ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.07.2022 Справа № 914/885/22
Господарський суд Львівської області у складі судді Кидисюка Р.А. за участю секретаря судового засідання Зусько І.С. розглянув в порядку загального позовного провадження справу за позовом керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в особі Львівської міської ради, м. Львів
до відповідача Приватного підприємства "Галицька імперія", м. Львів
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Львівське комунальне підприємство "Зелений Львів", м. Львів
про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом приведення у попередній стан
за участю представників:
від прокуратури: Місінська М.А.
від позивача, третьої особи: не з`явилися
від відповідача: Неофіта Д.Б.
Судові процедури
На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова в особі Львівської міської ради до відповідача Приватного підприємства "Галицька імперія" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Львівського комунального підприємства "Зелений Львів" про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом приведення у попередній стан.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 04.05.2022 справу №914/885/22 передано на розгляд судді Кидисюку Р.А.
Ухвалою суду від 09.05.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 24.05.2022.
В судовому засіданні 24.05.2022 суд ухвалив відкласти підготовче засідання на 07.06.2022.
В судовому засіданні 07.06.2022 суд ухвалив відкласти підготовче засідання на 21.06.2022.
В судовому засіданні 21.06.2022 суд ухвалив закрити підготовче провадження та призначити розгляд справи по суті на 05.07.2022.
В судовому засіданні 05.07.2022 оголошено перерву до 13.07.2022 для надання можливості представнику відповідача ознайомитись з матеріалами справи.
В судовому засіданні 13.07.2022 преставник відповідача подав проект мирової угоди від 13.07.2022, відповідно до положень якої відповідач зобов`язувався усунути перешкоди у здійсненні позивачем права користування та розпорядження спірною земельною ділянкою шляхом її приведення у попередній стан, строк виконання взятих зобов`язань 2 роки з часу її затвердження судом, а всі суперечки з приводу спірної земельної дялянки є припиненими з часу визнання даної мирової угоди судом.
Позивач проти затвердження такої заперечив, оскільки не бачить доцільності в затвердженні такої.
В судовому засіданні 13.07.2022 оголошено перерву до 18.07.2022.
15.07.2022 надійшли письмові пояснення позивача вх.№15203/22, відповідно до яких запропонована відповідачем мирова угода не врегулює спору між сторонами та не відновить порушеного права позивача шляхом усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою у розумний термін, а тому позивач не має наміру укладати мирову угоду.
18.07.2022 представником відповідача подано проект мирової угоди вх.№15312/22 аналогічного змісту раніше поданому проекту.
В судовому засіданні 18.07.2022 прокурор позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити повністю.
Позивач явки повноважного представника в судове засідання 18.07.2022 не забезпечив.
Представник відповідача в судовому засіданні 18.07.2022 визнав позовні вимоги, зобов`язався виконати рішення суду, просив суд відстрочити виконання рішення суду.
Позиція прокурора
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення парк «Снопківський» перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Львова відноситься до земель природно-заповідного фонду, які перебувають під особливою охороною держави. Відтак, розміщення відповідачем капітального фундаменту розміром 9,20 м на 14,7 м, за відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій він розміщений, є самовільним зайняттям земельної ділянки, та тягне за собою наслідки, визначені статтею 212 ЗК України.
Окружною прокуратурою на адресу Львівської міської №14.50/105-2613вих-22 від 27.04.2022 ради та ЛКП «Зелений Львів» №14.50/105-2614вих-22 від 27.04.2022 направлено повідомлення про намір вжиття заходів представницького характеру в межах повноважень, наданих ст. ст. 23,24 Закону України «Про прокуратуру».
Підставою для звернення прокурора з даним позовом до суду стало невжиття Львівською міською радою, як власником ЛКП «Зелений Львів», після отримання повідомлення про наявність порушень інтересів держави, заходів до їх поновлення, а саме, щодо приведення у попередній стан парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Снопківський», у зв`язку з чим вказане порушення законодавства на даний час залишається не усунутим. Зазначене є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва та свідчить про дотримання прокурором порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Заперечення відповідача
Відповідач проти задоволення позову не заперечив, відзиву на позовну заяву чи заяву про продовження строку для подання відзиву у встановлений ухвалою суду від 15.02.2022 п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали не подав, поважності причин пропуску строку для подання відзиву або заяви про продовження встановленого судом строку для подання відзиву не навів.
02.06.2022 на адресу суду повернувся скерований на юридичну адресу відповідача згідно з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (79007, Львівська обл., місто Львів, ВУЛИЦЯ ОГІЄНКА, будинок 11, квартира 9) поштовий конверт з копією ухвали про виклик в судове засідання від 24.05.2022 з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».
З метою належного повідомлення відповідача 22.06.2022 на адресу засновника ПП «Галицька імперія» ОСОБА_1 (вул. Погулянка, 10, м. Львів, 79017) направлено копію ухвали суду від 21.06.2022.
Представник відповідача в судовому засіданні 18.07.2022 позовні вимоги визнав.
Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Частиною 8 статті 80 ГПК України встановлено, що докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.
Обставини справи
Галицькою окружною прокуратурою міста Львова, у ході реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді в порядку ст. 131-1 Конституції України та ст. ст. 23, 24 Закону України «Про прокуратуру», встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема, щодо самовільного зайняття земельної ділянки парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський» та будівництва на ній капітального фундаменту.
Так, 31.01.2022 між заступником керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова Львівської області Дубасом В.В. та підозрюваним ОСОБА_1 , укладено угоду про визнання винуватості, у кримінальному провадженні №12021141360000561 від 26.10.2021, за ознаками кримінальних правопорушень передбачених ч.ч.2,4 ст. 197-1 КК України, згідно з умовами якої підозрюваний ОСОБА_1 під час досудового розслідування повністю визнав свою винуватість.
21.02.2022 Галицьким районним судом м. Львова винесено вирок у кримінальному провадженні №12021141360000561 від 26.10.2021, за ознаками кримінальних правопорушень передбачених ч.ч.2,4 ст.197-1 КК України, відносно директора Приватного підприємства «Галицька імперія» ОСОБА_1 , за фактом самовільного зайняття земельної ділянки та самовільного будівництва на самовільно зайнятій земельній ділянці, щодо земельних ділянок особливо цінних земель.
Вищевказаним вироком суду, ОСОБА_1 остаточно призначено покарання у виді 1 року позбавлення волі, на підставі ст. 75 КК України, звільнено від відбування покарання з випробуванням, встановивши іспитовий термін 1 рік та покладено відповідні обов`язки визначені ст. 76 КК України.
Вироком суду встановлено, що ОСОБА_1 будучи директором ПП «Галицька Імперія», діючи з корисливих мотивів, з метою отримання доходу від неправомірного використання самовільно зайнятої земельної ділянки, всупереч встановленим правилам щодо охорони земель, порушуючи вимоги законодавства, щодо особливого порядку надання земельних ділянок у користування та оренду, достовірно знаючи, що у підприємства відсутні будь-які дозвільні документи на право власності, користування або оренду земельної ділянки, діючи умисно, 26 жовтня 2021 року, шляхом будівництва капітального фундаменту розміром 9,20 м на 14,7 м, із залученням осіб, які не були обізнані в його злочинних намірах та будівельної техніки, незаконно самовільно зайняв частину земельної ділянки з кадастровим номером: 4610136600:07:007:0187, площею 0,0135 га, яка розташована на території «Снопківського парку», що за адресою: АДРЕСА_1 .
Вищевказана земельна ділянка перебуває у комунальній власності Львівської міської ради та згідно з рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради №1307 від 03.12.2018 є парком-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення, що перебуває на обслуговуванні ЛКП «Зелений Львів», яка відноситься до земель за цільовим призначенням для збереження та використання парків-пам`яток садово-паркового мистецтва та є особливо цінною землею.
Згідно інформації Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Львівської міської ради №0006-вих-102975 від 05.11.2021 вбачається, що виконавчим комітетом Львівської міської ради не видавались містобудівні умови та обмеження на проведення будівельних робіт у парку «Снопківський» у м. Львові.
Крім того, згідно відповіді Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Львівської міської ради від 23.11.2021 №0006-вих-110287, на підставі службової записки начальника відділу інспекційної роботи від 26.10.2021 Інспекцією було видано наказ №664-п від 26.10.2021 та направлення №664-пп від 26.10.2021, для проведення позапланового заходу державного архітектурного-будівельного контролю у період з 26.10.2021 до 05.11.2021 на об`єкті будівництва «Будівельні роботи за адресою: територія Снопківського парку (вул. Стуса-вул. Липова Алея) у м. Львові».
За результатами проведеної позапланової перевірки посадовою особою Інспекції винесено акт, щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності №664 від 05.11.2021, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.11.2021 та припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 05.11.2021.
Так, згідно вищевказаного припису встановлено, що директором Приватного підприємства «Галицька імперія» Гришкіним Ю.М. на об`єкті проведення будівельних робіт на території Снопківського парку (вул. В. Стуса- вул. Липова Алея) ум. Львові, без дозвільних документів на право виконання будівельних робіт, проведено будівельні роботи, а саме: вирито траншею та розпочато влаштування фундаменту орієнтовним розміром 15 м х 8м, що є порушенням п.1 ч.1 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», п.5 Порядку виконання підготовчих і будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №466 від 13.04.2011 року.
Згідно інформації Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Львівської міської ради №006-вих-25656 від 08.04.2022, усі процесуальні матеріали справи стосовно об`єкта будівництва, що знаходиться на території Снопківського парку (вул. Стуса-вул. Липова Алея) у м. Львові були надіслані поштовим відправленням, однак за місцем відправлення Гришкіним Ю.М. не отримані, а отже станом на сьогодні припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правші від 05.11.2021 стосовно об`єкта будівництва, що знаходиться на території Снопківського парку (вул. Стуса-вул. Липова Алея) у м. Львові не виконаний (вказане підтверджується фіскальним чеком 215600426655 та відміткою з Укрпопгги про неотримання вищевказаних документів ОСОБА_1 , які долучені до позовної заяви).
Позиція суду
Згідно ст. 43 Земельного кодексу України, землі природно-заповідного фонду це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Крім того, ст. 44 Земельного кодексу України передбачено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Земельна ділянка кадастровим номером: 4610136600:07:007:0187 включена в межі території парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський» та відноситься до земель природно-заповідного фонду.
Частиною 2 статті 45 Земельного кодексу України визначено, що порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
Окрім того, згідно ч.ч.1, 2 ст. 46-1 Земельного кодексу України передбачено, що землі територій та об`єктів природно-заповідного фонду використовуються з урахуванням обмежень у їх використанні, визначених відповідно до Закону України Про природно-заповідний фонд України" та положеннями про ці території, об`єкти.
Особливий режим охорони, відтворення і використання земель територій та об`єктів природно-заповідного фонду поширюється на всі розташовані в межах таких територій та об`єктів землі та земельні ділянки незалежно від форми власності та цільового призначення.
Згідно з наведеними положеннями Земельного кодексу України, а також ст. 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. ст. 3, 37, 38 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва належать до природно-заповідного фонду України.
Територіям природно-заповідного фонду законодавець надав особливий, виключний статус.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні.
Частиною 3 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» встановлено, що на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Так, ст. 5 Закону України «Про екологічну мережу України» передбачено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду є складовою екомережі.
Згідно ст. 3 Закону України «Про екологічну мережу України», екомережа це єдина територіальна система, яка утворюється з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, підвищення природно-ресурсного потенціалу території України, збереження ландшафтного та біорізноманіття, місць оселення та зростання цінних видів тваринного і рослинного світу, генетичного фонду, шляхів міграції тварин через поєднання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, які мають особливу цінність для охорони навколишнього природного середовища і відповідно до законів та міжнародних зобов`язань України підлягають особливій охороні.
У ст. 4 Закону України «Про екологічну мережу України» вказано, що збереження цілісності екомережі здійснюється відповідно до таких принципів: забезпечення цілісності екосистемних функцій складових елементів екомережі, збереження та екологічно збалансоване використання природних ресурсів на території екомережі.
Системний аналіз зазначених положень законодавства дає підстави дійти до висновку, що території та об`єкти природно-заповідного фонду; зокрема парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, в тому числі і парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення «Снопківський», наділені надважливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною.
Згідно рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №1307 від 03.12.2018 року, Львівське комунальне підприємство «Зелений Львів» (далі - ЛКП «Зелений Львів») є відповідальним за утримання парків міста Львова, в тому числі і парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський».
Львівською обласною радою прийнято рішення від 13.07.2021 №172 «Про зміну меж і площі парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський», яким змінено межі і збільшено площу парку Снопківський до 47,1853 га.
Статтею 14 Конституції України та ст. 373 ЦК України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. ст. 43, 44 ЗК України, ст. 61 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. ст. 3, 7, 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва належать до природно - заповідного фонду України, на території яких забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на етап природних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Території природних заповідників, заповідні зони біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, надані національним природним паркам, є власністю Українського народу (ст. 4 Закону України «Про природно - заповідний фонд України»).
Згідно із законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
Так, за ст. 14 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» режим територій та об`єктів природно-заповідного фонду - це сукупність науково-обґрунтованих екологічних вимог, норм і правил, які визначають правовий статус, призначення цих територій та об`єктів, характер допустимої діяльності в них, порядок охорони, використання і відтворення їх природних комплексів.
Відповідно до ч.2 ст.127 КПК України, шкода, завдана кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням, може бути стягнута судовим рішенням за результатами розгляду цивільного позову в кримінальному провадженні.
Згідно з ч.3 ст.128 КПК України, цивільний позов в інтересах держави пред`являється прокурором.
Правовідносини із використання земель природно-заповідного фонду становлять суспільний інтерес, а використання земельних ділянок з порушенням закону такому суспільному інтересу не відповідає.
Самовільне зайняття земельної ділянки та проведення будівельних робіт без дозвільних документів у парку-пам`ятці садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський» порушує інтереси держави у сфері ефективного використання земель природно-заповідного фонду, оскільки унеможливлюють реалізацію державної політики по забезпеченню охорони, відтворення та сталого використання земель природно-заповідного фонду з урахуванням екологічних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства.
Верховний Суд звертає увагу на те, що у спорах стосовно земель лісогосподарського призначення, прибережних захисних смуг, інших земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянками, держава може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина 3 статті 13, частина 7 статті 41, частина 1 статті 50 Конституції України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті 18, 19, пункт "а" частини 1 статті 91 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (пункт 127 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 488/5027/14-ц, пункт 90 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018у справі № 488/6211/14-ц, пункт 148 постанови Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 № 183/1617/16).
За таких обставин, «суспільним», «публічним» інтересом звернення прокурора до суду з вимогою усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою шляхом приведення у попередній стан є задоволення суспільної потреби у відновленні законності використання парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Снопківський», а також захист суспільних інтересів загалом, права власності на землю Українського народу.
«Суспільний», «публічний» інтерес полягає у відновленні правового порядку в частині приведення у попередній стан парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Снопківський», відновленні становища, яке існувало до порушення права власності.
Вказане є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред`явлення позову.
Згідно ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу.
Статтею 324 ЦК України передбачено, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.
Таким чином, реалізація правомочностей щодо володіння та розпорядження земельними ділянками парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Снопківський», належить органу місцевого самоврядування, яким у спірних правовідносинах є Львівська міська рада, як власник ЛКП «Зелений Львів»
Проте незважаючи на наявні порушення Львівська міська рада, як власник ЛКП «Зелений Львів», маючи на це належні повноваження, не вжила жодних заходів для пред`явлення позову до відповідача, з приводу приведення у попередній стан парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський», який перебуває під особливою охороною держави.
На виконання вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», окружною прокуратурою скеровано запит (№14.50/105-7243вих-21 від 29.10.2021) на адресу Львівської міської ради, у якому повідомлено про факт самовільного захоплення земельної ділянки в парку пам`ятці садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський» (оскільки про вказаний факт було опубліковано повідомлення у засобах масової інформації).
Окрім того, окружною прокуратурою на виконання вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», запитом вищевказаного характеру №14.50/105-7751вих-21 від 10.11.2021 проінформовано Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю Львівської міської ради про наявні порушення.
Згідно інформації Львівської міської ради №2901-вих-26809 від 13.04.2022 встановлено, що Львівською міською радою не вживались заходи представницького характеру, щодо звернення з позовом до ПП «Галицька імперія» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою, шляхом приведення у попередній стан парку пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення «Снопківський».
Згідно інформації №169 від 18.04.2022 ЛКП «Зелений Львів» встановлено, що на даний час, у зв`язку з введенням воєнного стану згідно Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 року, в ЛКП «Зелений Львів» відсутнє відповідне фінансування для сплати судового збору.
Окружною прокуратурою на адресу Львівської міської №14.50/105-261Звих-22 від 27.04.2022 ради та ЛКП «Зелений Львів» №14.50/105-2614вих-22 від 27.04.2022 направлено повідомлення про намір вжиття заходів представницького характеру в межах повноважень, наданих ст. ст. 23,24 Закону України «Про прокуратуру».
ЛКП «Зелений Львів» не вживалися заходи, в тому числі представницького характеру, щодо звернення з позовом до Приватного підприємства «Галицька імперія» про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення парку «Снопківський», шляхом приведення у попередній стан.
Відповідно до п.п.1.1., 1.2. Статуту ЛКП «Зелений Львів» від 23.12.2021 №339, Львівське комунальне підприємство «Зелений Львів» створене Львівською міською радою (далі Власник), ухвалою від 27.09.2001 року №1242 та підпорядковане департаменту містобудування Львівської міської ради, яке є представником власника територіальної громади м. Львова і є органом, до сфери управління якого входить комунальне підприємство.
Окрім того, згідно п.5.2.6. Статуту ЛКП «Зелений Львів», від 23.12.2021 №339, ЛКП «Зелений Львів» виконує норми та вимоги щодо охорони навколишнього природнього середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки.
Згідно ч. 1, ч.2 ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Крім того, ч.2 ст. 152 ЗК України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків..
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав (ч.3 п. б ст. 152 ЗК України).
Відповідно до вимог ст. 373 Цивільного кодексу України, право власності на землю (земельну ділянку) набувається та здійснюється відповідно до закону.
Статтею 391 ЦК України установлено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння (ст. 387 Цивільного кодексу України) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (стаття 391 Цивільного кодексу України, частина друга ст. 152 Земельного кодексу України). Вказані способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.
Негаторний позов - це позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Означений спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані з позбавленням його володіння майном.
Звернутися з негаторним позовом може власник або титульний володілець, у якого знаходиться річ, щодо якої відповідач ускладнює здійснення повноважень користування або розпорядження, а відповідачем - лише та особа, яка перешкоджає позивачеві у здійсненні його законного права користування чи розпорядження річчю.
Підставою для подання негаторного позову є вчинення третьою особою перешкод власнику в реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування належним йому майном. Однією з умов подання такого позову є триваючий характер правопорушення і наявність його в момент подання позову. Другою умовою застосування негаторного позову має бути відсутність між позивачем договірних відносин, адже в разі наявності таких відносин власник здійснює захист порушеного права власності зобов`язально-правовими засобами.
Характерною ознакою негаторного позову є протиправне вчинення перешкод власникові у реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування належним йому майном.
Такі ж висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019у справі № 924/1220/17.
Відповідач позовні вимоги визнав у повному обсязі. Що стосується усного клопотання представника відповідача з відстрочки виконання рішення суду, то представник не навів обставин і не подав доказів, які б свідчили про неможливість відповідача виконати рішення суду.
Відповідно до ч.4 ст.191 ГПК України у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно ч. 1 ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Частиною 2 статті 86 ГПК України передбачено, що жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частин 1, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Судові витрати
За звернення до суду з позовною заявою позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 грн, що підтверджується долученим до матеріалів справи платіжними дорученнями №714 від 28.04.2022.
Пунктом 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 2, 12, 20, 73, 74, 76-80, 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1.Позов задовольнити повністю.
2.Зобов`язати Приватне підприємство «Галицька імперія» (код ЄДРПОУ 37443728; 79007, Львівська обл., місто Львів, ВУЛИЦЯ ОГІЄНКА, будинок 11, квартира 9) усунути перешкоди у здійсненні Львівською міською радою, як власником ЛКП «Зелений Львів», права користування та розпорядження земельною ділянкою кадастровим номером: 4610136600:07:007:0187, площею 0,0135 га, шляхом приведення вказаної земельної ділянки у попередній стан.
3.Стягнути з Приватного підприємства «Галицька імперія» (код ЄДРПОУ 37443728; 79007, Львівська обл., місто Львів, ВУЛИЦЯ ОГІЄНКА, будинок 11, квартира 9) на користь Львівської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02910031; 79005, Львівська обл., місто Львів, ПРОСПЕКТ ШЕВЧЕНКА, будинок 17/19) 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня) судового збору.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене в Західному апеляційному господарському суді в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 20.07.2022.
Суддя Кидисюк Р.А.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2022 |
Оприлюднено | 21.07.2022 |
Номер документу | 105324491 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Кидисюк Р.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні