Рішення
від 21.07.2022 по справі 440/402/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/402/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Терешківської сільської ради про зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить (з урахуванням заяви від 11.02.2022):

- визнати рішення Терешківської сільської ради від 11.11.2021 про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою ОСОБА_1 таким, що суперечить Земельному кодексу України та Конституції України, і скасувати повністю;

- зобов`язати Терешківську сільську раду надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:0012.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач звернувся до Терешківської сільської ради із клопотанням від 18.10.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,0 га, яка розташована на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради. За результатами розгляду цього клопотання на одинадцятій сесії восьмого скликання відповідачем прийнято рішення від 11.11.2021 про відмову ОСОБА_1 у наданні такого дозволу у зв`язку з тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0012 використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з 15.08.2014 по даний час в Державному реєстрі речових прав на земельну ділянку зареєстроване право оренди земельної ділянки. Позивач не погоджується з цим рішенням та вважає його таким, що винесено з порушенням вимог статті 118 Земельного кодексу України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2022 позовну заяв залишено без руху.

Позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/402/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач не скористався своїм правом на подачу відзиву у справі. Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 про відкриття провадження у справі отримав, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача Ковальчука В.Г. про розгляд справи в порядку спрощеного провадження з повідомленням (викликом) сторін у справі №440/402/22 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Терешківської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до Терешківської сільської ради із клопотанням від 18.10.2021, у якому просив на підставі статей 118, 121, 122 Земельного кодексу України надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,00 га, розташовану на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області; кадастровий номер земельної ділянки, за рахунок якої бажає одержати безоплатно у власність земельну ділянку у межах норм безоплатної приватизації - 5324081000:00:016:0012.

За змістом опису вхідного пакету документів на отримання адміністративної послуги Центру надання адміністративних послуг Терешківської сільської ради від 18.10.2021 №369/15-09 до наведеного клопотання позивачем додано графічні матеріали, копії паспорту та довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, посвідчення учасника бойових дій, довіреність.

Рішенням одинадцятої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 11.11.2021 "Про розгляд клопотання "Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО" гр. ОСОБА_1 " відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства (код згідно КВЦПЗ 01.03) на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області у зв`язку з тим, що земельна ділянка кадастровий номер 5324081000:00:016:0012, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01), з 15.08.2014 по даний час в Державному реєстрі речових прав на земельну ділянку зареєстроване право оренди земельної ділянки.

Не погодившись з цим рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку оспорюваному рішенню одинадцятої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 11.11.2021 "Про розгляд клопотання "Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО" гр. ОСОБА_1 ", суд виходить з такого.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною першою статті 3 Земельного Кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частиною першою статті 122 Земельного Кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного Кодексу України, відповідно до приписів частини першої якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Статтею 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності не рідше ніж один раз на місяць.

Частинами першою та другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Частиною десятою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Пунктом "б" частини першої статті 121 Земельного Кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Відповідно до частин першої та другої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною п`ятою статті 116 Земельного Кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Таким чином, безоплатна приватизація земельних ділянок, що вже перебувають у законному користуванні інших осіб, допускається виключно після припинення користування такими особами земельними ділянками.

За приписами частини шостої статті 118 Земельного Кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою статті 118 Земельного Кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналіз вищенаведених норм свідчить про те, що громадянин України має право звернутися до уповноваженого органу із клопотанням та визначеними законодавством документами про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянку. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного Кодексу України, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Водночас, Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Частиною шостою статті 118 Земельного Кодексу України встановлено вимоги щодо зазначення у клопотанні цільового призначення земельної ділянки та її орієнтовних розмірів та вичерпний перелік документів, які повинні додаватися заявником до такого клопотання: графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

У постанові від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а Верховний Суд зазначив, що враховуючи обмежений строк розгляду клопотання, а також положення частини шостої статті 118 Земельного Кодексу України, яка містить імперативні вимоги щодо обов`язковості додавання до клопотання зацікавленої особи графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб), то недодержання вимог щодо змісту клопотання, ненадання належним чином оформлених графічних матеріалів або погодження землекористувача, якщо бажана земельна ділянка не є вільною, може бути самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.

Підставами припинення права користування земельною ділянкою за статтею 141 Земельного кодексу України є, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно із частиною другою статті 149 Земельного Кодексу України вилучення земельних ділянок здійснюється за письмовою згодою землекористувачів, а в разі незгоди землекористувачів - у судовому порядку. Справжність підпису на документі, що підтверджує згоду землекористувача на вилучення земельної ділянки, засвідчується нотаріально.

Аналізуючи наведені вище норми, суд дійшов висновку, що погодження землекористувача є обов`язковим у випадку, якщо безоплатна приватизація стосується тієї земельної ділянки державної чи комунальної власності, що перебуває у користуванні інших громадян або юридичних осіб і їх право користування не припинено у визначеному законом порядку.

Суд зазначає, що на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення певної земельної ділянки, достатнім є долучення до клопотання заявника письмової згоди землевласника (землекористувача), засвідченої нотаріально. Проте, на стадії затвердження проекту землеустрою та передачі її у власність чи користування, бажана до відведення земельна ділянка має бути вільною.

Аналогічний правовий висновок щодо застосування норм права наведений у постановах Верховного Суду, зокрема, від 04.05.2020 у справі №816/1331/17, від 01.10.2020 у справі №120/4116/19-а, від 15.06.2021 у справі №823/106/18.

В оскаржуваному рішенні підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зазначено те, що земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0012, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, використовується для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з 15.08.2014 по даний час в Державному реєстрі речових прав на земельну ділянку зареєстроване право оренди земельної ділянки.

Як вищезазначено, позивач звернувся до Терешківської сільської ради із клопотанням від 18.10.2021, у якому просив на підставі статей 118, 121, 122 Земельного кодексу України надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовним розміром 2,00 га, розташовану на території Заворсклянської сільської ради Полтавського району на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області; кадастровий номер земельної ділянки, за рахунок якої бажає одержати безоплатно у власність земельну ділянку у межах норм безоплатної приватизації - 5324081000:00:016:0012. До цього клопотання додано графічні матеріали, копії паспорту та довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, посвідчення учасника бойових дій, довіреність.

Водночас, земельна ділянка з кадастровим номером 5324081000:00:016:0012 площею 10,00 га знаходиться у комунальній власності Територіальної громади в особі Заворсклянської сільської ради Полтавського району Полтавської області, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна. Також міститься інформація, що ця земельна ділянка знаходиться в оренді ОСОБА_2 .

До клопотання від 18.10.2021 позивачем не було додано погодження землекористувача ОСОБА_2 , як передбачено частиною шостою статті 118 Земельного Кодексу України, справжність підпису на якому було б засвідчено нотаріально, як передбачено статтею 149 Земельного Кодексу України.

Суд відхиляє доводи позивача з посиланням на наявність у виконавчого комітету Терешківської сільської ради заяви ОСОБА_2 про відмову від права користування земельною ділянкою на користь інших громадян, поданої 13.10.2021 та зареєстрованої за вх. №3834, оскільки справжність підпису на цій заяві не засвідчено нотаріально, як це передбачено частиною другою статті 149 Земельного Кодексу України.

Додана до позовної заяви заява ОСОБА_2 , справжність підпису на якій була посвідчена приватним нотаріусом 11.11.2021 (зареєстровано в реєстрі за №2957), не подавалася відповідачу 18.10.2021 разом із клопотанням ОСОБА_1 від 18.10.2021 та не могла бути подана, оскільки ця заява нотаріально посвідчена лише 11.11.2021.

Належних та допустимих доказів подання до Терешківської сільської ради до прийняття оскаржуваного рішення нотаріально засвідченої згоди від ОСОБА_2 на вилучення частини земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га із земельної ділянки з кадастровим номером 5324081000:00:016:0012 суду не надано, а тому суд відхиляє доводи позивача про те, що разом із клопотанням він подавав нотаріально завірену заяву - згоду (погодження) землекористувача.

З огляду на вищевикладене, враховуючи встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що за відсутності на час прийняття оскаржуваного рішення письмової згоди землекористувача, засвідченої нотаріально, рішення одинадцятої сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 11.11.2021 "Про розгляд клопотання "Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства як учасника АТО" гр. ОСОБА_1 " прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Таким чином, оцінюючи зібрані у справі докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість та безпідставність позовних вимог, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення основної позовної вимоги про визнання рішення Терешківської сільської ради від 11.11.2021 про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою ОСОБА_1 таким, що суперечить Земельному кодексу України та Конституції України, і про його скасування повністю, а також похідної від неї вимоги про зобов`язання Терешківську сільську раду надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5324081000:00:016:0012.

Позивач від сплати судового збору звільнений, доказів щодо понесення інших судових витрат позивачем не надано.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 243-246, 250, 255, 287, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Терешківської сільської ради ( вул. Соборна, 9, с. Терешки, Полтавський район, Полтавська область, 38762, код ЄДРПОУ 21044349) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.С. Канигіна

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2022
Оприлюднено25.07.2022
Номер документу105354329
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —440/402/22

Рішення від 21.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні