П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/356/22-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Альчук М.П.
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
18 липня 2022 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Мацького Є.М. Сушка О.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Липовецької міської ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07 квітня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Липовецької міської ради про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулись до Вінницького окружного адміністративного суду із позовом до Липовецької міської ради, у якому просили суд:
- визнати протиправним та скасувати пункт 97 рішення 24 сесії 8 скликання Липовецької міської ради від 18.11.2021 року № 602, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- визнати протиправним та скасувати пункт 98 рішення 24 сесії 8 скликання Липовецької міської ради від 18.11.2021 року № 602, яким відмовлено ОСОБА_2 у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,6237 га для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- визнати протиправним та скасувати пункт 100 рішення 24 сесії 8 скликання Липовецької міської ради від 18.11.2021 року №602, яким відмовлено ОСОБА_3 у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,6237 га для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- визнати протиправним та скасувати пункт 102 рішення 24 сесії 8 скликання Липовецької міської ради від 18.11.2021 №602, яким відмовлено ОСОБА_4 у наданні дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,6237 га для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясені, (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- зобов`язати Липовецьку міську раду Вінницького району Вінницької області надати дозвіл гр. ОСОБА_1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2 га з кадастровим номером 0522283600:09:000:2146 для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- зобов`язати Липовецьку міську раду Вінницького району Вінницької області надати дозвіл гр. ОСОБА_2 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,6237 га з кадастровим номером 0522283600:09:000:2168 для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- зобов`язати Липовецьку міську раду Вінницького району Вінницької області надати дозвіл гр. ОСОБА_3 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,6237 га з кадастровим номером 0522283600:09:000:2167 для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області;
- зобов`язати Липовецьку міську раду Вінницького району Вінницької області надати дозвіл гр. ОСОБА_4 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 1,6237 га з кадастровим номером 0522283600:09:000:2166 для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 07.04.2022 позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07.04.2022 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішеннями Липовецької міської ради 8 скликання правомірно позивачам відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою з підстав того, що на бажані для них земельні ділянки право власності перебуває в стадії оформлення іншими особами.
Представник позивачів подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що твердження відповідача, що на бажані для позивачів земельні ділянки надані дозволи іншим особам передчасні та не підтверджені.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27.05.2022, з урахуванням п.7 ч.1 ст.306, ст.307, 311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивачі звернулись до Липовецької міської ради із клопотаннями про наданні дозволів на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області.
Рішенням Липовецької міської ради №602 від 18.11.2021, за результатом розгляду клопотань позивачів відмовлено у наданні дозволів на розробку технічної документації за кадастровими номерами 0522283600:09:000:2146 площею 1,6237 га; 0522283600:09:000:2168 площею 1,6237 га; 0522283600:09:000:2167 площею 1,6237 га; 0522283600:09:000:2166 площею 1,6237 га, для ведення особистого селянського господарства, у зв`язку з тим, що право власності на земельні ділянки перебувають в стадії оформлення іншими особами.
Позивачі не погодились із вказаними відмовами та звернулись до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що вказані у спірному рішенні підстави для відмов у наданні дозволів на розроблення проекту землеустрою є необґрунтованими та не передбачена приписами частини сьомої статті 118 ЗК України, для належного захисту прав позивача необхідно зобов`язати відповідача надати позивачам дозволи на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області.
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Згідно статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно з частинами першою та другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
За приписами статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Згідно частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частина сьома статті 118 ЗК України передбачає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до пункту "б" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2 гектара.
Як обґрунтовано зауважив суд першої інстанції, ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а саме, відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень встановлюється невідповідність місця розташування об`єкта вимогам, зазначеним у Земельному кодексі Україні, які повинні бути затверджені у встановленому законом порядку або вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Встановлено, що відмови позивачів у наданні дозволів на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок, що оформлені рішенням 24 сесії Липовецької міської ради 8 скликання від 18.11.2021 року № 602 (пункти 97, 98, 100, 102), обґрунтовані тим, що право власності на земельні ділянки перебувають в стадії оформлення іншими особами.
Однак, така підстава для відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою не передбачена приписами частини сьомої статті 118 ЗК України.
Відповідно до статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. При цьому документи, що посвідчують право на земельну ділянку, визначені у статті 126 ЗК України.
Аналіз положень статей 116, 118 ЗК України дає підстави стверджувати, що правові наслідки отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є тотожними наслідкам передачі вказаної земельної ділянки у власність, що фактично вказує про відсутність обтяжень земельної ділянки у такому випадку.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, згідно даних Державного земельного кадастру інформація про зареєстроване право власності або користування щодо спірних земельних ділянок відсутні.
До того ж, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема, особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Відповідно до п.107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (Порядок №1051), державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою, зокрема, особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Відповідно до ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Водночас, відповідачем не надано доказів, які б підтверджували існування оформленого права власності третіх осіб на обрані позивачами земельні ділянки.
Тому, суд першої інстанції обґрунтовано розцінив як безпідставні посилання відповідача, на лист головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 16.06.2021 №18-2-0.331-5755/2-21, яким надано перелік прийнятих наказів в період з 2019-200 роки "Про надання дозволів на розробку проектів землеустрою" на території Липовецької територіальної громади Вінницького району Вінницької області, як на підставу висновку про те, що на бажані для позивачів земельні ділянки надано дозволи на виготовлення проектів землеустрою іншим особам.
Таким чином, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про протиправність та необхідність скасування рішення 24 сесії 8 скликання Липовецької міської ради від 18.11.2021 №602, в частині відмови позивачам у наданні дозволів на розроблення технічної документації.
Також колегія суддів погоджується із обраним позивачами способом захисту їх прав у межах спірних правовідносин та із висновком суду першої інстанції про необхідність зобов`язати відповідача надати позивачам дозволи на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства на території Липовецької міської ради, за межами с. Ясенки (Липовецької територіальної громади) Вінницького району Вінницької області.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Липовецької міської ради залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 07 квітня 2022 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Мацький Є.М. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2022 |
Оприлюднено | 20.07.2022 |
Номер документу | 105290023 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні