ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 липня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-3221/10/1670
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Єрес ько Л.О.,
при секретарі - Ємець Я.М.,
за участю:
представників позивача - Гасанової Х.К., Андрущенк о А.А.,
представників відповідача - Дешко І.А., Клименко О.В. ,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом Ас оціації захисту прав спожива чів до Державної податкової інспекції в м.Полтаві про виз нання дій неправомірними, ск асування рішення, зобов'язан ня вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
05 липня 2010 року Асоціац ія захисту прав споживачів (н адалі - позивач) звернулася до Полтавського окружного адмі ністративного суду з адмініс тративним позовом до Державн ої податкової інспекції в м.П олтаві (надалі - відповідач) п ро визнання неправомірними д ій відповідача по відмові у в несенні Асоціації захисту пр ав споживачів до Реєстру неп рибуткових організацій і від несенню громадської організ ації до складу суб'єктів підп риємницької діяльності, ска сування рішення № 27 від 28.04.2010 рок у про відмову у включенні орг анізації (установи) до Реєстр у неприбуткових організацій (установ), зобов'язання відпо відача здійснити реєстрацію позивача в якості неприбутк ової організації та включити до Реєстру неприбуткових ор ганізацій.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилався на те, що у квітні 2010 року Асоціація захи сту прав споживачів звернула ся до Державної податкової і нспекції в м. Полтаві із заяво ю форми № 1-РН про включення до Реєстру неприбуткових орган ізацій як громадської органі зації, разом з тим податковим органом прийнято рішення № 27 від 28.04.2010 року про відмову у вкл юченні організації до Реєстр у неприбуткових організацій (установ), обґрунтування моти вів якого викладено у листі в ід 28.04.2010 року № 8386/10/15-466. Вважає, що ви сновки і рішення відповідача суперечать нормам чинного з аконодавства, оскільки Асоці ація захисту прав споживачів була створена та зареєстров ана відповідно до положень З акону України «Про об'єднанн я громадян», внесена до ЄДРПО У за організаційно-правовою формою за кодом 815 «громадська організація», тому на підста ві пп. б п. 7.1.1. ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»належить до неп рибуткових організацій. Зазн ачав, що посилання відповіда ча на невідповідності Статут у Асоціації положенням п. 7.11. ст . 7 Закону України «Про оподатк ування прибутку підприємств »є необґрунтованими.
У судовому засіданні предс тавники позивача підтримали позовні вимоги, просили їх за довольнити.
Представники відповідача проти позову заперечували, п росили відмовити у його задо воленні.
У запереченнях посилалися на те, що умовою включення ор ганізації до Реєстру неприбу ткових організацій є дотрима ння нею вимог, зокрема, абз. 3 пп . 7.11.13 п. 7.11. ст. 7 Закону України «Пр о оподаткування прибутку під приємств», яким передбачено, що статутні документи непри буткових організацій мають м істити вичерпний перелік вид ів діяльності, а також вимог п п. 7.11.11. п. 7.11. ст. 7 вказаного Закону , яким визначено порядок розп оділу майна під час ліквідац ії неприбуткової організаці ї, а саме, що у разі ліквідації неприбуткової організації ї ї активи повинні бути переда ні іншій неприбутковій орган ізації відповідного виду або зараховані до доходу бюджет у. Натомість за результатами розгляду заяви позивача за ф ормою 1 - РН про включення до Р еєстру неприбуткових органі зацій та його установчих док ументів було встановлено, що в порушення вищевказаних ви мог Закону у Статуті позивач а було визначено невичерпне коло завдань, а п. 6.5. Статуту пе редбачав, що майно та кошти ор ганізації, що залишились піс ля розрахунків з кредиторами , розрахунків з бюджетом та по забюджетними державними фон дами, розподіляється згідно чинного законодавства. За та ких обставин Державною подат ковою інспекцією в м. Полтаві прийнято рішення від 28.04.2010 року № 27, яким відмовлено позивачу у включенні до Реєстру непри буткових організацій. Вважаю ть, що дії та рішення Державн ої податкової інспекції в м. П олтаві відповідають вимогам чинного законодавства.
Суд, заслухавши пояснення п редставників сторін, вивчивш и та дослідивши матеріали сп рави, всебічно і повно з'ясува вши всі фактичні обставини, н а яких ґрунтуються позовні в имоги, об'єктивно оцінивши до кази, які мають юридичне знач ення для розгляду справи і ви рішення спору по суті, приход ить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Асоці ація захисту прав споживачів (ідентифікаційний код 24385816) є гр омадською організацією, заре єстрованою Виконавчим коміт етом Полтавської міської рад и 18.03.1996 року, включеною до Єдино го державного реєстру юридич них осіб та фізичних осіб-під приємців 12.03.2010 року та Єдиного д ержавного реєстру підприємс тв та організацій України 15.03.20 10 року, що підтверджується сві доцтвом про державну реєстра цію юридичної особи серії А00 № 791625, довідкою з ЄДРПОУ серії АА № 105747, виданою 22.03.2010 року, копії як их наявні у справі.
Із довідки з ЄДРПОУ серії АА № 105747 також вбачається, що Асоц іація захисту прав споживачі в внесена до Єдиного державн ого реєстру підприємств та о рганізацій за організаційно -правовою формою за кодом 815 «г ромадська організація», вид діяльності за КВЕД 91.33.0 «Діяльн ість громадських організаці й, не віднесених до інших груп увань».
Асоціація перебуває на под атковому обліку у Державній податковій інспекції у м. Пол таві з 15.03.2010 року також як грома дська організація, що підтве рджується витягом із бази да них ДПІ у м. Полтаві.
Статут Асоціації захисту п рав споживачів у чинній реда кції затверджено рішенням за гальних зборів членів Асоціа ції від 11.03.2010 року, протокол № 2, з ареєстровано державним реєс тратором Виконавчого коміте ту Полтавської міської ради 01.04.2010 року, запис про державну р еєстрацію змін до установчих документів № 15881050001009014.
Як встановлено судом із поя снень представників сторін т а матеріалів справи, у квітні 2010 року Асоціація захисту пра в споживачів звернулася до Д ержавної податкової інспекц ії у м. Полтаві із заявою форм и 1-РН щодо внесення до Реєстру неприбуткових організацій т а установ, до якої були додані копія Статуту, довідки з ЄДРП ОУ та свідоцтва про державну реєстрацію.
28.04.2010 року Державною податков ою інспекцією у м. Полтаві при йнято рішення № 27 про відмову у включенні позивача до Реєс тру неприбуткових організац ій (установ).
У листі від 28.04.2010 року за вих. № 8386/10/15-466, надісланого позивачу, Д ержавною податковою інспекц ією у м. Полтаві викладено мот иви прийняття такого рішенн я. Так, вказано, що в порушення вимог пп. 7.11.13. п. 7.11. ст. 7 Закону Укр аїни «Про оподаткування приб утку підприємств»у розділі п ершому Статуту передбачено з дійснення Асоціацією «інших завдань в межах повноважень , передбачених законодавство м України, та проведення само стійно експертизи та випробу вання продукції», а всупереч вимогам пп. 7.11.11. п. 7.11. ст. 7 Закону пунктом 6.5. Статуту передбаче но, що «майно та кошти організ ації, що залишились після роз рахунків з кредиторами, розр ахунків з бюджетом та позабю джетними державними фондами , розподіляється згідно чинн ого законодавства».
Позивач не згоден із вищевк азаним рішенням та діями Дер жавної податкової інспекції у м. Полтаві, у зв'язку з чим оск аржив їх до суду.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодекс у адміністративного судочин ства України у справах щодо о скарження рішень, дій чи безд іяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України;з вик ористанням повноваження з ме тою, з якою це повноваження на дано;обґрунтовано, тобто з ур ахуванням усіх обставин, що м ають значення для прийняття рішення (вчинення дії);безсто ронньо (неупереджено);доброс овісно;розсудливо;з дотриман ням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправ едливій дискримінації;пропо рційно, зокрема з дотримання м необхідного балансу між бу дь-якими несприятливими насл ідками для прав, свобод та інт ересів особи і цілями, на дося гнення яких спрямоване це рі шення (дія);з урахуванням прав а особи на участь у процесі пр ийняття рішення;своєчасно, т обто протягом розумного стро ку.
Надаючи оцінку позовним ви могам, суд виходить з наступн ого.
Перелік установ та організ ацій, які належать до неприбу ткових, та порядок їх оподатк ування визначені пунктом 7.11. с т. 7 Закону України «Про оподат кування прибутку підприємст в»від 28.12.1994 року № 334/94-ВР.
Так, згідно підпункту б. пп. 7. 11.1. п. 7.11. ст. 7 Закону до неприбутк ових установ та організацій належать благодійні фонди і благодійні організації, ство рені у порядку, визначеному з аконом для проведення благод ійної діяльності, в тому числ і громадські організації, створені з метою провадженн я екологічної, оздоровчої, ам аторської спортивної, культу рної, освітньої та наукової д іяльності, а також творчі с пілки та політичні партії, гр омадські організації інвалі дів та їх місцеві осередки, ст ворені згідно з Законом Укра їни "Про об'єднання громадян", науково-дослідні установи та вищі навчальні заклади III - IV рі внів акредитації, внесені до Державного реєстру наукових установ, яким надається підт римка держави, заповідниками , музеями-заповідниками.
Відповідно до пп. 7.11.10. п. 7.11. ст. 7 З акону з метою оподаткування центральний податковий орга н веде реєстр всіх неприбу ткових організацій, які зв ільняються від оподаткуванн я згідно з положеннями цієї с татті. Державна реєстраці я неприбуткових організацій здійснюється у порядку, пере дбаченому відповідним закон одавством.
Пунктом 2.1. Положення про Ре єстр неприбуткових організа цій та установ, затвердженог о наказом ДПА України від 11.07.1997 року № 232, встановлено, що до Ре єстру заносяться неприбутко ві організації та установи, я кі згідно із пунктом 7.11 стат ті 7 Закону звільняються ві д сплати податку на прибуток .
При цьому згідно п. 1.2. Положе ння, організації та устано ви, які не підпадають під визн ачення неприбуткових відпов ідно до підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону, не повинні про ходити реєстрацію згідно із цим Положенням.
Відповідно до п. 1.4. Положення при включенні неприбуткової організації або установи до бази Реєстру їй по її ідент ифікаційному номеру ст авиться ознака неприбутково ї організації (установи). Структуру ознаки неприбутк ової організації або установ и встановлює Державна податк ова адміністрація України .
Пунктом 2.2. Порядку визначен ня структури ознаки неприбут кових установ (організацій), з атвердженого наказом ДПА Укр аїни від 03.07.2000 року № 355, визначен о наступну структуру ознаки - (0006) - громадські організаці ї, створені з метою провадж ення екологічної, оздоровчої , аматорської спортивної, кул ьтурної, освітньої та науков ої діяльності, громадські ор ганізації інвалідів та їх мі сцеві осередки, створені згі дно з Законом України "Про об'є днання громадян". Передбачен о, що при визначенні структур и ознаки неприбуткових устан ов (організацій) для громадсь ких організацій, створених з метою провадження екологічн ої, оздоровчої, аматорської с портивної, культурної, освіт ньої та наукової діяльності необхідно керуватися таки ми нормативно-правовими акта ми: Законами України "Про об'єд нання громадян", "Про опода ткування прибутку підприємс тв", іншими нормативно-правов ими актами.
З огляду на викладене вбача ється, що громадські організ ації, створені відповідно до Закону України «Про об'єднан ня громадян», у розумінні під пункту б. пп. 7.11.1. п. 7.11. ст. 7 Закону У країни «Про оподаткування пр ибутку підприємств»віднося ться до неприбуткових органі зацій та підлягають включенн ю до Реєстру неприбуткових у станов та організацій за стр уктурою ознаки 0006.
Таким чином, Асоціація захи сту прав споживачів як грома дська організація мала право бути внесеною до Реєстру неп рибуткових установ та органі зацій.
Посилання відповідача на т е, що Статут Асоціації супере чить вимогам пп. 7.11.11. та 7.11.13. п. 7.11. ст . 7 Закону України «Про оподатк ування прибутку підприємств », у зв'язку з чим прийнято ріш ення про відмову у включенні її до Реєстру неприбуткових установ та організацій, суд в важає безпідставними з огляд у на наступне.
Підпунктом 7.11.11. п. 7.11. ст. 7 Закон у України «Про оподаткування прибутку підприємств»встан овлено, що у разі ліквідації н еприбуткової організації її активи повинні бути передан і іншій неприбутковій органі зації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету .
У п. 6.6. Статуту Асоціації зах исту прав споживачів визначе но, що майно та кошти Організа ції, що залишилися після розр ахунків з кредиторами, розра хунків з бюджетом та позабюд жетними державними фондами, розподіляється згідно чин ного законодавства.
Отже, суд приходить до висно вку, що положення п. 6.6. Статуту Асоціації не суперечать підп ункту 7.11.11. пункту 7.11 статті 7 Зако ну України «Про оподаткуванн я прибутку підприємств», оск ільки містять відсилання до порядку, передбаченого закон одавчими актами, яким є і Зако н України «Про оподаткування прибутку підприємств». При ц ьому обов' язок неприбутков ої організації включати поло ження абзацу першого підпунк ту 7.11.11 пункту 7.11 статті 7 Закону У країни «Про оподаткування пр ибутку підприємств»до свого статуту Законом не передбач ений.
Згідно п. 7.11.13 п. 7.11 ст. 7 Закону Ук раїни «Про оподаткування при бутку підприємств»під термі ном "основна діяльність" слід розуміти діяльність неприбу ткових організацій з надання благодійної допомоги, просв ітніх, культурних, наукових, о світніх та інших подібних по слуг для суспільного спожива ння, зі створення систем соці ального самозабезпечення гр омадян (недержавні пенсійні фонди, кредитні спілки та інш і подібні організації). Стату тні документи неприбуткових організацій мають містити в ичерпний перелік видів їх ді яльності.
Як вбачається із положень С татуту Асоціації захисту пра в споживачів, види діяльност і Асоціації не визначені, нат омість передбачені мета і за вдання діяльності Асоціації (пункти 1.6., 1.7. Статуту). При цьом у п. 1.1. Статуту встановлено, що Асоціація не займається підп риємницькою діяльністю з мет ою отримання прибутку і є неп рибутковою організацією.
Наявність у Статуті положе ння про те, що завданням Асоці ації є «виконання інших завд ань в межах повноважень, пере дбачених законодавством Укр аїни»не свідчить про порушен ня п. 7.11.13 п. 7.11 ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», оскільки є лиш е одним із завдань, що виконує ться в межах законодавства, щ о регламентує діяльність гро мадських організацій, зокрем а, Закону України «Про об'єдна ння громадян».
Так, ст. 3 Закону України «Пр о об'єднання громадян»передб ачено, що громадські організ ації створюються для задовол ення та захисту своїх законн их соціальних, економічних, т ворчих, вікових, національно -культурних, спортивних та ін ших спільних інтересів, а згі дно ст. 24 Закону господарська та інша комерційна діяльніст ь здійснюється ними лише з м етою виконання статутних зав дань і цілей і лише шляхом ст ворення госпрозрахункових у станов і організацій із стат усом юридичної особи, заснув ання підприємств в порядку, в становленому законодавство м.
З огляду на викладене, у Дер жавної податкової інспекції у м. Полтаві були відсутні під стави для відмови у включенн і позивача до Реєстру неприб уткових установ та організац ій, тому рішення від 28.04.2010 року № 27 «Про відмову у включенні ор ганізації (установи) до Реєст ру неприбуткових організаці й (установ)»не ґрунтується на вимогах чинного законодавст ва та є безпідставним.
Зважаючи на те, що вказане рішення є правовим актом інд ивідуальної дії, та згідно ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі його н еправомірності, визнається с удом протиправним і скасовує ться, суд вважає за необхідне згідно ч. 2 ст. 11 КАС України вий ти за межі позовних вимог про рішення, та визнати його прот иправним і скасувати.
Позовні вимоги про зобов'яз ання відповідача включити по зивача до Реєстру неприбутко вих організацій та установ т акож підлягають задоволенню , оскільки є способом відновл ення порушеного права позива ча.
Вимоги позивача про визна ння дій відповідача по відмо ві у внесенні позивача до Реє стру неприбуткових організа цій та установ задоволенню н е підлягають з огляду на те, що відповідно до 2.4. Положення пр о Реєстр неприбуткових орган ізацій та установ відмова у в ключенні до Реєстру неприбут кових організацій та установ оформлюється відповідним р ішенням органу державної под аткової служби, яке є юридичн о значимим для позивача, будь -які інші дії в даному випадк у не впливають на права та обо в'язки позивача.
Отже, позов підлягає частко вому задоволенню.
Відповідно до ч. 3 ст. 94 Код ексу адміністративного судо чинства України, якщо адміні стративний позов задоволен о частково, судові витрати, з дійснені позивачем, присудж уються йому відповідно до з адоволених вимог.
На підставі викладеного, к еруючись пунктом 7.11. ст. 7 Закон у України «Про оподаткування прибутку підприємств»від 28.12 .1994 року № 334/94-ВР, Положенням про Р еєстр неприбуткових організ ацій та установ, затверджено го наказом ДПА України від 11.07.1 997 року № 232, статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного с удочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов Асоціації захисту прав сп оживачів до Державної подат кової інспекції в м.Полтаві п ро визнання дій неправомірни ми, скасування рішення, зобов 'язання вчинити дії задоволь нити частково.
Визнати протиправним та ск асувати рішення Державної по даткової інспекції в м.Полта ві № 27 від 28.04.2010 року про відмову у включенні Асоціації захист у прав споживачів до Реєстру неприбуткових організацій ( установ).
Зобов'язати Державну подат кову інспекцію в м.Полтаві вк лючити Асоціацію захисту пра в споживачів (код ЄДРПОУ 24385816) до Реєстру неприбуткових орган ізацій та установ.
В іншій частині позовних ви мог відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь Асоці ації захисту прав споживачів витрати зі сплати судового з бору у розмірі 2 грн. 40 коп.
Постанова відповідн о до статті 254 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни набирає законної сили пі сля закінчення строку поданн я заяви про апеляційне оскар ження, встановленого цим Код ексом, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяв у про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не бул а подана у строк, встановлени й Кодексом адміністративног о судочинства України, поста нова набирає законної сили п ісля закінчення цього строку . У разі подання апеляційної с карги судове рішення, якщо йо го не скасовано, набирає зако нної сили після закінчення а пеляційного розгляду справи .
Постанова може бути оскар жена до Харківського апеляці йного адміністративного суд у через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повно му обсязі відповідно до стат ті 160 цього Кодексу - з дня ск ладення в повному обсязі. Як що постанову було проголоше но у відсутності особи, яка бе ре участь у справі, то строк подання заяви про апеляці йне оскарження обчислюєтьс я з дня отримання нею копії постанови. Апеляційна скарг а може бути подана у 20-денний с трок після подачі заяви про а пеляційне оскарження в поряд ку, визначеному статтею 186 Код ексу адміністративного суд очинства України.
Повний текст постанови виг отовлено 26 липня 2010 року.
Суддя Л.О. Єресько
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2010 |
Оприлюднено | 01.02.2011 |
Номер документу | 10542327 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Єресько Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні