Рішення
від 21.07.2022 по справі 361/2681/19
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 361/2681/19

провадження № 2/361/88/22

21.07.2022

РІШЕННЯ

Іменем України

21 липня 2022 року м. Бровари

Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого суддіПетришин Н.М.,за участю секретаря Руминіна О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційногопідприємства Броварськоїрайонної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» про визнання незаконним наказу про звільнення, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та поновлення на роботі,-

в с т а н о в и в :

Стислий виклад позиції позивача.

У квітні 2019 року до суду звернувся ОСОБА_2 із вказаним позовом, в якому просить: визнати наказ КНП Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги від 01.03.2019р. № 10-К про звільнення незаконним та скасувати його; поновити його на роботі та стягнути з відповідача 16680 гривень середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу.

Даний позов обґрунтовано тим, що позивач починаючи з 1977 року працював лікарем, у тому числі з 2015 року у відділенні невідкладної допомоги в КНП Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги. 01 березня 2019 року відповідачем несподівано видано наказ про його звільнення з займаної посади з 03.03.2019 року, що припадає на вихідний день, без належного попередження, на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП (скорочення чисельності працівників), наказ отримав особисто 14.03.2019. Оскаржуваний наказ про його звільнення вважає незаконним, з тих підстав, що відповідачем не було надано жодних документальних підтверджень необхідності скорочення кваліфікованих та досвідчених фахівців. Крім того, звільнено позивача у вихідний день. Також зазначає, що під час його роботи відповідачем неодноразово порушувались його права: він часто працював сам, без фельдшера, жодного разу не видавався спецодяг, на виклики їздив на несправній машині, протягом останніх трьох місяців роботи не виплачували премії, не відпускали в чергові відпустки. На його переконання, скорочення є тиском, на нього, як на депутата районної ради, оскільки його дружині також винесено догану. Вважає, що при його звільненні грубо порушена процедура, не врахована його трудова діяльність та кваліфікація.

Заперечення відповідача.

У відзиві на позов представник відповідача КНП Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» заперечує проти задоволення позову виходячи з такого. Заходи пов`язані зі зміною фінансування, зміною штатного розкладу та скороченням чисельності працівників відбулися в КНП «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» на підставі рішення Броварської районної Ради №412-32-УІІ від 26.10.2017 та у відповідності до ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров`я» від 06.04.2017 № 2002-VIII та ч. 3 ст. 64 ГК. Відповідач був ознайомлений з Наказом №146 щодо організації роботи КНП БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» та Наказом №118-к Про скорочення чисельності працівників, тобто був ознайомлений з майбутнім вивільненням та повідомлений про вивільнення завчасно, за два місяці. Таким чином, відповідачем були виконані вимоги п. 1 ст. 40 КЗпП та ч. 1 ст. 492 КЗпП. Позивач відмовився підписувати наказ про його скорочення, про що було складено відповідний акт. Фактом підтверджуючим те, що відповідачем процедура звільнення була виконана в повному обсязі, є подання до органів служби зайнятості форми звітності № 4- ПН «Інформація про заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці», затверджену наказом Мінсоцполітики від 31.05.2013 р. №317.

ОСОБА_1 згідно вимог чинного законодавства було запропоновано перевестися на іншу посаду в КНП БРР «Броварський РІДПМСД», але він відмовився, що також підтверджується актом. Крім того, в КНП БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» відсутня первинна профспілкова організація, тому обов`язок передбачений ст. 49 КЗпП не стосується даної справи. Більш того, позивач не є членом профспілкових організацій. До спливу двомісячного терміну попередження, позивач скористався своїм правом та йому було надано частину щорічної відпустки, під час якої отримав листки непрацездатності, тому були видані накази про продовження терміну попередження. Враховуючи, що 03.03.2019 р. посаду лікаря невідкладної допомоги було скорочено, відповідачем 01.03.2019 видано наказ про звільнення ОСОБА_1 з займаної посади з 03.03.2019 року, від отримання трудової книжки та наказу Позивач відмовився, що також підтверджується актом. Позивачу 04.03.2019 направлено листа з пропозицією отримати зазначені документи.

07.05.2019 р. відповідачем виданий Наказ про зміну дати звільнення ОСОБА_1 , відповідно до якого звільнення Позивача з 03.03.2019 року визнано недійсним, новою датою звільнення встановлено 04.03.2019 року. З новим розпорядженням Позивача було ознайомлено листом. Грошові кошти пов`язані зі звільненням Позивача нараховані йому 04.03.2019 року.

Твердження позивача, про те, що його права під час роботи постійно порушувалися, а саме: часто працював сам, не видавали спецодяг, їздив на виклики на несправної машині не відповідають дійсності, не підтверджуються фактами та не мають жодного відношення до даної справи, тому не можуть бути доказами в даній справі. Твердження позивача про те, що звільнення в зв`язку з скороченням чисельності та винесення його дружині догани є тиском на нього як депутата Гоголівської сільської ради є безпідставними припущеннями, яке також не може бути доказами в даній справі.

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 13 травня 2019 року відкрито провадження у даній справі, розгляд справи здійснюватиметься за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Ухвалою суду від 08 жовтня 2019 року витребовувалась інформація від голови Броварської районної профспілкової організації працівників охорони здоров`я України.

Ухвалою судувід 19грудня 2019року надісланоголові Броварськоїрайонної профспілковоїорганізації працівниківохорони здоров`яУкраїни запитна згоду або відмову в дачі згоди на звільнення позивача ОСОБА_1 , лікаря невідкладної допомоги за скороченням чисельності працівників (п.1ст.40 КЗпП України) з 03.03.2019 (наказ №10-к від 01.03.2019).

Розпорядженням керівника апарату Броварського міськрайонного суду Київської області № 1357 від 10.12.2020 року призначено повторний автоматизований розподіл вищевказаної цивільної справи, у зв`язку зі звільненням ОСОБА_3 з посади судді.

Згіднопротоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10 грудня 2020 року справу передано на розгляд судді Петришин Н.М. (а.с. 132 у ІІІ-му томі).

Ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської областіПетришин Н.М. від 11 грудня 2020 року прийнято справу до провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

Ухвалою суду від 01 червня 2020 року (занесеною до протоколу судового засідання) позивачу повернена уточнена позовна заява у зв`язку з невиконанням позивачем вимог ч. 5 ст. 49 ЦПК України.

У судовому засіданні позивач та його представник ОСОБА_4 доводи позову підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просили про задоволення позовних вимог.

Представник відповідача адвокат Василенко О.О. заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність.

Обставини справи, що встановлені судом.

Згідно копії трудової книжки 13.07.2015 ОСОБА_1 прийнятий на посаду лікаря Броварського РЦ ПМСД; 02.02.2018 запис про те, що рішенням Броварської районної ради Київської області від 26.10.2017 КЗ БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» реорганізовано в КНП БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги». (а.с. 6-13 т. І)

Рішенням Броварської районної ради Київської області №412-32-VІІ від 26.10.2017 припинено діяльність Комунального закладу Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» шляхом його реорганізації (перетворення) у комунальне некомерційне підприємство Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги». (а.с. 43 т.1)

Наказом від20.09.2018№ 146щодо організаціїроботи КНПБРР «Броварськийрайонний центрпервинної медико-санітарноїдопомоги» запровадженосуттєві змінив організаціїроботи закладу,графіку прийомупацієнтів,перегляду організаційно-штатноїструктури,нарахування тавиплати заробітноїплати,преміювання,тощо. (а.с. 44 т.1)

ОСОБА_1 ознайомлений знаказом від20.09.2018№ 146щодо організаціїроботи КНПБРР «Броварськийрайонний центрпервинної медико-санітарноїдопомоги» проможливе скороченнячисельності працюючих працівниківвідділення невідкладноїмедичної допомоги. (а.с. 45 т.1)

Згідно знаказом від11.10.2018КНП БРРБроварський районнийцентр первинноїмедико-санітарноїдопомоги скороченоз 12.12.2018посади наступнихпрацівників тавивести їхіз штатногорозпису,зокрема:Відділення невідкладноїмедичної допомоги:лікар змедицини невідкладнихстанів ОСОБА_1 . (а.с. 46,47 т.1)

З актувід 18.10.2018вбачається,що ОСОБА_1 відмовився підписуватипопередження пройого майбутнєвивільнення напідставі наказувід 11.10.2018№118-к. (а.с. 48 т.1)

Згідно звітності«Інформація прозаплановане масовевивільнення працівниківу зв`язкуіз змінамив організаціївиробництва іпраці (Форма№ 4-НП),КНП БРРБроварський районнийцентр первинноїмедико-санітарноїдопомоги» передбаченовивільнити:Лікар змедицини невідкладнихстанів 4;дата наказупро попередженняпро запланованевивільнення 11.10.2018,дата наказупро попередженняпро запланованевивільнення 11.10.2018,запланована датавивільнення 12.12.2018. (а.с. 49 т.1)

Актом від27.11.2018підтверджується,що 27.11.2018у приміщеннівідділення невідкладноїмедичної допомоги ОСОБА_1 не надавсвоєї згодита непідписав повідомленняз пропозицієюпро переведенняна посадусімейного лікаряв іншийструктурний підрозділ,а самеу Красилівськуамбулаторію ЗПСМ. (а.с. 50 т.1)

Наказом від 04.12.2018 № 360-в ОСОБА_1 надано частину щорічної основної відпустки терміном 33 календарних дні за робочий період з 13.12.2018 по 22.01.2019. (а.с. 51 т.1)

Наказом від 21.01.2019 № 11-в ОСОБА_1 подовжено відпустку надану наказом від 04.12.2018 № 360-в на 9 календарних днів із 23.01.2019 по 31.01.2019 включно. (а.с. 54 т.1)

Наказом від 28.02.2019 № 21-в ОСОБА_1 подовжено відпустку, надану наказом від 21.01.2019р. № 11-в, на 3 календарних дні з 01.03.2019 по 03.03.2019 включно. (а.с.55 т.1)

Згідно наказу КНП БРР «Броварський районнийцентр первинноїмедико-санітарноїдопомоги»№10-к від 01.03.2019 про звільнення ОСОБА_1 , лікаря невідкладної допомоги звільнено 03.03.2019 згідно п. 1 ст. 40 КЗпП (скорочення чисельності працівників). Згідно даного наказу зроблено відповідний запис у трудовій книжці. (а.с. 4 т. І)

ОСОБА_1 направлялося повідомленнявід 01.03.2019№ 170про необхідністьприбути доінспектора зкадрів КРНБРР БроварськийРЦ ПМСДта отриматитрудову книжку.Також роз`яснено,що уразі отриманнязгоди навідправлення трудовоїкнижки поштою,її буденадіслано поштоюна вказануним адресу. (а.с.58-59 т.1)

Згідно з актом від 04.03.2019 ОСОБА_1 цього дня з`явився в адміністрацію, отримав у бухгалтерії підприємства інформацію про суму нарахованих розрахункових коштів, але трудову книжку у інспектора з кадрів відмовився отримувати, мотивуючи тим, що він не отримав з банку підтвердження про зарахування на його рахунок розрахункових коштів. (а.с. 60 т.1)

Наказом від 07.05.2019 № 28-к дата звільнення ОСОБА_1 за наказом від 01.03.2019р. №10-к вважається недійсною. Звільнено ОСОБА_1 04.03.2019, виплачено заробіток за останній день роботи згідно табелю обліку його робочого часу. (а.с. 62 т.1)

ОСОБА_1 направлялося повідомлення від 07.05.2019 №3114 з проханням з`явитися до адміністрації підприємства для ознайомлення з новими розпорядчими документами щодо розірвання трудового договору, з проханням надати трудову книжку для внесення змін. (а.с. 63 т.1)

Згідно довідки № 252 від 05.04.2019 заробітна плата ОСОБА_1 за період з січня по грудень 2018 року складає 109 814,79 гривень.

Згідно виписок по картковому рахунку 04.03.2019 на картковий рахунок ОСОБА_1 перераховано розрахункові за березень 2019 року в сумі 16706,15 гривень; 23.04.2019 перераховано лікарняні за березень 2019 року в сумі 6 445,18 гривень.

Позивач неодноразово звертався до відповідача та інших установ щодо незаконного, на його думку, скорочення чисельності працівників та його звільнення, та отримав відповіді на його звернення:

Листом від 29.01.2019 № 68 КНП БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» повідомило ОСОБА_1 про те, що рішення Броварської районної Ради №412-32-VІІ КЗ БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» було реорганізоване в КНП «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», внаслідок чого відбулися зміни в організаційній структурі закладу та фінансуванні. Згідно з статутом підприємства та ч. 3 ст. 64 ГК підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Таким чином, зміни в штатному розкладі підприємства відбулися з підстав зазначених вище та не ініціювалися будь-якими листами або розпорядженнями КОДА. (а.с. 16 т. 1)

Листом Департаменту охорони здоров`я Київської обласної державної адміністрації повідомлено ОСОБА_1 , що скорочення чисельності працівників та зміни у штатному розкладі відбулися у відповідності до рішення № 412-32-VІІ від 26.10.2017 та не ініціювалися будь-якими листами або розпорядженнями КОДА. (а.с. 14 т.І)

Листом №210 від 22.03.2019 КНП БРР Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги повідомляє, що внаслідок проведення перевірки в діях працівників адміністрації підприємства не було виявлено порушень чинного законодавства. (а.с. 17 т.І)

У відповідь на звернення ОСОБА_1 , 22.03.2019 Департамент охорони здоров`я КОДА повідомив, що департаментом не видавалися накази щодо скорочення лікарів, які працюють в закладах охорони здоров`я, що надають первинну медичну допомогу. Питання щодо проведення перевірки КНП БРР Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги відноситься до компетенції Броварської районної ради Київської області. (а.с. 92 т.1)

У листі Головного управління Держпраці у Київській області від 14.05.2019 зазначається, що звільнення лікаря ОСОБА_1 було проведено відповідно до чинного законодавства, ніяких порушень законодавства про працю з боку адміністрації підприємства не було. Також повідомлено, що за результатами інспекційного відвідування виявлено ряд інших порушень та складено акт інспекційного відвідування, вручено керівнику припис про усунення порушень для виконання. (а.с. 83-86 т.1)

У приписі про усунення виявлених порушень №КВ 1017/57/АВ/П вказано, що згідно норм частини 3 статті 40 КЗпП України звільнення ОСОБА_1 слід вважати правомірним не раніше 04 березня 2019 року наступної дати після його щорічної відпустки. (а.с. 142-148 т.1)

Листом від 20.05.2019 №348 адміністрація КНП БРР Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги повідомила ОСОБА_1 у відповідь на його звернення, що комісії по трудових спорам на підприємстві немає. Рекомендовано у разі незгоди з прийнятим рішенням стосовно його звільнення звернутися до суду.

Згідно титульного списку КЗ БРР Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги на 01.01.2014 штат складає 344 штатних одиниць з фондом оплати праці 7576153 грн.; адміністративна частина, управління 27 одиниць, з них лікарів 4; амбулаторії 266 одиниць, з них лікарів 56,25; невідкладна допомога 27 одиниць, з них лікарів 4,5.

Згідно титульного списку КНП БРР Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги на 01.01.2019 штат складає 295 штатних одиниць з фондом оплати праці 22523 352 грн.; адміністративна частина, управління 38 одиниць, з них лікарів 8; амбулаторії 232,5 одиниць, з них лікарів 48,50; невідкладна допомога 24,5 одиниць, з них лікарів 1.

Відповідно до Організаційної структури КНП БРР «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги», затвердженої рішенням Броварської районної ради від 22.03.2018 року у відділенні невідкладної допомоги затверджено кількість посад: завідувач відділення невідкладної допомоги 1 посада, лікаря 4, 5 одиниці. (а.с. 172-178 т. ІІІ)

Відповідно до листа Броварського міськрайонного центру зайнятості від 11.03.2020 року КНП БРР «Броварський районний центр ПМСД» надавало таку інформацію про попит на робочу силу (вакансії): 2018 рік 05 лютого (лікар загальної практики сімейний лікар (3), 05 квітня (лікар загальної практики сімейний лікар (3), 07 червня (лікар загальної практики сімейний лікар (3); 2019 рік 27 березня (лікар загальної практики сімейний лікар (3), 06 травня (лікар загальної практики сімейний лікар (3), лікар-педіатр (2). (а.с. 170 т. ІІІ)

До позовної заяви позивачем додано копію воєнного квитка, копію посвідчення про нагороду за бездоганне служіння Українському народові ювілейною медаллю 20 років незалежності України, копію посвідчення про нагороду знаком пошани Броварської районної Ради ІІІ ступеня за професійні досягнення та вагомий внесок у становлення української державності, подяки та грамоти. (а.с. 18-26 т.1). Також надано копію диплому ОСОБА_1 , копію посвідчення про присвоєння кваліфікаційної категорії зі спеціальності «Медицина невідкладних станів», дійсне до 10 січня 2023 року, копію посвідчення про обрання ОСОБА_1 депутатом Гоголівської сільської ради, яке дійсне до 2020 року. (а.с. 25-28 т.1)

Щодо профспілок:

Згідно листа Голови Броварської районної профспілкової організації працівників охорони здоров`я України Дем`янцевої Г.Г. від 30.05.2019 в КНП БРР Броварський РЦ ПМСД на даний момент 70 членів профспілки. Рішення про розпуск профспілки немає. (а.с. 116 т.1)

У розрахункових листах ОСОБА_5 за січень, лютий 2019 року в графі відрахування є пункт профсоюзні внески.

Згідно довідки КНП БРР Броварський РЦ ПМСД від 26.09.2019 №621 на підприємстві профспілкова організація не створювалась. На території Броварського району існує «Броварська районна профспілкова організація працівників охорони здоров`я» при КНП Броварська БКЛ БМР та БРР (що є відокремленою юридичною особою, яка відноситься до вторинної ланки з надання медичних послуг). Деякі працівники підприємства стали членами вищевказаної профспілкової організації добровільно. По 38-ми працівникам підприємства здійснюються відрахування по профвнескам за їх власним бажанням. (а.с. 140 т.1)

Згідно довідки КРН БРР Броварський РЦ ПМСД від 26.09.2019 №622 нарахування та відрахування по заробітній платі ОСОБА_1 (з дати прийняття на роботу на підприємство з 15.07.2015 по дату звільнення із займаної посади 04.03.2019) проводилися вчасно та у відповідності до норм чинного законодавства. (а.с. 141 т.1)

На виконання ухвали суду від 19 грудня 2019 року Броварська районна профспілкова організація працівників охорони здоров`я повідомила, що Комунальне некомерційне підприємство «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» із запитом щодо надання згоди на звільнення лікаря ОСОБА_1 за скороченням чисельності не зверталось. Вказане порушує вимоги р. 2 (п. 2.1-2.9) Колдоговору від 22.04.2014. Крім того, при звільненні не враховано внесок ОСОБА_1 в розбудову Броварщини, як висококваліфікованого лікаря, громадського діяча. У зв`язку із зазначеним, Броварська районна профспілкова організація працівників охорони здоров`я не надає згоди на звільнення ОСОБА_1 за скороченням чисельності. (а.с. 94 т. ІІ)

На підтвердженнядоводів позовнихвимог позивачемтакож долученокопію Програмифінансової підтримкиКомунального некомерційногопідприємства Броварськоїрайонної ради«Броварський районнийцентр первинноїмедико-санітарноїдопомоги» на2019рік,помісячний планвикористання бюджетнихкоштів на2019рік щодо Комунального некомерційного підприємства Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» та план використання бюджетних коштів на 2019 рік; копію Колективного договору медичних працівників Комунального некомерційного підприємства Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» на 2014-2018 роки; інформацію про хід виконання програми «Фінансове забезпечення Комунального некомерційного підприємства Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» та невідкладної медичної допомоги Філія КЗ КОР «КОЦЕМДМК» «Броварська станція екстреної медичної допомоги» на 2020 рік.

Мотиви, з яких виходить суд, та застосування норм права, що регулюють дані правовідносини.

Відповідно до статті 43 Конституції України, кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений у статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України, трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Частиною другою статті 40 КЗпП України визначено, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

Про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації (частини перша, третя статті 49-2 КЗпП України).

Відповідно до роз`яснень, викладених у пункті 19 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06 листопада 1992 року № 9 «Про практику розгляду судами трудових спорів», при розгляді спорів про звільнення за пунктом 1 статті 40 КЗпП України суди зобов`язані з`ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації.

Суд при розгляді спору про поновлення працівника на роботі зобов`язаний перевірити наявність підстав для звільнення (чи мало місце скорочення або чисельності працівників), але він не наділений повноваженнями обговорювати питання про доцільність скорочення чисельності або штату працівників.

Виходячи з системного тлумачення частини першої статті 40, частин першої та третьої статті 49-2 КЗпП України, власник або уповноважений ним орган одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці зобов`язаний запропонувати працівникові всі наявні вакантні посади, які він може обіймати відповідно до своєї кваліфікації.

Власник вважається таким, що належно виконав вимоги частини другої статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.

Відповідно до вимог статті 43 КЗпП України розірвання трудового договору з підстав, передбачених пунктом 1 (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації) статті 40 цього Кодексу, може бути проведено лише за попередньою згодою виборного органу (профспілкового представника), первинної профспілкової організації, членом якої є працівник.

Стаття 43-1 КЗпП України передбачає випадки розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу без згоди виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника), серед яких і звільнення працівника, який не є членом первинної профспілкової організації, що діє на підприємстві, в установі, організації (пункт 5 частини першої статті 43-1 КЗпП України)

При розгляді даної справи, встановлено, що у відповідача дійсно мало місце скорочення чисельності штату працівників, зокрема скорочення 4 посад лікарів медицини невідкладних станів у відділенні невідкладної медичної допомоги, одну з яких займав позивач.

Про майбутнє вивільнення позивач був повідомлений за два місяці до скорочення, що підтверджується актом «Про відмову працівника підписати про наступне вивільнення», складеним 18.10.2018 року членами комісії: інспектор з кадрів, юрисконсульт, завідувач господарства. Посилання позивача на те, що насправді йому ніхто не зачитував наказ про скорочення, жодними доказами не підтверджені.

На виконання вимог статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України позивачу запропоновано посаду сімейного лікаря у Красилівській амбулаторії ЗПСМ, що підтверджується Актом «Про відмову працівника підписати повідомлення з пропозицією про переведення на іншу посаду», який складений 27.11.2018. У судовому засіданні позивач послався на те, що вказаний акт складений неправомірно, оскільки від посади лікаря сімейної медицини не відмовлявся та це було погоджено із керівництвом, проте після відпустки позивача звільнили. Отже, позивач підтвердив, що йому пропонували вакантну посаду, проте у матеріалах справи відсутні докази того, що позивач погодився на таку посаду.

Аргументи позивача про те, що у відповідача були наявні інші вакантні посади, які йому не запропонували, не підтверджуються належними та достатніми доказами. Так, долучені до матеріалів справи «оголошення про вакансії», не є належними доказами, оскільки з таких оголошень неможливо достовірно ідентифікувати, хто та коли їх подавав. При цьому, відповідно до інформації з Броварського міськрайонного центру зайнятості від 11.03.2020 року у КНП БРР «Броварський районний центр ПМСД» станом на час проведення скорочення та вивільнення працівників (жовтень 2018 року початок березня 2019 року) інформація про наявність вакантних посад не подавалась.

Посилання позивача на наявність у нього переважного права на залишення на роботі є необґрунтованими, оскільки наявність переважного права має значення, коли звільненню у зв`язку із скороченням чисельності або штату працівників підлягають декілька працівників, у такому випадку роботодавець зобов`язаний ураховувати наявність переважного права у працівників, чия посада скорочується. Проте, у зазначеній справі скорочувались усі посади лікарів з медицини невідкладних станів, одну з яких обіймав позивач.

Судом установлено, що позивача на момент його звільнення не був членом профспілки.

Проте, з урахуванням положень ч. 9 ст. 43 КЗпП України, судом надіслано голові Броварської районної профспілкової організації працівників охорони здоров`я України запит на згоду або відмову в дачі згоди на звільнення позивача ОСОБА_1 . На виконання вказаної ухвали Броварська районна профспілкова організація працівників охорони здоров`я повідомила, що при звільненні не враховано внесок ОСОБА_1 в розбудову Броварщини, як висококваліфікованого лікаря, громадського діяча, тому не надає згоди на звільнення ОСОБА_1 за скороченням чисельності.

Разом з тим, вищевказана позиція Броварської районної профспілкової організації працівників охорони здоров`я України не спростовує вищенаведених висновків суду щодо дотримання відповідачем процедури звільнення позивача у зв`язку із скороченням, оскільки як уже було зазначено вище, відповідачем скорочувались усі посади лікарів з медицини невідкладних станів, одну з яких обіймав позивач. Інших заперечень, які б ґрунтувались на вимогах закону, профспілка не висловила.

У статті 22 (ч. 3) Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» передбачено, що у разі, якщо роботодавець планує звільнення працівників з причин економічного, технологічного, структурного чи аналогічного характеру або у зв`язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності підприємства, установи, організації, він повинен завчасно, не пізніше як за три місяці до намічуваних звільнень надати первинним профспілковим організаціям інформацію щодо цих заходів, включаючи інформацію про причини наступних звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнень, а також провести консультації з профспілками про заходи щодо запобігання звільненням чи зведенню їх кількості до мінімуму або пом`якшення несприятливих наслідків будь-яких звільнень.

Аналогічні положення продубльовано в розділів ІІ Колективного договору медичних працівників Комунального некомерційного підприємства Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» на 2014-2018 роки.

При розглядісправи встановлено,що відповідачне звертавсяпопередньо доБроварської районноїпрофспілкової організаціїпрацівників охорониздоров`я Українина виконаннявимог розділуІІ Колективногодоговору,однак данаобставина невпливає навирішання розглядуваногоспору,оскільки позивачемне оспорюєтьсянаказ Комунального некомерційного підприємства Броварської районної ради «Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги» від 11.10.2018 «Про скорочення чисельності працівників». На даний час цей наказ є чинним і ніким не скасований.

Позивач також послався на порушення відповідачем вимог частини 3 статті 33 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», де передбачено, що депутат місцевої ради може бути звільнений з роботи з ініціативи власника або уповноваженого ним органу від займаної посади, виключений з навчального закладу за умови його попередження в порядку, встановленому законом. Про таке попередження відповідний власник або уповноважений ним орган письмово повідомляє не менш ніж за 15 днів відповідну місцеву раду.

Однак, у матеріалах справи відсутні докази того, що позивач повідомляв відповідача про його обрання депутатом Гоголівської сільської ради. Крім того, закон не визначає наслідків неповідомлення власником або уповноваженого ним органу про звільнення депутата місцевої ради.

На підтвердження доводів позовних вимог позивачем надані програми фінансування відповідача на 2018, 2019 роки та інші документи, які свідчать про обсяги коштів, виділених на фонд оплати заробітної плати працівників відповідача та на інші витрати. Проте вказані докази не стосуються предмету доказування, оскільки і не підтверджують і не спростовують обставин звільнення позивача із займаної посади у зв`язку із скороченням.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що звільнення позивача з роботи на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України відбулося з дотриманням вимог трудового законодавства.

З огляду на викладене, позовні вимоги є безпідставними та задоволенню не підлягають.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 259, 263-265 ЦПК України, суд,

в и р і ш и в :

У задоволенніпозовних вимог ОСОБА_1 до Комунальногонекомерційного підприємстваБроварської районноїради «Броварськийрайонний центрпервинної медико-санітарноїдопомоги» провизнання незаконнимнаказу прозвільнення,стягнення середньогозаробітку зачас вимушеногопрогулу тапоновлення нароботі відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_1 .

Відповідач: Комунальне некомерційне підприємство Броварської районної ради Броварський районний центр первинної медико-санітарної допомоги, код ЄДРПОУ 39002969, адреса місцезнаходження: вул. Шевченка, буд. 14, м. Бровари, Київська область, 07400.

Суддя Н.М. Петришин

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення21.07.2022
Оприлюднено26.07.2022
Номер документу105385651
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —361/2681/19

Ухвала від 15.05.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 15.05.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 03.02.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 30.11.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Постанова від 25.10.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Шебуєва Вікторія Андріївна

Ухвала від 30.09.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Шебуєва Вікторія Андріївна

Ухвала від 30.09.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Шебуєва Вікторія Андріївна

Ухвала від 05.09.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Шебуєва Вікторія Андріївна

Рішення від 21.07.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Рішення від 21.07.2022

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні