Рішення
від 18.07.2022 по справі 910/2934/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

19.07.2022Справа № 910/2934/22За позовом Приватного акціонерного товариства "Азот"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про стягнення 399 791,48 грн.

Суддя Борисенко І.І.

Представники: без виклику учасників справи.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Господарського суду міста Києва звернулось Приватне акціонерне товариство "Азот" з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця", в якому просить суд стягнути з відповідача штраф у сумі 399 791,48 грн. за прострочення термінів доставки порожніх вагонів.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що вантаж (порожні вагони) відповідачем доставлено позивачу із порушенням встановленого терміну доставки, що є підставою стягнення з відповідача штрафу за несвоєчасну доставку.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в справі № 910/2934/22, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (без проведення судового засідання).

20.06.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти задоволення позовних повністю. Крім того, просив суд відмовити у позові по переліку залізничних вказаних у відзиві, з огляду на пропуск строку звернення до суду за відповідними вимогами. Просив суд зменшити розмір штрафних санкцій на 95 %. Надав контррозрахунок штрафних санкцій. Також, подав заяву про поновлення строку подачі відзиву, з огляду на введення на території України військового стану.

Вирішуючи питання про поновлення строку на подання відзиву, суд дійшов висновку про обґрунтованість такої заяви, та відповідно прийняття поданого відповідачем відзиву та доданих до нього доказів при прийняття рішення у даній справі.

29.06.2022 позивач подав відповідь на відзив, в якому заперечував проти заперечень, викладених у відзиві.

Відповідно до ч. 1 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у главі 10 розділу ІІІ Господарського процесуального кодексу України.

Клопотань про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін від сторін до суду не надходило.

Відповідно до ч. 8 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи. Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву (ч. 2 ст. 161 Господарського процесуального кодексу України).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення.

При розгляді справи у порядку спрощеного провадження судом досліджено позовну заяву, Відзив на позов, відповідь на відзив та додані до них докази.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення.

Розглянувши надані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,

ВСТАНОВИВ:

Відповідачем у період з 01.11.2021 по 10.11.2021 та з 01.12.2021 по 31.12.2021 було здійснено доставку порожніх вагонів, за наступними залізничними накладними: 43996305, 40645020, 41721333, 41837683, 33458944, 42443408, 32792269, 33030693,41321050, 41322991, 41680489, 41680497, 33295502, 33304015,33314048, 33314188, 33314253, 41675737, 33303868, 41626615, 41630104, 41638313, 41643412, 41643438, 41678111, 416858884, 45761608, 41667726, 41703067, 41707951, 41708074, 41718909, 44366110, 443858005, 41681057, 41681073, 41755349, 41765264, 41814062, 41807256, 41849746, 41421827, 41464215, 41730177, 41769837, 41808007, 41813924, 41844333, 44415925, 44415933, 45800927, 333339235, 41806274, 41806282, 41806308, 41510744, 41547357, 41635053, 41635061, 41330754, 41375098, 41375106, 41375114, 41635046, 41858390, 41894692, 41894718, 4197913, 41975939, 41975954, 41980434, 42031260, 42031401, 45717238, 45839321, 45923893, 33404799, 41933524, 41933540, 41933797, 41933904, 4182521, 419827752, 41983651, 42025056, 42025064, 42025072, 42025387, 444425056, 33404781, 41929886, 42111849, 45883543, 42064055, 42115014, 42155473, 33369364, 33431057, 42022913, 42030650, 42168310, 42168336, 42168344, 42168351, 41887563, 42056820, 46022232, 42051219, 42051300, 42154013, 42211581, 42211599, 33427444, 33427485, 33635913, 42109264, 42120048, 42120055, 4212003, 42240739, 42240754, 42245977, 42246009, 42279166, 42363820, 33647165, 33647173, 42121483, 42406553, 42406587, 42245795, 42245803, 42245811, 42277244, 42283978, 42283986, 42320275, 42363812, 42324087, 42324111, 42324129, 42324137, 423124145, 42479527, 33582222, 33486499, 42479238, 4247287, 33590605, 42025353, 42025361, 42521161, 42521195, 46285573, 33632498, 42508630, 42508663, 42524637, 42524652, 33590035, 42246389, 42247387, 42289843, 42323279, 42395863, 42395889, 42356246, 42364547, 42364554, 42364562, 42406744, 42406934, 42406983, 42434415, 46253969, 33593260, 33593278, 33593286, 33610072, 33610098, 33610106, 33610155, 44561926, 33716325, 33716341, 33716358, 33716705, 33731266, 42486977, 42514653, 42554287, 46286100, 46310801, 42524066, 42524264, 42524298, 42524322, 42547000, 33774860, 42557611, 42681957, 42683375, 42729079, 46392536, 46392577, 46422515, 46422549, 42558668, 42596791, 42596809, 42600106, 42721787, 42750893, 42771352, 42771360, 42771378, 46422556, 33661455, 33683608, 3368577, 33687559, 33702481, 42558718, 42794677, 42794883, 42798629, 42799742, 42800235, 42804591, 42804609, 42797076, 42797076, 42806265, 42806273, 42837377, 42837385, 42837393, 44649564, 44649770, 42724260, 4279645, 42798652, 42798660, 42798678, 42798686, 42791533, 42797365, 42797431, 42825968, 42825976, 33767617, 42819375, 42864512, 42864652, 42891424, 42891432, 42912931, 42921767, 42921783, 42930065, 42934901, 42934943, 42935031, 42935056, 4291968, 42919696, 42919704, 42919712, 42797480, 42797506, 42851436, 42861427, 4286918, 46661906, 42752006, 42788323, 4174337, 41743386, 41792391, 41442195, 41442203, 41442211, 41442245, 41442252, 41758897, 41759028, 41759036, 41759051, 41787417, 41787615, 41787706, 41787441, 41787466, 41787474, 41787524, 41787532, 41787565, 41787573, 33055021, 33481318, 42199737, 42199760, 42199836, 42199844, 42199851, 42199893, 42199901, 42199968, 42199984, 42185728, 42185884, 42185900, 42185942, 35138619, 35296631, 42249672, 42249680, 42249698, 42249706, 42249714, 42249755, 42249789, 42281899, 42396515, 42396523, 42396549, 42396572, 42396598, 42396606, 42396614, 46246203, 46246229, 46246237, 46246245, 46246252, 35259142, 35259183, 35276344, 35276369, 35308097, 42425413, 42396507, 42396351, 42396556, 42396580, 33721812, 42774538, 46512133, 4612141, 46512158, 46512166, 46512349, 33756206, 33772476, 44640126, 44657666, 35125848, 35200054, 33389024, 41465774, 41465972, 41511841, 41590449, 41596792, 41641804, 33308198, 41502568, 41630575, 41629353, 41643420, 41686247, 41686270, 41686304, 44331080, 44339893, 44348654, 44362457, 44364420, 41761594, 33425604, 44331080, 44339893, 44348654, 44362457, 44364420, 41761594, 33425604, 33425653, 33441080, 44339893, 44348654, 44362457, 44364420, 41761594, 33425604, 33425653, 33425661, 33425711, 33425737, 33425760, 41754805, 44354710, 44385938, 44386076, 44386118, 44386209, 44386233, 44386431, 41858051, 41938721, 41938747, 39813217, 4444999, 11148, 33402009, 33526252, 11205, 11213, 11221, 33556499, 44449981, 42012583, 4023077, 44464782, 44464881, 33438979, 42014928, 42014936, 42056903, 42072884, 42114066, 42118273, 42154005, 42066449, 42066563, 42070524, 42074567, 42109306, 42245589, 419367741, 33501222, 335515909, 41935156, 42063248,42063289, 420745559, 42124826, 42124834, 33569872, 33582396, 33582404, 42319434, 423367419, 35258946, 42329813, 46174074, 46259560, 33648130, 33569880, 33600263, 33607573, 46210951, 39693742, 42515296, 42524660, 42524678, 33574054, 42407932, 42407957, 42439166, 42439174, 42439190, 42439208, 46253795, 46256988, 46257432, 46363990, 46363990, 46364006, 46364022, 46364030, 46359360, 46359394, 13185, 33721754, 35295039, 35384544, 35437441, 33748393, 42475509, 42640425, 42683383, 42729095, 42773994, 42774018, 42622498, 42784413, 33694472, 33748427, 42584359, 42796219, 42800623, 42800631, 33754367, 33776550, 42820357, 42799494, 42831594, 42831602, 33677204, 33677212, 42838557, 42838599, 44670941, 44670958, 44670966, 33706227, 33763905, 33821190, 33842998, 35145234, 42891119.

Одержувачем порожніх вагонів по зазначених накладних був позивач.

За твердженням Позивача, за вказаними накладними відповідачем було порушено строки доставки порожніх вагонів, у зв`язку з чим позивач нарахував та пред`явив до стягнення з відповідача штраф у загальному розмірі 399 791,48 грн.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші угоди.

Згідно зі статтею 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.

Положеннями статті 908 Цивільного кодексу України передбачено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно із статтею 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі.

Залежно від виду транспорту, яким передбачається систематичне перевезення вантажів, укладаються такі довгострокові договори: довгостроковий - на залізничному і морському транспорті, навігаційний - на річковому транспорті (внутрішньому флоті), спеціальний - на повітряному транспорті, річний - на автомобільному транспорті. Порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень.

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Частиною першою статті 919 Цивільного кодексу України передбачено, що перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк.

Відповідно до частини 1 статті 313 Господарського кодексу України перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі.

Згідно із статтею 920 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998 затверджено Статут залізниць України (далі - Статут), який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (стаття 2 Статуту).

Відповідно до статті 5 Статуту на підставі цього Статуту Мінтранс затверджує:

а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила);

б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів;

в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів);

г) інші нормативні документи.

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно із статтею 6 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Абзацами першим, другим і п`ятим статті 23 Статуту передбачено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем.

Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.

Відповідно до статті 41 Статуту залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно з пунктами 1.1. і 1.2. Правил термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата.

Відповідно до підпункту 1.1.1. пункту 1.1 Правил у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.

Пунктом 2.1. Правил передбачено, що обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі «Навантаження призначено на число місяць».

Згідно з пунктом 2.4. Правил терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Відповідно до пункту 2.10. Правил вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

За приписами частини 2 статті 313 Господарського кодексу України розмір штрафів, що стягуються з перевізників за прострочення в доставці вантажу, визначається відповідно до закону.

Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Стаття 611 Цивільного кодексу України передбачає, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, якими зокрема є сплата неустойки.

Відповідно до статті 920 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).

Частиною першою статті 23 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України. Перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України.

Згідно із частини 1 статті 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:

10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;

20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;

30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Відповідно до частини 2 статті 116 Статуту зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув.

Згідно з пунктом 8 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, оформлення видачі вантажу засвідчується календарним штемпелем станції у відповідній графі накладної. Датою фактичної видачі вантажу вважається дата його вивозу з території станції в разі вивантаження засобами залізниці або дата подачі вагона під вивантаження, якщо воно здійснюється одержувачем на місцях загального або незагального користування.

Як підтверджується календарними штемпелями на накладних, доданих до позовної заяви, вантаж відповідачем доставлено позивачу з порушенням встановленого терміну доставки, визначеного статтею 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу.

Вказані обставини відповідачем не оспорюються.

Пунктом 2.9. Правил обчислення термінів доставки вантажів встановлено, що у разі затримки вантажу в процесі перевезення термін доставки збільшується на термін: виконання митних та інших адміністративних правил; тимчасової перерви в перевезенні, яка трапилася не з вини залізниці; необхідний для ветеринарного огляду та напування тварин; вивантаження зайвої маси, виправлення навантаження або упаковки, а також на перевантаження, які трапилися з вини відправника; інших затримок, які трапились з вини відправника чи одержувача.

Крім того, про причини затримки вантажу (порожніх вагонів), які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції.

У п. 2.9 чітко визначено, що строк подовжується якщо буде доведено, що затримка виникла з вини відправника або одержувача, або не з вини залізниці.

Доказів вини відправника або одержувача у виникненні затримки не надано, а матеріали справи не містять.

Отже, суду доведено належним чином та підтверджено наявними у справі доказами порушення відповідачем строків доставки порожніх вагонів позивачу, які визнаються вантажем за залізничними накладними, за переліком вище.

Разом з тим, щодо заяви відповідача про пропуск строку звернення до суду позивача з вимогами про стягнення штрафу за залізничними накладними: №№ 01114-8, 01120-5, 01121-3, 01122-1, 01318-5 на загальну суму штрафу 5 234,35 грн, суд відзначає таке.

Так, судом встановлено, що перевезення за вказаними накладними є міжнародними. Отже, до господарських відносин по зазначеним накладним застосовуються єдині правові норми договору перевезення, про що зазначено у §1 статті 3 Угоди про міжнародне державне залізничне сполучення. За таких обставин, зважаючи на те, що спірні правовідносини між сторонами виникли з перевезення, укладання договору про яке засвідчене накладною за формою, встановленою УМВС, то й зобов`язання за цим перевезенням виникають виключно з умов УМВС.

Так, відповідно до статей 47, 48 УМВС передбачено строки пред`явлення позовів за порушення терміну доставки до перевізника встановлені - протягом 2 (двох) місяців з дня видачі вантажу.

При цьому суд зауважує, що згідно із приписами § 1 статті 47 УМВС позов може бути пред`явлено тільки після пред`явлення претензії згідно з приписами статті 46 УМВС та за умови дотримання умов розділів II і IX Додатку 1 до УМВС «Правила перевезення вантажів».

Так, згідно з відомостями у залізничних накладних №№ 01114-8, 01120-5, 01121-3, 01122-1, 01318-5 по міжнародним перевезенням, 2 -х місячний термін на пред`явлення позову за цими накладними сплив.

Більш того, суд акцентує увагу, що претензія по таким накладним попередньо позивачем до відповідача не заявлялась. Зворотного позивачем не доведено, а матеріали справи не містять.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Згідно вимог ч.ч. 3-5 ст. 267 ЦК України позовна давність застосовується лише за заявою сторони у спорі, зробленою до прийняття ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові. Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частина четверта статті 267 ЦК України).

Пропуск строків давності є підставою для відхилення/відмови у задоволенні позовних вимог (§ 4 статті 48 УМВС).

Так, в пункті 3 оглядового листа Вищого господарського суду України від 29.11.2007 № 01-8/917 зазначено, що на відміну від права суду визнати поважною причину пропуску строку позовної давності та поновити строк, УМВС не надає такого права суду навіть за наявності поважних причин. Більше того, з матеріалів справи вбачається, що розрахунок суми штрафу по зазначеним залізничним накладним сформовано ще 10.01.2022, тобто у позивача було достатньо часу для пред`явлення позову у встановлений УМВС строк.

Враховуючи викладене та те, що позивач звернувся за захистом свого порушеного права з пропущенням строку позовної давності, про застосування якої було заявлено відповідачем, суд дійшов висновку, що правові підстави для задоволення позовних вимог в частині стягнення з відповідача 5 234,35 грн. штрафу відсутні.

Тому у частині вимог про стягнення штрафу у розмірі 5 234,35 грн. відповідно до вимог 267 ЦК України слід відмовити.

При цьому, заперечуючи проти позову, відповідач вказує, що позивач не обґрунтував підстави стягнення штрафу за накладними №№ 33582396, 33582404, 40645020, 33030693, 42521161, 42521195, 46285573, 33661455, 41643420 та надав власний розрахунок штрафу за такими накладними.

Судом встановлено, що позивач розрахував суми штрафу по кожною накладною вірно, та з урахуванням вимог Статуту залізниць, а заперечення з наданням контррозрахунку відповідача в цій частині є необґрунтованими та відхиляються судом. Зокрема, суд зауважує, що терміни доставки вантажу (порожніх вагонів) рахуються від дати проставлення штемпелів, а не як хибно рахує відповідач з дати повідомлення про прибуття вантажоодержувача про доставку вантажу. Більше того, суд звертає увагу відповідача, що перевізна плата - це плата, яка вказана у накладній, згідно якої і здійснюється обрахунок штрафу.

Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини, суд вважає заявлені позивачем вимоги обґрунтованими та такими, що ґрунтуються на нормах чинного законодавства в частині 394 557,13 грн (399 791,48 грн - 5 234,35 грн).

При цьому, Відповідач у відзиві також просить суд зменшити суму нарахованого позивачем штрафу на 95 % до розміру 19 477,45 грн.

Статтею 233 ГК України встановлено, що у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Відповідно до частини 3 статті 551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

За змістом наведених норм зменшення розміру заявленої до стягнення неустойки є правом суду, а за відсутності переліку таких виняткових обставин, господарський суд, оцінивши надані сторонами докази та обставини справи у їх сукупності, на власний розсуд вирішує питання про наявність або відсутність у кожному конкретному випадку обставин, за яких можливе її зменшення.

Тобто, вирішення питання про зменшення неустойки та розмір, до якого вона підлягає зменшенню, закон відносить на розсуд суду.

При цьому, вирішуючи таке питання, суд повинен об`єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, ступеню виконання зобов`язання, причин неналежного виконання або невиконання зобов`язання, незначності прострочення виконання, наслідків порушення зобов`язання, невідповідності розміру стягуваної неустойки таким наслідкам, поведінки винної сторони (в тому числі вжиття чи невжиття нею заходів до виконання зобов`язання, негайне добровільне усунення нею порушення та його наслідків) тощо.

Обґрунтовуючи подану заяву, відповідач посилається на скрутне фінансове становище та недоотримання прибутку за підсумками першого півріччя 2021 року у розмірі 500 млн. грн., зважаючи на здійснення пільгових перевезень. Також вказує про отримання збитку у зв`язку за перше півріччя 2021 року у розмірі 1408298 тис.грн. Зауважує, про знищення інфраструктури залізниці у зв`язку з російською агресією. Вказані відомості розміщено в загальному доступі веб-сайті відповідача.

Аналізуючи наведені доводи відповідача, врахувавши статус та особливості діяльності відповідача в сфері перевезень, суд дійшов висновку про існування виняткових обставин, з якими законодавець пов`язує можливість зменшення неустойки за порушення зобов`язання.

При цьому судом прийнято до уваги відсутність доказів на підтвердження завдання позивачу збитків порушенням відповідачем умов вказаного договору, причини та наслідки невиконання спірного зобов`язання, а також розмір нарахованих штрафних санкцій. Також суд зазначає, що неустойка має на меті в першу чергу стимулювати боржника до виконання основного зобов`язання і не може лягати непомірним тягарем на боржника й бути джерелом отримання невиправданих додаткових прибутків для кредитора.

Подібна за змістом правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.03.20. у справі № 902/417/18.

З огляду на наведені обставини, суд вважає за можливе зменшити розмір заявлених до стягнення штрафних санкцій на 50 %.

За таких обставин позовні вимоги задовольняються судом частково, шляхом стягнення з відповідача на користь відповідача штрафу у розмірі 197 278,56 грн.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 73-74, 76-79, 86, 129, 233, 237-238, 242, 252 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

Позов Приватного акціонерного товариства "Азот" задовольнити частково.

Стягнути з Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, будинок 5; ідентифікаційний код 40075815) на користь Приватного акціонерного товариства "Азот" (18028, м. Черкаси, вул. Героїв Холодного Яру, 72, код ЄДРПОУ 00203826) 197 278 (сто дев`яносто сім тисяч двісті сімдесят вісім) грн. 56 коп. штрафу та 5 966 (п`ять тисяч дев`ятсот шістдесят сім) грн. 00 коп. судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України. Рішення господарського суду може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст. ст. 253, 254, 256-259 ГПК України.

Суддя І.І. Борисенко

Дата ухвалення рішення18.07.2022
Оприлюднено20.07.2022
Номер документу105300454
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 399 791,48 грн

Судовий реєстр по справі —910/2934/22

Рішення від 18.07.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 20.04.2022

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні