ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2022 року м. Чернівці Справа № 600/219/22-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправно та стягнення недоплаченої дотації.
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просить:
визнати протиправною бездіяльність Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації щодо виплати не в повному розмірі ОСОБА_1 дотації за бджолосім`ї в 2021 році;
стягнути з Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 недоплачену дотацію за бджолосім`ї в 2021 рік з розрахунку 200,00 грн на бджолосім`ю, з урахуванням попередньо виплаченої суми дотації, що становить 4534,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що є власником пасіки, яка у 2021 році налічувала 50 бджолосімей. Ним було підготовлено та подано відповідний пакет документів до Управління агропромислового розвитку Чернівецької ОДА, як передбачено Порядком використання коштів передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 року № 107. Враховуючи приписи п. 7 вказаного порядку, розмір дотації в 2021 році мав становити 10000,00 грн (50 бджолосімей*200,00 грн), однак фактична виплата склала 5466,00 грн.
Враховуючи наведене, позивач вважає, що відповідач допускає протиправну бездіяльність та не проводить виплату дотації за бджолосім`ї у 2021 році у повному розмірі.
Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації (далі - відповідач) подало до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначило, що позовні вимоги є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки управлінням здійснено всі необхідні дії відповідно до Порядку використання коштів передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції. Проте Мінагрополітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, прийнято рішення у формі наказу від 05.11.2021 року № 336. Вказаним наказом затверджено розподіл бюджетних коштів за напрямом Спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї між структурними підрозділами облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку пропорційно нарахованим сумам дотації за бджолосім`ї, у межах обсягу відкритих асигнувань (54,66% або 109,32 грн (200 грн*54,66%).
Відповідач вважає, що ним дотримано всіх норм та виконано всі передбачені Порядком використання коштів передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції, однак Мінагрополітики зменшило обсяг відкритих асигнувань за напрямком Спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї, у зв`язку з чим позивачу пропорційно зменшено суму нарахованої дотації з 10000,00 грн до 5466,00 грн.
З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.
Позивач є власником пасіки, яка розташована в селі Мошанець, Дністровського (колишній Кельменецький) району, Чернівецької області, яка у 2021 році налічувала 50 бджолосімей, що підтверджується записом від 13.05.2021 року у ветеринарно-санітарному паспорті пасіки № UA-24-05-50.
31.07.2020 року проведено державну реєстрацію потужності оператора ринку за видом діяльності (Інший вид діяльності: первинне виробництво) за адресою: вул. Берегове, с. Мошанець, Кельменецький район, Чернівецької області, 60121 та присвоєно реєстраційний номер r-UA-24-05-302.
Позивач надав пакет документів визначений п. 7 Порядку використання коштів передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області для отримання дотації за бджолосім`ї.
05.10.2021 Кельменецька селищна рада Дністровського району Чернівецької області направила на адресу відповідача відомість фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які є власниками бджолосімей і мають право на отримання дотації за бджолосім`ями по Кельменецькій селищній територіальній громаді станом на 01.10.2021, згідно якої дотація позивачу становить 10000,00 грн.
Фактична виплата позивачу дотації за бджолосім`ї в 2021 році здійснено 29.11.2021 у розмірі 5466,00 грн.
17.12.2021 року позивач звернувся до Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації із заявою про виплату недоплаченої суми дотації за бджолосім`ї в 2021 році з розрахунку 200,00 грн за бджолосім`ї, з урахуванням попередньо виплаченої суми дотації, що становила 4534,00 грн.
29.12.2021 року відповідач листом за вих. № П-90 повідомив позивача про те, що 08.10.2021 року Кельменецька селищна рада Дністровського району подала відомість фізичних осіб та фізичних осіб - підприємців, зокрема сімейних фермерських господарств, які є власниками бджолосімей і мають право на отримання дотації за бджолосім`ї станом на 01.10.2021 року, згідно якої сума нарахованої позивачу дотації склала 10000,00 грн. Однак, відповідно до розподілу (до сплати) в межах обсягу відкритих асигнувань на поточний рахунок позивача спрямовано 5446 грн (10000*54,66%).
Також у вказаному листі відповідач посилався на наказ Мінагрополітики №336 від 05.11.2021 року, яким проведено розподіл бюджетних коштів за напрямком Спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї.
Розглядом справи по суті також встановлено, що 23.10.2021 відповідачем направив на адресу Міністерства аграрної політики та продовольства України зведену відомість про нарахування сум дотацій за бджолосім`ї на 01.10.2021, згідно якої загальна сума нарахованої дотації склала 15140600,00 грн.
Мінагрополітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, прийнято рішення у формі наказу від 05.11.2021 року № 336. Вказаним наказом затверджено розподіл бюджетних коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою КПКВК 2801580 Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників на 2021 рік, які спрямовуються для державної підтримки за напрямом Спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї між структурними підрозділами облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку пропорційно нарахованим сумам дотації за бджолосім`ї, у межах обсягу відкритих асигнувань.
Згідно вказаного наказу загальна сума нарахованої дотації на Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації склала 8275560,00 грн, що на 6865040,00 грн менше необхідної, запропонованої відповідачем суми.
Із змісту зведеної відомості про нарахування сум дотацій за бджолосім`ї на 2021 рік видно, що Чернівецькій області, як і всім іншим областям України встановлено дотацію в розмірі 54,66 % в межах обсягу відкритих асигнувань.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Відносини щодо розведення, використання та охорони бджіл, виробництва, заготівлі та переробки продуктів бджільництва, ефективного використання бджіл для запилення ентомофільних рослин сільськогосподарського призначення, інших видів запилювальної флори, створення умов для підвищення продуктивності бджіл і сільськогосподарських культур, забезпечення гарантій дотримання прав та захисту інтересів фізичних і юридичних осіб, які займаються бджільництвом регулює Закон України від 23.02.2000 № 1492-ІІІ «Про бджільництво» (далі - Закон № 1492-ІІІ у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі ст. 1 Закону № 1492-ІІІ бджільництво це галузь сільськогосподарського виробництва, основою функціонування якої є розведення, утримання та використання бджіл для запилення ентомофільних рослин сільськогосподарського призначення і підвищення їх урожайності, виробництво харчових продуктів і сировини для промисловості; пасічник це фізична особа, яка займається утриманням та розведенням бджіл, виробництвом і первинною переробкою продуктів бджільництва; бджолина сім`я - цілісна біологічна одиниця, яка складається з однієї бджолиної матки, 15-60 тисяч у середньому робочих бджіл та приблизно двох тисяч трутнів; паспорт пасіки - документ про ветеринарно-санітарний стан бджолиних сімей, виданий власнику пасіки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ветеринарної медицини.
Відповідно до ст. 8 Закону № 1492-ІІІ, державна підтримка зайняття бджільництвом здійснюється шляхом, зокрема серед іншого, надання інших видів фінансової підтримки.
В силу вимог ст. 10 Закону № 1492-ІІІ, держава гарантує додержання прав і законних інтересів пасічників у галузі бджільництва.
Пасічники, здійснюючи господарську діяльність у галузі бджільництва, мають право приймати з власної ініціативи будь-які рішення, що не суперечать законодавству України.
Пасічники мають право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб.
Спори, що виникають у галузі бджільництва, вирішуються судом у встановленому законодавством порядку (ст. 40 Закону № 1492-ІІІ).
Основи державної політики у бюджетній, кредитній, ціновій, регуляторній та інших сферах державного управління щодо стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції та розвитку аграрного ринку, а також забезпечення продовольчої безпеки населення врегульовані положеннями Закону України від 24.06.2004 № 1877-IV Про державну підтримку сільського господарства України (далі Закон № 1877-IV).
Статтею 15 Закону № 1877-IV передбачено, що при плануванні витрат державного бюджету на черговий рік Кабінет Міністрів України передбачає статтю видатків на надання дотацій виробникам продукції тваринництва (далі бюджетної дотації).
Бюджетна дотація надається з метою підтримки рівня платоспроможного попиту українських споживачів продукції тваринництва та запобігання виникненню збитковості українських виробників такої продукції.
Об`єктами бюджетної дотації є мед натуральний.
До об`єктів спеціальної бюджетної дотації належать також бджолина сім`я, визначена такою відповідно до Закону України Про бджільництво.
Суб`єктом (отримувачем) бюджетної дотації або спеціальної бюджетної дотації є безпосередній виробник об`єкта такої дотації.
Розмір бюджетної дотації та порядок її надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Спеціальна бюджетна дотація надається лише по тваринах, що пройшли ідентифікацію та реєстрацію відповідно до закону, за умови повного впровадження системи наступного контролю за цільовим використанням бюджетних кошів, наданих на зазначені потреби.
В силу вимог ст. 26 Закону № 1492-ІІІ, фінансування заходів у галузі бджільництва здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів та інших не заборонених законами України джерел.
Фінансування загальнодержавних і регіональних цільових програм у галузі бджільництва здійснюється відповідно в межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України та місцевих бюджетах на проведення селекційно-племінної роботи у тваринництві.
Кабінетом Міністрів України 07.02.2018 прийнято постанову № 107, якою затверджено Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції (далі - Порядок № 107, зі змінами та доповненнями).
Відповідно до п. 1 Порядку № 107, цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених Мінагрополітики в державному бюджеті за програмою Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників, які спрямовуються для державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції (далі - бюджетні кошти).
Бюджетні кошти спрямовуються з метою державної підтримки розвитку тваринництва та переробки сільськогосподарської продукції (далі - державна підтримка).
Пунктом 3 Порядку № 107 передбачено, що отримувачами бюджетних коштів є, серед інших, й фізичні особи, у яких наявні бджолосім`ї.
Відповідно до ч. 1 та 3 ст. 13 Закону № 1492-ІІІ, з метою обліку пасік та здійснення лікувально-профілактичних заходів на кожну пасіку видається ветеринарно-санітарний паспорт. Форма паспорта і порядок його видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.
Пасіка підлягає реєстрації за місцем проживання фізичної особи, яка займається бджільництвом, у місцевих державних адміністраціях або сільських, селищних, міських радах у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.
Судом встановлено, що 31.07.2020 року проведено державну реєстрацію потужності оператора ринку ФО « ОСОБА_1 »; за видом діяльності: первинне виробництво); адреса потужності: АДРЕСА_1 ; особистий реєстраційний номер потужності: r-UA-24-05-302.
Позивач є власником пасіки, яка розташована в селі Мошанець, Дністровського (колишній Кельменецький) району, Чернівецької області, яка у 2021 році налічувала 50 бджолосімей, що підтверджується записом від 13.05.2021 року у ветеринарно-санітарному паспорті пасіки № UA-24-05-50.
Підпунктом 1 п. 4 Порядку № 107 передбачено, що бюджетні кошти спрямовуються на державну підтримку за такими напрямами: спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї (далі - дотація за бджолосім`ї).
Суб`єкт господарювання або сільськогосподарський товаровиробник, що претендує на отримання державної підтримки за напрямами державної підтримки, передбаченими пунктом 4 цього Порядку, зобов`язаний подати разом з документами для отримання державної підтримки інформацію про всіх пов`язаних із ним осіб, які протягом бюджетного року є отримувачами такої державної підтримки, а також про зміни стосовно таких пов`язаних осіб (пункт 5 Порядку № 107).
Згідно п. 6 Порядку № 107 розподіл бюджетних коштів за напрямами, встановленими пунктом 4 цього Порядку, та їх перерозподіл протягом року з урахуванням фактичного обсягу використання здійснюється за рішенням Мінагрополітики.
Для надання державної підтримки Мінагрополітики утворює комісію, яка є постійно діючим органом, затверджує її склад, положення про неї і форми заявок, повідомлень, що подаються для отримання державної підтримки, та реєстри, що формуються відповідно до цього Порядку.
В силу приписів п. 7 Порядку № 107, дотація за бджолосім`ї надається на безповоротній основі фізичним особам та суб`єктам господарювання, які є власниками бджолосімей, за наявні в поточному році від 10 до 300 бджолосімей у розмірі 200 гривень за бджолосім`ю. У разі наявності більше ніж 300 бджолосімей максимальний розмір дотації становить 60000 гривень одному отримувачу.
Для отримання дотації за бджолосім`ї фізичні особи та суб`єкти господарювання, які є власниками бджолосімей, подають за місцезнаходженням пасіки до виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради (далі - органи місцевого самоврядування) до 1 жовтня поточного року пакет документів.
Для нарахування дотації за бджолосім`ї фізичним особам та фізичним особам - підприємцям, зокрема сімейним фермерським господарствам, дотація нараховується на ту кількість бджолосімей, що зазначена у ветеринарно-санітарному паспорті пасіки, обстеження якої було проведено Держпродспоживслужбою у поточному році.
Документи, подані не в повному обсязі та оформлені з порушенням вимог законодавства, повертаються органами місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів.
Органи місцевого самоврядування до 15 жовтня складають відомість фізичних осіб та суб`єктів господарювання, які є власниками бджолосімей і мають право на отримання дотації за бджолосім`ї (далі - відомості на отримання дотації за бджолосім`ї), за формою, встановленою Мінагрополітики, та подають її структурним підрозділам.
Підставою для внесення до відомості на отримання дотації за бджолосім`ї є реєстрація потужності фізичної особи або суб`єкта господарювання, які є власниками бджолосімей, у Державному реєстрі потужностей операторів ринку.
Структурні підрозділи узагальнюють протягом десяти робочих днів дані з відомостей на отримання дотації за бджолосім`ї та формують і подають до Мінагрополітики зведену відомість про нарахування сум дотацій за бджолосім`ї за встановленою ним формою.
Мінагрополітики протягом десяти робочих днів узагальнює подані відповідно до цього пункту зведені відомості про нарахування сум дотацій за бджолосім`ї та на їх підставі затверджує розподіл бюджетних коштів між структурними підрозділами пропорційно нарахованим сумам дотації за бджолосім`ї в межах обсягу відкритих бюджетних асигнувань, інформує їх про прийняте рішення та спрямовує бюджетні кошти.
На підставі рішення Мінагрополітики про розподіл бюджетних коштів структурні підрозділи здійснюють через банки розподіл бюджетних коштів між фізичними особами та суб`єктами господарювання, які є власниками бджолосімей і яким нарахована дотація за бджолосім`ї, пропорційно нарахованим сумам та подають його органам Казначейства разом із платіжними дорученнями та/або переліком фізичних осіб та суб`єктів господарювання, які є власниками бджолосімей і яким нарахована дотація, що містять інформацію, необхідну для перерахування коштів на рахунки, відкриті в банках.
Аналізуючи наведені положення, суд прийшов до висновку, що саме на підставі рішення Мінагрополітики про розподіл бюджетних коштів Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації здійснює розподіл бюджетних коштів між фізичними особами та суб`єктами господарювання, які є власниками бджолосімей і яким нарахована дотація за бджолосім`ї, пропорційно нарахованим сумам.
Як зазначалося вище, Мінагрополітики, як головний розпорядник бюджетних коштів, прийнято рішення у формі наказу від 05.11.2021 року № 336, яким затверджено розподіл бюджетних коштів, передбачених Мінагрополітики у державному бюджеті за програмою КПКВК 2801580 Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників на 2021 рік, які спрямовуються для державної підтримки за напрямом Спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї між структурними підрозділами облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку пропорційно нарахованим сумам дотації за бджолосім`ї, у межах обсягу відкритих асигнувань.
Згідно вказаного наказу загальна сума нарахованої дотації на Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації склала 8275560,00 грн, що на 6865040,00 грн менше необхідної, запропонованої відповідачем суми.
Із змісту зведеної відомості про нарахування сум дотацій за бджолосім`ї на 2021 рік видно, що Чернівецькій області, як і всім іншим областям України встановлено дотацію в розмірі 54,66 % в межах обсягу відкритих асигнувань.
Таким чином, Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації, керуючись наказом Мінагрополітики від 05.11.2021 року № 336, правомірно спрямувало на поточний рахунок позивача дотацію за наявні бджолосім`ї за 2021 рік в розмірі 5466,00 грн (10000,00 грн Х 54,66 %).
Беручи до уваги вищенаведене, суд прийшов до висновку, що відповідачем виконано передбачені Порядком № 107 зобов`язання для дотації позивачу у розмiрi 10000,00 грн, однак Мінагрополітики від 05.11.2021 № 336 зменшило обсяг відкритих асигнувань за напрямом «Спеціальна бюджетна дотація за наявні бджолосім`ї», у зв`язку з чим позивачу пропорційно зменшено суму нарахованої дотації з 10000,00 грн до 5466,00 грн.
Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень при реалізації дискреційних повноважень.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положення ст. 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Як зазначено ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Під час судового розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів належними засобами доказування правомірність дій у спірних правовідносинах, тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.
Оскільки, у задоволенні позову позивачу відмовлено повністю, та за відсутності понесення відповідачем судових витрат, судом розподіл судових витрат не проводиться.
Керуючись ст. ст. 9, 11, 77, 90, 139, 143, 241 - 246, 250 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправно та стягнення недоплаченої дотації, - відмовити повністю.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Найменування сторін:
позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач - Управління агропромислового розвитку Чернівецької обласної державної адміністрації (вул. М. Грушевський, 1, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 38536252).
Суддя В.К. Левицький
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2022 |
Оприлюднено | 28.07.2022 |
Номер документу | 105420339 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні