даних бухгалтерського обліку, наданого до перевірки станом на 31.03.2021, даних актів проведення термічного знезараження піддонів та кількість виготовлених піддонів згідно накладних на передачу готової продукції, ВКПП «Агропромтехцентр» занижено податкові зобов`язання за основною ставкою податку на загальну суму ПДВ 2204810,68 грн. щодо реалізованих піддонів та відповідно не складено податкову накладну на їх реалізацію. Оскільки ціни реалізації піддонів різняться, в залежності від виду піддона, дати реалізації, тому реалізація 1 піддону на території України виведена середньовартісна, оскільки в актах знезараження не вказано, які саме піддони піддаються обробці. За березень середня ціна реалізації одного піддону становить 175,06 грн., без ПДВ. Отже, сума заниження податкових зобов`язань становить 2204810,68 грн. (62973 шт. х 175,06 грн. = 11024053,00 грн. х 20% = 2204810,68 грн).

Враховуючи вищевикладене, ВКПП «Агропромтехцентр» занижено суму податкових зобов`язань на загальну суму ПДВ 2595504,00 грн. за березень 2021 року, що в свою чергу призвело до завищення суми від`ємного значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, на суму 483657,00 грн., та до завищення суми бюджетного відшкодування на суму 2111847,00 грн. (т.1, а. с. 10 зворот - 12, 13 зворот - 15).

Суд вважає недоведеними належними та допустимими доказами вказані вище порушення вимог податкового законодавства, які викладені в акті перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772 та в оскаржуваних ППР від 14.07.2021 №0040410703, №0040400703, з огляду на таке.

Так, позивачем до позовної заяви та разом із клопотанням від 28.04.2022 (т.1, а.с.208) надані належним чином засвідчені копії первинних документів (митних декларацій, повідомлення про фактичне вивезення товару, рахунки-фактури, міжнародні товарно-транспортні накладні) (т.1, а.с.44-150, 209-249, т.2, а.с. 1-249, т.3, а.с. 1-140, 161-168) на підтвердження факту вчинення господарських операцій у березні 2021 року щодо продажу (експорту) піддонів, дошки (термічна обробка яких відбулася у лютому 2021 року) та зареєстровані ПН на всі поставки, які відбулися (т.1, а. с.131-164, т.3, а. с. 169-170), в т.ч. щодо продажу піддонів, термічна обробка яких відбулася у лютому 2021 року в кількості 62973 шт. Крім того, надано оборотно-сальдову відомість по рах.201 (т.3, а.с.160), якою платник доводить наявність залишків (заготовок) на кінець березня 2021 року, яких було достатньо для виготовлення піддонів у кількості 62973 шт. у майбутніх періодах.

Суд погоджується із доводами позивача, що висновки контролюючого органу про те, що ВКПП «Агропромтехцентр» у березні 2021 року списало на собівартість реалізації вартості готової продукції (у кількості 3693 шт. на суму ПДВ 74822,82грн.), які вироблені у березні 2021 року, без складання ПН та відображення їх реалізації в податкових зобов`язаннях, а також списало готову продукцію у кількості 388,94 м.куб. на суму ПДВ 315870,30грн., виробленої у березні без складання ПН та відображення в податкових зобов`язаннях факту їх реалізації, не відповідають первинним бухгалтерським документам, якими насправді підтверджено факт експорту ТМЦ із складанням ПН.

При цьому, суд наголошує на тому, що фітосанітарний сертифікат не є первинним документом для цілей оподаткування та бухгалтерського обліку, зазначена у ньому інформація не повинна бути відображена у зведених облікових документах, у зв`язку із чим суд не погоджується із доводами контролюючого органу про порушення платником вимог податкового законодавства, до яких відповідач прийшов внаслідок співставлення дати фітосанітарної обробки ТМЦ згідно із фітосанітарними сертифікатами та залишків готової продукції станом на 01.03.2021 та дати виробництва конкретної продукції, що наведені в додатку № 3 до акту перевірки (т.3, а. с. 158-159), виходячи з такого.

Пунктом 44.1 статті 44 ПК України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначеннямоб`єктів оподаткуваннята/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів,регістрів бухгалтерського обліку,фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показниківподаткової звітності,митних деклараційна підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-XIV (далі - Закон №996-XIV) для цілей цього Закону терміни вживаються у такому значенні: господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

За приписами частини другої статті 9 Закону №996-XIV первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України:

назву документа (форми);

дату складання;

назву підприємства, від імені якого складено документ;

зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про карантин рослин» від 30.06.1993 №3348-ХІІ (далі - Закон №3348-ХІІ, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) фітосанітарний сертифікат - сертифікат, що засвідчує фітосанітарний стан об`єктів регулювання, а відповідно до статті 1 Закону №3348-ХІІ (у чинній редакції) фітосанітарний сертифікат - документ у паперовій або електронній формі, що відповідає зразку, затвердженому Міжнародною конвенцією про захист рослин, і засвідчує, що вантаж з об`єктами регулювання відповідає фітосанітарним вимогам держави-імпортера.

Частинами першою, другою статті 46 Закону №3348-ХІІ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що імпорт, експорт, реекспорт об`єктів регулювання, включених до переліку об`єктів регулювання для цілей імпорту, експорту та реекспорту, здійснюється в супроводі оригіналу фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт та/або іншої документації за запитом країни призначення. Фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт видається державним фітосанітарним інспектором не раніше, ніж за 14 діб до дати переміщення об`єктів регулювання на підставі проведених фітосанітарних процедур. Фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт також може видаватися на рослини, продукти рослинного походження, місця зберігання, упаковки, засоби перевезення, контейнери, ґрунт та будь-які інші організми, об`єкти або матеріали, здатні переносити чи поширювати регульовані шкідливі організми, не включені до переліку об`єктів регулювання для цілей імпорту, експорту та реекспорту, за запитом особи, яка здійснює переміщення вантажу з такими об`єктам.

Відповідно до підпункту «b» пункту 2 статті V Міжнародної конвенції про захист рослин від 06.02.1951 (нового переглянутого тексту, затвердженого Конференцією ФАО на її

29-й сесії у листопаді 1997 року), до якої Україна приєдналася відповідно до Указу Президента України «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про захист рослин» від 31.01.2006 №81/2006, кожна договірна сторона вживає заходів щодо видачі фітосанітарних сертифікатів відповідно до таких положень: фітосанітарні сертифікати або їхні електронні еквіваленти у тих випадках, коли вони приймаються заінтересованою договірною стороною, що імпортує, повинні відповідати зразку, що наведений в Додатку до цієї Конвенції. Ці сертифікати повинні заповнюватися і видаватися з урахуванням відповідних міжнародних стандартів.

Додатком до Міжнародної конвенції про захист рослин передбачений зразок фітосанітарного сертифіката, у якому вказано, що «цим засвідчується, що рослини, рослинні продукти або інші регульовані об`єкти, описані вище, були оглянуті і/або перевірені згідно з відповідними офіційними процедурами і вважаються вільними від карантинних шкідників, які визначені договірною стороною, що імпортує, і такими, що відповідають діючим фітосанітарним вимогам договірної сторони, що імпортує, у тому числі для регульованих некарантинних шкідників».

Згідно із пунктами 21, 22 Порядку проведення огляду, обстеження, аналізу, знезараження та інспектування (оформлення фітосанітарного та карантинного сертифікатів) об`єктів регулювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007 №705 (далі Порядок №705) фітосанітарний та карантинний сертифікати видаються за результатами проведення фітосанітарних процедур. Для отримання фітосанітарного сертифіката (додаток 4) або фітосанітарного сертифіката на реекспорт (додаток 5) державному фітосанітарному інспектору подається: заява, заповнена англійською мовою або однією з офіційних мов Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФAO) (додаток 6); документ, що підтверджує внесення плати за видачу фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт. Фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт видається державним фітосанітарним інспектором не раніше ніж за 14 днів до дати переміщення об`єктів регулювання на підставі проведених фітосанітарних процедур.

Додатком 4 до Порядку №705 затверджений зразок фітосанітарного сертифіката, у пункті 10 якого вказано, що «цей сертифікат засвідчує, що зазначені рослини, рослинні продукти чи інші об`єкти регулювання були перевірені та/або пройшли експертизу із застосуванням необхідних офіційних процедур, вважаються вільними від шкідливих організмів, що є карантинними для країни-імпортера, та відповідають діючим фітосанітарним вимогам країни-імпортера, включаючи регульовані некарантинні шкідливі організми».

Суд звертає увагу, що усі подані до перевірки фітосанітарні сертифікати, на які покликається контролюючий орган, оформлені за зразком додатку 4 до Порядку №705: для прикладу - у пункті 10 фітосанітарного сертифікату №60/03-6006/АЕ-666337) (т.1, а.с. 47) вказано, що «цей сертифікат засвідчує, що зазначені рослини, рослинні продукти чи інші об`єкти регулювання були перевірені та/або пройшли експертизу із застосуванням необхідних офіційних процедур, вважаються вільними від шкідливих організмів, що є карантинними для країни-імпортера, та відповідають діючим фітосанітарним вимогам країни-імпортера, включаючи регульовані некарантинні шкідливі організми».

Отже, фітосанітарний сертифікат не є первинним документом, який містить відомості про господарську операцію для цілей оподаткування та бухгалтерського обліку в розумінні пункту 44.1 статті 44 ПК України, статті 1, частин першої, другої статті 9 Закону №996-XIV, а є документом, який видається за результатами проведення фітосанітарних процедур, а також є супровідним документом для цілей експорту, що засвідчує відповідність рослин, рослинних продуктів чи інших об`єктів регулювання діючим фітосанітарним вимогам країни-імпортера.

Тобто, покликання контролюючого органу на фітосанітарні сертифікати в цілях оподаткування не грунтується на вказаних вище нормах законодавства. При цьому, вказана в фітосанітарних сертифікатах дата знезараження продукції не може впливати на визначення дати виникнення податкових зобов`язань, якою згідно із пунктом 187.1 статті 187 ПК України є дата зарахування коштів або відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформленнямитної декларації, що засвідчує факт перетинаннямитного кордону України.

Згідно із частинами другою, п`ятою статті 8 Закону №996-XIV питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Підприємство самостійно: визначає за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів облікову політику підприємства; обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених цим Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних; розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій, визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів.

Суд враховує наказ ВКПП «Агропромтехцентр» від 26.08.2019 «Про затвердження технології виготовлення піддонів та відображення у бух.обліку», пунктом 4 якого передбачено, що у разі необхідності проведення сушіння та термічної дезінфекції піддонів у кількості більше 1000 штук (місткість камери), то термічну обробку та сушіння піддонів проводити в розібраному вигляді (заготовки) з метою зменшення собівартості виготовленої продукції, а згідно із пунктом 6 вказаного наказу у зведених бух.документах та обліку продукцію піддонів відображати після завершення повного циклу виготовлення піддонів (т. 3, а. с. 144).

Тобто, позивач, як це передбачено частинами другою, п`ятою статті 8 Закону №996-XIV, у вказаному наказі від 26.08.2019 визначив порядок відображення у бухгалтерських документах виготовлення піддонів (після завершення повного циклу).

Крім того, згідно із частиною другою статті 9 Закону №996-XIV неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Враховуючи, що подані платником первинні документи підтверджують відомості про господарські операції, тому можливі недоліки чи помилки у веденні позивачем бухгалтерського обліку щодо відображення залишків та готової продукції на відповідних рахунках не є підставою для невизнання таких господарських операцій.

З матеріалів справи також вбачається, що видами економічної діяльності ВКПП «Агропромтехцентр» є «16.10 Лісопильне та стругальне виробництво» (основний), «46.73 Оптова торгівля деревиною», тому операції з експорту піддонів є такими, що здійснюються у межах господарської діяльності позивача.

Крім того, суд звертає увагу, що в пункті 2.13 акту перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772 вказано про непроведення платником інвентаризації на вимогу контролюючого органу (т.1, а.с. 21-22). Разом з тим, позивач подав до суду копію наказу від 18.06.2021 «Про затвердження результатів інвентаризації» з додатками (т.3, а. с. 177-202) та доказ надіслання наказу та інвентаризаційних описів на адресу відповідача (т. 3, а. с. 203).

Отже, в порушення приписів частини другої статті 77 КАС України, відповідач належними та допустимими доказами не довів висновки акту перевірки від 17.06.2021 №5151/07-03/20133772 про порушення позивачем вимог податкового законодавства та прийнятих на його підставі ППР, тому з наведених вище підстав, виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позов підлягає до задоволення.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 24810,00грн., сплачений платіжними дорученнями від 21.12.2021 №68, від 20.01.2022 №5 (т.1, а.с. 7, 172).

Керуючись статтями 243 - 246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 14 липня 2021 року №0040410703, №0040400703.

Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м.Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Виробничо-комерційного приватного підприємства «Агропромтехцентр» (45000, Волинська область, м.Ковель, вул.Театральна, 15, ідентифікаційний код 20133772) судовий збір в розмірі 24810 гривень 00 копійок (двадцять чотири тисячі вісімсот десять гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М.Валюх

Повний текст рішення складений 13 липня 2022 року

Дата ухвалення рішення30.06.2022
Оприлюднено18.07.2022
Номер документу105240121
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень

Судовий реєстр по справі —140/79/22

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 28.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні