Рішення
від 19.07.2022 по справі 523/13296/21
СУВОРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 523/13296/21

Провадження №2/523/1917/22

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" липня 2022 р.

Суворовський районний суд м.Одеси у складі:

головуючого судді - Кисельова В.К.

при секретарі - Дзюба Г.І.

за участю представника позивача - Мухамедзянової І.А.

за участю відповідачки - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі цивільну справу за позовом Суворовського районного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення коштів, -

ВСТАНОВИВ:

Суворовський районний центр зайнятості звернувся з позовом до ОСОБА_2 про стягнення коштів.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на підставі поданої відповідачем по справі заяви про надання/поновлення статусу безробітного від 22.06.2020 ОСОБА_2 з 22.06.2020 Суворовським районним центром зайнятості було надано статус безробітного, відповідно до наказу про надання статусу безробітного (наказ від 22.06.2020 року №НТ200622).

Відповідно до прийнятих рішень по особі, Відповідачу призначена допомога по безробіттю застрахованим особам залежно від страхового стажу відповідно до частини 1,3,4 ст.22 частини 1 ст. 23 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» понад 10 років - 70% середньої з/п (доходу) залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру (наказ від 22.06.2020 № НТ 200622).

Виплата допомоги по безробіттю та реєстрація безробітного була припинена у зв`язку з невідвідуванням без поважних причин центру зайнятості протягом 30 р. д. з дати прийняття рішення про таке відвідування, а у період карантину - з дати останнього фактичного підтвердження безробітним наміру перебувати у статусі безробітного відповідно до абз. 2 пп 2 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 № 792 (наказ від 21.04.2021 № НТ 210421).

На підставі п. 18 ч.2 ст. 22 Закону України «Про зайнятість населення» та на виконання Наказу Міністерства праці та соціальної політики України № 60/62 від 13.02.2009 «Про затвердження Порядку розслідування страхового випадку та обґрунтованості призначення матеріального забезпечення безробітним» спеціалістами служби зайнятості було проведено розслідування страхового випадку та обґрунтованості призначення ОСОБА_2 виплат матеріального забезпечення.

В ході розслідування встановлено, що в період перебування на обліку в Суворовському районному центрі зайнятості та отримання соціальних послуг ОСОБА_2 отримувала державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд, про що свідчить Акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення № 128 від 26.04.2021.

Факт того, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та щомісяця з 20.10.2015 по 15.03.2021 отримувала державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд підтверджується Листом з Управління соціального захисту населення в Суворовському районі від 21.04.2021№ 198/16-02- 14.

Центром зайнятості було прийнято рішення повернути кошти у встановленому порядку відповідно до ч. З статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» за період з 22.06.2020 по 18.03.2021 включно (наказ від 28.04.2021 №НТ 210428).

Сума допомоги по безробіттю за період з 22.06.2020 по 10.03.2021 включно складає 56140,54 грн. (п`ятдесят шість тисяч сто сорок гривень 54 коп.), але у зв`язку з утриманням надходження коштів ОСОБА_2 у виді ДБ за період за 09.03.2021, що в кінцевому результаті обумовило залишок суми в розмірі 55911грн.30 коп.( п`ятдесят п`ять тисяч дев`ятсот одинадцять) грн.30 коп.

В період перебування на обліку у Суворовському районному центру зайнятості, як безробітна ОСОБА_2 , не повідомила спеціаліста з працевлаштування центру зайнятості, що вона перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та щомісяця з 20.10.2015 року по 15.03.2021 року отримувала державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд тим самим навмисно приховав факт отримання доходів.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про зайнятість населення", до зайнятого населення також належать: «непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю І групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства».

Зазначений факт отримання відповідачем надбавки відповідно до законодавства має юридичне значення та значно впливає на умови виплати допомоги по безробіттю в період з 22.06.2020 по 10.03.2021 включно.

Відповідач, згідно з підписаною ним заявою про надання статусу безробітного від 22.06.2020, була належним чином ознайомлена з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, що визначені Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Відповідно до пп.4 п.5 «Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю», затвердженого Постановою КМУ від 03.02.2021 №79 (далі Порядок №79)

« Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновлювачів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (крім заочної форми здобуття освіти), не проходять військову службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років.»

Також дане питання врегульоване ч.5 ст.З ЗУ» Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (далі -Закон) «Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю».

Відповідно до ч.5 ст.8 зазначеного Закону «Один із непрацюючих батьків, усиновителів, опікун або піклувальник, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, додатково подають довідку про те, що вони не працюють, видану за місцем проживання.»

У відповідності до п.1 ст. 43. ЗУ «Про зайнятість населення« (далі-Закон ) «статусу безробітного може набути: особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи;»

Таким чином ОСОБА_2 не мала права перебувати на обліку в центрі занятості, так як забезпечувала себе роботою самостійно і фактично здійснювала догляд за дитиною інвалідом за що отримувала дохід у формі надбавки на догляд за дитиною інвалідом.

Згідно з ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг, у зв`язку з чим Суворовським районним центром зайнятості було проведено розслідування страхового випадку та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про зайнятість населення» по безробітній ОСОБА_2 .

Викладені обставини стали підставою для прийняття Центром зайнятості рішення про повернення коштів ОСОБА_2 в сумі - 55911грн. 30 коп., які були неправомірно нею отримані в період з 22.06.2020 по 10.03.2021 включно.

В судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги у повному обсязі. \

Відповідачка позовні вимоги не визнала та пояснила, що у неї дитина з інвалідністю, а тому вона отримувала державну допомогу соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд. В певний період вона втратила роботу, а була вимушена звернутись до Центру зайнятості. Вона під час документів повідомила працівнику всю необхідну інформацію, проте їй не було роз`яснено, що вона не має право на отримання допомоги по безробіттю, оскільки отримує допомогу за догляд за дитиною.

Вивчивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини, а також відповідні правовідносини.

Так судом встановлено, що на підставі поданої відповідачем по справі заяви про надання/поновлення статусу безробітного від 22.06.2020 ОСОБА_2 з 22.06.2020 Суворовським районним центром зайнятості було надано статус безробітного, відповідно до наказу про надання статусу безробітного (наказ від 22.06.2020 року №НТ200622).

Відповідно до прийнятих рішень по особі, Відповідачу призначена допомога по безробіттю застрахованим особам залежно від страхового стажу відповідно до частини 1,3,4 ст.22 частини 1 ст. 23 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» понад 10 років - 70% середньої з/п (доходу) залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру (наказ від 22.06.2020 № НТ 200622).

Виплата допомоги по безробіттю та реєстрація безробітного була припинена у зв`язку з невідвідуванням без поважних причин центру зайнятості протягом 30 р. д. з дати прийняття рішення про таке відвідування, а у період карантину - з дати останнього фактичного підтвердження безробітним наміру перебувати у статусі безробітного відповідно до абз. 2 пп 2 п. 30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 № 792 (наказ від 21.04.2021 № НТ 210421).

На підставі п. 18 ч.2 ст. 22 Закону України «Про зайнятість населення» та на виконання Наказу Міністерства праці та соціальної політики України № 60/62 від 13.02.2009 «Про затвердження Порядку розслідування страхового випадку та обґрунтованості призначення матеріального забезпечення безробітним» спеціалістами служби зайнятості було проведено розслідування страхового випадку та обґрунтованості призначення ОСОБА_2 виплат матеріального забезпечення.

В ході розслідування встановлено, що в період перебування на обліку в Суворовському районному центрі зайнятості та отримання соціальних послуг ОСОБА_2 отримувала державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд, про що свідчить Акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення № 128 від 26.04.2021.

Факт того, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та щомісяця з 20.10.2015 по 15.03.2021 отримувала державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд підтверджується Листом з Управління соціального захисту населення в Суворовському районі від 21.04.2021№ 198/16-02- 14.

Даний факт також підтверджується листом Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської Ради від 04.03.2022р. за №02-24/1511.

Центром зайнятості було прийнято рішення повернути кошти у встановленому порядку відповідно до ч. 3 статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» за період з 22.06.2020 по 18.03.2021 включно (наказ від 28.04.2021 №НТ 210428).

Сума допомоги по безробіттю за період з 22.06.2020 по 10.03.2021 включно складає 56140,54 грн. (п`ятдесят шість тисяч сто сорок гривень 54 коп.), але у зв`язку з утриманням надходження коштів ОСОБА_2 у виді ДБ за період за 09.03.2021, що в кінцевому результаті обумовило залишок суми в розмірі 55911грн.30 коп.( п`ятдесят п`ять тисяч дев`ятсот одинадцять) грн.30 коп.

В період перебування на обліку у Суворовському районному центру зайнятості, як безробітна ОСОБА_2 , не повідомила спеціаліста з працевлаштування центру зайнятості, що вона перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення в Суворовському районі Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради та щомісяця з 20.10.2015 року по 15.03.2021 року отримувала державну соціальну допомогу дітям з інвалідністю, як непрацююча мати дитини з інвалідністю, з надбавкою на догляд тим самим навмисно приховав факт отримання доходів.

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України "Про зайнятість населення", до зайнятого населення також належать: «непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю І групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства».

Зазначений факт отримання відповідачем надбавки відповідно до законодавства має юридичне значення та значно впливає на умови виплати допомоги по безробіттю в період з 22.06.2020 по 10.03.2021 включно.

Відповідач, згідно з підписаною ним заявою про надання статусу безробітного від 22.06.2020, була належним чином ознайомлена з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, що визначені Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Відповідно до пп.4 п.5 «Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю», затвердженого Постановою КМУ від 03.02.2021 №79 (далі Порядок №79)

« Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновлювачів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (крім заочної форми здобуття освіти), не проходять військову службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років.»

Також дане питання врегульоване ч.5 ст.З ЗУ» Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» (далі -Закон) «Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю».

Відповідно до ч.5 ст.8 зазначеного Закону «Один із непрацюючих батьків, усиновителів, опікун або піклувальник, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, додатково подають довідку про те, що вони не працюють, видану за місцем проживання.»

У відповідності до п.1 ст. 43. ЗУ «Про зайнятість населення« (далі-Закон ) «статусу безробітного може набути: особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи;»

Таким чином ОСОБА_2 не мала права перебувати на обліку в центрі заиятості, так як забезпечувала себе роботою самостійно і фактично здійснювала догляд за дитиною інвалідом за що отримувала дохід у формі надбавки на догляд за дитиною інвалідом.

Згідно з ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг, у зв`язку з чим Суворовським районним центром зайнятості було проведено розслідування страхового випадку та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про зайнятість населення» по безробітній ОСОБА_2 .

Викладені обставини стали підставою для прийняття Центром зайнятості рішення про повернення коштів ОСОБА_2 в сумі - 55911грн. 30 коп., які були неправомірно нею отримані в період з 22.06.2020 по 10.03.2021 включно.

Фонд загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття має право стягувати відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою.

Відповідно до ч.3 ст. 44 Закону України «Про зайнятість населення» відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

Відповідно до ч.2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно з ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Враховуючи вищевикладені фактичні обставини справи та керуючись статтею 39 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», відповідно до якої спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Згідно з Постановою Верховного суду України від 22.09.2015 № 21-1884а15 дану категорію справ належить розглядати в порядку цивільного судочинства.

Відповідно до ч. 4 ст. 38 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом та Законом України "Про зайнятість населення", адміністративних штрафів, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ч.1 ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Враховуючи складе матеріальне становище відповідачки, суд вважає можливим встановити порядок виконання рішення, відповідно до якого щомісячно підлягає сплаті сума у розмірі 1553 гривень 10 копійок, упродовж 36 місяців з дати набранням рішення законної сили.

На підставі викладеного, керуючись ч. 1 ст. 1212 ЦК України, ст. ст. 2,5,10,12,200,258-259,263-265,267-268 ЦПК України, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Суворовського районного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення коштів - задовольнити.

2. Стягнути з ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 ) на користь Суворовського районного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 22500430, м. Одеса, пр. Добровольського б. 145а) кошти у розмірі 55911 гривень 30 копійок, встановивши порядок виконання рішення, відповідно до якого щомісячно підлягає сплаті сума у розмірі 1553 гривень 10 копійок, упродовж 36 місяців з дати набранням рішення законної сили.

3. Стягнути з ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 ) на користь Держави судовий збір у розмірі 992 гривні 40 копійок.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського апеляційного суду в 30 -ти денний строк з дня отримання копії повного тексту рішення.

Суддя:

Повний текст рішення складено та підписано 20.07.2022 р.

СудСуворовський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення19.07.2022
Оприлюднено25.07.2022
Номер документу105335645
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них страхування, з них

Судовий реєстр по справі —523/13296/21

Ухвала від 16.01.2025

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Ухвала від 07.10.2024

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Рішення від 19.07.2022

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Рішення від 18.07.2022

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Ухвала від 04.02.2022

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

Ухвала від 18.08.2021

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Кисельов В. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні