ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 липня 2022 року м. Дніпросправа № 340/7746/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі
апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року (головуючий суддя Казанчук Г.П.)
у справі №340/7746/21
за позовом ОСОБА_1
до Кетрисанівської сільської ради
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Кетрисанівської сільської ради, в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 №1394 «Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 »;
- зобов`язати Кетрисанівську сільську раду прийняти рішення, яким затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 3520886400:02:000:0206) у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 загальною площею 0,8965 га.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Рощахівської сільської ради від 21.10.2019 № 495 позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га в приватну власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Рощахівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області. Реалізуючі дане рішення замовлено та розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Проект землеустрою пройшов всі необхідні погодження передбачені земельним законодавством. З метою затвердження проекту землеустрою позивач передала на затвердження відповідачу вказаний проект, проте рішенням Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 №1394 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою у зв`язку з тим, що на даний час Кетрисанівська сільська рада не набула права власності на бажану земельну ділянку.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 №1394 «Про відмову у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 ».
Зобов`язано Кетрисанівську сільську раду не пізніше 14 днів з дня набрання рішенням законної сили повторно розглянути поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення їй у власність земельної ділянки кадастровий номер 3520886400:02:000:0206 та прийняти рішення з урахуванням вимог земельного законодавства та висновків суду.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову. Відповідач зазначає, що, відмовляючи позивачу у затвердженні проекту землеустрою, він діяв у межах наданих повноважень. На час звернення позивачки із заявою щодо затвердження проекту землеустрою Кетрисанівська сільська рада ще не набула права власності на спірну земельну ділянку. Також, відповідач вказує, що відповідно до рішення №156 від 26.02.2021 на території Кетрисанівської сільської ради створено громадські пасовища, згідно даним Державного земельного кадастру цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 3520886400:02:000:0206 землі загального користування, вид використання: під громадськими пасовищами, і, посилаючись на п.8 ст.186 ЗК України, наполягає на тому, що віднесення земельної ділянки до громадських пасовищ робить неможливим затвердження проекту землеустрою щодо відведення визначеної позивачем земельної ділянки.
Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст.311 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Визначаючи межі апеляційного перегляду справи, суд апеляційної інстанції виходить з того, що рішення суду першої інстанції оскаржено відповідачем в частині задоволених позовних вимог, у зв`язку з чим судом апеляційної інстанції надається оцінка рішенню суду на предмет його законності та обґрунтованості в цій же частині.
Рішення суду в частині відмовлених позовних вимог не оскаржується, тому судом апеляційної інстанції в цій частині рішення суду першої інстанції не перевіряється.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, рішенням тридцять четвертої сесії сьомого скликання Рощахівської сільської ради Кіровоградської області від 21.10.2020 № 495 ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,00 га за рахунок земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, що перебувають на території Рощахівської сільської ради (а.с.21).
На виконання вищевказаного рішення позивачкою замовлено, а ТОВ «Тектоареал» виготовлено проект землеустрою щодо відведення визначеної позивачкою земельної ділянки у власність, земельній ділянці присвоєний кадастровий номер 3520886400:02:000:0206 (а.с.27). Цільове призначення означеної вище земельної ділянки: 01.03 для ведення особистого селянського господарства. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №716-р «Про добровільне об`єднання територіальних громад» та рішення першої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району від 10.11.2020 №4 «Про реорганізацію сільських рад Бобринецького району шляхом приєднання до Кетрисанівської сільської ради» Рощахівську сільську раду (ЄДРПОУ 04365543) реорганізовано шляхом приєднання до Кетрисанівської сільської ради (ЄДРПОУ 04365508), місцезнаходження: с. Кетрисанівка, Бобринецький район, Кіровоградська область, 27247. Повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою, яка знаходиться в межах населеного пункту та перебуває у комунальній власності Рощахівської сільської ради та щодо якої розроблено проект землеустрою, перейшли до Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
З метою затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність позивачка звернулася до Кетрисанівської сільської ради із відповідною заявою.
Рішенням сьомої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 № 1394 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом безоплатної передачі) для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 », відмовлено в затвердженні вказаного проекту землеустрою, у зв`язку з тим, що відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав (на даний час Кетрисанівська сільська рада не набула права власності на цю земельну ділянку).
Частково задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив із того, що спірне рішення мотивоване єдиною підставою - відсутністю зареєстрованого права власності за Кетрисанівською сільською радою. Під час розгляду справи в суді першої інстанції відповідачем наведено іншу підставу, а саме: відповідно до рішення п`ятої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району від 26.02.2021 №156 бажану земельну ділянку комунальної власності відведено під громадські пасовища, що унеможливлює передання її у власність позивача.
З цього приводу доводи відповідача про створення громадських пасовищ судом відхилені, оскільки такі обставини не були покладені в основу спірного рішення.
Стосовно наведених в оскаржуваному рішенні Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 № 1394 підстав його прийняття суд встановив, що Кетрисанівська сільська рада вже набула повноваження розпоряджатися землями комунальної власності територіальної громади, у тому числі приймати рішення про передачу таких земельних ділянок безоплатно у власність громадянам у порядку, передбаченому статтями 116, 118 ЗК України, за нормами, установленими статтею 121 ЗК України.
Одночасно суд встановив відсутність належних доказів на підтвердження того, що на момент розгляду Кетрисанівською сільською радою заяви позивачки про затвердження проекту землеустрою рішення Кетрисанівської сільської ради №156 від 26.02.2021 було реалізовано та відповідна документацією із землеустрою була затверджена, а на земельній ділянці з кадастровим номером 3520886400:02:000:0206, яка сформована за проектом землеустрою, розробленим на замовлення позивача на підставі рішення Рощахівської сільської ради №495 від 21.10.2020, у встановленому порядку було створено громадське пасовище для випасання худоби.
З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відмовивши у задоволенні заяви позивачки про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, відповідач діяв всупереч вимогам чинного законодавства.
Відповідно до пунктів «а» та «б» частини 1 статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадян визначений статтею 118 Земельного кодексу України.
Відповідно до статті 118 Земельного кодексу України в редакції, що діяла на час розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (ч.6 ст.118 ЗК України).
Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Частинами 9-11 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-IX внесені зміни, зокрема, у ст.118 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч.9 ст.118 ЗК України в редакції на час прийняття відповідачем спірного рішення від 24.06.2021 № 1394, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до пункту 6 частини 2 статті 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ч.7 ст.186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Також Законом № 1423-ІХ Розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнений пунктом 24, яким передбачено, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Таким чином, орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, розглядає клопотання у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Наведені вище правові норми та встановлені у справі обставини дають підстави для висновку, що на час прийняття відповідачем рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства від 24.06.2021 № 1394 саме відповідач як правонаступник Рощахівської сільської ради мав вирішити питання за заявою позивачки про затвердження проекту землеустрою щодо земельної ділянки, кадастровий номер 3520886400:02:000:0206, тому наведені у вказаному рішенні підстави відмови є безпідставними.
Стосовно наведених відповідачем у відзиві на позов та в апеляційній скарзі доводів щодо віднесення земельної ділянки до громадських пасовищ, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відповідно до ст.19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на визначені частиною першої цієї статті категорії, в тому числі: землі сільськогосподарського призначення (п. «а»).
Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі (ч.2 ст.19 ЗК України).
Статтею 22 Земельного кодексу України передбачено, що до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Класифікація видів цільового призначення земель, затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
В зазначеному Класифікаторі землі сільськогосподарського призначення поділяються, зокрема, на землі, для ведення особистого селянського господарства (01.03), землі для сінокосіння і випасання худоби (01.08).
Відповідно до статті 34 Земельного кодексу України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.
Судом встановлено, що рішенням п`ятої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 26.02.2021 №156 вирішено створити громадські пасовища в адміністративних межах Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області орієнтовною площею 5660 га.
Разом з тим, матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про фактичне створення та юридичне оформлення на час прийняття Кетрисанівською сільською радою спірного рішення від 24.06.2021 № 1394 громадського пасовища на обраній позивачем земельній ділянці, зокрема, доказів розроблення та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою створення громадського пасовища, формування земельної ділянки з відповідним цільовим призначенням та її реєстрації у Державному земельному кадастрі, реєстрації прав у державному реєстрі тощо.
Рішення п`ятої сесії восьмого скликання Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 26.02.2021 №156 є лише однією з початкових стадій формування земельної ділянки, а його прийняття не означає позитивного вирішення питання по суті.
На час звернення позивача із відповідною заявою до відповідача про затвердження проекту землеустрою і передачі земельної ділянки у власність визначене в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки, кадастровий номер 3520884200:54:000:0001, згідно із Класифікацією видів цільового призначення земель для ведення особистого селянського господарства (01.03), не змінювалось.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що рішення Кетрисанівської сільської ради від 24.06.2021 № 1394 прийняте у порушення вимог Земельного Кодексу України не відповідає критеріям, наведеним у частині 2 статті 2 КАС України, а тому підлягає скасуванню, як необґрунтоване, оскільки не містить жодної визначеної Земельним кодексом України правової підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою.
Також суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції, що виходячи з характеру спірних правовідносин, суті порушеного права позивача та можливості його захисту, належним способом захисту та відновлення прав позивача у даній справі буде зобов`язання відповідача повторно розглянути поданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачці та прийняти рішення з урахуванням вимог земельного законодавства та висновків суду.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Передбачені ст. 317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та ухвалення нового рішення відсутні.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Кетрисанівської сільської ради залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року у справі №340/7746/21 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк
суддяН.А. Бишевська
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2022 |
Оприлюднено | 21.07.2022 |
Номер документу | 105311993 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Добродняк І.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні