Рішення
від 22.07.2022 по справі 591/4290/20
ЗАРІЧНИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа № 591/4290/20

Провадження № 2/591/198/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 липня 2022 року Зарічний районний суд м. Суми в складі:

головуючого - судді Сидоренко А.П.

з участю секретаря судового засідання Чмуневич М.О.

позивачки ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Сумської міської ради про визнання права власності на транспортний засіб,

в с т а н о в и в :

Позивачка звернуласядо судуз вказанимпозовом,обґрунтовуючи своївимоги тим,що 19серпня 2011року між ТОВ «Автоприват» (далі - ТОВ) та нею була підписана заява про приєднання до публічного договору №SUC0A!0000276512 про надання фінансового лізінгу.

Також, з підписанням даної заяви сторонами були погоджені особливі умови договору лізингу, а саме: згідно пунктів 14. 14.1.1, 14.1.2. 14.1.4 за цим договором лізингодавець передає лізингоодержувачу в лізинг автомобіль згідно специфікації, викладеної у Додатку №1; строк лізингу - 36 місяців з моменту підписання Додатку №2 (Графік лізингових платежів); щомісячні платежі та порядок їх сплати: щомісячно, згідно Графіку, та включають в себе: платіж по відшкодуванню частини вартості предмету лізингу згідно додатку №2, винагороду за користування предметом лізингу в розмірі згідно додатку №2, якщо інше не зазначено в публічному договорі, винагороду за проведення щомісячного моніторингу предмету лізингу в розмірі згідно додатку №2, якщо інше не зазначено в публічному договорі.

26 вересня 2011 року між ТОВ та позивачем були підписані додаток №1 до договору фінансового лізингу (Специфікація та акт приймання-передачі) та додаток №2 до договору (Графік лізингових платежів), згідно яких позивачу було передано предмет лізингу - легковий автомобіль марки Geely JL7162, 2008 року випуску, тип кузову седан В, кузов № НОМЕР_1 , державний реєстраційний номер НОМЕР_2 та погоджено Графік лізингових платежів.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу вищевказаний транспортний засіб зареєстровано за ТОВ.

Умовами заяви про приєднання до вищевказаного публічного договору визначено, що після підписання Додатків №№ 1 та 2 до договору, позивач отримав в строкове платне користування об`єкт лізингу та зобов`язався сплачувати щомісячні платежі, передбачені Графіком лізингових платежів, строк лізингу становив 36 місяців з моменту підписання Додатку №2 (Графік лізингових платежів), тобто до 25 вересня 2014 року.

Зі своєї сторони позивачка у повному обсязі виконала зобов`язання щодо сплати лізингових платежів за договором фінансового лізингу, що підтверджується довідкою ПАТ КБ «ПриватБанк», як банку, який здійснював обслуговування транзитного рахунку з зарахуванням коштів, які надходили від позивачки на рахунок ТОВ.

Банк, зокрема, зазначив про те, що позивач зобов`язання за договором лізингу виконав повністю, автомобіль з реєстру обтяжень рухомого майна виведений.

11 серпня 2016 року ТОВ припинило свою діяльність у зв`язку з визнанням його банкрутом, про що 11 серпня 2016 року до ЄДРПОУ внесено запис про припинення юридичної особи.

Таким чином, ліквідовано лізингодавця ТОВ, тобто сторону договору, яка б мала здійснити заходи щодо підписання документів для переоформлення права власності на позивача, що передбачено статтею 11 публічного договору №SUC0A!0000276512 про надання фінансового лізінгу. Позивачка ж не має можливості надати територіальному сервісному центру документи, які є необхідними для зняття та постановки автомобіля на реєстраційний облік, оформити право власності на вищевказаний транспортний засіб, чим порушені її права, так як вона повністю виконала умови договору фінансового лізингу.

Згідно з листом від 25 листопада 2019 року №31/18-2741 Регіонального сервісного центру МВС в Сумській області, перереєстрація транспортного засобу на особу лізингоодержувача здійснюється після надання документів, які передбачені п. 27 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07 вересня 1998 року.

Отже, предметом спору є визнання права власності на автомобіль, а підставою позову - неможливість вирішення спору в позасудовому порядку, у зв`язку із ліквідацією ТОВ без правонаступництва.

Посилаючись на зазначені обставини, позивачка просить визнати за нею право власності на легковий автомобіль марки Geely JL7162, 2008 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 .

Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 11 серпня 2020 року відкрите провадження у вказаній справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 17 грудня 2020 року, о 13 год. 00 хв.

25 серпня 2020 року від представника відповідача Сумської міської ради надійшов відзив на позов, в якому вказує на те, що проти задоволення позовних вимог заперечує, зважаючи на наступне.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Безхазяйні рухомі речі можуть набуватися у власність за набувальною давністю, крім випадків, установлених статтями 336, 338, 341 і 343 цього Кодексу.

Отже ЦК України передбачена можливість звернення до суду із заявою про передачу у комунальну власність лише нерухомих речей та лише у випадку вчинення всіх, передбачених законодавством ді.

Сумська міська рада не має жодного відношення до транспортного засобу, стороною договірних відноси не виступає та жодним чином не порушувала права та інтереси позивачки, а тому є неналежним відповідачем по даній справі.

Звертає увагу суду, що вирішуючи спір про визнання права власності на підставі статті 392 ЦК України, слід враховувати, що за змістом вказаної статті судове рішення не породжує права власності, а лише підтверджує наявне у позивача право власності, набуте раніше на законних підставах, якщо відповідач не визнає, заперечує або оспорює його.

Таким чином, передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності за статтею 392 ЦК України у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами права власності особи щодо майна, право власності на яке оспорюється або не визнається іншою особою, а також підтверджене належними доказами порушення (невизнання або оспорювання) цього права на спірне майно, оскільки підставою для звернення до суду з позовом про визнання права власності відповідно до статті 392 ЦК України є саме оспорення або невизнання існуючого права, а не намір набути таке право за рішенням суду.

Таким чином, відсутні підстави для задоволення позову у зв`язку з тим, що позивачка всупереч вимог ст.ст. 4, 81 ЦПК України не довела порушення її прав Сумською міською радою, тобто наявності спору між даними сторонами щодо транспортного засобу.

Враховуючи вищевикладене, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі (а.с. 36-37).

17 грудня 2020 року протокольною ухвалою суду підготовче засідання відкладено до 01 березня 2021 року в зв`язку з клопотанням позивачки для ознайомлення з відзивом відповідача.

26 лютого 2021 року від позивачки ОСОБА_2 надійшла відповідь на відзив, в якій вказує на те, що відзив необґрунтований та задоволенню не підлягає. Позивачка є законним володільцем і користувачем вищевказаного транспортного засобу і його фактичним власником у зв`язку зі змістом і виконанням договору, однак юридично оформити це право не може через невиконання своїх зобов`язань іншою стороною договору, за якою рахується майно, і яка припинила своє існування без правонаступника, тому є необхідність отримати відповідне рішення суду як підставу для реєстрації транспортного засобу за фізичною особою.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу спірний транспортний засіб зареєстровано за ТОВ, яке припинено без правонаступництва, а у відповідності до положень ст. 335 ЦК України, безхазяйні речі можуть бути передані за рішенням суду саме у комунальну власність. Тому вважає, що в даній справі Сумська міська рада є належним відповідачем (а.с. 51-56).

23 червня 2021 року протокольною ухвалою суду підготовче засідання відкладено до 07 жовтня 2021 року, 13 год. 00 хв. в зв`язку з клопотанням позивача про відкладення розгляду справи.

Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 07 жовтня 2021 року закрито підготовче провадження у справі, призначено дану справу для розгляду по суті на 17 січня 2022 року.

17 січня 2022 року в зв`язку із зайнятістю головуючого судді Сидоренко А.П. у розгляді справи № 591/7865/19 провадження № 2/591/115/22розгляд справи відкладено до 15 березня 2022 року, 13 год. 30 хв.

Враховуючи, що Верховною Радою України 24 лютого 2022 року на позачерговому засіданні було запроваджено воєнний стан через вторгнення Росії на територію України, беручи до уваги ситуацію, що склалась у м. Суми на день запровадження такого стану, на підставі п.1 рішення зборів суддів Зарічного районного суду м. Суми від 24 лютого 2022 року №5, з метою запобігання загрози життю та здоров`ю учасників судового процесу і працівників суду, з 24 лютого 2022 року дану справу було знято з розгляду до стабілізації ситуації в країні та в м. Суми.

Рішенням зборів суддів від 02 травня 2022 року №11 відновлено здійснення розподілу та розгляд усіх категорій справ, у тому числі цивільних, які перебували в провадженні судді станом на 24 лютого 2022 року.

Справа призначена до розгляду на 12 липня 2022 року, об 11 год. 00 хв.

В судовому засіданні позивачка підтримала позовні вимоги та просить їх задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про час і місце судового розгляду повідомлений належним чином.

Вислухавши думку позивачки, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що відповідно до витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОПРИВАТ», ідентифікаційний код юридичної особи 33183599 припинило свою діяльність 11 серпня 2016 року (а.с.10).

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, автомобіль марки Geely JL7162, 2008 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , зареєстровано за ТОВ «АВТОПРИВАТ» (а.с.11).

Згідно публічного договору «Про надання фінансового лізингу», лізингодавець ТОВ «АВТОПРИВАТ», керуючись Законом України «Про фінансовий лізинг», а також ст.ст. 633, 634 Цивільного Кодексу України, публічно пропонує необмеженому колу осіб можливість отримання послуг фінансового лізингу (а.с.12-17).

19серпня 2011року між ТОВ «АВТОПРИВАТ» та позивачкою ОСОБА_2 підписана заява про приєднання до публічного договору №SUC0A!0000276512 про надання фінансового лізінгу, за умовами якої позивач (лізингоодержувач), який діє на підставі особистого волевиявлення, керуючись ст. 634 ЦК України, дає згоду на приєднання до публічного договору про надання фінансового лізингу, що розміщений на офіційному веб-сайті компанії www.avtoprivat. ua.

Датою укладання договору є дата підписання обома сторонами даної заяви, з моменту підписання Лізингоодержувачем даної заяви на прийняття її лізингодавцем, сторони набувають прав та обов`язків, визначених договором та несуть відповідальність за їх невиконання (неналежне виконання).

Також, з підписанням даної заяви сторонами були погоджені особливі умови договору лізингу, а саме: згідно пунктів 14. 14.1.1, 14.1.2. 14.1.4 за цим договором лізингодавець передає лізингоодержувачу в лізинг автомобіль згідно специфікації, викладеної у Додатку №1; строк лізингу - 36 місяців з моменту підписання Додатку №2 (Графік лізингових платежів); щомісячні платежі та порядок їх сплати: щомісячно, згідно Графіку, та включають в себе: платіж по відшкодуванню частини вартості предмету лізингу згідно додатку№2, винагороду за користування предметом лізингу в розмірі згідно додатку №2, якщо інше не зазначено в публічному договорі, винагороду за проведення щомісячного моніторингу предмету лізингу в розмірі згідно додатку №2, якщо інше не зазначено в публічному договорі (а.с.18).

26 вересня 2011 року між ТОВ «АВТОПРИВАТ» та позивачкою були підписані додаток №1 до договору фінансового лізингу - специфікація та акт приймання-передачі та додаток №2 до договору - графік лізингових платежів, згідно яких позивачці було передано предмет лізингу - легковий автомобіль марки Geely JL7162, 2008 року випуску, тип кузову седан В, кузов № НОМЕР_1 , державний реєстраційний номер НОМЕР_2 (а.с. 19).

Графіком лізингових платежів до Договору фінансового лізингу від 19 серпня 2011 року між сторонами погоджено дати та розміри відшкодування частини вартості предмета лізингу, плати за винагороду за користування предметом лізингу та проведення щомісячного моніторингу предмету лізингу (а.с.20).

ПАТ КБ «ПриватБанк» на адресу начальника МРЕВ надіслано довідку у якій зазначено, що у зв`язку з повним погашенням кредиту на автомобіль, виданого ОСОБА_2 , згідно кредитного договору №SUC0A!0000276512 від 19 серпня 2011 року, просять зняти заборону відчуження з транспортного засобу, а саме: автомобіль GeelyJL7162, 2008 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 (а.с. 21).

20 червня 2019 року ТОВ «АВТОКРЕДИТ ПЛЮС» на вимогу ОСОБА_2 від 10 травня 2019 року про надання допомоги в отриманні страхової виплати через дорожньо-транспортну пригоду, повідомило, що ТОВ «АВТОКРЕДИТ ПЛЮС» приймало участь у торгах, у результаті яких між ними та ТОВ «АВТОПРИВАТ» було укладено договір купівлі-продажу №001-15-16 від 05 квітня 2016 року, предметом якого є перелік автомобілів, що перейшли у право власності ТОВ «АВТОКРЕДИТ ПЛЮС». Але у переліку автомобілів, автомобіля GeelyJL7162, 2008 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 немає. Отже ТОВ «АВТОКРЕДИТ ПЛЮС» не придбав зазначений автомобіль, не має ані документів, ані будь-якої інформації з приводу вказаного автомобіля (а.с.22-23).

25 листопада 2019 року Регіональний сервісний Центр МВС в Сумській області на ім`я ОСОБА_3 надало повідомлення на її заяву про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 , 2008 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , що придбаний згідно договору лізингу від 19 серпня 2011 року.

У повідомленні вказано, що згідно п. 1 «Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 року №1388 (далі по тексту - Порядок №1388) встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Для проведення державної реєстрації транспортного засобу GeelyJL7162, д.н.з НОМЕР_2 надано публічний договір про надання фінансового лізингу №SUСOА!0000276512 від 19 серпня 2011 року укладений з ТОВ «Автоприват» та довідку з ПАТ КБ «Приватбанк» про погашення заборгованості по договору лізингу.

Разом з тим згідно п.27 Порядку №1388 після виконання договору фінансового лізингу транспортні засоби перереєстровуються за лізингоодержувачем на підставі зазначеного договору та акта приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 2.

У листі вказується про те, що ОСОБА_2 надано не повний перелік документів для державної реєстрації транспортного засобу GeelyJL7162, 2008 року випуску, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 . Для державної реєстрації зазначеного транспортного засобу необхідно надати договір фінансового лізингу та акт приймання-передачі транспортних засобіза формою згідно з додатком 2 до Порядку №1388 (а.с.25).

З свідоцтва про шлюб вбачається, що позивачка ОСОБА_2 змінила прізвище на ОСОБА_4 після державної реєстрації шлюбу (а.с. 74 оборот).

Відповідно до ч. 1ст. 806 ЦК Україниза договором лізингу одна сторона (лізингодавець) передає або зобов`язується передати другій стороні (лізингоодержувачеві) у користування майно, що належить лізингодавцю на праві власності і було набуте ним без попередньої домовленості із лізингоодержувачем (прямий лізинг), або майно, спеціально придбане лізингодавцем у продавця (постачальника) відповідно до встановлених лізингоодержувачем специфікацій та умов (непрямий лізинг), на певний строк і за встановлену плату (лізингові платежі). Особливості окремих видів і форм лізингу встановлюються законом (ч. 3ст. 806 ЦК України).

Частиною 2статті 1 Закону України «Про фінансовий лізинг»передбачено, що за договором фінансового лізингу (далі - договір лізингу) лізингодавець зобов`язується набути у власність річ у продавця (постачальника) відповідно до встановлених лізингоодержувачем специфікацій та умов і передати її у користування лізингоодержувачу на визначений строк не менше одного року за встановлену плату (лізингові платежі).

Згідно із ч. 2ст. 11 Закону України "Про фінансовий лізинг"лізингоодержувач зобов`язаний: 1) прийняти предмет лізингу та користуватися ним відповідно до його призначення та умов договору; 2) відповідно до умов договору своєчасно та у повному обсязі виконувати зобов`язання щодо утримання предмета лізингу, підтримувати його у справному стані; 3) своєчасно сплачувати лізингові платежі; 4) надавати лізингодавцеві доступ до предмета лізингу і забезпечувати можливість здійснення перевірки умов його використання та утримання; 5) письмово повідомляти лізингодавця, а в гарантійний строк і продавця предмета, про всі випадки виявлення несправностей предмета лізингу, його поломок або збоїв у роботі; 6) письмово повідомляти про порушення строків проведення або непроведения поточного чи сезонного технічного обслуговування та про будь-які інші обставини, що можуть негативно позначитися на стані предмета лізингу, - негайно, але у будь-якому разі не пізніше другого робочого дня після дня настання вищезазначених подій чи фактів, якщо інше не встановлено договором; 7) у разі закінчення строку лізингу та в інших випадках дострокового повернення предмета лізингу - повернути предмет лізингу у стані, в якому його було прийнято у володіння, з урахуванням нормального зносу, або у стані, обумовленому договором.

Відповідно до ст. 316 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

За нормами ст.392ЦК України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

У зазначеній нормі передбачено, що особа має право звернутися до суду з позовом про визнання права власності: 1) якщо це право оспорюється або не визнається іншими особами (за умови, що позивач не перебуває з цими особами у зобов`язальний відносинах, оскільки права осіб, які перебувають у зобов`язальних відносинах, повинні захищатися за допомогою відповідних норм інституту зобов`язального права); 2) у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Передумовою для застосування ст. 392 ЦК України є відсутність іншого, крім судового, шляху для відновлення порушеного права. Позивачем у позові про визнання права власності є особа, яка вже є власником.

Стаття 392 ЦК України не породжує, а підтверджує наявне в позивача право власності, набуте раніше на законних підставах, у тому випадку, якщо відповідач не визнає, заперечує або оспорює наявне в позивача право власності, а також у разі втрати позивачем документа, який посвідчує його право власності.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Оскільки відповіднодо ст.328ЦК України набуття права власності - це певний юридичний склад, з яким закон пов`язує виникнення в особи суб`єктивного права власності на певні об`єкти, суд при застосуванні цієї норми повинен установити, з яких саме передбачених законом підстав, у який передбачений законом спосіб позивач набув право власності на спірний об`єкт та чи підлягає це право захисту в порядку, визначеному ст. 392 цього Кодексу.

Зі змісту ч. 1ст. 335 ЦК Українивстановлено, що лише те майно, яке не має власника або власник якого невідомий може вважатися безхазяйним.

В такому контексті поняття «не має власника» та «власник невідомий» об`єднує одна спільна категоріявідсутня особа, яка б могла оспорити право власності на нерухоме майно.

Таке поняття як «не має власника» застосовується у випадку, якщо певна річ, у нашому випадку транспортний засіб, має статус рухомого майна, права щодо якого виникли у його власника й пройшли державну реєстрацію, однак з певних причин право власності у відповідної особи на зазначене майно припинилося. Тобто, при фактичному існуванні об`єкта нерухомого майна його власник відсутній.

За ч. 3 ст. 335 ЦК України безхазяйні рухомі речі можуть набуватися у власність за набувальною давністю, крім випадків, встановлених статтями 336, 338,341і343цього Кодексу.

Правові підстави для припинення права власності на майно визначеніст. 346 Цивільного кодексу України. Згідно цієї статті право власності на майно припиняється у разі, зокрема, припинення юридичної особи (п. 11 ч. 1ст. 346 Цивільного кодексу України).

Як вбачається з відомостей, наявних в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОПРИВАТ» є припиненим з 11 серпня 2016 року.

Статтею 34 Закону України «Про дорожній рух», зокрема, передбачено, що власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

Державна реєстрація транспортних засобів здійснюється на підставі пунктів 6-32 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженопостановою КабінетуМіністрів Українивід 7вересня 1998року №1388 (далі Порядок).

Відповідно до п. 1 Порядку цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.

Цей Порядок є обов`язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов`язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень (п. 2 Порядку).

Державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій. (п. 3 Порядку).

Згідно п. 8 Порядку державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність),а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України"Про дорожній рух").

Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку:

договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;

укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений між покупцем та суб`єктом господарювання, який є власником зареєстрованого за ним транспортного засобу і здійснює оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, підписаний уповноваженою особою такого суб`єкта господарювання та скріплений печаткою (у разі наявності);

укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;

договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою;

договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу;

свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;

рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном;

рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність;

копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин;

довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску;

акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно здодатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача;

митна деклараціяна бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери;

договір фінансового лізингу та договір купівлі-продажу предмета лізингу;

акт про проведений електронний аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем.

рішення про безоплатну передачу конфіскованого майна, винесене комісією, утвореною відповідно допункту 11Порядку розпорядження майном, конфіскованим за рішенням суду і переданим органам державної виконавчої служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 985 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1371);

акт про придбання майна на аукціоні з продажу майна боржників у справах про банкрутство (неплатоспроможність);

договір купівлі-продажу транспортного засобу, укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, або акт про реалізацію активів на електронних торгах, виданий Національним агентством з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;

акт про придбання товару на електронному аукціоні, виданий митним органом у разі продажу транспортних засобів у випадках, передбаченихстаттею 243Митного кодексу України;

договір купівлі-продажу, оформлений в електронному вигляді через електронний кабінет водія або Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

Згідно п. 27 Порядку після виконання договору фінансового лізингу транспортні засоби перереєстровуються за лізингоодержувачем на підставі зазначеного договору після повного розрахунку та договору купівлі-продажу предмета лізингу.

У відповідності до п. 34 Порядку перереєстрація транспортних засобів, що у зв`язку з ліквідацією юридичних осіб передаються іншим юридичним або фізичним особам, проводиться на підставі свідоцтва про реєстрацію та засвідчених в установленому порядку копій прийнятих власниками або судом рішень про ліквідацію.

Порядок обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним (далі- Порядок № 1340) затвердженоПостановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1998 року № 1340.

Пунктом 19 цього Порядку № 1340 визначено, що контроль за дотриманням вимог цього Порядку забезпечують органи ДПС (органи доходів і зборів), Держмитслужба та Мінфін.

Відповідно до п. 1 Порядку № 1340 його дія поширюється на майно, визнане безхазяйним відповідно до законодавства.

Пунктом 2 Порядку № 1340 встановлено, що облік, попередня оцінка, а також відповідальність за зберігання майна, зазначеного у п. 1 цього Порядку, до передачі його для подальшого розпорядження відповідно до п. 9 цього Порядку покладаються на органи (організації), що здійснили вилучення або зберігають його, з дотриманням вимог визначених цим пунктом. Майно, зазначене у п. 1 цього Порядку, зберігається органами (організаціями) у власних (орендованих) спеціально обладнаних приміщеннях (на майданчиках) або передається ними для зберігання іншим організаціям за договорами.

Таким чином законодавством України визначений механізм реєстрації та перереєстрації транспортних засобів, а також визначено відповідні органи, які здійснюють вилучення або зберігання безхазяйного рухомого майна, якими не є органи місцевого самоврядування.

Під час судового розгляду не було встановлено обставин, які б вказували на те, що відповідач Сумська міська рада не визнає, заперечує або оспорює наявне в позивачки право власності на транспортний засіб, а питання щодо передачі рухомого майна не входить до компетенції заявленого відповідача.

За вказаних обставин суд вважає за необхідне відмовити в задоволенні позовних вимог позивачки в зв`язку з їх необгрунтованістю.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 12, 81, 141, 264-265 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Сумської міської ради про визнання права власності на транспортний засіб відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Сумського апеляційного суду шляхом подачі в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивачка: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 .

Відповідач: Сумська міська рада, місцезнаходження: майдан Незалежності, 2, м. Суми, код ЄДРПОУ 23823253.

Повне судове рішення виготовлене 22 липня 2022 року.

Суддя А.П.Сидоренко

СудЗарічний районний суд м.Сум
Дата ухвалення рішення22.07.2022
Оприлюднено25.07.2022
Номер документу105364975
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: визнання права власності

Судовий реєстр по справі —591/4290/20

Рішення від 22.07.2022

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Сидоренко А. П.

Рішення від 11.07.2022

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Сидоренко А. П.

Ухвала від 07.10.2021

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Сидоренко А. П.

Ухвала від 11.08.2020

Цивільне

Зарічний районний суд м.Сум

Сидоренко А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні