Рішення
від 21.07.2022 по справі 380/24697/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2022 року справа №380/24697/21

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючий-суддяКостецький Н.В.,

секретар судового засіданняІваненко В.І.

за участю:

представника позивачане прибув,

представника відповідачане прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Ярина" Санаторій "Конвалія" (провулок Тихий, 2, м. Трускавець, Львівська область, код ЄДРПОУ 20776323) до Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, код ЄДРПОУ 37536031) про визнання протиправним і скасування наказу, зобов`язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ :

Приватне підприємство «Ярина» Санаторій «Конвалія» звернулось до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним і скасування наказу, зобов`язання до вчинення дій, в якому з врахуванням заяви про зміну предмету позову, просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 №670 «Про скасування рішення Держгеонадр про надання спеціального дозволу на користування надрами»;

- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у не видачі Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України видати Приватному підприємству «Ярина»» Санаторій «Конвалія» спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою.

Ухвалою від 28.12.2021 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив загальне позовне провадження у справі.

Протокольною ухвалою від 23.05.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 20.10.2020 р. Державною службою геології та надр України (далі Держгеонадра) прийнято наказ №451 «Про надання спеціальних дозволів на користування надрами», відповідно до додатку 6 якого визначено Перелік спеціальних дозволів на користування надрами, які надаються згідно з пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), а саме, з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки природних лікувальних ресурсів лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру (далі Перелік). Відповідно до Переліку визначено надання Приватному підприємству "Ярина" Санаторій "Конвалія" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у т.ч. ДПР мінеральних лікувальних підземних вод (Помірецька ділянка Трускавецького родовища (свердловина № 85-РГ), Львівська область) на 5 років.

27.04.2021 р. Приватне підприємство «Ярина» Санаторій «Конвалія» повідомило Держгеонадра про сплату збору за видачу дозволів на користування надрами в розмірі 12699 грн та сплату компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи згідно договору №112/09 від 07.04.2021 в розмірі 43106,18 грн, а також було надіслано примірну угоду про користування надрами з додатками в 2-х примірниках.

Проте, Держгеонадра не видано Приватному підприємству «Ярина»» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою.

Листом №16703/01/07-21 від 23.09.2021 Держгеонадра повідомило позивача про те, що відповідно до наказу Держгеонадр від 17.09.2021 №670 прийнято рішення скасувати додаток №6 до наказу Держгеонадр від 20.10.2020 №451 в частині надання Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області. Підприємству було повернуто заяву з доданими до неї документами (вхідний Держгеонадр України від 09.06.2020 №8273/02/11-20).

Позивач стверджує, що Держгеонадра діяло не в межах повноважень та не у відповідності до покладених на нього завдань, оскільки скасував наказ про надання спеціального дозволу, якого так і не видав, чого не передбачено нормами закону; не врахував відсутність висновків державної експертизи, яку не проводила Державна комісія України по запасах корисних копалин (далі ДКЗ), як і відсутність висновків ДКЗ за результатами аналізу експлуатації Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ); не врахував наявність пропозиції Мінекоенерго про надання спеціального дозволу на користування надрами; не врахував непідтвердженість того, що видобуток мінеральних лікувальних підземних вод має передувати геологічному вивченню з подальшою дослідно-промисловою розробкою; керувався Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», яким не встановлено умови та підстави для скасування рішень про надання дозволів.

Вважає, що вказаними діями Держгеонадра позбавило позивача права здійснювати геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), щодо якого було проведено оплату за видачу дозволу на користування надрами та сплату компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи.

Також позивач обгрунтовує протиправність бездіяльності Держгеонадра, яка полягає у не виданні Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу і не укладення угоди про умови користування ділянкою, всупереч вимогам закону. Стверджує, що ефективним способом захисту, який забезпечить поновлення порушеного права, буде адекватним наявним обставинам та виключатиме подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав є зобов`язання відповідача видати спеціальний дозвіл. Наголошує, що з моменту визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 №670 «Про скасування рішення Держгеонадр про надання спеціального дозволу на користування надрами» чинним є наказ Держгеонадр №451 від 20.10.2020р. «Про надання спеціальних дозволів на користування надрами», в частині, що стосується Позивача, який так і не виконано відповідачем.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву. Зазначає, що наказ Держгеонадр від 17.09.2021 №670 виданий Держгеонадрами у зв`язку з невідповідністю виду користування надрами відомостям Державного балансу запасів корисних копалин України. Окрім цього, з посиланням на лист Державної комісії України по запасах корисних копалин (далі ДКЗ України) №761/08-01 від 04.08.2021 зазначає, що ділянка Помірки Трускавецького родовища з розвіданими запасами тривалий час перебувала у користуванні ПрАТ «Трускавецькурорт» з метою видобування відповідно до спеціального дозволу на користування надрами №2005, рекламації щодо якості корисної копалини від користувача надр на час відмови від ділянки не надходило. ДКЗ вважає за доцільне на експлуатацію запасів корисної копалини ділянки надавати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування. Одночасно, відповідач з посиланням на протоколи ДКЗ РМ СРСР від 08.02.1974 №7106 та від 08.02.1974 №7105 стверджує про слабку вивченість гідрогеологічних умов ділянки і необхідність продовжити дослідну експлуатацію розсолів з пробуреної свердловини №85-РГ на ділянці Помірки. Вважає, що видача наказу Держгеонадрами від 17.09.2021 року №670 попередила недоотримання державним бюджетом коштів у сумі 114,291 тис.грн. Просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог позивача в повному обсязі.

Позивачем подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що прийняття наказу від 17.09.2021 №670 суперечить положенню про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1174, оскільки Держгеонадра не видали Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу, так як угода про умови користування ділянкою, що є невід`ємною частиною дозволу, не укладена. Позивач стверджує, що питання виду надрокористування для отримання спецдозволу розглядалось Міністерством енергетики та захисту довкілля України центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Вид користування користування надрами з метою геологічного вивчення у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища розташованого у Львівській області, відповідає протоколу ДКЗ РМ СРСР від 08.02.1974 №7105, про який відповідач зазначає у відзиві на позовну заяву. Позивач вважає, що враховуючи стан експлуатації ділянки й у відповідності до протоколів ДКЗ РМ СРСР першочергово існує потреба в геологічному вивченні з подальшою дослідно-промисловою розробкою мінеральних лікувальних підземних вод. Жодними експертними дослідженнями не підтверджено, що видобуток мінеральних лікувальних підземних вод має передувати геологічному вивченню з подальшою дослідно-промисловою розробкою. Це також і не підтверджено й висновками ДКЗ за результатами аналізу експлуатації ділянки Помірки. Також звертає увагу, що відповідач жодним чином не прокоментував факт сплати позивачем збору за видачу дозволів на користування надрами в розмірі 12699 грн та компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи в розмірі 43106,18 грн, що в загальному становить 55 805,18 грн, які надійшли до державного бюджету, про стягнення яких наявні підстави у позивача. Також відповідач жодним чином не обґрунтував невидачу спеціального дозволу на виконання свого ж наказу й не укладення з позивачем угоди про умови користування ділянкою, що є невід`ємною частиною дозволу.

Ухвалою від 20.04.2022 задоволено клопотання позивача про витребування в Державної служби геології та надр України оригіналу наказу Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 № 670 «Про скасування рішення Держгеокадастру про надання спеціального дозволу на користування надрами».

Представники сторін у судові засідання 05.07.2022 та 21.07.2022 не з`явилися, повідомлялися про розгляд справи шляхом скерування електронного повідомлення.

06.07.2022 від представника відповідача та 20.07.2022 від представника позивача надійшли клопотання про розгляд справи без їх участі.

Враховуючи вимоги ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд, беручи до уваги подані усі заяви по суті справи, вважає за можливе розглянути спір за відсутності представників сторін.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини.

Приватне підприємство «Ярина» Санаторій «Конвалія» (далі Підприємство) є спеціалізованим санаторно-курортним закладом з лікувальною інфраструктурою. Підприємство звернулось з заявою від 26.05.2020 р. до Державної служби геології та надр України (вх. №8273/02/11-20 від 09.06.2020) на отримання спецдозволу на користування надрами (Помірецька ділянка Трускавецьке родовище) без проведення аукціону з метою геологічного вивчення надр, у т.ч. дослідно-промислової розробки. Вид корисних копалин підземні мінеральні лікувальні води. Ділянка надр Помірецька ділянка Трускавецького родовища, свердловина №85-рг.

Робоча група з питань надрокористування прийняла рішення, оформлене протоколом №10-РГ/2020 від 15.10.2020, рекомендувати Держгеонадрам врахувати пропозиції Робочої групи щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами згідно з пунктом 8 Порядку, а саме: з метою геологічного вивчення, у тому дослідно-промислової розробки природних лікувальних ресурсів лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру, відповідно до Переліку Приватне підприємство «Ярина» Санаторій «Конвалія» вид користування надрами геологічне вивчення, у т.ч. ДПР мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина № 85-РГ) у Львівській області на 5 років.

Держгеонадра прийнято наказ №451 від 20.10.2020 р. «Про надання спеціальних дозволів на користування надрами», відповідно до додатку 6 якого визначено Перелік спеціальних дозволів на користування надрами, які надаються згідно з пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), а саме: з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки природних лікувальних ресурсів лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру, зокрема Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія», вид користування надрами геологічне вивчення, у т.ч. ДПР мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина № 85-РГ) у Львівській області на 5 років.

Листом від 15.12.2020 № 18549/01/11-20 Держгеонадра повідомило Приватне підприємство «Ярина» Санаторій «Конвалія» про прийняття рішення та розмір збору (Помірецька ділянка Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ)) 12,699 тис. грн, який потрібно сплатити Підприємству на відповідний рахунок за надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області.

Також було повідомлено, що після заповнення договору реквізитами та необхідною інформацією відповідно до Експертного висновку єдиного Центру геолого-економічних досліджень та експертиз ДНВП «Геоінформ України» від 11.11.2020 №4296/2020, Договір з додатками 1 та 2 до нього необхідно надіслати у двох примірниках до Держгеонадр для подальшого узгодження, підписання, реєстрації та надання рахунку на оплату вартості вторинної (обробленої) геологічної інформації як компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи відповідно до пункту 10 Порядку розпорядження геологічною інформацією, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2018 №939.

Позивач з дотриманням строку в 45 календарних днів з дати надіслання рекомендованого повідомлення про розмір збору за надання дозволу, здійснено сплату збору за видачу дозволів на користування надрами в розмірі 12699 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1045 від 13.01.2021 р. Також здійснено сплату компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи згідно договору №112/09 від 07.04.2021 в розмірі 43106,18 грн, що підтверджується платіжним дорученням №18 від 14.04.2021 р. Розмір компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи згідно договору №112/09 від 07.04.2021 визначено в експертному висновку ДНВП «Геоінформ України» №4296/2020 від 11.11.2020, який було надіслано Державною службою геології та надр України листом вих. №18549/01/11-20 від 15.12.2020

Позивач 27.04.2021 р. повідомив Держгеонадра про сплату збору за видачу дозволів на користування надрами в розмірі 12699 грн та сплату компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи згідно договору №112/09 від 07.04.2021 в розмірі 43106,18 грн, а також було надіслано примірну угоду про користування надрами з додатками в 2-х примірниках. Також позивач звернувся до Держгеонадр з листом №211/21 від 27.07.2021, в якому просив проінформувати про стан розгляду угоди та можливості отримання спеціального дозволу.

Проте, позивач відповіді на лист №211/21 від 27.07.2021 не отримав. Натомість 06.10.2021 позивач отримав лист №16703/01/07-21 від 23.09.2021, яким Держгеонадра повідомило, що відповідно до наказу Держгеонадр від 17.09.2021 №670 прийнято рішення скасувати додаток №6 до наказу Держгеонадр від 20.10.2020 №451 в частині надання Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області. Держгеонадра також поінформовано Підприємство, що відповідно до Державного балансу запасів України, станом на 01.01.2021 року, загальна кількість запасів підземних мінеральних розсільних вод ділянки Помірки (родовище Трускавецьке (свердловина №85-РГ), враховано Державним балансом запасів корисних копалин України «Підземні мінеральні води» та складає в кількості та за категорією: С1 108,0 м3/добу. Запаси затверджені протоколом ДКЗ СРСР від 08.02.1974 №7106. Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» було повернуто заяву з доданими до неї документами (вхідний Держгеонадр України від 09.06.2020 №8273/02/11-20).

Не погоджуючись із прийнятим наказом Держгеонадр від 17.09.2021 №670 позивач звернувся до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини сторін у даній справі регулюються Кодексом України про надра (далі Кодексом) та положеннями Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі Порядок 615), Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 №827 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 №1370) (далі Перелік 827), Положення про Державну комісію України по запасах корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 листопада 2000 р. № 1689 (далі Положення №1689), Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі- Положення №1174).

Відповідно до статті 2 Кодексу завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно із ч. 1 ст. 19 Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до частин 9,10,11 п.3 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Положенням про Робочу групу з питань надрокористування, затвердженого наказом Держгеонадр від 16.12.2020 №584, визначено, що одним із завдань робочої групи є попередній розгляд заяв та доданих до них документів, наданих суб`єктами господарювання для отримання дозволів без проведення аукціонів відповідно до пункту 8 Порядку № 615, документів щодо продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до дозволу, зупинення, поновлення дії, анулювання дозволу відповідно до пунктів 14, 16, 17, 21 та 22 Порядку №615, а також виконання рішення адміністративного суду (у разі необхідності) та інших документів, наданих структурними підрозділами Держгеонадр, спеціалізованими державними геологічними підприємствами, установами, організаціями, що належать до сфери управління Держгеонадр; надання пропозицій та рекомендацій Голові Держгеонадр щодо надання дозволів, продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до дозволу, зупинення, поновлення дії, анулювання дозволу, надання термінів для усунення порушень.

Статтею 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначено, що підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:

подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;

виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей;

негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Законом можуть встановлюватися інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

У разі усунення суб`єктом господарювання причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, повторний розгляд документів здійснюється дозвільним органом у строк, що не перевищує п`яти робочих днів з дня отримання відповідної заяви суб`єкта господарювання, документів, необхідних для видачі документа дозвільного характеру, і документів, які засвідчують усунення причин, що стали підставою для відмови у видачі документа дозвільного характеру, якщо інше не встановлено законом.

При повторному розгляді документів не допускається відмова у видачі документа дозвільного характеру з причин, раніше не зазначених у письмовому повідомленні заявнику (за винятком неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови).

Порядком №615 визначено, що дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами. Пунктом 5 Порядку 615 визначено, що дозволи надаються на такі види користування надрами:

геологічне вивчення ділянок надр корисних копалин;

геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;

видобування корисних копалин;

геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ);

геологічне вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промислова розробка родовищ);

будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;

створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо);

виконання робіт (провадження діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.

Абзацом 6 пункту 8 Порядку 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 699 від 07.07.2021) визначено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки та видобування природних лікувальних ресурсів лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру.

Як вбачається з Переліку №827 мінеральні (лікувальні, лікувально-столові, природні столові) належать до корисних копалин загальнодержавного значення.

Зі змісту оскаржуваного наказу випливає, що підставою для його прийняття була невідповідність виду користування надрами відомостям Державного балансу запасів корисних копалин України, що було встановлено відповідачем на підставі листа ДКЗ України №761/08-01 від 04.08.2021, яким повідомлялось, що ділянка Помірки Трускавецького родовища з розвіданими запасами тривалий час перебувала у користуванні з метою видобування відповідно до спеціального дозволу на користування надрами №2005, рекламації щодо якості корисної копалини від користувача надр на час відмови від ділянки не надходило. ДКЗ вважає за доцільне на експлуатацію запасів корисної копалини ділянки надавати спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування.

Пунктом 8 Положення №1689 визначено, що для погодженого вирішення питань, пов`язаних з проведенням державної експертизи геологічної інформації розвіданих родовищ, оцінки кількості та якості корисних копалин, стану підготовки їх до промислового освоєння, у ДКЗ утворюється колегія у складі голови ДКЗ (голова колегії) та керівників структурних підрозділів Комісії.

Відповідно до п. 1 Положення №1689 ДКЗ України є установою, що діє при Держгеонадрах і провадить науково-технічну діяльність, пов`язану з проведенням на замовлення користувачів надр або за дорученням відповідних центральних органів виконавчої влади державної експертизи геологічних матеріалів з вивчення і використання надр та оцінки запасів корисних копалин.

Відповідно до абз. 6 п. 4 Положення №1689 ДКЗ відповідно до покладених на неї завдань видає рекомендації щодо:

встановлення квот на видобуток корисних копалин;

забезпечення найбільш повного видобутку мінеральної сировини;

забезпечення видобутку затверджених запасів мінеральної сировини на родовищах та ділянках, що гідродинамічно або іншим чином пов`язані між собою;

забезпечення економічно або технологічно обґрунтованих пропорцій видобутку типів і сортів корисних копалин;

запобігання негативним соціальним та екологічним наслідкам інтенсивного видобутку корисних копалин.

Судом встановлено, що ДКЗ в порушення п.1 Положення №1689 не провадив науково-технічну діяльність, пов`язану з проведенням на замовлення користувачів надр або за дорученням відповідних центральних органів виконавчої влади державної експертизи геологічних матеріалів з вивчення і використання надр та оцінки запасів корисних копалин. Рекомендацію щодо виду користування надрами ділянки Помірки Трускавецького родовища ДКЗ надало з посиланням на спеціальний дозвіл на користування надрами №2005 від 18.10.1999, який було видано Приватному акціонерному товариству «Трускавецькурорт» з метою видобування мінеральних вод та розсолів.

Також судом встановлено, що пакет документів, поданий позивачем для отримання спецдозволу, було направлено до Міністерства енергетики та захисту довкілля України, яке листом від 05.10.2020 №25/2-22/6687-20 надало пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами. Також встановлено, що станом на 01.01.2021 запаси розсільних вод ділянки Помірки (св.№85-РГ) Трускавецького родовища (у кількості 108 м3/добу за категорією С1) враховані Державним балансом запасів корисних копалин України «підземні мінеральні води». Згідно протоколу ДКЗ РМ СРСР від 08.02.1974 р. №7106 свердловина №85-РГ Помірецької ділянки Трускавецького родовища була пробурена в березні 1972 року на заміну джерела №10, оскільки вказане джерело з 1972 року не експлуатувалось із-за заборони з боку місцевого органу Держгіртехнагляду внаслідок просадних процесів, що інтенсивно розвиваються біля джерела.

Відповідач, з посиланням на протоколи ДКЗ РМ СРСР від 08.02.1974 №7106 та від 08.02.1974 №7105 підтвердив, що існує слабка вивченість гідрогеологічних умов ділянки і необхідно продовжити дослідну експлуатацію розсолів з пробуреної свердловини №85-РГ на ділянці Помірки.

Відповідач не надав доказів зміни категорії запасів свердловини №85-РГ Помірецької ділянки Трускавецького родовища та зміни потреби в дослідній експлуатації розсолів та вивченні гідрогеологічних умов ділянки з моменту звернення позивача до відповідача з заявою про видачу спецдозволу на користування надрами, прийняття Держгеонадрами наказу про надання спецдозволу від 20.10.2020 №451 до прийняття Держгеонадрами оскаржуваного наказу.

Натомість, відповідач обгрунтовує законність та підставність прийняття оскаржуваного наказу тим, що у 2017 р ПрАТ «Трускавецькурорт» було подано заяву від 21.03.2017 р. №172 (вх. Держгеонадр від 06.04.2017 р. №7030/02/12-17) та додані до неї документи щодо зменшення площі ділянки надр за ініціативою надрокористувача у зв`язку з безперспективністю використання ділянки Помірки (св. №85-РГ) через відсутність споживачів. Також відповідач обгрунтовує підставність й тим, що оскаржуваним наказом Державна служба геології та надр України попередила недоотримання державним бюджетом коштів у сумі 114,291 тис. грн. Проте, такі твердження відповідача не визначені чинним законодавством як підстава для скасування рішення щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами, а відтак судом до уваги не беруться.

Таким чином, на підставі аналізу положень п.3 Положення №1174, ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та Положення №1689, суд приходить до висновку, що Держгеонадра відповідно до покладених на нього завдань не має повноважень скасовувати рішення щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами. Судом не береться до уваги посилання відповідача на Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», як підставу прийняття оскаржуваного наказу, оскільки вказаним законом не встановлено умови та підстави для скасування рішень про надання дозволів.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Згідно зі змістом позову, Приватне підприємство «Ярина» Санаторій «Конвалія» не отримало спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою.

Від так судом встановлено, що незважаючи на виконання дій щодо отримання спеціального дозволу, які залежали від Приватного підприємства «Ярина» Санаторій «Конвалія», Державна служба геології та надр України не виконала наказ №451 від 20.10.2020 р. «Про надання спеціальних дозволів на користування надрами», в частині, що стосується Позивача. При цьому, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано доказів на підтвердження обгрунтованості невидачі спеціального дозволу Позивачу, про видання якого було прийнято наказ №451 від 20.10.2020 р. «Про надання спеціальних дозволів на користування надрами».

Окрім того, відповідачем не надано доказів того, що приймаючи наказ від 17.09.2021 №670 відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Таким чином, суд приходить до висновку, що наказ Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 №670 «Про скасування рішення Держгеонадр про надання спеціального дозволу на користування надрами» є протиправним та наявні підстави для його скасування.

Також суд прийшов висновку, що протиправною є бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у не видачі Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою.

При цьому визнання протиправним та скасування наказу Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 №670, визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не видачі спеціального дозволу є безумовними підставами для зобов`язання Державної служби геології та надр України видати Приватному підприємству «Ярина»» Санаторій «Конвалія» спеціальний дозвіл.

Суд звертає увагу на гарантоване статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право на ефективний засіб юридичного захисту, під яким слід розуміти такий засіб (спосіб), що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 5 квітня 2005 року).

Отже, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.

Позивач звертався до відповідача з заявою від 27.07.2021 з проханням проінформувати про стан розгляду угоди та можливості отримання спеціального дозволу ще до прийняття оскаржуваного наказу, однак відповіді так і не отримав.

З огляду на вищенаведене, суд приходить до висновку, що оскільки наказ Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 №670 «Про скасування рішення Держгеонадр про надання спеціального дозволу на користування надрами» є протиправним, Відповідачем проявлена протиправна бездіяльність в частині не видачі спеціального дозволу, то зобов`язання відповідача видати Приватному підприємству «Ярина»» Санаторій «Конвалія» спеціальний дозвіл є ефективним способом захисту в межах спірних правовідносин, який виключає подальше звернення позивача до суду за захистом порушених прав.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України, принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, відтак позов підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що позивачем при зверненні до суду сплачено 7021, 00 грн. судового збору, а тому такий судовий збір підлягає стягненню із відповідача на користь позивача.

Інші судові витрати позивачем не заявлялися, а тому питання про їх розподіл судом не вирішується.

Керуючись статтями 6, 14, 139, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 17.09.2021 №670 «Про скасування рішення Держгеонадр про надання спеціального дозволу на користування надрами».

2. Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України, яка полягає у не видачі Приватному підприємству «Ярина» Санаторій «Конвалія» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою.

3. Зобов`язати Державну службу геології та надр України видати Приватному підприємству «Ярина»» Санаторій «Конвалія» спеціальний дозвіл на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки мінеральних лікувальних підземних вод Помірецької ділянки Трускавецького родовища (свердловина №85-РГ), розташованого в Львівській області, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування ділянкою.

4. Стягнути з Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) за рахунок бюджетних асигнувань 7021 (сім тисяч двадцять одна) грн. сплаченого судового збору на користь Приватного підприємства «Ярина» Санаторій «Конвалія» (82200, Львівська обл., м. Трускавець, провулок Тихий, буд. 2, код ЄДРПОУ 20776323).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду

Повний текст рішення виготовлено 27.07.2022.

СуддяКостецький Н.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2022
Оприлюднено01.08.2022
Номер документу105461654
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —380/24697/21

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулкевич Ірена Зіновіївна

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 19.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 29.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 21.07.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні