Справа № 947/21596/21
Провадження № 2/947/1065/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.07.2022 року
Київський районний суд м.Одеси у складі:
головуючого - судді Луняченка В.О.,
за участю:
секретаря судового засідання Макаренко Г.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін цивільну справу за позовом Одеського міського центру зайнятості (код ЄДРПОУ 35358018) до ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) про стягнення заборгованості з виплаченої допомоги по безробіттю,-
ВСТАНОВИВ:
До суду з позовом про стягнення з ОСОБА_1 заборгованості з виплаченої допомоги по безробіттюу розмірі 14677,13 гривень, звернувся Одеський міський центр зайнятості.
У зв`язку з відсутністю належної роботи та згідно поданої заяви ОСОБА_1 було надано статус безробітної особи з виплатою допомоги по безробіттю. Відповідач в заяві про надання статусу безробітної особи власним підписом підтвердив, що не відноситься до зайнятого населення відповідно дост.4 Закону України «Про зайнятість населення»та через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів.
Одеським міським центром зайнятості було здійснено верифікацію та моніторинг достовірності інформації, поданої ОСОБА_1 під час реєстрації у центрі зайнятості.
На підставі інформації отриманої з Реєстру застрахованих осіб було встановлено факт приховування від центру зайнятості інформації про перебування у трудових відносинах з ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» в період перебування в статусі безробітного та отримання допомоги по безробіттю.
Факт зайнятості відповідача на час отримання допомоги по безробіттю підтверджено актом розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення від 16.03.2021 №74 та наказом ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» від 01.12.2020 №1.
Отже, відповідач приховав від працівників Одеського міського центру зайнятості факт зайнятості у ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» з 01.12.2020 та продовжував незаконно отримувати допомогу по безробіттю, незважаючи навіть на те, що він був ознайомлений з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного щодо відповідальності за подання недостовірних даних і документів та несвоєчасне подання відомостей про обставини, що впливають на умови виплати забезпечення та надання матеріальних послуг, які визначені Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», що підтверджується власноручним підписом відповідача у заяві про надання статусу безробітного від 19.02.2020
Відповідно до службової записки начальника відділу бухгалтерського обліку - головного бухгалтера Одеського міського центру зайнятості було відкореговано заборгованість, яка рахується за ОСОБА_1 на 14677 (чотирнадцять тисяч шістсот сімдесят сім) гривень 13 копійок.
Відповідачу за місцем реєстрації та місцем перебування було направлено претензію від 23.03.2021 вих. №775/19/06, в якій було зазначено вимоги Одеського міського центру зайнятості до відповідача, щодо повернення безпідставно отриманої допомоги по безробіттю.
За місцем проживання претензію було отримано відповідачем 07.04.2021, однак відповідачем вимоги щодо повернення виплачених коштів не виконано, що зумовило звернення до суду з відповідним позовом.
Відповідно до автоматизованої системи документообігу цивільну справу було розподілено судді Луняченку В.О.
Ухвалою судді від 20.10.2021 року відкрито провадження у справі, яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Ніяких клопотань з боку учасників справи суду не надходили. Заперечень щодо розгляду справи у спрощеному провадженні також не надходило.
Зазначену ухвалу разом з позовом та додатками до нього надіслано відповідачу за місцем реєстрації його місця мешкання, відомості про що містяться в матеріалах справи.
Станом на день розгляду справи заперечень щодо розгляду справи у спрощеному провадженні також не надходило.
Відповідачем 04.01.2022 року надано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначаючи, що фінансової винагороди він за вказаний у позові час не отримував, акт перевірки №74 вважає безпідставним та таким, що порушує процедуру проведення та оформлення перевірки, претензію позивача не отримував, у зв`язку з чим просить у позові відмовити.
У разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, відповідно до ч.2ст.247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.
Відповідно дост.268 ЦПК України, у разі неявки всіх учасників справи в судове засідання, яким завершується розгляд справи, або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку про задоволення позову.
Судом встановлено, що на підставі поданої відповідачем по справі заяви про надання статусу безробітного від 19.02.2020 ОСОБА_1 Одеським міським центром зайнятості було надано статус безробітного з 19.02.2020, відповідно до наказу про надання статусу безробітного від 19.02.2020 №НТ200219.
Згідно частини першої статті 22 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Відповідно до наказу Одеського міського центру зайнятості від 26.02.2020 №НТ200226 відповідачу було призначено та розпочато виплату допомоги по безробіттю, починаючи з 26.02.2020.
Наказом Одеського міського центру зайнятості від 22.02.2021 №НТ210222 ОСОБА_1 припинено виплату допомоги по безробіттю у зв`язку із закінченням строку виплат на підставі пункту 12 частини першої статті 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», підпункту 1 пункту 1 розділу V Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики №624 та знято його з реєстрації як безробітного з 22.02.2021, у зв`язку з поданням зареєстрованим безробітним заяви про припинення реєстрації відповідно до пункту з частини першої статті 45 Закону України «Про зайнятість населення» та абзацу 16 підпункту 1 пункту 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 №792.
В той же час, під час здійснення верифікації та моніторингу достовірності інформації поданої відповідачем до центру зайнятості, згідно Порядку здійснення верифікації та моніторингу достовірності інформації, поданої фізичними особами для нарахування та отримання соціальних виплат, пільг, субсидій, пенсій, заробітної плати, інших виплат, що здійснюються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, коштів Пенсійного фонду України, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 №136, на підставі інформації отриманої з Реєстру застрахованих осіб позивачем було встановлено факт приховування від центру зайнятості інформації про перебування у трудових відносинах з ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» в період перебування в статусі безробітного та отримання допомоги по безробіттю.
У зв`язку з тим, що відповідно з частини третьої статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг, вищевикладені обставини спонукали Одеський міський центр зайнятості ініціювати проведення розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення по безробітному ОСОБА_1 , відповідно до Закону України «Про зайнятість населення».
На виконання службової записки відділу організації працевлаштування населення Одеського міського центру зайнятості, відділом взаємодії з роботодавцями Одеського міського центру зайнятості відповідно до Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 №60/62, проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення. За результатом звірення наданої особою інформації з відомостями Державної податкової адміністрації України, Пенсійного фонду України та державних реєстрах було підтверджено факт зайнятості відповідача, а саме призначено на посаду директора ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» з 01.12.2020.
Факт зайнятості відповідача на час отримання допомоги по безробіттю підтверджено актом розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення від 16.03.2021 №74, наказом ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» від 01.12.2020 №1.
Отже, відповідач приховав від працівників Одеського міського центру зайнятості факт зайнятості у ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» з 01.12.2020 та продовжував незаконно отримувати допомогу по безробіттю, незважаючи на те, що він був ознайомлений з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного щодо відповідальності за подання недостовірних даних і документів та несвоєчасне подання відомостей про обставини, що впливають на умови виплати забезпечення та надання матеріальних послуг, які визначені Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», що підтверджується власноручним підписом відповідача у заяві про надання статусу безробітного від 19.02.2020.
Вимогами частини другої статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.
Згідно пункту 4 частини другої статті 44 Закону України «Про зайнятість населення» зареєстровані безробітні зобов`язані інформувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, протягом трьох робочих днів про обставини припинення реєстрації, визначені у частині першій статті 45 цього Закону (зокрема, зайнятість особи).
Зокрема, пунктом 1 частини першої статті 45 Закону України «Про зайнятість населення» встановлено, що реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі зайнятості особи.
Вищевикладене свідчить про те, що факт зайнятості відповідача, а саме працевлаштування ОСОБА_1 у ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ», мав юридичне значення та значно впливав на умови нарахування та виплати відповідачу допомоги по безробіттю у період з 01.12.2020 по 20.02.2021.
Частиною третьою статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Враховуючи те, що зайнятість особи, зокрема, перебування особи у трудових відносинах унеможливлює, відповідно до вимог чинного законодавства України, отримання статусу безробітного та допомоги по безробіттю, а незаконно отримані кошти підлягають поверненню до Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, наказом Одеського міського центру зайнятості від 22.03.2021 №НТ210322 було прийняте рішення про повернення незаконно отриманих коштів у сумі 18639,09 гривень, у зв`язку з встановленням факту зайнятості особи згідно із частиною третьою статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».
На виконання наказу Одеського міського центру зайнятості «Про організацію стягнення суми витраченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі» від 19.03.2021 №44 спеціалістами юридичного відділу центру зайнятості, були прийняті відповідні заходи досудового врегулювання даного спору, а саме відповідно до службової записки начальника відділу бухгалтерського обліку - головного бухгалтера Одеського міського центру зайнятості було відкореговано заборгованість, яка рахується за ОСОБА_1 на 14677,13 гривень.
Відповідачу за місцем реєстрації та місцем перебування було направлено претензію від 23.03.2021 вих. №775/19/06, в якій було зазначено вимоги Одеського міського центру зайнятості до відповідача, щодо повернення безпідставно отриманої допомоги по безробіттю, яка залишилась відповідачем проігнорована.
Згідно з положенням ч.1 п.2 Закону України «Про зайнятість населення»безробітним є особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Згідно частини першої статті 4 Закону України "Про зайнятість населення", до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством.
З приписів підпункту 2 пункту 23 Порядку № 792, вбачається, що підставою для відмови у наданні статусу безробітного є - встановлення факту зайнятості особи.
Суд критично ставиться до тверджень відповідача, щодо недотримання процедури проведення перевірки Одеським міським центром зайнятості відносно прихованої інформації , а саме, що 16.03.2021 року під час складання акту провідним фахівцем з питань зайнятості відділу взаємодії з роботодавцями Одеського міського центру зайнятості Комолятовою І.В. не було дотримана процедура та норми порядку проведення перевірки та її оформлення.
Зайнятість населення забезпечується шляхом встановлення відносин, що регламентуються трудовими договорами (контрактами), провадження підприємницької та інших видів діяльності, не заборонених законом ( ст.3 ч.3 Закону України «Про зайнятість населення»).
Стаття 43Закону України «Про зайнятістьнаселення» наголошує нате,.що статусубезробітного моженабути зокрема особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Стаття 45 Закону України « про зайнятість населення» передбачено припинення реєстрації безробітного. Так згідно з ч. 1ст.45Закону - Реєстраціябезробітного втериторіальному органіцентрального органувиконавчої влади,що реалізуєдержавну політикуу сферізайнятості населеннята трудовоїміграції,припиняється уразі зайнятості особи, встановлення факту подання особою недостовірних даних та документів, на підставі яких було прийнято рішення про надання їй статусу безробітного, призначення (виплати) матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг;
Відповідно до ст. 1 ч.1 п.7 Закону України «Про зайнятість населення", зайнятість - не заборонена законодавством діяльність осіб, пов`язана із задоволенням їх особистих та суспільних потреб з метою одержання доходу (заробітної плати) у грошовій або іншій формі, а також діяльність членів однієї сім`ї, які здійснюють господарську діяльність або працюють у суб`єктів господарювання, заснованих на їх власності, у тому числі безоплатно.
Тому суд критично ставиться до пояснень відповідача щодо отриманням ним доходів. Так відповідач зазначив, що 01.12.2020 ставши засновником ТОВ «УШАКОВ І ПАРТНЕРИ» (код ЄДРПОУ 44027299) в нього з`явилися корпоративні права та на нього відповідно до протоколу установчих зборів засновників від 01.12.2020 покладено формальне виконання обов`язків керівника підприємства без отримання винагороди та заробітної плати відповідно до ч.2 ст.65 ГК України, він не має трудового договору та не отримує винагороди.
Відповідно до частини другої статті 36 Закону України ,Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.
Згідно з частиною третьою статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Відповідно до пункту 18 частини другої статті 22 Закону України «Про зайнятість населення», центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійним фондом України. Таке розслідування здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійного фонду України, а у разі потреби - шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.
Пунктом 19 частини другої статті 22 Закону України «Про зайнятість населення» встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють контроль за використанням коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.
З приписів пункту 14 частини другої статті 22 Закону України «Про зайнятість населення» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють обмін інформацією з Пенсійним фондом України для забезпечення виконання вимог цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття".
Реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі встановлення факту виконання зареєстрованим безробітним оплачуваної роботи (надання послуг), зайняття іншим видом діяльності згідно із статтею 4 Закону України «Про зайнятість населення» згідно пункту 9 частини першої статті 45 Закону України «Про зайнятість населення».
У разі встановлення центром зайнятості належності безробітної особи до категорії зайнятих особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг, відповідно до Порядку розслідування страхових випадків та обгрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 13.12.2009 №60/62.
Таким чином, судом встановлено, що в результаті приховування інформації про влаштування на роботу, відповідачем було незаконно отримано матеріальне забезпечення - допомогу по безробіттю у сумі 14677,13 грн.
Відповідно до абзацу 6 ч.1 ст.34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття має право стягувати відповідно до Закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою.
Відповідно до абз.3 п.6 «Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним», затвердженого спільним Наказом Міністерства праці та соціальної політики України і ДПА України № 60/62 від 13/02/2009, «якщо відомості про доходи є недостовірними з вини особи, центри зайнятості припиняють відповідні виплати, а суми здійснених виплат з дня їх призначення повертаються особою відповідно до п.7 цього Порядку».
Верховний суд в постановах виклав свою позицію в аналогічних справах, так згідно з постановою Верховного суду від 26.09.2018 № 545/164/17-ц неповідомлення особою обставини, яка не дає право їй для визнання її безробітною, свідчить про невиконання нею своїх обов`язків та відповідно до ч.3ст.36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття»є підставою для стягнення суми виплаченого забезпечення.
Таким чином, враховуючи, що виплачену допомогу по безробіттю у розмірі 14677,13 грн. відповідач отримав внаслідок надання позивачу недостовірної інформації для отримання цієї допомоги, що підтверджується наданими позивачем доказами, то суд дійшов висновку, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню.
Частиною 1ст.141 ЦПК Українипередбачає, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Згідно платіжного доручення №487 від 06.07.2021 позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Враховуючи, що позов підлягає задоволенню у повному обсязі, то з відповідача на користь також позивача підлягає стягненню судовий збір.
Керуючись ст.ст. 526, 611, 612, 623, 625, 714 ЦК України, ст.ст. 4, 12, 13, 258 259, 263 265, 268, 273, 354, 355 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В:
Позов Одеського міського центру зайнятості (код ЄДРПОУ 35358018) до ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ) про стягнення заборгованості з виплаченої допомоги по безробіттю - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ІПН НОМЕР_1 місце реєстрації АДРЕСА_1 ) на користь Одеського міського центру зайнятості ( код ЄДРПОУ 35358018, МФО 820172, банк одержувача Державна казначейська служба України м.Київ, р/р UA418201720355409000000706054) заборгованість з виплаченої допомоги по безробіттю у розмірі 14677,13 ( чотирнадцять тисяч шістсот сімдесят сім грн.. 13 коп.) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ІПН НОМЕР_1 місце реєстрації АДРЕСА_1 ) на користь Одеського міського центру зайнятості ( код ЄДРПОУ 35358018, МФО 820172, банк одержувача Державна казначейська служба України м.Київ, р/р UA418201720355409000000706054)судовий збір в розмірі 2270,00 грн.
Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Одеської області шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Луняченко В. О.
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2022 |
Оприлюднено | 18.07.2022 |
Номер документу | 105249725 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Київський районний суд м. Одеси
Луняченко В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні