Рішення
від 25.07.2022 по справі 440/16504/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/16504/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" до Головного управління ДПС України у Полтавській області, про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги:

визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №61732 від 09.08.2021, №72559 від 06.10.2021, №75276 від 19.10.2021 про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" (далі також позивач, ТОВ "Сервіс Технолоджі") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС України у Полтавській області (далі також відповідач, ГУ ДПС У Полтавській області) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07.12.2021 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за цим позовом. На підставі приписів частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, статей 257, 260, 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні.

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що не погоджується з оскаржуваними рішеннями, оскільки останні не містять жодної належної мотивації, підстав та причин віднесення ТОВ "Сервіс Технолоджі" до переліку ризикових платників та не містять доказів наявності податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення позивачем ризикових операцій. На підставі оскаржуваних рішень про відповідність ТОВ "Сервіс Технолоджі" критеріям ризиковості платника податку блокуються податкові накладні, направлені позивачем до Єдиного реєстру податкових накладних, що негативно впливає на господарську діяльність товариства.

05.01.2022 до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 115-123/, в якому представник відповідача просила у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішень. Пояснювала, що підставами та передумовами прийняття оскаржуваних рішень слугував аналіз податкової інформації, яка наявна в інформаційних системах контролюючого органу. Вказала, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому Податковим кодексом України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього кодексу. 09.08.2021 ТОВ "Сервіс Технолоджі" подано на реєстрацію податкові накладні по наданню послуг суборенди труби бурильної 60.32*7.11 G-105 EUE R2 АРІ 5D (2400м) та труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м) для ТОВ "КУБ-ГАЗ", походження яких по ланцюгу постачання не прослідковується.

Згідно інформації, отриманої, від Північного МУ ДПС по роботі з ВПП: обрив ланцюга постачання суборенди труби бурильної 60.32*7.11: 1 ланка - ТОВ "Сервіс Технолоджі" - Номенклатура оренда труби бурильної 60.32*7.11; 2 ланка - ТОВ "Ю.БІ.ПРО" (44208505), ТУ ДПС у Донецькій обл., ОВД - діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; державна реєстрація 12.05.2021. Свідоцтво платника ПДВ з 01.06.2021. Номенклатура оренда труби бурильної 60.32*7.11; 3 ланка - TOB "КРОША" (44118532), ГУ ДПС у Донецькій обл., вид діяльності - діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; державна реєстрація 15.01.2021. Свідоцтво платника ПДВ з 01.02.2021. Номенклатура оренда труби бурильної 60.32*7.11; 4 ланка - ТОВ "ТЕХ-С КОМПАШ" (43922280) ГУ ДПС у Донецькій обл., ОВД - діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; державна реєстрація 17.12.2020. Свідоцтво платника ПДВ з 01.01.2021. Формує ПК за рахунок придбання одягу, взуття, тканина тощо, імпортер. Відсутнє придбання труби бурильної для подальшого надання в оренду.

Таким чином відносно позивача на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке оформлене протоколом від 09.08.2021 № 151, було прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 09.08.2021 №61732, а саме: рішення про відповідність ТОВ "Сервіс Технолоджі" п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до витягу протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.10.2020 №192 вбачається, що ТОВ "Сервіс Технолоджі" (43994177) 28.09.2021 подано повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Платника 09.08.2021 включено за п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідач стверджував, що наявна податкова інформація може свідчити про участь у схемі формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту з метою несплати податків по ланцюгу постачання, що може призвести до втрат дохідної частини Державного бюджету України, так як платником надано послуги по суборенді труб бурильних, походження яких по ланцюгу постачання відсутнє. Податковий кредит підприємства в значній мірі сформовано по взаємовідносинах із контрагентами ТОВ "ЮНІК ГРУПС", ТОВ "Ю.БІ.ПРО" (Донецька обл.), у яких придбано товари невстановленого походження. На підставі зазначеного Комісія дійшла висновку, що ТОВ "Сервіс Технолоджі" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

За результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 28.09.2021 №4 прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 06.10.2021 №72559 у зв`язку з неспростуванням податкової інформації щодо участі у формуванні та розповсюдженні ймовірного ризикового податкового кредиту.

Відповідно до витягу протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №200 вбачається, що ТОВ "Сервіс Технолоджі" (43994177) 07.10.2021 повторно подано повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

За результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 19.10.2021 №75276 у зв`язку з неспростуванням податкової інформації щодо участі у формуванні та розповсюдженні ймовірного ризикового податкового кредиту.

У відповіді на відзив від 11.01.2022 позивач вказував, що оскаржувані рішення не містять жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, з рішення не вбачається: яка саме податкова інформація визначає ризиковість здійснення господарських операцій позивачем, тощо. Крім того, позивач зазначив, що відповідачем не надано жодних доказів аналізу показників податкової звітності позивача, не надано доказів відповідності показників його господарської діяльності вказаним критеріям ризиковості.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Обставини справи, встановлені судом

ТОВ "Сервіс Технолоджі" (код ЄДРПОУ 43994177) зареєстроване в якості юридичної особи 04.03.2021 номер запису в ЄДР 1009571020000009280, основним видом діяльності товариства, є "33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування"/ а.с. 15, 16-18/.

09.08.2021 ТОВ "Сервіс Технолоджі" подано на реєстрацію податкові накладні по наданню послуг суборенди труби бурильної 60.32*7.11 G-105 EUE R2 АРІ 5D (2400м) та труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м) для ТОВ "КУБ-ГАЗ".

09.08.2020 відносно позивача на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке оформлене протоколом від 09.08.2021 № 151, прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 09.08.2020 №61732, а саме: рішення про відповідність ТОВ "Сервіс Технолоджі" п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку /а.с. 37/.

28.09.2021 ТОВ "Сервіс Технолоджі" подано повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Подано копії документів, підтверджуючих реальність господарських операцій /а.с. 44-45/.

Відповідно до витягу протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.10.2020 №192 /а.с. 126/ проведеним аналізом баз даних ДПС України встановлено, що ТОВ "Сервіс Технолоджі" перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Полтавській області (м.Полтава) з 04.03.2021, платник ПДВ з 01.04.2021. Основний вид діяльності - ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення. Відповідно поданого Повідомлення за формою 20-ОПП, платник у господарській діяльності використовує офіс, склад.

На виконання п.3.8 Порядку взаємодії комісії центрального та регіонального рівнів, структурних підрозділів ДПС, ГУ ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС отримано узагальнюючу інформацію від:

-управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків №9681/16-31-18-03-20 від 29.09.2021;

-відділу адміністрування податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску, податків з громадян та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність №9981/16-31-24-02-14 від 01.10.2021;

-відділу з питань запобігання та виявлення корупції №895/16-31-14-15 від 05.10.2021;

-управління податкового аудиту №7958/16-31-07-02-18 від 05.10.2021.

Кількість працюючих згідно звіту про суми нарахованої заробітної плати за червень 2021 - 3 особи. Підприємством сплачено до бюджету за січень - вересень 2021 року: єдиний внесок в сумі 40,4 тис.грн.; податок на доходи фізичних осіб 38,1 тис.грн.; військовий збір 3,2 тис.грн.

Показники податкових декларацій з ПДВ за квітень - серпень 2021 року: обсяги постачання на митній території України - 4 797,8 тис.грн.; рахується від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту за серпень 2021 в розмірі 1 000,9 тис.грн.

Згідно з даними ЄРПН з 01.04.2020 по теперішній час основними постачальниками підприємства є:

-ТОВ "РЕМОНТ ТА ОБЛАДНАННЯ" (40507173), у якого придбано механічне обладнання (засувка, клапан регулюючий, запобіжний, засувка клинова, вентиль і т.п.) на суму ПДВ 1 047,5 тис.грн.;

-TOB "ЮНІК ГРУПС" (44141300, Донецька обл. платник ПДВ з 01.02.2021), у якого придбано послуги по оренді: труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), труба СБТ 89мм S135 LH (2450м), станок токарно - гвинторізний, ротор механічний, верстат трубонарізний, труба ТБПК 89мм, труба СБТ 89мм S135 LH (492м) на суму ПДВ 384,9 тис.грн. В ланцюгах постачання ТОВ "ЮНІК ГРУПС" труба бурильна 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), труба СБТ 89мм S135 LH (2450м) відсутня;

-ТОВ "Ю.БІ.ПРО" (44208505, Донецька обл. платник ПДВ з 01.06.2021), у якого придбано послуги по оренді труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), механічне обладнання (клапан, вентиль і т.п.) на суму ПДВ 344,0 тис.грн. В ланцюгах постачання ТОВ "Ю.БІ.ПРО" труба бурильна 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м) відсутня;

-ТОВ "НЬЮ ЕЛІВ" (44365921, Донецька обл. платник ПДВ з 01.06.2021), у якого придбано механічне обладнання (засувка шиберна, фільтр паливний, клапан запобіжний, фланець перехідний ремкомплект ємності циркуляційної і т.п.) на суму ПДВ 108,1 тис.грн.;

-ТОВ "Сервісна Інжинірингова Компанія" (32761376), у якого придбано автомобіль КрАЗ 250 спец.бур.агрегат А-50 1992р.в. на суму ПДВ 95,0 тис.грн.;

Покупцями підприємства є:

-ТОВ "КУБ-ГАЗ" (30694895, Північне МУ ДПС по роботі з ВПП, ОВД - добування природного газу), якому надано послуги по суборенді вертлюг СН-124, вертлюг СН-50/50, ротор механічний Р-360, труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), G-105 EUE R2 АРІ 5D (2400м) на суму ПДВ 257,8 тис.грн.;

- ТОВ "ЕКСПЕРТ ПЕТРОЛЕУМ УКРАЇНА" (43593050, ОВД надання допоміжних послуг у сфері добування нафти та природного газу), якому реалізовано клапан регулюючий, запобіжний, засувку клинову, вентиль на суму ПДВ 46,5 тис.грн.;

-ДП "СМІТ ЮКРЕЙН" (33470805), якому реалізовано кран газу, сухар 3 1/2 спайдера, фрез кільцевий та надано послуги по ремонту муфти труби, колокола гладкого на суму ПДВ 21,7 тис.грн.;

-ТОВ "РЕГІОН" (32523248), якому реалізовано дегазатор бурового розчину ДБР-2500 на суму ПДВ 19,8 тис.грн;

-неплатники ПДВ, яким реалізовано перемішувач розчину з двигуном, кран кульовий муфтовий, ємність V-30 куб.м на суму ПДВ 18,3 тис.грн.

Підприємство було відпрацьовано органами державної податкової служби за Наказом №543 в якості "вигодонабувача" за липень 2021.

За наслідками відпрацювання підприємства відповідач дійшов висновку, що отримана інформація може свідчити про участь у схемі формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту з метою несплати податків по ланцюгу постачання та призвести до втрат дохідної частини Державного бюджету України, так як платником надано послуги по суборенді труб бурильних, походження яких по ланцюгу постачання відсутнє та податковий кредит підприємства в значній мірі сформовано за наслідками операцій із контрагентами ТОВ "ЮНІК ГРУПС", ТОВ "Ю.БІ.ПРО" (Донецька обл.), у яких придбано товари невстановленого походження. На підставі зазначеного Комісія дійшла висновку, що ТОВ "Сервіс Технолоджі" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку /а.с. 126/.

За результатами розгляду отриманих від платника податку 28.09.2021 року інформації та копій відповідних документів відповідачем прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 06.10.2021 №72559 у зв`язку з неспростуванням податкової інформації щодо участі у формуванні та розповсюдженні ймовірного ризикового податкового кредиту /а.с. 80/.

ТОВ "Сервіс Технолоджі" (43994177) 07.10.2021 повторно подано повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість /а.с. 82-85/.

Відповідно до витягу протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №200 /а.с. 126-127/ вбачається, що проведеним аналізом баз даних ДПС України встановлено, що ТОВ "Сервіс Технолоджі" перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Полтавській області (м.Полтава) з 04.03.2021, платник ПДВ з 01.04.2021. Основний вид діяльності - ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення. Відповідно поданого Повідомлення за формою 20-ОПП платник у господарській діяльності використовує: офіс, склад.

На виконання п.3.8 Порядку взаємодії комісії центрального та регіонального рівнів, структурних підрозділів ДПС, ГУ ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС секретарем отримано узагальнюючу інформацію від:

-управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків №9681/16-31-18-03-20 від 29.09.2021;

-відділу адміністрування податку на доходи фізичних осіб, єдиного внеску, податків з громадян та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність №9981/16-31-24-02-14 від 01.10.2021;

-відділу з питань запобігання та виявлення корупції №933/16-31-14-15 від 19.10.2021;

-управління податкового аудиту №7958/16-31-07-02-18 від 05.10.2021.

-управління супроводження судових справ №6351/16-31-20-05-07 від 19.10.2021

Кількість працюючих згідно звіту про суми нарахованої заробітної плати за 2 кв. 2021 - 3 особи.

Показники податкових декларацій з ПДВ за квітень - серпень 2021 року: обсяги постачання на митній території України - 4 797,8 тис.грн.; рахується від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту за серпень 2021 в розмірі 1 000,9 тис.грн.

Згідно з даними ЄРПН з 01.04.2020 по теперішній час основними постачальниками підприємства є:

-ТОВ "РЕМОНТ ТА ОБЛАДНАННЯ" (40507173), у якого придбано механічне обладнання (засувка, клапан регулюючий, запобіжний, засувка клинова, вентиль і т.п.) на суму ПДВ 1 047,5 тис.грн.;

-ТОВ "ЮНІК ГРУПС" (44141300, Донецька обл. платник ПДВ з 01.02.2021), у якого придбано послуги по оренді: труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), труба СБТ 89мм S135 LH ( 2450м ), станок токарно - гвинторізний, ротор механічний, верстат трубонарізний, труба ТБПК 89мм, труба СБТ 89мм S135 LH (492м) на суму ПДВ 384,9 тис.грн. В ланцюгах постачання ТОВ "ЮНІК ГРУПС" труба бурильна 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), труба СБТ 89мм S135 LH (2450м) відсутня;

-ТОВ "Ю.БІ.ПРО" (44208505, Донецькій обл. платник ПДВ з 01.06.2021), у якого придбано послуги по оренді труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), механічне обладнання (клапан, вентиль і т.п.) на суму ПДВ 344,0 тис.грн. В ланцюгах постачання ТОВ "Ю.БІ.ПРО" труба бурильна 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м) відсутня;

-ТОВ "НЬЮ ЕЛІВ" (44365921, Донецькій обл. платник ПДВ з 01.06.2021), у якого придбано механічне обладнання (засувка шиберна, фільтр паливний, клапан запобіжний, фланець перехідний ремкомплект ємності циркуляційної і т.п.) на суму ПДВ 108,1 тис.грн.;

-ТОВ "Сервісна Інжинірингова Компанія" (32761376), у якого придбано автомобіль КрАЗ 250 спец.бур.агрегат А-50 1992р.в. на суму ПДВ 95,0 тис.грн.;

Покупцями підприємства є:

-ТОВ "КУБ-ГАЗ" (30694895, Північне МУ ДПС по роботі з ВПП, ОВД - добування природного газу), якому надано послуги по суборенді вертлюг СН-124, вертлюг СН-50/50, ротор механічний Р-360, труби бурильної 60.32*7.11 Х-95 EUE R2 АРІ 5D (1100м), G-105 EUE R2 АРІ 5D (2400м) на суму ПДВ 257,8 тис.грн.;

-ТОВ "ЕКСПЕРТ ПЕТРОЛЕУМ УКРАЇНА" (43593050, ОВД - надання допоміжних послуг у сфері добування нафти та природного газу), якому реалізовано клапан регулюючий, запобіжний, засувку клинову, вентиль на суму ПДВ 46,5 тис.грн.;

-ДП "СМІТ ЮКРЕЙН" (33470805), якому реалізовано кран газу, сухар 3 1/2 спайдера, фрез кільцевий та надано послуги по ремонту муфти труби, колокола гладкого на суму ПДВ 21,7 тис.грн.;

-ТОВ "РЕГІОН" (32523248), якому реалізовано дегазатор бурового розчину ДБР-2500 на суму ПДВ 19,8 тис.грн;

-неплатники ПДВ, яким реалізовано перемішувач розчину з двигуном, кран кульовий муфтовий, ємність V-30 куб.м на суму ПДВ 18,3 тис.грн.

-Підприємство доводилось до відпрацювання по Наказу №543 в якості "вигодонабувача" за липень 2021.

Зазначена інформація може свідчити про участь у схемі формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту з метою несплати податків по ланцюгу постачання та призвести до втрат дохідної частини Державного бюджету України, так як платником надано послуги по суборенді труб бурильних, походження яких по ланцюгу постачання відсутнє та податковий кредит підприємства в значній мірі сформовано по взаємовідносинах із контрагентами ТОВ "ЮНІК ГРУПС", ТОВ "Ю.БІ.ПРО" (Донецька обл.), у яких придбано товари невстановленого походження.

За результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів відповідачем прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 19.10.2021 №75276 у зв`язку з неспростуванням податкової інформації щодо участі у формуванні та розповсюдженні ймовірного ризикового податкового кредиту /а.с. 86/.

Позивач вважаючи спірні рішення протиправними, звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Норми права, які підлягають застосуванню

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 вказаного Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.

Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Висновки щодо правозастосування

Комісія прийняла рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі Податкова інформація зазначено: відповідає пункту 8 Критеріїв - у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної у поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування.

Водночас, в оскаржуваних рішеннях відповідач в рядку "Податкова інформація" не зазначив суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифікував конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючий орган лише процитував зміст пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Отже, оскаржувані рішення не містять обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

До аналогічний висновків дійшов Верховний Суд в постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20.

Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Однак відповідач не надав жодного доказу, який би досліджувався в ході засідання Комісії, і який би слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення та був покладений в основу його прийняття.

Суд враховує, що спірні рішення не містять доказів фіктивності правочинів з посиланнями на відповідні документи.

Водночас, позивач з метою спростування сумнівів та доводів контролюючого органу в реальності здійснених ним господарських операцій, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності подав до суду документи на підтвердження здійснення господарських операцій, та добросовісності його як платника податку.

Відповідач не обґрунтував, чому ці документи не були витребувані у позивача на підтвердження невідповідності критерію ризиковості платника податку, а також не вказав, які саме документи, що були б достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, позивач мав надати на розгляд комісії, але не надав.

Суд вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.

Наслідком прийняття відповідачем спірних рішень та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, може бути зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, а також прийняття у подальшому рішень про відмову у такій реєстрації, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати свою господарську діяльність.

При цьому право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначене в нормі пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Право на звернення до суду також передбачене в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.01.2021 у справі №640/11321/20.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що рішення відповідача №61732 від 09.08.2021, №72559 від 06.10.2021, №75276 від 19.10.2021 про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку є протиправними та підлягають скасуванню.

Положеннями пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

За таких обставин, зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права товариства. Крім цього, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Тому позовні вимоги у зазначеній частині також підлягають задоволенню.

Таким чином, позов необхідно задовольнити.

Розподіл судових витрат

Згідно зі частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Разом із цим, як визначено частиною восьмою цієї статті, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 6810,00 грн, що підтверджено платіжними дорученнями.

Отже, судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Полтавській області.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" (вул. Котляревського 3, офіс 508, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 43994177) до Головного управління ДПС України у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 44057192), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №61732 від 09.08.2021, №72559 від 06.10.2021, №75276 від 19.10.2021 про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" з переліку платників податку, які відповідають пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сервіс Технолоджі" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області витрати зі сплати судового збору у розмірі 6810,00 грн (шість тисяч вісімсот десять гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено27.07.2022
Номер документу105397531
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/16504/21

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 02.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Постанова від 02.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні