Рішення
від 28.07.2022 по справі 200/1408/22
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 липня 2022 року Справа№200/1408/22

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Буряк І.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Ремстрой РІ до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕМСТРОЙ РІ» (далі позивач, ТОВ «Ремстрой Рі») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі відповідач-1, ГУ ДПС у Донецькій області) та Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України) про визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Донецькій області № 353394/44193248 від 16.12.2021 та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 10.11.2021, складену ТОВ «Ремстрой РІ», в єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що за результатами господарської діяльності ним, відповідно вимог ПК України, направлено на реєстрацію податкову накладну № 1 від 10.11.2021, реєстрацію якої було зупинено, у відповідній квитанції зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація зупинена, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.29 відсутній у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі ПДВ), як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Підприємством надано повідомлення про подання пояснень та копій документів, однак відповідачем-1 такі враховані не були, у зв`язку із ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивачем направлено скарги на рішення Комісії до якої повторно додано копії документів, підтверджуючих здійснення господарської операції. За результатами розгляду відповідної скарги було прийнято рішення, яким скаргу залишено без задоволення, оскільки платником не надано копії первинних документів щодо постачання товарів, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т. ч. рахунків-фактури.

Позивач вважає спірне у справі рішення протиправними, оскільки ним було подано всі документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, отже таке підлягає скасуванню судом.

Ухвалою суду від 23.05.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений ст. 258 КАС України.

Судова кореспонденція (ухвала суду, позов з додатками) доставлена відповідачам до їх електронного кабінету, що підтверджується довідками про доставку електронних листів від 23.05.2022.

Додатково відповідачу-1 судова кореспонденція (ухвала суду, позов з додатками) направлена 26.05.2022 на електронну адресу dn.official@tax.gov.ua. Відповідачу-2 судова кореспонденція (ухвала суду, позов з додатками) направлена 26.05.2022 на електронну адресу post.@tax.gov.ua.

У встановлені судом строки, відзиву на позовну заяву, заяв чи клопотань з приводу продовження строку на надання відзиву відповідачами не надано.

Суд, зважаючи на необхідність дотримання балансу інтересів та прав сторін у справі, застосовуючи дискреційність повноважень суду у визначенні питання достатності матеріалів для вирішення спору по суті та на підставі п. 6 ст. 162 КАС України вважає за можливе розгляд справи здійснити за наявними матеріалами.

Судом установлено такі фактичні обставини у справі.

ТОВ «Ремстрой РІ» зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (код ЄДРПОУ 44193248), місцезнаходження юридичної особи: 84116, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Василевського, буд. 12, оф. 82. Здійснює діяльність, зокрема, за такими видами код КВЕД: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи тощо.

28 жовтня 2021 року між ТОВ «Ремстрой РІ» (як підрядник) та ТОВ «Термінал Бровари» (як замовник) укладено договір підряду № ТБ-28/10/21, предметом якого є зобов`язання підрядника виконати роботи в приміщенні секції «Д» логістичного комплексу ТОВ «Термінал Бровари» за адресою м. Бровари, Об`їздна дорога, 62, згідно із затвердженими замовником договірною ціною та технічним завданням на об`єкті, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином виконані роботи. (п. 1.1)

У п. 2.1 договору передбачено, що вартість робіт визначається в Додатку № 1 (Договірна ціна) до даного договору та становить 326 296,01 грн. у тому числі ПДВ 20 % - 54 382,67 грн. Фінансування згідно з умовами даного договору є поетапним та складається з авансового платежу та остаточного платежу на підставі підписаних актів виконаних робіт (п. 2.3). З моменту підписання сторонами даного договору замовник перераховує виконавцю протягом 5 банківських днів аванс у розмірі 250 000,00 грн., у тому числі ПДВ 41 666,67 грн. Остаточний розрахунок з виконавцем замовником здійснюється після підписання остаточного акта виконаних робіт та передачі повного комплекту проектної документації замовнику протягом 5 банківських днів (п. 2.4). Зобов`язання замовника вважаються виконаними з моменту списання коштів з рахунку замовника на рахунок підрядника. (п. 2.5).

Пунктом 15.3 вказаного договору передбачено, що у разі відсутності реєстрації відповідної податкової накладної за цим договором, зокрема, зупинення реєстрації такої, підрядник зобов`язаний сплатити замовнику штраф у розмірі, що відповідає сумі ПДВ за такою податковою накладною, шляхом перерахування на поточний банківський рахунок замовника протягом 5 днів з моменту отримання письмової вимоги замовника.

08 листопада 2021 року вказаними вище сторонами укладено додаткову угоду № 1 до договору підряду від 28.10.2021 № ТБ-28/10/21, відповідно якої укладено домовленість внести зміни до п. 3.1 договору та викласти його у такій редакції: «Підрядник зобов`язаний виконати роботи у строк (термін) 72 календарних дні, з дати отримання авансу.».

Платіжним дорученням від 10.11.2021 № 451 ТОВ «Термінал Бровари» сплатило ТОВ «Ремстрой РІ» 250 000,00 грн. із призначенням платежу оплата за ремонтно-будівельні роботи згідно договору № ТБ-28/10/21 від 28.10.2021, рах. № 04-11 від 04.11.2021, утч ПДВ 41 666,67 грн.

10 листопада 2021 року ТОВ «Ремстрой РІ» складено податкову накладну № 1 отримувач ТОВ «Термінал Бровари» на загальну суму 250 000,00 грн., утч ПДВ 41 666,67 грн. за номенклатурою товарів/послуг: ремонтно-будівельні роботи за адресою м. Бровари, Об`їздна дорога, 62.

25 листопада 2021 року позивачем отримано квитанцію про зупинення реєстрації ПН від 10.11.2021 № 1, оскільки відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація зупинена, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.29 відсутній у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі ПДВ), як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

12 грудня 2021 року підприємством направлено повідомлення № 1 про надання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено. До вказаного повідомлення додано пояснення, первинні документи з додаванням конкретного переліку, всього на 20 арк.

Так, зокрема, у поясненнях позивачем детально описано суть господарської операції із посиланням на договір підряду від 28.10.2021 № ТБ/28/10/21 та первинні документи, вказано, що підприємство здійснює діяльність, зокрема, за такими видами код КВЕД: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи тощо, надано довідку форми 20-ОПП, повідомлення про прийняття на роботу працівників.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (регіонального рівня) від 16.12.2021 № 3533949/44193248 відмовлено у реєстрації ПН, через ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись із вказаним рішенням, позивач подав скаргу із додатками від 13.01.2022 із вимогою скасувати вказане рішення та зареєструвати відповідну ПН.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (центрального рівня) від 19.01.2022 № 3035/44193248/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня без змін, оскільки платником не надано копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладних.

Отже, установлені судом фактичні обставини свідчать, що відповідач-1 відмовив позивачу у реєстрації спірної ПН у зв`язку із ненаданням документів, які підтверджують постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладних.

У питанні доведення власної правової позиції щодо спірної ПН ТОВ «Ремстрой РІ», окрім названих вище документів, подано до суду такі:

додаток № 1 до договору підряду від 28.10.2021 № ТБ/28/10/21 «Договірна ціна ремонтно-будівельні роботи», де визначено загальну вартість робіт 326 296,01 грн., утч ПДВ 54 382,67 грн.;

додаток № 2 до договору підряду від 28.10.2021 № ТБ/28/10/21 «Технічне завдання на влаштування с/в та душової у секції «Д» м. Бровари;

повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форма № 20-ОПП від 17.10.2021, де вказано про наявність таких об`єктів оподаткування: склад, перфоратор, шліфувальна кутова машинка, зварювальний апарат, адреса місця розташування м. Київ, Шевченківський район, вул. Половецька, буд. 7/13, оф. 3;

штатний розпис товариства з 12.10.2021, відповідно якого на підприємстві обліковується 5 працівників, утч: тесляр, маляр (2), штукатур (2);

рахунок-фактура від 12.11.2021 № 515915 постачальник ТОВ ПТК «Агромат», покупець ТОВ «Ремстрой РІ» на загальну суму 24 769,19 за номенклатурою товару зовнішня плитка Грес Е0070 темно-бежевий;

видаткова накладна від 15.11.2021 № 379812 постачальник ТОВ ПТК «Агромат», покупець ТОВ «Ремстрой РІ» на загальну суму 23 069,19 за номенклатурою товару зовнішня плитка Грес Е0070 темно-бежевий;

ТТН від 18.11.2021 № 23066 супровідні документи на вантаж видаткова накладна від 15.11.2021 № 379812;

платіжне доручення від 12.11.2021 № 12 платник ТОВ «Ремстрой РІ», отримувач ТОВ ПТК «Агромат» на загальну суму 24 769,19 грн., призначення платежу рахунок-фактура 12.11.2021 № 515915.

рахунок на оплату від 12.11.2021 № 12/11/21-20 постачальник ТОВ «Діром ТД Київ», покупець ТОВ «Ремстрой РІ» на загальну суму 41 403,87 грн. та видаткова накладна від 15.11.2021 № ТДК15/11/21;

рахунок на оплату від 15.11.2021 № 15/11/21-20 постачальник «Діром ТД Київ», покупець ТОВ «Ремстрой РІ» на загальну суму 1 938,90 грн. та видаткова накладна від 16.11.2021 № ТДК16/11/21;

ТТН від 15.11.2021 № Р15/11/21 та від 16.11.2021 № Р16/11/21;

платіжне доручення від 15.11.2021 № 13 платник ТОВ «Ремстрой РІ», отримувач ТОВ «Діром ТД Київ» на загальну суму 41 403,87 грн., призначення платежу рахунок на оплату від 12.11.2021 №12/11/21-20;

платіжне доручення від 15.11.2021 № 15 платник ТОВ «Ремстрой РІ», отримувач ТОВ «Діром ТД Київ» на загальну суму 1 938,90 грн., призначення платежу рахунок на оплату від 15.11.2021 №15/11/21-20.

За встановлених фактичних обставин справи, правова позиція суду обґрунтована таким.

Податковий кодекс України (у редакції, чинній на момент спірних правовідносин).

Стаття 185. Визначення об`єкта оподаткування

185.1. Об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, … ;

Стаття 187. Дата виникнення податкових зобов`язань

187.1. Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, … ;

б) … для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Стаття 201. Податкова накладна

201.1. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Пункт 201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок № 1246)

Пункт 12. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: … наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

Пункт 13. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пункт 14. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Пункт 15. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Пункт 17. У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пункт 19 Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Пункт 20. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (застосовується у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) затверджено:

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі Порядок зупинення реєстрації ПН)

Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі Порядок розгляду скарг)

Порядок зупинення реєстрації ПН .

Пункт 3. Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Пункт 5. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пункт 7. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пункт 10. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

11. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної наведено перелік Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Пункт 1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520)

Пункт 2. Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пункт 3. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пункт 4. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пункт 5. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пункт 11. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: … та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

Пункт 13. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Висновки суду.

У постанові Верховного Суду від 30.07.2019 справа № 320/6312/18 зазначено, що вирішуючи питання щодо законності рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних, суди попередніх інстанцій мали надати оцінку рішенню (діям) щодо зупинення реєстрації цих податкових накладних, які за своїм змістом є передумовою для прийняття відповідачем оскаржуваних у даній справі рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

Звідси, суд зазначає, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких контролюючий орган вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та прийняв рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ризиків відповідної господарської операції; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваного рішеня.

Керуючись викладеним, суд зазначає таке.

Підставою для відмови у реєстрації ПН від 10.11.2021 № 1 визначено ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Така позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18.

Правові норми закріплені у п. 11 Порядку № 1165 містять вимогу про те, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Натомість, як вбачається зі змісту спірного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).

В приписі до вказаних пунктів, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити. Між тим, спірні рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкових накладних не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки вирішенню питання, які ж саме документи платником податку не було подано і яким чином це унеможливило реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Зі свого боку суд, дослідивши наявні у справі докази, констатує, що позивачем подано документи, які підтверджують реальне здійснення господарської операції. При цьому, потрібно мати на увазі, що законодавством не визначено вичерпного переліку документів, якими має опосередковуватись виконання господарської операції. У свою чергу здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Позивачем цілком правомірно складену спірну ПН за фактом першої події отримання авансового платежу на виконання договору підряду від 28.10.2021 № ТБ-28/10/21, як то передбачено пп. а п. 187.1. ст. 187 ПК України.

Верховним Судом у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 вказано таке: «76. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним. … 79. Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.».

Отже, суд вважає, що платником надано достатні докази для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію ПН від 10.11.2021 № 1. Натомість суб`єктом владних повноважень не виконано обов`язок доказування, який покладено на останнього у силу ч. 2 ст. 77 КАС України та не доведено правомірність прийняття оскаржуваних у справі рішень, а тому суд вбачає достатність підстав для задоволення позову у даній частині.

Постановляючи відповідні висновки судом узято до увагу правову позицію Верховного Суду у подібних правовідносинах, висловлену у постановах від: 01.12.2021 справа № 600/1878/20-а, від 20.01.2022 справа № 140/4162/21, від 29.06.2022 справа № 380/5383/21.

Щодо вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН заявлену у справі податкову накладну.

Відповідно п. 13 Порядку № 520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до пунктів 19-20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, а днем реєстрації податкової накладної може бути день зазначений у рішенні суду.

Враховуючи встановлені судом обставини протиправного прийняття Комісією регіонального рівня рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН від 10.11.2021 № 1, датою її фактичного надходження 25.11.2021.

У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну датою її фактичного надходження, є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

На підставі викладеного, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем заявлено вимоги про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії. При вирішенні питання щодо суми належного до сплати судового збору, судом визнано вимоги щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні похідними, від вимог щодо визнання протиправним та скасування рішення, оскільки визнання протиправним рішення, дії чи бездіяльності є передумовою для застосування іншого способу захисту порушеного права

Позивачем сплачено судовий збір у загальному розмірі 2 481,00 грн.

Таким чином, судові витрати покладаються на відповідачів пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Керуючись статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Ремстрой РІ ( 84116, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Василевського, 12, оф. 82, ЄДРПОУ 44193248) до Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська 59, ЄДРПОУ 44070187), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.12.2021 № 3533949/44193248.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, 8, ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну від 10.11.2021 № 1 датою її фактичного надходження 25.11.2021.

Стягнути з Головного управління ДПС у Донецькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕМСТРОЙ РІ» судовий збір у розмірі 1 240,50 грн.

Стягнути з Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕМСТРОЙ РІ» судовий збір у розмірі 1 240,50 грн.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст рішення суду складено 28 липня 2022 року.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.07.2022
Оприлюднено29.07.2022
Номер документу105460764
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —200/1408/22

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 28.07.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 22.05.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні