Рішення
від 14.07.2022 по справі 420/21860/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/21860/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2022 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Радчука А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства ВАШ САД (65084, м. Одеса, Французький бульвар, 85, код ЄДРПОУ 33138200) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства ВАШ САД (65084, м. Одеса, Французький бульвар, 85, код ЄДРПОУ 33138200) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області № 102299 від 23.09.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Приватне підприємство ВАШ САД (код ЄДРПОУ 33138200) з переліку ризикових платників податку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Комісією Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення № 82511 від 03.08.2021 року про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, з якого вбачається, що у якості підстави для відповідності ПП «ВАШ САД» критеріям ризиковості платника податку, вказано п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

В якості причини внесення позивача до категорії «ризикових» платників податків у Рішенні № 82511 від 03.08.2021 року, у графі «Податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку)» зазначено, що наявна податкова інформація, про «встановлено операції з придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості» без зазначення з яким саме контрагентом та яка саме операція з придбання товару для ДФС стала підозрілою та на їх думку має ознаки ризиковості.

З метою виключення ПП «ВАШ САД» з реєстру платників податку, які відповідають критеріям ризиковості 16 вересня 2021 року ПП «ВАШ САД» звернулось до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області з листом «Про надання інформації та документів, що підтверджують невідповідність Приватного підприємства «ВАШ САД» критеріям ризиковості», в якому просило розглянути надану інформацію та прийняти рішення, яким виключити ПП «ВАШ САД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

23 вересня 2021 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області замість прийняття рішення про невідповідність ПП «ВАШ САД» критеріям ризиковості, вже з урахуванням отриманих від ПП «ВАШ САД» інформації та копій документів, прийнято рішення № 102299 яким повторно визнано ПП «ВАШ САД» таким, що відповідає критеріям ризиковості.

Так само, як і 03.08.2021 року в рішенні від 23 вересня 2021 року в якості підстави для його прийняття вказане лише «встановлено операції з придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості» без зазначення з яким саме контрагентом та яка саме операція з придбання товару для ДФС стала підозрілою та на їх думку має ознаки ризиковості.

ПП «ВАШ САД» вважає включення його в реєстр платників податку, які відповідають критеріям ризиковості протиправним та безпідставним. Перебування ПП «ВАШ САД» в зазначеному реєстрі має негативні наслідки, що полягають у неможливості використання податкового кредиту контрагентами ПП «ВАШ САД» за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин з контрагентами.

Ухвалою суду від 23.11.2021 року відкрито провадження по справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.

Від представника ГУ ДПС в Одеській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач зазначає, що позовні вимоги позивача є повністю необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Представник зазначає, що за результатами проведеного моніторингу реєстрації ПП «ВАШ САД» податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та даних інших інформаційно-аналітичних систем встановлені операції з ознаками ризиковості, а саме встановлено в 2021 році придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «Волсек» (код ЄДРПОУ 43293579); ТОВ «ДВЕЙВ ТОРГ» (код ЄДРПОУ 43705345); ТОВ «ЛІБЕРО АКТИВ» (код ЄДРПОУ 42642946).

В свою чергу, на адресу Головного управління ДПС в Одеській області надійшов лист від Головного управління ДФС у Харківській області № 3764/7/20-97-04-02-04 від 23.07.2021, вiдповiдно до якого ГУ ДФС у Харківській областi здійснюється відпрацювання підприємств з ознаками «ризиковості», що формують «схемний» податковий кредит, в рамках проведення операції «Детінізація».

За результатами проведених заходів встановлено групу ризикових підприємств, до якої в т.ч. належить ТОВ «ВОЛСЕК» (код ЄДРПОУ 43293579) та інші, які пов`язані між собою спільними посадовими особами та засновниками, адресами реєстрації, адресами попередньої реєстрації, датами реєстрації та здійснення операцій пов`язаних з реєстрацією, єдиною схемою роботи, схожими IP адресами та скрильками електронної пошти надсилання податкової звітності, схожими структурами податкових зобов`язань та податкового кредиту, спільними контрагентами, товарами та послугами, що придбаються та реалізуються, а також іншими критеріями.

З метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економiки, враховуючи вимоги Постанови №1165 та вищезазначену податкову інформацію, рiшенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН № 82511 вiд 03.08.2021 року ПП «ВАШ САД» включено до Переліку ризикових платників податків (відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, визначених Постановою №1165).

Рішенням комісії регіонального рiвня від 23.09.2021 року №102299 прийнято рішення (з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів) про відповідність ПП «ВАШ САД» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідач вважає, що доведено обгрунтованість виникнення у контролюючого органу підстав для віднесення підприємства позивача до критеріїв ризиковості платника податків на пiдставi наявної податкової iнформацiп за проведеним моніторингом з метою забезпечення заходів, направлених на упередження формування та розповсюдження сум ризикового ПДВ, недопущення функціонування транзитно-конвертаційних груп, уникнення виконання податкового обов`язку підприємствами реального сектору економіки.

При цьому відповідач зазначає, що позовна вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, на думку ГУ ДПС в Одеській області, є неправомірна, так як суд в даному випадку перебирає функцію органу ДПС що зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплатою коштів до бюджету.

Від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив в якій додатково зазначено, що твердження Відповідача про наявність в нього податкової інформації про відповідність Позивача критеріям ризиковості не підтверджується жодним доказом.

З приводу операцій з контрагентом ТОВ «ВОЛСЕК», ГУ ДПС в Одеській області в червні 2021 року, за 2 місяці до віднесення ПП «ВАШ САД» до реєстру ризикових направляло на адресу ПП «ВАШ САД» запит щодо надання інформації в порядку ст. 73 ПКУ та п. 14 Періодичного подання інформації органами державної податкової служби щодо господарських відносин між ПП «ВАШ САД» та ТОВ «ВОЛСЕК» за березень 2021 року.

ПП «ВАШ САД» листом № 80 від 22.06.2021 року надало ГУ ДПС в Одеській області змістовну відповідь по поставленому питанню, надавши копії договорів про придбання у ТОВ «ВОЛСЕК» товару, копії видаткових накладних та навіть надало інформацію та копію документів підтверджуючих подальшу реалізацію придбаного у ТОВ «ВОЛСЕК» товару.

Після отримання відповіді ПП «ВАШ САД» ГУ ДПС в Одеській області додаткових запитів щодо контрагента ТОВ «ВОЛСЕК» не направляло.

На момент укладання договору між ПП «ВАШ САД» та ТОВ «ВОЛСЕК» у березня 2021 року контрагент ТОВ «ВОЛСЕК» під жодною забороною не перебував, податкового боргу не мав.

Тому твердження Відповідача про порушення ПП «ВАШ САД» принципу/доктрини обачності та обережності при виборі контрагента є безпідставними.

Фактично ПП «ВАШ САД» було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості виключно через лист ГУ ДФС в Харківській області в якому висловлені лише припущення про «можливі», а не фактичні, порушення законодавства не ПП «ВАШ САД», а іншим підприємством без зазначення конкретних даних.

Ухвалою суду від 24.01.2022 року задоволено клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській області про розгляд справи в порядку загального провадження.

Ухвалою суду від 22.02.2022 року, занесеною до протоколу судового засідання, було закрито підготовче провадження, а справу призначено до розгляду по суті.

Частиною 9 статті 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, та у зв`язку з відсутністю потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, керуючись приписами ч. 9 ст. 205 КАС України, ухвалою суду, що занесена до протоколу судового засідання від 15.06.2022 року, продовжено розгляд справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство «ВАШ САД» код ЄДРПОУ 33138200 зареєстроване як юридична особа у встановленому законом порядку та перебуває на обліку як платник податків з 17.09.2004 року.

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності ПП «ВАШ САД» за КВЕД є: 46.22 Оптова торгівля квітами та рослинами (основний); 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 81.30 Надання ландшафтних послуг; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах; 47.78 Роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; та інші.

Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 03.08.2021 року № 82511, яким, відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1165 від 11.12.2019 року, встановлено відповідність ПП «ВАШ САД» критеріям ризиковості платника податку, підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (встановлено операції з придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості).

З метою виключення ПП «ВАШ САД» з реєстру платників податку, які відповідають критеріям ризиковості 16 вересня 2021 року ПП «ВАШ САД» звернулось до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС в Одеській області з листом «Про надання інформації та документів, що підтверджують невідповідність Приватного підприємства «ВАШ САД» критеріям ризиковості», в якому просило розглянути надану інформацію та прийняти рішення, яким виключити ПП «ВАШ САД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

На зазначене Повідомлення Позивач отримав Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2021 року №102299, яким зазначеною Комісією розглянуто подане Повідомлення Позивача №1 від 16.09.2021 року та прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку з підстав відповідності ПП «ВАШ САД» критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв, зокрема, вказано: «встановлено операції з придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості».

Не погоджуючись із зазначеним 29.09.2021 року, з метою виявлення обставин що стали причиною повторного визнання ПП «ВАШ САД» таким, що відповідає критеріям ризиковості, представником ПП «ВАШ САД» до Головного управління ДПС в Одеській області надіслано адвокатський запит, щодо отримання копій документів, які слугували підставою включення ПП «ВАШ САД» до переліку ризикових платників та витягів з протоколів (або завірених копій протоколів) засідань комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області, за результатами яких прийняті рішення № 82511 від 03.08.2021 року та № 102299 від 23.09.2021 року.

ГУ ДПС в Одеській області на адвокатський запит листом № 26675/6/15-32-18-02-14 від 05.10.2021 року повідомило, що «… враховуючи лист ГУ ДФС у Харківській області від 23.07.2021 року № 3764/7/20- 97-04-02, Комісією Головного управління ДПС в Одеській області відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних… прийнято рішення № 82511 про відповідність ТОВ «ВАШ САД» критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку. Податкова інформація: встановлено проведення операцій з придбання товару у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості». А також, що: «… матеріали, що використовувались Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних при розгляді питань про внесення ТОВ «ВАШ САД» до переліку ризикових, містять інформацію з обмеженим доступом, яка може зашкодити інтересам третіх осіб в разі її розголошення, тому Головне Управління ДПС в Одеській області не має законних повноважень для їх надання»

До листа були додані копії витягів з протоколів Комісії Головного Управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у паперовому та електронному вигляді. З наданих витягів вбачається що Рішення № 82511 від 03.08.2021 року прийняте на підставі Листа ГУ ДФС у Харківській області від 23.07.2021 року № 3764/7/20-97-04-02, а Рішення № 102299 від 23.09.2021 року прийняте за результатом розгляду «документів отриманих від платника податків та інформації з баз даних».

При цьому Копію листа ГУ ДФС у Харківській області від 23.07.2021 року № 3764/7/20-97-04-02 на адвокатський запит надано не було.

Позивач вважає рішення про його відповідність критеріям ризиковості платника податку протиправним та таким, що підлягають скасуванню, і, як результат належного захисту порушених прав виключення позивача з переліку ризиковості платників податку, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 року затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.

Аналізуючи вищенаведені норми можна вбачати, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування.

Крім того, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання Товариством для реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/ розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

З огляду на спірне рішення суд встановив, що воно не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. У графі «податкова інформація» відповідач вказав, що «встановлено операції з придбання товару у контрагентів з ознаками ризиковості».

В оскаржуваному рішенні відповідач не зазначив суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано контрагентів-покупців з ознаками ризиковості, конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.

Аналогічну правову позицію про необхідність зазначати в рішенні суть та характер наявної податкової інформації, ідентифікацію конкретних господарських операцій, які відповідач вважає ризикованими та ПН, у яких вони були зафіксовані та, що стала підставою для прийняття такого рішення, висловив Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 року у справі № 640/11321/20.

Відповідно до форми рішення в ньому міститься графа про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

В свою чергу, згідно п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано ст.ст. 72, 73 ПК України.

Відповідно до ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Підпунктом 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, і необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що позивача внесено до переліку ризикових платників податків відповідно до Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які затверджені постановою КМУ від 11.12.2019 року №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Проте, жодного доказу, зокрема, але не тільки службових записок, належним чином оформлених даних у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, первинних документів, тощо, до суду відповідачем не надано.

Так відповідачем надано до суду податкову інформацію за результатами проведеного моніторингу, зі змісту якої не вбачаються підстави віднесення позивача до переліку ризикових платників податків.

Зі змісту листа Головного управління ДФС у Харківській області № 3764/7/20-97-04-02-04 від 23.07.2021 вбачається, що ГУ ДФС у Харківській областi здійснюється відпрацювання підприємств з ознаками «ризиковості», що формують «схемний» податковий кредит. За результатами проведених заходів встановлено групу ризикових підприємств, до якої в т.ч. належить ТОВ «ВОЛСЕК» (код ЄДРПОУ 43293579) з яким ПП «ВАШ САД» мало взаємовідносини.

При цьому з зазначеного листа вбачається, що «можливо зробити висновок про можливі формування «схемного» податкового кредиту з ПДВ від ТОВ «ВОЛСЕК» в інтересах ПП «ВАШ САД».

Зазначенні посилання є припущеннями контролюючого органу, і, за відсутності належних та допустимих доказів на підтвердження формування «схемного» податкового кредиту з ПДВ від ТОВ «ВОЛСЕК» в інтересах ПП «ВАШ САД», не можуть бути покладені в основу рішення про віднесення платника податків до переліку ризикових.

При цьому доказів на підтвердження формування «схемного» податкового кредиту з ПДВ від ТОВ «ВОЛСЕК» в інтересах ПП «ВАШ САД» відповідачем не надано.

Враховуючи не доведення податковим органом правомірності включення позивача до переліку ризикових платників податків суд дійшов висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області № 102299 від 23.09.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Оскільки рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків є протиправним та підлягає скасуванню, у суду наявні підстави для зобов`язання комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити товариство з обмеженою відповідальністю ПП «ВАШ САД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бендерський проти України від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на Відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Згідно зі ст. 249 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов належить до задоволення.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд зазначає, що за звернення до суду із зазначеним позовом позивач сплатив 2270 грн. судового збору.

У зв`язку з задоволенням даного адміністративного позову суд дійшов висновку про стягнення з Відповідача на користь Позивача судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 2270 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 9, 72, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства ВАШ САД (65084, м. Одеса, Французький бульвар, 85, код ЄДРПОУ 33138200) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області № 102299 від 23.09.2021 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Приватне підприємство ВАШ САД з переліку ризикових платників податку.

Стягнути за рахунок бюджетний асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь Приватного підприємства ВАШ САД (65084, м. Одеса, Французький бульвар, 85, код ЄДРПОУ 33138200) понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

СуддяА.А. Радчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.07.2022
Оприлюднено18.07.2022
Номер документу105265237
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/21860/21

Ухвала від 11.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 12.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 16.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 14.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні