Рішення
від 24.07.2022 по справі 912/578/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2022 рокуСправа № 912/578/22 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали справи №912/578/22

за позовом: Керівника Голованівської окружної прокуратури, вул. Паркова, 13, смт. Голованівськ, Кіровоградської області, 26500, в інтересах держави, в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах

Побузька селищна рада, вул. Незалежності, 5, смт. Побузьке, Голованівського району, Кіровоградської області, 26555

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Жил.Сервіс", вул. Садова, 28В, смт. Побузьке, Голованівського району, Кіровоградської області, 26555,

про стягнення 9 045,30 грн, зобов`язання повернути приміщення,

Представники:

від прокуратури - Іваніщева Т.І., посвідчення № 058789 від 17.12.2020.

від позивача - участі не брали

від відповідача - участі не брали

в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Керівника Голованівської окружної прокуратури, в інтересах держави, в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Побузької селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Жил.Сервіс" про таке:

1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Жил.сервіс» (вул.Садова, 28В каб.17 смт. Побузьке, Голованівський район, Кіровоградська область, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 41808477) заборгованість зі сплати орендної плати за користування комунальним майном в сумі 9 045,30 грн за договором оренди нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області від 03.12.2018, зарахувавши її на розрахунковий рахунок Побузької селищної ради (26555, Кіровоградська область Голованівський район смт. Побузьке, вул. Незалежності, 5, ідентифікаційний код 04366666) з наступними реквізитами: UА508999980334179812000011523, отримувач: ГУК у Кіров.обл./тг с-ще Побуз/18010600, код отримувача за ЄДРПОУ 37918230, код класифікації доходів бюджету 18010600, найменування коду класифікації доходів бюджету: орендна плата з юридичних осіб).

2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Жил.сервіс» (вул.Садова, 28В каб.17, смт. Побузьке Голованівський район Кіровоградська область, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 41808477) звільнити та повернути Побузькій селищній раді (вул.Незалежності, 5 смт.Побузьке, Голованівський район, Кіровоградська область, 26555, код ЄДРПОУ 04366666) нежитлове приміщення площею 284,6 кв.м., розміщене за адресою: Кіровоградська область Голованівський район смт.Побузьке вул.Садова, буд.38 шляхом складання акта приймання-передачі вказаного приміщення.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Жил.сервіс» (вул.Садова, 28В, каб.17 смт.Побузьке, Голованівський район, Кіровоградська область, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 41808477) судовий збір, сплачений за пред`явлення позовної заяви до суду, в сумі 4 962,00 грн за наступними реквізитами: одержувач - Кіровоградська обласна прокуратура, ЄДРПОУ: 02910025, р/рахунок: UА848201720343100001000004600, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ, МФО: 820172, призначення платежу: повернення судового збору.

Ухвалою від 18.05.2022 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №912/578/22, постановив справу №912/578/22 розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 23.06.2022, встановив учасникам справи строк для подачі заяв по суті.

23.06.2022 господарський суд відкрив підготовче засідання та оголосив перерву до 08.07.2022, про що постановлено протокольну ухвалу.

Ухвалою від 08.07.2022 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 25.07.2022. Постановлено прокурору надати пояснення щодо розрахунків.

22.07.2022 до суду від прокурора надійшло пояснення з розрахунком орендної плати.

Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, однак вказав на помилки при розрахунку орендної плати.

Позивач і відповідач участі не брали.

Від позивача засобами електронного зв`язку надійшла заява про підтримання позовних вимог та розгляд справи без участі позивача.

Щодо участі відповідача, суд враховує, що ухвалу суду від 18.05.2022 про відкриття провадження у даній справі, ухвали від 23.06.2022 та від 08.07.2022 направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Жил.Сервіс" на юридичну адресу згідно відомостей з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: вул. Садова, 28В, смт. Побузьке, Голованівського району, Кіровоградської області, 26555. Також примірники ухвали суду від 23.06.2022 направлявся відповідачу на адресу: вул. Садова, 38, смт. Побузьке, Голованівського району, Кіровоградської області, 26555 (місцезнаходження магазину).

Зазначені ухвали направлені рекомендованими листами повідомленням з позначкою "Судова повістка".

Органом поштового зв`язку повернуто на адресу суду конверти з вкладенням (ухвали по справі) з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Згідно ч. 7 ст. 120, п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи.

У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місце проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відповідно до п. 99-2 постанови КМУ від 05.03.2009 № 270 "Про затвердження Правил надання послуг поштового зв`язку", рекомендовані поштові відправлення з позначкою "Судова повістка", адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання пошти, під розпис. У разі відсутності адресата за вказаною на рекомендованому листі адресою працівник поштового зв`язку робить позначку "адресат відсутній за вказаною адресою", яка засвідчується підписом з проставленням відбитку календарного штемпеля і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає його до суду.

Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Відповідно до ч.1 ст. 43 ГПК України учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами, зловживання процесуальними правами не допускається.

Отже, з метою не затягування розгляду справи, та не порушення права позивача на справедливий розгляд справи у продовж розумного строку, суд дійшов висновку, що неотримання ухвал суду у даній справі відповідачем та повернення їх до суду з відповідною відміткою є наслідком діяння (бездіяльності) відповідача щодо їх належного отримання, тобто його власною волею.

Господарський суд бере до уваги, що відповідач мав можливість отримати інформацію по справі, що розглядається, на сторінці Господарського суду Кіровоградської області на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет за вебадресою: http://kr.arbitr.gov.ua, а також у Єдиному державному реєстрі судових рішень.

З огляду на наведене, відповідач вважається повідомленим про призначене судове засідання належним чином і причини неявки представника відповідача у засідання судом не визнаються поважними.

Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Відзив на позов відповідач не подав.

Відповідно до ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

З огляду на викладене, господарський суд розглядає справу в судовому засіданні 25.07.2022 за відсутності представників відповідача.

В судовому засіданні 25.07.2022 досліджено докази у справі.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд встановив таке.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно зі ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Таким чином, ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" встановлює дві альтернативні групи умов, при наявності яких, прокурор наділений правом здійснення представництва в суді законних інтересів держави. Перша група альтернативних умов - порушення або загроза порушення інтересів держави.

Друга група альтернативних умов - захист цих інтересів (порушених, або щодо порушення яких існує загроза) не здійснює(1) або неналежним чином здійснює (2) орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (3).

Статтею 145 Конституції України закріплено, що права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Згідно зі статтями 5, 7 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ, який здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Відповідно до ч. 3 ст.140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", а саме ч. 1 ст.60 закріплено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, не житлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Частина 8 статті 60 Закону передбачає, що право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Статтею 143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

За приписами ст.4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно з ч.2 ст.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" державну політику у сфері оренди здійснюють органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває у комунальній власності.

Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Відповідно до ст. 18-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 3 ст.26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", контроль за використанням нерухомого та рухомого майна покладається на балансоутримувачів.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", селищна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Наведене вище свідчить, що селищна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідні територіальні громади та здійснює від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження органу місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами.

Нежитлове приміщення, яке передано в оренду відповідно до Договору належить на праві комунальної власності Побузькій селищній раді, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (номер запису про право власності: 11608317).

Таким чином, Побузька селищна рада, діючи в інтересах територіальної громади смт.Побузьке, виступає власником комунального майна та є уповноваженим органом у сфері управління вказаним майном.

Правовідносини, пов`язані з неефективним використанням комунального майна, становлять суспільний, публічний інтерес, а здійснення уповноваженими органами міської ради права власності, зокрема неналежне виконання повноважень щодо розпорядження майном, такому суспільному інтересу не відповідає, оскільки не може оцінюватися вираженням волі територіальної громади.

Незважаючи на факт ухилення відповідача від належного виконання договірних зобов`язань з внесення орендної плати за користування майном комунальної власності, зокрема, у обсягах та строки, визначені договором, а також невиконання обов`язку орендарем щодо своєчасного повернення комунального майна у порядку, визначеному Договором, Побузька селищна рада до цього часу не звернулася до суду з позовною заявою про стягнення заборгованості за договором та зобов`язання звільнити та повернути приміщення.

Несплата орендної плати за вказаним договором оренди призводить до недоотримання Побузькою селищною радою коштів та неефективного використання комунального майна, що тягне за собою необхідність судового вирішення спору.

Таким чином, незважаючи на триваючий характер невиконання умов договору та вимог Закону України "Про оренду державного та комунального майна" щодо сплати ТОВ "Жил.сервіс" орендної плати за використання майна, Побузька селищна рада з позовом про стягнення з відповідача орендної плати до суду не зверталася.

Судом касаційної інстанції зазначено, що факт незвернення органу місцевого самоврядування до суду з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити жителів територіальної громади, свідчить про неналежне виконання цим органом своїх повноважень, у зв`язку з чим у прокурора виникають підстави для захисту цих інтересів та звернення до суду з позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини (постанова Великої Палати Верховного суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18).

Враховуючи, що органом, уповноваженим державою на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах - Побузькою селищною радою не забезпечено належного захисту інтересів держави шляхом звернення до суду за захистом порушених прав щодо стягнення заборгованості за оренду комунального майна та звільнення та повернення нерухомого майна комунальної форми власності, прокурор звертається до суду в інтересах держави в особі Побузької селищної ради, діючи в межах компетенції, передбаченої ст. 131-1 Конституції України.

Необхідність звернення з даним позовом саме прокурором обумовлена порушенням інтересів держави, що негативно впливають на дохідну частину бюджету та, як наслідок, невжиття уповноваженим органом заходів до усунення порушень законодавства перешкоджає ефективному використанню комунального майна селищної ради за призначенням та надходженню коштів.

Зважаючи на те, що несплата Відповідачем орендної плати призводить до ненадходження орендної плати, нераціонального використання об`єкту комунальної власності та неефективного управління цим об`єктом, вказане суттєво порушує економічні інтереси держави.

Таким чином, незвернення Побузької селищної ради до суду з позовною заявою про стягнення заборгованості за договором оренди комунального майна, розірвання договору та повернення майна свідчить про неналежне виконання уповноваженим органом своїх обов`язків у сфері оренди комунального майна та є підставою для здійснення органами прокуратури захисту в суді інтересів держави в особі Побузької селищної ради.

Аналогічна позиція щодо підстав звернення прокурора до суду в інтересах держави у разі не пред`явлення позивачем відповідного позову викладена в постанові Верховного суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18.

Обґрунтуванням порушення "інтересів держави" та необхідністю звернення прокурора з даним позовом до суду є наступне.

З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами одного цілого - "інтересів держави", про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади можуть збігатися повністю, частково, або навіть взагалі не пересікатися.

Так, згідно з статтею 327 Цивільного кодексу України, у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.

Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Статтею 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Невиконання відповідачем обов`язків за Договором завдає значної шкоди інтересам територіальної громади - на отримання орендної плати, селищної ради - на ефективне використання комунального майна.

Крім цього, у орендодавця відсутня можливість через наявність вже укладеного договору оренди, наявності факту незвільнення відповідачем орендарем орендованого майна, залучити іншого, більш добросовісного орендаря, що свідчить про неефективність управління об`єктом комунального власності.

Вказані порушення інтересів Побузької селищної ради свідчать про наявність "порушення інтересів держави" у розумінні ст.23 Закону України "Про прокуратуру" та наявність підстав для представництва інтересів держави в суді.

Вирішуючи питання про справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної особи ЄСПЛ у рішенні у справі "Трегубенко проти України" від 02.11.2004 категорично ствердив, що "правильне застосування законодавства незаперечно становить "суспільний інтерес" (п.54). Судовою практикою Верховного Суду України, зокрема у постановах від 05.10.2016 (справа № 916/2129/15), від 29.06.2016 (справа № 6-1376ц 16) підставою для представництва інтересів держави прокурором визнано захист "суспільного" "публічного" інтересу, яким є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання.

Правовідносини, пов`язані з неефективним використанням комунального майна, становлять суспільний, публічний інтерес, а здійснення уповноваженими органами міської ради права власності, зокрема неналежне виконання повноважень щодо розпорядження майном, такому суспільному інтересу не відповідає, оскільки не може оцінюватися вираженням волі територіальної громади.

Таким чином, невжиття заходів представництва, направлених на стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за користування комунальним майном, призводить до ненадходження до місцевого бюджету коштів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування, визначених Конституцією України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим порушуються інтереси держави.

Згідно правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 26.05.2020 у справі № 911/2385/18 "...Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Отже, бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк"

Також правова позиція щодо наявності підстав для звернення прокурора до суду за захистом інтересів держави у зв`язку з неналежним виконанням уповноваженим органом своїх повноважень, зокрема, викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.10.2019 у справі № 903/129/18, яка полягає у наступному: "... незалежно від того, чи відповідають дійсності доводи Городищенської сільської ради Луцького району Волинської області про неможливість самостійно звернутись до суду з позовом про повернення земельної ділянки через відсутність коштів для сплати судового збору, сам факт незвернення до суду сільської ради з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо повернення земельної ділянки, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади с. Городище та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини".

Факт невжиття Побузькою селищною радою жодних заходів щодо стягнення заборгованості з орендної плати та зобов`язання звільнити та повернути приміщення комунальної форми власності, у т.ч. й звернення до суду з позовною заявою, свідчить про те, що вказаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує надані законодавством повноваження щодо захисту комунальної власності та збереження комунального майна.

На виконання вимог ч.4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" Голованівська окружна прокуратура повідомила Побузьку селищну раду про встановлення факту порушення інтересів держави при використанні комунального майна та намір звернутися до суду з позовом в інтересах територіальної громади.

Листом №02-29-197 від 14.02.2022 Побузька селищна рада повідомила про те, що не в змозі готувати позовну заяву самостійно у зв`язку з відсутністю коштів для сплати судового збору та відсутністю юриста у штаті органу місцевого самоврядування (а.с. 43).

Таким чином, судом встановлено наявність підстав для звернення прокурора з даним позовом до суду.

03.12.2018 між Побузькою селищною радою в особі селищного голови Слободянюка С.П. та Товариством з обмеженою відповідальністю "Жил.сервіс" (далі - ТОВ "Жил.сервіс") укладено договір оренди нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області (далі - Договір), у відповідності до п. 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування комунальне майно - нежитлове приміщення, магазин "Посуда" площею 284,6 кв.м., розміщене за адресою Кіровоградська область Голованівський район смт.Побузьке вул.Садова, буд.38, що перебуває на балансі Побузької селищної ради (а.с. 18-25).

У відповідності до п.3.1 Договору сторонами визначено розмір орендної плати, який становить 487 грн без ПДВ щомісячно. Оренда плата за кожен наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Згідно п.3.3 Договору орендна плата за користування майном перераховується орендодавцю до 10 числа наступного місяця, після місяця, за який здійснюється платіж.

Пунктом 5.2 Договору передбачено, що одним із обов`язків орендаря є своєчасно і у повному обсязі сплачувати орендну плату.

Відповідно до п. 9.1 Договору за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за цим Договором сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.

Пунктом 10.1 Договору визначено, що договір укладено терміном на 2 роки 11 місяців, а саме з 03.12.2018 до 03.11.2021.

Пунктом 10.5 Договору визначено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну Договору після закінчення строку його чинності протягом одного місяця при обов`язковій наявності дозволу органу, уповноваженого управляти об`єктом оренди на продовження або зміну договору, даний договір вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Зазначені дії оформлюються додатковою угодою, яка є невід`ємною частиною договору.

Пунктом 10.7 Договору передбачено, що чинність договору припиняється, зокрема, внаслідок закінчення строку, на який його було укладено.

Пунктом 10.8 Договору визначено, що у разі припинення або розірвання договору майно протягом трьох робочих днів повертається орендарем орендодавцю. У разі якщо орендар затримав повернення майна він несе ризик його випадкового знищення абро пошкодження.

Пунктами 2, 4, 10.9 Договору передбачено що у разі припинення договору майно повертається орендарем орендодавцю аналогічно до порядку встановленому при передачі майна орендарю цим договором. Майно вважається поверненим орендодавцю з моменту підписання сторонами акту приймання-передачі.

Договір підписаний та скріплений печатками сторін.

На виконання умов вищезазначеного Договору між сторонами 03.12.2018 складено акт приймання-передачі майна, скріплений підписами та печатками сторін, який підтверджує фактичну передачу нежитлового приміщення у строкове платне користування орендарю (а.с. 26).

Однак, в порушення п. 5.2 Договору, згідно з розрахунком платежів по орендній платі Побузької селищної ради, відповідачем не сплачувалася орендна плата, внаслідок чого станом на 24.01.2022 борг зі сплати орендної плати за користування комунальним майном за період з 01.01.2020 по 03.11.2021, згідно з поданим прокурором 22.07.2022 розрахунком орендної плати, складає 9 503,14 грн.

Також, прокурор зазначає, що зі змісту інформації Побузької селищної ради за №02-29/354 від 22.02.2022 вбачається, що на час звернення прокурора до суду орендарем орендоване майно не звільнено та не повернуто, акт приймання-передачі приміщення сторонами не підписано (а.с. 41).

Таким чином, на час звернення прокурора до суду орендарем в порушення вимог п.п.2.4., 9.1, 10.9, Договору, положень ст. 526, 530, 785 Цивільного кодексу України, ст.193 Господарського кодексу України не повернуто орендодавцю орендоване майно.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора з даним позовом до суду.

Правовідносини оренди майна (найму) врегульовані Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України, а щодо оренди державного та комунального майна також застосовується Закон України "Про оренду державного та комунального майна".

Частиною першою ст. 283 Господарського кодексу України визначено, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.

Орендодавцями щодо комунального майна є органи, уповноважені, зокрема, місцевими радами управляти майном (ст. 287 Господарського кодексу України).

Згідно ч. 1 ст. 284 Господарського кодексу України, істотними умови договору оренди є, зокрема, орендна плата з урахуванням її індексації.

В статті 286 Господарського кодексу України зазначено, що орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Орендна плата встановлюється у грошовій формі. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.

Законом України "Про оренду державного та комунального майна" N 2269-XII від 10.04.1992, який діяв на час укладення Договору, та Законом N 157-IX від 03.10.2019, який набрав чинності з 01.02.2020, встановлено, що орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором, незалежно від наслідків провадження господарської діяльності.

Згідно зі ст. 526, 629 Цивільного кодексу України, п. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від зобов`язання не допускається; договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлено строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк.

В ст. 610 Цивільного кодексу України зазначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Як вбачається з матеріалів даної справи та що не спростовано відповідачем, на момент пред`явлення позову та розгляду справи, договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого) майна, що належить до комунальної власності територіальної громади Побузької селищної ради діяв у період з 03.12.2018 до 03.11.2021. Доказів продовження дії Договору до суду не надано.

Отже, судом встановлено, що термін дії Договору закінчився 03.11.2021.

Матеріали справи не містять доказів сплати орендних платежів за період нарахування з січня 2020 року по листопад 2021 року.

У поданих, на виконання ухвали суду від 08.07.2022, поясненнях, прокурор зазначає, що попередній розрахунок орендної плати є неточним. У зв`язку з цим прокурор подає уточнюючий розрахунок, згідно з яким загальна сума заборгованості складає 9 503,14 грн.

В той же час судом враховується, що оскільки Договір припинив свою дію 03.11.2021 прокурором невірно розрахована орендна плата за листопад 2021 року. В даному випадку вірним розрахунком орендної плати за листопад 2021 року є - з 01.11.2021 по 03.11.2021 включно і складає 54,89 грн (548,93 грн/30х3=54,89 грн), а не в розмірі 548,93 грн, який заявлений прокурором.

Таким чином, прокурором зайво заявлена сума орендної плати за листопад місяць 2021 року в сумі 494,04 грн (548,93 грн-54,89 грн = 494,04 грн).

Отже, підтверджена сума заборгованості складає: 9 503,14 грн (сума заборгованості в уточнюючому розрахунку) за мінусом 494,04 грн (зайво заявлена сума орендної плати за листопад місяць 2021 року) і становить 9 009,10 грн.

Судом враховується, що підтверджена сума заборгованості в розмірі 9 009,10 грн є в межах заявлених позовних вимог.

За даних обставин, вимоги про стягнення з відповідача заборгованості за оренду нежитлового приміщення є обґрунтованими, документально підтвердженими та такими, що підлягають задоволенню частково в сумі 9 009,10 грн.

Як встановлено судом вище Договір припинив свою дію внаслідок закінчення терміну на який його укладено. Доказів пролонгації вказаного Договору до суду не надано.

Однак, орендоване майно позивачу відповідачем не повернуто, що підтверджується інформацією Побузької селищної ради за №02-29/354 від 22.02.2022.

Правові наслідки припинення договору визначені у п. 10.8 Договору та ч. 1 ст. 25 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", а саме: у разі припинення договору оренди орендар зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дати припинення договору повернути орендоване майно в порядку, визначеному договором оренди.

Отже, враховуючи що Договір припинив свою дію 03.11.2021 у зв`язку із закінченням термін дії, вимога про зобов`язання повернути індивідуально визначене майно шляхом складення акта приймання-передачі є обґрунтованою та підлягає задоволенню повністю.

Судовий збір у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача так як спір виник з його вини. Керуючись ст. 74, 76, 77, 126, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Жил.сервіс" (вул.Садова, 28В каб.17 смт. Побузьке, Голованівський район, Кіровоградська область, ідентифікаційний код 41808477) заборгованість зі сплати орендної плати за користування комунальним майном в сумі 9 009,10 грн за договором оренди нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ і міст області від 03.12.2018, зарахувавши її на розрахунковий рахунок Побузької селищної ради (26555, Кіровоградська область Голованівський район смт. Побузьке, вул. Незалежності, 5, ідентифікаційний код 04366666) з наступними реквізитами: UA508999980334179812000011523, отримувач: ГУК у Кіров.обл./тг с-ще Побуз/18010600, код отримувача за ЄДРПОУ 37918230, код класифікації доходів бюджету 18010600, найменування коду класифікації доходів бюджету: орендна плата з юридичних осіб).

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Жил.сервіс" (вул.Садова, 28В каб.17, смт. Побузьке Голованівський район Кіровоградська область, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 41808477) звільнити та повернути Побузькій селищній раді (вул.Незалежності, 5 смт.Побузьке, Голованівський район, Кіровоградська область, 26555, код ЄДРПОУ 04366666) нежитлове приміщення площею 284,6 кв.м., розміщене за адресою: Кіровоградська область Голованівський район смт.Побузьке вул.Садова, буд.38 шляхом складання акта приймання-передачі вказаного приміщення.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Жил.сервіс" (вул.Садова, 28В, каб.17 смт.Побузьке, Голованівський район, Кіровоградська область, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 41808477) судовий збір, сплачений за пред`явлення позовної заяви до суду, в сумі 4 962,00 грн за наступними реквізитами: одержувач - Кіровоградська обласна прокуратура, ЄДРПОУ: 02910025, р/рахунок: UA848201720343100001000004600, Банк: Державна казначейська служба України м. Київ, МФО: 820172, призначення платежу: повернення судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Голованівській окружній прокуратурі (Golovanivsk@kir.gp.gov.ua), Побузькій селищній раді (на електронну пошту pobuzkarada@ukr.net), Товариству з обмеженою відповідальністю "Жил.Сервіс" (вул. Садова, 28В, смт. Побузьке, Голованівського району, Кіровоградської області, 26555), Кіровоградській обласній прокуратурі (oblprokuratura@kir.gp.gov.ua).

Повне рішення складено 26.07.2022.

Суддя В.Г. Кабакова

Дата ухвалення рішення24.07.2022
Оприлюднено15.08.2022
Номер документу105413969
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —912/578/22

Рішення від 24.07.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 07.07.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 22.06.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 17.05.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні