ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2022 року Справа № 160/6637/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Луніної О.С., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику учасників справи (у письмовому провадженні) у м. Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
09.05.2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» (вул. Володі Дубініна, буд. 8, оф. 24, м. Дніпро, 49050, код ЄДРПОУ 36395705) звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) (відповідач-1), Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) (відповідач-2), в якій позивач просить, а саме:
- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, що полягають в неприйнятті поданих Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 36395705) повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено:
від 22.12.2021 № 2 по зупиненій податковій накладній № 1 від 06.05.2020;
від 22.12.2021 № 1 по зупиненій податковій накладній № 2 від 30.06.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 36395705) податкові накладні № 1 від 06.05.2020, № 2 від 30.06.2020 датою їх фактичного подання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії ГУ ДПС у Дніпропетровській області щодо неприйняття пояснень та копій документів, наданих позивачем на вимогу квитанцій контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних, з підстави порушень терміну подання таких пояснень (365 днів з моменту складення ПН), є незаконними. Позивач вважає, що податковий орган по суті відмовив позивачу в реєстрації податкових накладних № 1 від 06.05.2020 та № 2 від 30.06.2020, реєстрація яких була зупинена. Під час направлення квитанцій № 2 від 29.12.2021 контролюючим органом не було враховано положення Податкового кодексу України, якими передбачено право платника податків на реєстрацію податкових накладних протягом 1095 днів з моменту їх складення. Також, позивач зазначає, що в квитанціях № 2 від 29.12.2021 про неприйняття повідомлень про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, вказано про порушення вимог п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Вказаним пунктом передбачено, що таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Отже, пункт 15 Порядку № 1165 не містить жодних обмежень щодо термінів (365 днів) подання пояснень по зупиненим податковим накладним. Зазначені дії контролюючого органу суперечать положенням Порядку № 1165, тому є протиправними.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.05.2022 року відкрито провадження у справі № 160/6637/22 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні, а також встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
14 червня 2022 року до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач-1 позовні вимоги не визнає, просить відмовити у їх задоволенні. У відзиві зазначає, що платником до Єдиного реєстру податкових накладних подано на реєстрацію податкову накладну від 06.05.2020 № 1 на загальну суму 6862 231 грн., у т. ч. ПДВ 1 1437 05 грн. з надання послуг (Будівництво дослідно-промислового об`єкта виготовлення фракцій з амонію перхлорату та приготування робочої суміші порошків. ДП «НВО «ПХЗ» Дніпропетровська обл., м. Павлоград, вул. Заводська, 44. Автошляхи) для ДП «Науково-виробниче об?єднання «Павлоградський хімічний завод» та податкову накладну від 30.06.2020 № 2 на загальну суму 4231384 грн., у т. ч. ПДВ 705231 грн. з надання послуг (Будівництво дослідно-промислового об?єкта виготовлення фракцій з амонію перхлорату та приготування робочої суміші порошків. ДП «НВО «ПХЗ» Дніпропетровська обл., м. Павлоград, вул. Заводська, 44. Автошляхи) для ДП «Науково-виробниче об`єднання «Павлоградський хімічний завод». Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація зазначених податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПК/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (дані Квитанції 1). Про факт зупинення реєстрації податкових накладних від 06.05.2020 № 1 та від 30.06.2020 № 2 в ЄРПН, ТОВ «ВКФ «ВІЗАВІ ПЛЮС» дізналося з квитанції із зазначенням критеріїв ризиковості, що стали причиною такого блокування. Блокуючи податкові накладні, Комісія з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначає ризикованості здійснення операцій платника податку. 04.02.2020 року за рішенням Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 10749 ТОВ «ВІЗАВІ ПЛЮС» включено до переліку ризикових, як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Тобто, контролюючий орган запропонував платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях. Право платника податків на подання копій документів та письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН, реєстрація якої зупинена, механізм прийняття рішень на основі підстав їхнього розгляду, здійснюється відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого наказом Мінфіну України від 12.12.2019 № 520. Письмові пояснення та копії документів, необхідні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування платником податку подано в період дії наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520. Пунктом 4-5 Порядку визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Відповідно до пункту 6 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. В порушення вимог пункту 6 Порядку, 23.12.2021 ТОВ «ВІЗАВІ ПЛЮС» було направлено повідомлення від 22.12.2021 № 2 щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування по податковим накладним від 06.05.2020 № 1 та від 30.06.2020 № 2. Повідомлення від 22.12.22021 № 2 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду: ПН/РК від 06.05.2020 № 1 порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме, дата складання ПН/РК від 06.05.2020 більше 365 днів (квитанція № 2). Повідомлення від 22.12.22021 № 1 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду: ПН/РК від 30.06.2020 № 2 порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме, дата складання ПН/РК від 30.06.2020 більше 365 днів (квитанція № 2). У зв`язку з вищевикладеним, станом на 01.06.2022 податкові накладні від 06.05.2020 № 1 та від 30.06.2020 мають статус «реєстрацію зупинено». Вимоги позивача є безпідставними та недоведеними, такими, що не підлягають задоволенню.
14.06.2022 року до суду надійшов відзив Державної податкової служби України на позов ТОВ ВКФ «ВІЗАВІ ЛЮС», в якому відповідач-2 зазначає про безпідставність заявлених позовних вимог, просить відмовити у їх задоволенні. В обгрунтування відзиву зазначає, що дискреційним є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативними, кожна з яких є правомірною. Для ухвалення рішення про зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити саме той факт, що податкова накладна яка була подана позивачем відповідає всім критеріям відповідно до пункту 12 Порядку 1246 і її можливо зареєструвати в ЄРП. Така перевірка здійснюється податковим органом автоматично, і судом не може бути проведена. Отже, суд, у разі ухвалення рішення про зобов`язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРП. Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Справа розглядається судом в порядку спрощеного провадження за приписами статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС», код ЄДРПОУ 36395705, зареєстроване у якості юридичної особи 03.03.2009 року, про що здійснено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 1203102 0000 027595.
Як платник податків, ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області та є платником податку на додану вартість.
15 квітня 2020 року між Державним підприємством «Науково-виробниче об`єднання «Павлоградський хімічний завод» (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» (виконавець) укладено договір на виконання робіт № 519320.
Предметом вказаного договору є будівництво дослідно-промислового об`єкта виготовлення фракцій з амонію перхлорату та приготування робочої суміші порошків. ДП «НВО «ПХЗ» Дніпропетровська обл., м. Павлоград, вул. Заводська, 44. Автошляхи в обсягах та у строки, які зазначені у календарному плані виконання робіт згідно з додатком 1.
За умовами п. 2 вказаного договору підставою для укладення Договору є контракт на виконання робіт за державним оборонним замовленням від 17.08.2018 № 20.
Згідно п. 5 договору, обсяги робіт, зазначені в календарному плані, та строки їх виконання на кожний наступний за 2020 роком бюджетний період уточнюються після уточнення основних показників державного оборонного замовлення на такий період.
Відповідно до п. 6 договору, вартість робіт визначається з урахуванням погодженої сторонами під час проведення переговорів щодо укладання Договору динамічної ціни (далі договірна (орієнтовна) ціна), яка становить 11437051, 25 грн.
Згідно з п. 11 договору, замовник перераховує виконавцю аванс на строк шість місяців у розмірі 60% вартості обсягу будівельних робіт.
60% від вартості обсягу будівельних робіт становить 6862230, 74 грн.
Вказані кошти були перераховані позивачу згідно з платіжним дорученням № 196 від 04.05.2020 року.
На виконання вимог п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем складено податкову накладну № 1 від 06.05.2020 року на дату першої події дату зарахування коштів від замовника на банківський рахунок платника податку виконавця.
Згідно з квитанцією № 9121632469 від 31.05.2020 року, за результатами обробки ДФС податкова накладна № 1 прийнята, реєстрація зупинена.
30.06.2020 року між ТОВ «ВКФ «ВІЗАВІ ПЛЮС» та ДП «НВО «ПХЗ» підписано акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт.
На виконання вимог п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, позивачем складено податкову накладну № 2 від 30.06.2020 на дату другої події здача виконаних робіт на суму 4 231384, 00 грн.
Податкова накладна № 2 від 30.06.2020 року прийнята, реєстрація зупинена.
22.12.2021 року позивачем до контролюючого органу направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкової накладної № 2 від 30.06.2020.
23.12 2021 податковим органом направлено позивачу квитанцію № 2 , відповідно до якої, повідомлення від 22.12.2021 № 1 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду: ПН/РК від 30.06.2020 № 2 порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме, дата складання ПН/РК від 30.06.2020 № 2 більше 356 днів.
23.12.2021 року позивачем до контролюючого органу направлено повідомлення від 22.12.2021 № 2 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкової накладної № 1 від 06.05.2020.
29.12 2021 податковим органом направлено позивачу квитанцію № 2 , відповідно до якої, повідомлення від 22.12.2021 № 2 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду: ПН/РК від 06.05.2020 № 1 порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме, дата складання ПН/РК від 06.05.2020 № 1 більше 356 днів.
Позивач, не погодившись з діями контролюючого органу щодо неприйняття до розгляду наданих пояснень, звернувся з даним позовом до суду.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до яких завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Податковий кодекс України).
Відповідно до підпункту 16.1.2, 16.1.3 пункт 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до підпункту «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається згідно з приписами норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.8 статті 201 Податкового кодексу України право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладната/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 зазначеного вище Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У відповідності до приписів, наведених у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Прядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
За умовами пункту 25 Порядку № 1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно зКласифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно зУКТЗЕДта/або кодів послуг згідно зДержавним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Приписами пункту 26 Порядку № 1165 встановлено, що Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком таПорядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
За умовами пункту 27 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керуєтьсяКонституцієюта законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України,Податкового кодексу Українита законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року за № 520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі Порядок № 520).
Порядок № 520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно допункту 201.16статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Пунктом 10 Порядку № 520 передбачено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно допункту 5цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 06.05.2020 та № 2 від 30.06.2020 слугувало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Також, у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
На виконання вимог квитанцій про зупинення податкових накладних позивачем до контролюючого органу подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 та № 2 від 22.12.2021.
ГУ ДПС у Дніпропетровській області Квитанціями № 2 від 23.12.2021 та від 29.12.2021 повідомив позивача про те, що повідомлення від 22.12.2021 № 1 та № 2 щодо надання копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду, з огляду на те, що порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме дата складання податкових накладних більше 365 днів.
Таким чином, пояснення та копії документів, надані позивачем відповідно до вимог квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 06.05.2020 та № 2 від 30.06.2020, контролюючим органом не прийнято до розгляду на підставі пункту 15 Порядку № 1165.
При цьому, пунктом 15 Порядку № 1165 визначено, що таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Отже, норма чинного законодавства, зазначена контролюючим органом у якості неприйняття до розгляду поданих пояснень та документів, стосується питання компетенції відповідного органу та строків розгляду таблиці даних платника податку, але не стосується суті розглянутого питання, та не підлягала застосуванню під час неприйняття до розгляду поданих позивачем документів.
Приписами пункту 6 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Отже, вказаною нормою передбачено право платника податку щодо надання письмових пояснень та копій документів протягом 365 календарних днів, а не його обов`язок.
Водночас, чинним податковим законодавством не регламентовано дії податкового органу у випадку надання письмових пояснень та копій документів платником податку після 365 днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання.
Порядком № 1165 передбачено, що контролюючий орган, а саме Комісія регіонального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку.
При цьому, таблиця даних платника податку це зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно зКласифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно зУКТЗЕДта/або кодів послуг згідно зДержавним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
В свою чергу, надані товариством пояснення та документи, не відносяться до таблиці даних платника податку, тож їх неприйняття не передбачено приписами Порядку № 1165.
Сукупність наведених вище дій свідчать, що Комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Дніпропетровській області, всупереч вимог Порядку № 1165, не прийняла до розгляду надані позивачем пояснення та документи.
Крім того, відповідачем-1 не було враховано норму абзацу 18 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, згідно з якою платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладнихподаткову накладнута/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно допункту 200-1.3статті 200-1цього Кодексу.
Порядком № 520 визначено, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня та приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.
Таким чином, комісія регіонального рівня зобов`язана розглянути подані платником податку пояснення та документа та, за результатом такого розгляду, прийняти відповідне рішення.
Водночас, таке процесуальне рішення як неприйняття до розгляду пояснень та наданих документів ні Порядком № 520, ні іншими чинними нормами законодавства, яке регулює спірні правовідносини, не передбачено.
Відповідач-1 у відзиві на позовну заяву зазначив, що податкові накладні № 1 від 06.05.2020 та № 2 від 30.06.2020 мають статус «реєстрацію зупинено».
У ситуації, що склалась внаслідок неприйняття до розгляду наданих позивачем пояснень та копій документів, виникла правова невизначеність щодо подальших дій платника податків, зважаючи на те, що податкові накладні прийнято, їх реєстрація зупинена, а пояснення, надані на вимогу квитанції про зупинення податковим органом не прийнято до розгляду.
Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних та неприйняття пояснень та копій документів від позивача, які були надані на виконання вимог квитанцій про зупинення зазначених податкових накладних, фактично унеможливило подальший розгляд питання щодо реєстрації податкових накладних (реєстрацію податкових накладних або відмову у реєстрації вказаних податкових накладних) та призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не має змоги належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкових накладних.
Сукупність наведених обставин свідчить про те, що дії відповідача щодо неприйняття пояснень та копій документів від позивача є такими, що вчинені безпідставно, поза межами наданих повноважень та з порушенням вимог Податкового кодексу України, Порядку № 1165 та Порядку № 520.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про обгрунтованість вимог позивача в частині визнання протиправними дій Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, що полягають в неприйнятті поданих Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та наявність підстав для їх задоволення.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні, то суд вважає такі вимоги передчасними, враховуючи, що пояснення та документи, надані на виконання вимог квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не розглядались, а рішення за результатом їх розгляду не виносилось.
Згідно із частиною 1 статті 2 КАС завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України уд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З огляду на викладене та враховуючи ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд, для повного захисту прав позивача, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області розглянути подані ТОВ «ВКФ «ВІЗАВІ ПЛЮС» повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 від 22.12.2021 та № 2 від 22.12.2021, та прийняти за результатом їх розгляду відповідне рішення.
Згідно із частиною 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на часткове задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 2481,00 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Керуючись статтями 2, 7, 139, 241, 243-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, що полягають в неприйнятті поданих Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 36395705) повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено:
від 22.12.2021 № 2 по зупиненій податковій накладній № 1 від 06.05.2020;
від 22.12.2021 № 1 по зупиненій податковій накладній № 2 від 30.06.2020.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області розглянути подані ТОВ «ВКФ» ВІЗАВІ ПЛЮС» повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 від 22.12.2021 та № 2 від 22.12.2021 та прийняти за результатом їх розгляду відповідне рішення.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «ВІЗАВІ ПЛЮС» (вул. Володі Дубініна, буд. 8, оф. 24, м. Дніпро, 40050, код ЄДРПОУ 36395705) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658) судові витрати у розмірі 2481, 00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.С. Луніна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2022 |
Оприлюднено | 18.07.2022 |
Номер документу | 105240211 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Луніна Олена Станіславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні