ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
21.07.2022 Справа №905/14/22
Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання Васильєвій О.М., розглянувши матеріали господарської справи за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортом у розмірі 10127 грн 23 коп, -
За участю представників сторін:
від позивача не з`явився;
від відповідача не з`явився;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) звернулася до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортом у розмірі 10127 грн 23 коп.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем здійснювалось перевезення вантажу великогабаритним транспортним засобом з порушенням вимог чинного законодавства.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 10.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/14/22 за правилами спрощеного позовного провадження; судове засідання призначено на 07.02.2022 року.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 07.02.2022 відкладено розгляд справи на 09.03.2022 року.
09.03.2022 судове засідання у справі №905/14/22 не відбулось у зв`язку з введенням воєнного стану, постійними обстрілами міста Харкова та веденням активних бойових дій на території Харківської області, з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці учасників справи.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 24.06.2022 відкладено судове засідання по справі №905/14/22 та зазначено, що після усунення обставин та поновлення діяльності суду у звичайному режимі, наявності можливості безпечного відправлення правосуддя та відновлення доступу до приміщення суду, а також при відновленні можливості забезпечити реалізацію сторонами їх прав, сторони буде проінформовано та повідомлено про дату, час та місце проведення судового засідання додатково відповідною ухвалою суду.
07.07.2022 до Господарського суду Донецької області від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника за наявними документами.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 11.07.2022 призначено судове засідання по справі №905/14/22 на 21.07.2022 року, визнано явку представників сторін не обов`язковою, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці представників учасників справи подавати до суду заяви про розгляд справи в їхній відсутності за наявними матеріалами в порядку частини третьої статті 196 ГПК України.
Представники сторін у судове засідання 21.07.2022 не з`явились. Відповідачем про поважність причин неявки суд не повідомлено, відзив на позов та документи, що підтверджують заперечення проти позову до суду не надані.
Частиною 5 ст.176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому ст.242 цього Кодексу, та з додержанням вимог ч.4 ст.120 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач отримав ухвалу Господарського суду Донецької області від 10.01.2022 про відкриття провадження у справі відповідно до рекомендованого повідомлення 18.01.2022.
У зв`язку із закінченням знаків поштової оплати (поштових марок) та проведенням відповідних процедур закупівлі, Господарський суд Донецької області не має можливості з 22.02.2022 здійснювати відправку вихідної кореспонденції (розпорядження від 21.02.2022), тому про хід справи повідомлено сторін з використанням альтернативних способів, зокрема: шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи, а також розміщено відповідне оголошення на офіційній сторінці Господарського суду Донецької області веб-порталу «Судова влада України».
За таких обставин вбачається, що судом виконано процесуальний обов`язок щодо повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи, а тому відповідач, у розумінні вимог ст. 120 ГПК України, вважається таким, що належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи.
У пункті 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» роз`яснено, що у випадку нез`явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. З огляду на вищевикладене, господарський суд розглядає справу в порядку ст.ст.80, 178 ГПК України за наявними в ній матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,
В С Т А Н О В И В:
На підставі направлення на рейдову перевірку від 03.07.2020 №011618 контролюючими особами Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області відповідно до щотижневого графіка проведення рейдових перевірок (в межах Донецької області) у період з 06.07.2020 до 12.07.2020, проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
10.07.2020 о 11:45 год. на автодорозі Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь 712+243 км, посадовою особою Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області було проведено рейдову перевірку транспортних засобів, а саме перевірено транспортний засіб марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки - Fruehauf, реєстраційний номер НОМЕР_2 , який перебував у користуванні ТОВ «МК АГРОТРАНС» на підставі договору оренди від 06.04.2020. Вказаний транспортний засіб здійснював перевезення вантажу, що підтверджується товарно-транспортною накладною №11 від 09.07.2020.
За результатами проведення габаритно - вагового контролю 10.07.2020 представниками Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області, у присутності водія транспортного засобу (міститься підпис) складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, яким зафіксовано проведення перевірки на А/Д Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь 712+243 км транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки - Fruehauf, реєстраційний номер НОМЕР_2 , який перебував у користуванні ТОВ «МК АГРОТРАНС», під керуванням ОСОБА_1 . В ході перевірки встановлено порушення, водій здійснював перевезення вантажу на договірних умовах. На час перевірки повна маса транспортного засобу разом з напівпричепом та вантажем становила 42,65 т, що перевищує дозволену 40 т, навантаження на задню одиночну вісь 14,27 т, при дозволеній 11 т.
Також, 10.07.2020 складено довідку №0011920 про результати здійснення габаритно-вагового контролю за підписом працівника Укртрансбезпеки, де вказано результати вагового контролю: навантаження на осі, тонн: 1) 7,850; 2) 14,27; 3) 6,910; 4) 6,440; 5) 7,100, повна маса ТЗ 42,65 т.
Крім того, 10.07.2020 представниками Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області у присутності водія транспортного засобу (наявний підпис) складено акт №228090 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів щодо транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки - Fruehauf, реєстраційний номер НОМЕР_2 , суб`єкт, що перевіряється ТОВ «МК АГРОТРАНС», яким (актом) зафіксовано: нормативно допустима маса 40 т.; фактична 42,65 т.; осьові навантаження: нормативно допустиме 11, 11, 22, фактичне 7,85; 14,27; 20,45.
Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів зауважень за підписом водія не містить.
10.07.2020 здійснено розрахунок №0008485 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автодорогами загального користування, де: платник ТОВ «МК АГРОТРАНС», Т/З автомобіль марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки - Fruehauf, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; до сплати 331,65 євро, що еквівалентно 10127,23 грн. по курсу валют НБУ від 10.07.2020.
Листом від 27.08.2020 позивач повідомив відповідача про нарахування плати за проїзд дорогами загального користування великовагового великогабаритного транспортного засобу у розмірі 331,65 євро, що за курсом НБУ складає 10127,23 грн, яку необхідно сплатити протягом 30 календарних днів з моменту її визначення та повідомити відповідний орган про її оплату.
08.09.2020 позивачем прийнято постанову №177459 про застосування відносно відповідача адміністративно-господарського штрафу в розмірі 34000 грн.
Зазначена постанова була оскаржена відповідачем до Донецького окружного адміністративного суду.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28.12.2020, справа №200/9821/20, в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 12.04.2021 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.12.2020 залишено без задоволення.
Однак, вищевказана плата за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування у розмірі 10127,23 грн. відповідачем у встановленому законом порядку та строк, самостійно не сплачена.
Наведене стало підставою для звернення позивача з позовом про стягнення з відповідача в судовому порядку в дохід Державного бюджету України 10127,23 грн. плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом, що є гривневим еквівалентом 331,65 євро.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт», відповідно до частини дванадцятої статті 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Частини перша та четверта статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачають, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Статтею 33 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною другою статті 29 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком №879, пунктом 3 якого встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2 Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 %.
Пунктом 22.5 Правил №1306 передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Згідно з пунктом 21 Порядку №879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 % подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Також пунктами 26, 27 Порядку №879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Відповідно до пункту 28 Порядку №879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку № 879, відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм -розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км проїзду; Рнв -розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км проїзду; В - відстань перевезення, км. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 м.
Відповідно до пункту 31-1 Порядку №879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 % - у подвійному розмірі; на 10 - 40 % - у потрійному розмірі; більше як на 40 % - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.
У розділі 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, (затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568), перевізником є фізична або юридична особа - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.
Як було встановлено судом, працівниками Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області здійснено перевірку автомобіля марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки - Fruehauf, реєстраційний номер НОМЕР_2 , який перебуває в користуванні ТОВ «МК АГРОТРАНС». Перевіркою виявлено порушення, а саме: маса транспортного засобу разом з напівпричепом та вантажем становила 42,65 т, що перевищує дозволену 40 т, навантаження на задню одиночну вісь 14,27 т, при дозволеній 11 т.
У матеріалах справи наявні усі передбачені Порядком №879 документи, зокрема довідка №0011920, акт №228090 та розрахунок плати за проїзд до акту №0008485, які були складені працівниками Управління Укртрансбезпеки у Донецькій області 10.07.2020 року, у зв`язку з виявленням під час габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових параметрів нормам і правилам перевезення вантажу відповідачем.
Розмір плати за проїзд визначено позивачем у відповідності до вимог зазначених вище норм Порядку №879 та відповідно до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879).
Крім того, п. 27 Порядку №879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку. Оскільки відповідачем не здійснено оплату нарахованої суми відшкодування, позивачем здійснено її розрахунок в гривнях, за офіційним курсом гривні до євро станом на момент вчинення правопорушення (тобто, станом на 10.07.2020), що складає 331,65 грн.
За змістом п 37, п 41 Порядку №879 учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством; дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.
Відповідач, на час прийняття рішення у справі, доказів оплати заборгованості в сумі 10127,23 грн не надав.
Згідно з п.4 ч.3 ст.129 Конституції України та статями 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Усупереч вказаним нормам, відповідач не надав господарському суду доказів, які спростовують доводи позивача, отже позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортом у розмірі 10127 грн 23 коп підлягають задоволенню у повному обсязі.
З урахуванням норм ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача повністю.
Керуючись статтями 12, 73, 74, 76-79, 86, 91, 96, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
В И Р I Ш И В:
Позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортом у розмірі 10127 грн 23 коп - задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» (87548, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Зелінського, будинок 89, код ЄДРПОУ 42432759) в дохід державного бюджету України на р/р UA 868999980313161216000005630 (Донецьке ГУК/Краматорська МТГ/21081100), код ЄДРПОУ 37967785, код бюджетної класифікації 22160100) 10127,23 грн. плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «МК АГРОТРАНС» (87548, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Зелінського, будинок 89, код ЄДРПОУ 42432759) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, місто Київ, проспект Перемоги, будинок 14, код ЄДРПОУ 39816845) 2270,00 грн. судового збору.
Повний текст рішення складено та підписано 21.07.2022 року.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ у встановленому порядку.
Рішення Господарського суду Донецької області набирає законної сили за правилами, встановленими статтею 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому главою 1 розділу ІV Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Е.В. Зекунов
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2022 |
Оприлюднено | 22.07.2022 |
Номер документу | 105346486 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні