П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 липня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/22804/21
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Коваля М.П.,
суддів Кравця О.О.,
Зуєвої Л.Є.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2022 року, прийняте у складі суду судді Токмілової Л.М. в місті Одеса, по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СК ГРУП" до Головного управління ДПС в Одеської області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "СК ГРУП" звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій від 26.08.2021 №3022906/43366311;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «СК ГРУП» № 2 від 06.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій вiд 26.08.2021 №3022907/43366311;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «СК ГРУП» № 3 від 06.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій від 26.08.2021 №3022908/43366311;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «СК ГРУП» № 4 від 29.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2022 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СК ГРУП" задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій від 26.08.2021 №3022906/43366311. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «СК ГРУП» № 2 вiд 06.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій вiд 26.08.2021 №3022907/43366311. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «СК ГРУП» № 3 вiд 06.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій від 26.08.2021 №3022908/43366311. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «СК ГРУП» № 4 вiд 29.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій посилається на те, що судом першої інстанції зроблені висновки з порушенням норм матеріального та процесуального права, а обставини справи не з`ясовані повно, об`єктивно та всебічно, тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що відповідно до фактичних обставин справи, позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкові накладні №2 від 06.07.2021 року, №3 від 06.07.2021 року, №4 від 29.07.2021 року, проте реєстрація вказаних накладних була зупинена, вказано що коди УКТЗЕД/ДКПП 41.00.40 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Апелянт вказує, що в подальшому підставою відмови у реєстрації вказаних накладних стало ненадання платником податків необхідних документів, а саме - первинних документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні. Також, на думку апелянта, позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасними.
Представник позивача надав до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначено про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «СК ГРУП» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 25.11.2019. номер запису: 15561020000072442, перебуває на обліку як платник податків ГУ ДПС в Одеській області. Малиновська ДП , та являється платником ПДВ з 19.02.2020 (IIIH 433663115523).
Основний вид діяльності ТОВ «СК ГРУП»; КВЕД - 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний), що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Також видами економічної діяльності товариства зазначено: 74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;71.11 Діяльність у сфері архітектури; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.н., 43.91 Покрівельні роботи; 43.39 Iншi роботи із завершення будівництва; 43.34 Малярні роботи та склiння; 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін;43.32 Установлення столярних виробів; 43.31 Штукатурні роботи;43.29 Іншi будівельно-монтажні роботи; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування;43.21 Електромонтажні роботи; 43.13 Розвідувальне буріння; 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику; 43.11 Знесення; та інші.
Згідно договору оренди № 24/3 вiд 30.09.2020 iз ТОВ «Малiбiлд» та Додаткової угоди № 2-24 вiд 28.01.2021 ТОВ «СК ГРУП» орендує офісне приміщення за адресою м. Одеса, вул. Маршала Малиновського, буд. 16-А, офіс 304, яка є юридичною і фактичною адресою підприємства.
Згідно Договору підряду №29/06 вiд 29.06.2021 року укладеному мiж фірмою ТОВ «СК ГРУП» (Підрядник) та ТОВ «КЕЛЕНА СЕРВIC» (Замовник), позивач зобов`язується виконати будівництво складу загальною площею 1980 кв.м. за адресою: м.Одеса, Тираспольське шосе, 8В (надалі «об`єкт») вiдповiдно до умов цього договору.
Договірна ціна вартості виконуваних Підрядником за Договором робіт на об`єкті становить 11 841 600, 00 грн, у тому числі ПДВ 1 973 600.00 грн. Датою початку робіт вважаються 4-й календарний день від лати отримання авансів, вказаних в п.2.2.1 та 2.2.2. Аванси на виконуванi роботи здійснюються згідно графіку оплати, (додаток №1 по договору Підряду).
Згідно умов підрядних робіт (додаток №1 до договору № 29/06 вiд 29.06.2021) вище вказані роботи виконуються в чотири етапи, серед яких:
- підготовка ділянки та влаштування фундаменту складу (аванс на матеріали та механізми оплачується у розмірі 100%, що складає 986 012,00 грн. в тому числі ПДВ 164 335,33 грн. за 3 календарні дні до початку робіт згідно графіку виконання робіт-пункт 2.2.1 договору);
- виготовлення та монтаж металоконструкцій (аванс на матеріали та механізми оплачується у розмірі 100%, що складає 2 582 572,00 грн., в тому числі ПДВ 430 428,67 грн. оплачується у день початку робiт згiдно графіку виконання робіт пункт 2.3.1 Договору; аванс на виготовлення металоконструкцій оплачується замовником у розмiрi 50%, що складає 586 500,00 грн., в тому числі ПДВ 97750,00 грн. оплачується замовником за 3 календарнi днi до початку робіт згідно графіку виконання робіт - пункт 2.3.2 Договору;
- монтаж стінових і покрівельних сендвіч панелей (аванс на матеріали та механізми оплачується замовником у розмiрi 70%, що складає 2 520 430,00 грн., в тому числі ПДВ 420 071.67 грн. оплачується замовником на 5 календарний день від початку робіт згiдно графіку виконання робіт - пункт 2.4.1 Договору);
- влаштування промислової підлоги (аванс на матерiали та механізми оплачується у розмiрi 100%, що складає 1 367 827,00 грн., в тому числі ПДВ 227 971,17 грн. оплачується замовником за 3 календарні дні до початку робiт згiдно графіку виконання робіт пункт 2.5.1 Договору).
ТОВ «СК ГРУП» для будівництва складу загальною площею 1980 кв. м. за адресою: м. Одеса, Тираспольське шосе, 8В згiдно Договору Підряду № 29/06 від 29.06.2021 отримало передплату від ТОВ «КЕЛЕНА СЕРВІС» на виконання робіт та закупівлю матеріалів, згідно п.2 Договору (на кожен етап аванс, та по закінченню етапу остаточний розрахунок):
- 06.07.2021 у сумі 986 012,00 грн., згiдно платіжного доручення № 2 вiд 06.07.2021;
- 06.07.2021 у сумі 2 520 430,00 грн., згiдно платіжного доручення № 4 вiд 06.07.2021;
- 29.07.2021 у сумі 586 500,00 грн., згiдно платіжного доручення № 5 від 29.07.2021:
В рамках виконання Договору підряду №29/06 від 29.06.2021 відповідно пункту 201.10 ст 201 ПК України позивачем складено і направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкові накладнi № 2 від 06.07.2021, №3 від 06.07.2021, №4 вiд 29.07.2021.
Згідно отриманої квитанції від 18.08.2021 №9238405964 податкову накладну від 06.07.2021 №2 прийнято, але реєстрацію зупинено, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД ДКПП товару/послуг 41.00.40, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсят постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиконостi здійснення операцій.
18.08.2021 року ТОВ «СК ГРУП» подано на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрi податкових накладних Головного управлянні ДПС в Одеській області інформацію у вигляді Таблиці даних платника податків на додану вартість, разом із письмовими поясненнями, та сканованими копіями первинних документів.
Рішенням комiсiї, яка приймає рiшення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3022906/43366311 вiдмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ «СК ГРУП» № 2 від 06.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податкiв копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/iнвойсiв, актiв приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
В рамках виконання Договору підряду № 29/06 від 29.06.2021 вiдповiдно пункту 201.10 ст 201 ПК України позивачем було складено і направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкову накладну №3 вiд 06.07.2021.
Згідно отриманої квитанції вiд 18.08.2021 року № 9238313255 податкову накладну від 06.07.2021 №3 прийнято, але реєстрацію зупинено, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД ДКПП товару/послуг 41.00.40, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковостi здійснення операцій.
18.08.2021 ТОВ «СК ГРУП» було подано на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрi податкових накладних Головного управлянні ДПС в Одеській області інформацію у вигляді Таблиці даних платника податків на додану вартість, разом із письмовими поясненнями, та сканованими копіями первинних документів щодо виконання робіт та закупівлю матеріалів, згідно п.2 Договору підряду №29/06 від 29.06.2021.
Рішенням комісії, яка приймає рiшення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3022907/43366311 вiдмовлено у реєстрації податкової накладноп ТОВ «СК ГРУП» № 2 вiд 06.07.2021 в Єдиному реєстрi податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документiв, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання транспортування, навантаження. розвантаження продукції, складських документів (інвентаризацiйнi описи), у тому числі рахунків-фактури/iнвойсiв, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При цьому рішенні комісії не вказані конкретні документи, копiї яких не були надані.
В рамках виконання Договору підряду №29/06 від 29.06.2021 вiдповiдно пункту 201.10 ст. 201 ПК України ТОВ «СК ГРУП» складено і направлено на реєстрацію податкову накладну №4 вiд 29.07.2021.
Згідно отриманої квитанції вiд 18.08.2021 № 9238404170 податкову накладну 29.07.2021 №4 прийнято, але реєстрацію зупинено, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД ДКПП товару/послуг 41.00.40, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковостi здійснення операцій.
18.08.2021 ТОВ «СК ГРУП» подано на розгляд комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстр податкових накладних Головного управляння ДПС в Одеській області інформацію у вигляді Таблиці даних платника податків на додану вартість, разом із письмовими поясненнями.
Рішенням комісії, яка приймає рiшення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3022908/43366311 відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ «СК ГРУП» № 4 вiд 26.08.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризацiйнi описи), у тому числі рахункiв - фактури/iнвойсiв, актiв приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із зазначеними рішеннями та вважаючи їх протиправними і необґрунтованими, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом.
Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (ділі ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.
Згідно п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
Пунктами 10,11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з п.11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктами 4,5 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до п.6 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкові накладні №2 від 06.07.2021 року, №3 від 06.07.2021 року, №4 від 29.07.2021 року, проте реєстрація вказаних накладних була зупинена, вказано що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.40 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій зазначено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Водночас, судом апеляційної інстанції встановлено, що оскаржуване рішення обґрунтоване саме тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.40 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до п. 2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Згідно з п. п. 12-14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таким чином, колегія суддів звертає уваги, що подання до контролюючого органу таблиці даних платника податку на додану вартість є правом, а не обов`язком платника податків.
Водночас, судом встановлено, що 11.08.2021 року позивачем до контролюючого органу подавалась таблиця даних платника податку за встановленою формою, зокрема із зазначенням коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.40, проте вказана таблиця податковим органом прийнята не була.
Крім того, на переконання колегії суддів, контролюючий орган в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування повинен здійснювати не лише загальне посилання на необхідність надати пояснення та копії документів, а чітко визначити вичерпний перелік конкретних документів, які платник податків повинен надати контролюючому органу, оскільки можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
У цьому контексті необхідно також зазначити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Колегія суддів зазначає, що наданих до суду копій документів, які надавалися також до податкового органу, вбачається зміст і обсяг господарських операцій, по яких позивач подав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей та невідповідностей ці документи не містять. Про наявність таких невідповідностей або розбіжностей не зазначено апелянтом.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів зазначає, що надані позивачем документи свідчать про реальність здійснення господарських операцій та були цілком достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.
Однак, Комісією ДПС з питань реєстрації податкових накладних регіонального рівня було прийнято відповідне рішення про відмову в реєстрації спірного розрахунку коригування. Підставами вказано - ненадання платником податків копій документів, а саме - первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 20 серпня 2019 року у справі № 2540/3009/18 зазначив: «…Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу».
Отже, на думку колегії суддів, вимоги контролюючого органу щодо надання всіх можливих документів по господарській операції, не можуть бути визнані такими, що відповідають приписам та меті податкового законодавства. Фіскальний орган має обмежитись таким обсягом документального підтвердження господарської операції, який в достатній мірі доводить її реальність та законність. Витребування інших (можливих) документів і, як наслідок їх ненадання, відмову в реєстрації податкової накладної колегія суддів вважає надмірним формалізмом та необґрунтованим втручанням в діяльність господарюючих суб`єктів, що є, нічим іншим, як обмеженням права на свободу господарювання в ракурсі правомірності дій платника податків, доки не доведено зворотнє.
Відсутність в оскаржуваних рішеннях мотивів їх прийняття позбавляє взагалі можливості позивача навести аргументи щодо їх неправомірності. Акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності. Вказана правова позиція викладена в численних постановах Верховного Суду.
Отже, спірні рішення про відмову у реєстрації податкової накладної не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або обов`язків платником податків при виконанні юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень, а отже є протиправним та підлягають скасуванню.
При цьому, належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС України провести реєстрацію спірних податкових накладних датою їх подання на реєстрацію, що узгоджується як з положеннями Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, так і зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту).
Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2022 року залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2022 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СК ГРУП" до Головного управління ДПС в Одеської області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.
Головуючий суддя: М. П. Коваль
Суддя: О. О. Кравець
Суддя: Л.Є. Зуєва
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.07.2022 |
Оприлюднено | 22.07.2022 |
Номер документу | 105329686 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні