ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2022 року
м. Київ
справа №520/11866/19
провадження № К/9901/27343/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Мереф`янської міської ради Харківського району Харківської області
на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року (головуючий суддя Мінаєва О.М., судді Донець Л.О., Макаренко Я.М.)
у справі №520/11866/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА"
до Мереф`янської міської ради Харківського району Харківської області, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У листопаді 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Мереф`янської міської ради Харківського району Харківської області, Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення, прийняте XXIV сесією Мереф`янської міської ради VIII скликання 05 вересня 2018 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1" з подальшими змінами;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області замінити у Державному земельному кадастрі відомості щодо ділянки №6325110700:00:159:0006 про категорію земель "землі житлової та громадської забудови" на категорію "землі сільськогосподарського призначення", про цільове призначення "03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" на цільове призначення "16.00 Землі запасу".
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 05 березня 2020 року відмовлено у задоволенні позову.
3. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року рішення Харківського окружного адміністративного суду від 05 березня 2020 року скасовано та прийнято постанову, якою позов задоволено.
4. Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, Мереф`янська міська рада Харківського району Харківської області звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просила скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 05 березня 2020 року.
5. Від Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому останнє просить суд касаційну скаргу задовольнити.
6. Від позивача надійшов відзив, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін постанову суду апеляційної інстанції.
7. Ухвалою Верховного Суду від 22 лютого 2022 року справу призначено до розгляду у судовому засіданні.
8. У судове засідання 29 червня 2022 року учасники судового процесу не з`явилися. При цьому від скаржника надійшло клопотання про розгляд справи без його участі, від Головного управління Держгеокадастру у Харківській області надійшло клопотання про відкладення розгляду справи через те, що працівники управління знаходяться в простої, не перебувають на робочих місцях і не мають можливості підготуватися до розгляду справи у судовому засіданні.
9. Верховний Суд розглянув клопотання відповідачів і зробив висновок про можливість продовження розгляду справи у порядку письмового провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" зареєстроване юридичною особою та перебуває на податковому обліку. Основним видом діяльності за КВЕД є 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів.
11. Згідно зі свідоцтвом про право власності на нерухоме майно та витягом про державну реєстрацію прав від 24 грудня 2012 року овочевий склад-база, розташований за адресою: АДРЕСА_1, на праві приватної власності належить Товариству з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА".
12. Рішенням VIII сесії Мереф`янської міської ради VI скликання від 31 травня 2011 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Весняне-ВТА" було надано дозвіл товариству на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,1573 га для обслуговування овочевого складу-бази, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.
13. Рішенням ХXXIV сесії Мереф`янської міської ради VI скликання від 06 червня 2013 року "Про внесення доповнень в рішення VIII сесії Мереф`янської міської ради VI скликання від 31.05.2011" було доповнено пункт 1 рішення від 31 травня 2011 року словами "…за рахунок земель сільськогосподарського призначення…".
14. Рішеннями Мереф`янської міської ради від 28 вересня 2012 року, 06 червня 2013 року, 17 грудня 2014 року, 26 лютого 2016 року було продовжено термін дії рішення VIII сесії Мереф`янської міської ради VI скликання від 31 травня 2011 року "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Весняне-ВТА".
15. На підставі зазначених рішень Мереф`янської міської ради та договору від 21 червня 2011 року №21, Товариством з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" було замовлено у Товариства з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект" розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.
16. При розробленні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки було отримано, в тому числі:
- висновок Управління Держземагенства у Харківському районі Харківської області Головного управління Держземагенства у Харківській області від 23 лютого 2015 року №181 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в якому зазначено категорію та склад угідь землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і дворами;
- висновок Відділу містобудування та архітектури Харківської районної державної адміністрації Харківської області від 04 листопада 2015 року №408 про додержання містобудівних вимог проекту землеустрою щодо відведення Товариству з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" земельної ділянки для обслуговування овочевого складу-бази за рахунок земель категорії сільськогосподарського призначення, розташованої в межах населеного пункту 1 на території Мереф`янської міської ради.
17. Разом з тим, рішенням VIII сесії Мереф`янської міської ради VII скликання від 28 квітня 2016 року «Про проведення інвентаризації та надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою інвентаризації щодо проведення інвентаризації земельних ділянок комунальної власності в м. Мерефа, зазначених в додатку» було вирішено провести інвентаризацію земельних ділянок комунальної власності в м. Мерефа, зазначених в додатку до рішення та надано дозвіл Мереф`янській міській раді на розробку технічної документації із землеустрою інвентаризації щодо проведення інвентаризації земельних ділянок комунальної власності в м. Мерефа. До переліку земельних ділянок, по яким вирішено було провести інвентаризацію земельних ділянок комунальної власності, також увійшла і земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1, на якій були розташовані нежитлові будівлі, що належали на праві приватної власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Весняне - ВТА».
18. Відповідно до договору від 27 липня 2016 року №01-03/249 та завдання на виконання робіт з інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, Мереф`янською міською радою було замовлено у Товариства з обмеженою відповідальністю "Характерник" виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації зазначеної земельної ділянки комунальної власності.
19. 27 січня 2017 року Управлінням Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області здійснено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1. До заяви на державну реєстрацію земельної ділянки було додано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА".
20. Згідно з інформацією Міськрайонного управління у Харківському районі та м. Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, наданої листами від 23 червня 2018 року №18-20-0.23.061-534/126-18, від 17 грудня 2019 року №1831/426-19-0.23.06 та від 26 лютого 2020 року №365/426-20.0.23.06, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру вказаній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6325110700:00:159:0006 та відкрито Поземельну книгу.
21. При проведенні державної реєстрації вищевказаної земельної ділянки 27 січня 2017 року до ДЗК було внесено наступні відомості: кадастровий номер земельної ділянки 6325110700:00:159:0006, цільове призначення 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид використання земельної ділянки: обслуговування овочевого складу-бази, форма власності: комунальна, інформацію про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки: проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 12 квітня 2016 року, Товариство з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект", ОСОБА_1 , дата державної реєстрації земельної ділянки: 27 січня 2017 року.
22. За інформацією, яка надана Міськрайонним управлінням у Харківському районі та м.Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області листом від 23 червня 2018 року №18-20-0.23,061-534/126-18, категорію земель "землі сільськогосподарського призначення" було внесено до ДЗК, оскільки рішенням Мереф`янської міської ради від 06 червня 2013 року було визначено саме таку категорію земельної ділянки, що відводиться.
23. Рішенням VIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 30 березня 2017 року затверджено розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду зі зміною цільового призначення із «земель сільськогосподарського призначення» на «землі комерційного призначення для обслуговування овочевого складу-бази», розташованої в АДРЕСА_1 . Також, цим рішенням передано в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" зазначену земельну ділянку площею 1,1573 га (кадастровий номер 6325110700:00:159:0006) для обслуговування овочевого складу-бази за рахунок категорії земель комерційного призначення.
24. Рішенням ХІV сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 03 листопада 2017 року внесено зміни до рішення VIII сесії Мерефянської міської ради VIІІ скликання від 30 березня 2017 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою: АДРЕСА_1 ТОВ «Весняне-ВТА» щодо категорії земельної ділянки.
25. Рішенням Харківського районного суду Харківської області від 27 березня 2018 року у справі №635/5672/17 задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА", визнано протиправним та скасовано рішення VIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 30 березня 2017 року в частині зміни цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення на землі комерційного призначення, визнано протиправним та скасовано рішення ХІV сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 03 листопада 2017 року в частині встановлення категорії земельної ділянки за рахунок земель житлової та громадської забудови для комерційного використання (обслуговування нежитлових будівель).
26. Рішенням ХХIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 09 липня 2018 року, розглянувши роз`яснення Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області від 23 червня 2018 року №8-10-0.23.061-534/126-18, в зв`язку з допущенням помилок при прийнятті рішень, з метою приведення рішень у відповідність до законодавства України, скасовано рішення VIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 30 березня 2017 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою АДРЕСА_1 ТОВ "Весняне-ВТА" та рішення ХІV сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 03 листопада 2017 року "Про внесення змін в рішення VIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 30.03.2017".
27. Як наслідок, у зв`язку з виправленням Мереф`янською міською радою оскаржуваних Товариством з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" порушень, ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 09 липня 2018 року у справі №635/5672/17 скасовано рішення Харківського районного суду Харківської області від 27 березня 2018 року у справі № 635/5672/17, а провадження у справі № 635/5672/17 - закрито.
28. При цьому, протягом зазначеного періоду на виконання договору від 27 липня 2016 року №01-03/249 та завдання на виконання робіт з інвентаризації вищевказаної земельної ділянки, Товариством з обмеженою відповідальністю "Характерник" було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, до якої, серед іншого, також входять наступні документи:
- лист Мереф`янської міської ради від 17 жовтня 2016 року про відсутність документів, що посвідчують право на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1;
- лист Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області Головного управління Дергеокадастру Харківської області від 19 жовтня 2016 року №28-20.06-0.5-3923/2-16 про відсутність землевпорядної документації та відомостей з ДЗК на дану земельну ділянку;
- висновок Управління Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області Головного управління Дергеокадастру Харківської області від 09 листопада 2016 року №28-20.06-0.5-4175/2-16 про погодження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, в якому зазначено категорію та склад угідь землі житлової та громадської забудови забудовані землі;
- зведена порівняльна таблиця даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, та інформації, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, і Державному земельному кадастрі;
- пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі.
29. Рішенням ХXIV сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 05 вересня 2018 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 63525110700:00:159:0006), яку було розроблено Товариством з обмеженою відповідальністю "Характерник".
30. Рішенням XXV сесії Мереф`янської міської ради VIII скликання від 17 жовтня 2018 року внесено доповнення в рішення ХXIV сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 05 вересня 2018 року, які стосувалися реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на спірну земельну ділянку за рахунок земель житлової та громадської забудови за Мереф`янською міською радою.
31. Таким чином, рішенням Мереф`янської міської ради від 05 вересня 2018 року із доповненнями, внесеними рішенням від 17 жовтня 2018 року, вирішено:
- затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 63525110700:00:159:0006);
- звернутися до Міськрайонного управління Держгеокадастру у Харківському районі та м.Люботині про внесення змін до відомостей Державного земельного кадастру щодо вищевказаної земельної ділянки;
- зареєструвати за Мереф`янською міською радою право комунальної власності на земельну ділянку загальною площею 1,15736 га (кадастровий номер 63525110700:00:159:0006) за рахунок земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 Харківського району Харківської області в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
32. Відповідно до даних Державного земельного кадастру, 14 вересня 2018 року Управлінням Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області на підставі заяви Мереф`янської міської ради від 14 вересня 2018 року №ЗВ-6308148762018 внесено до ДЗК відомості про земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1. Зокрема, до ДЗК було внесено наступні відомості: кадастровий номер земельної ділянки 6325110700:00:159:0006, цільове призначення: 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки: обслуговування овочевого складу-бази, форма власності: комунальна, інформацію про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 12 квітня 2016 року, Товариство з обмеженою відповідальністю "Характерник", ОСОБА_2 , дата державної реєстрації земельної ділянки: 27 січня 2017 року.
33. За інформацією, яка надана Міськрайонним управлінням у Харківському районі та м.Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області листом від 17 грудня 2019 року №1831/426-19-0.23.06, код 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (зазначений відповідно наказу «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення» від 23 липня 2010 року №548), був внесений до Державного земельного кадастру відповідно до розробленої Товариством з обмеженою відповідальністю «Характерник» та затвердженої Мереф`янською міською радою технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації даної земельної ділянки.
34. Крім того, 29 жовтня 2018 року до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на підставі заяви з реєстраційним номером 30792518 від 24 жовтня 2018 року було внесено запис про державну реєстрацію права комунальної власності Мереф`янської міської ради на земельну ділянку площею 1,1573 га за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер 63525110700:00:159:0006) з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
35. Не погодившись з рішенням, прийнятим Мереф`янською міською радою 05 вересня 2018 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 » Мереф`янської міської ради Харківського району Харківської області з подальшими змінами, Товариство з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" звернулося до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
36. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції керувався тим, що відомості до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 6325110700:00:159:0006 внесені на підставі розробленої та затвердженої у встановленому порядку технічної документації землеустрою щодо інвентаризації та відповідних рішень Мереф`янської міської ради, на підставі положень Закону України "Про Державний земельний кадастр", Закону України "Про землеустрій», Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі - Порядок №1051), Порядку проведення інвентаризації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року №513 (далі - Порядок №513), які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, ЗК України.
37. Враховуючи те, що в ході судового розгляду не встановлено підстав для скасування рішення Мереф`янської міської ради від 05 серпня 2018 року, окружний адміністративний суд дійшов висновку про те, що Управлінням Держгеокадастру у Харківському районі Харківської області правомірно внесено відомості до Державного земельного кадастру стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 6325110700:00:159:0006, на підставі розробленої та затвердженої у встановленому порядку технічної документації землеустрою щодо інвентаризації та відповідних рішень Мереф`янської міської ради.
38. Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився, і, задовольняючи позов, керувався тим, що відповідно до інформації Міськрайонного управління у Харківському районі та м. Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, 27 січня 2017 року здійснено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, присвоєно кадастровий номер 6325110700:00:159:0006 та відкрито Поземельну книгу із зазначенням категорії земель "землі сільськогосподарського призначення". Тобто, земельна ділянка з кадастровим номером 6325110700:00:159:0006 є сформованою та зареєстрованою саме 27 січня 2017 року. Державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки та внесення до Державного земельного кадастру інформації про неї 27 січня 2017 року на підставі проекту, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект", не було скасовано, визнано протиправним чи недійсним тощо. Таким чином, при прийнятті Мереф`янською міською радою оскаржуваних рішень від 05 вересня 2018 року та від 17 жовтня 2018 року відповідачу необхідно було враховувати наявність у ДЗК відповідного запису, в тому числі, про цільове призначення земель.
39. Другий апеляційний адміністративний суд відхилив доводи міської ради про належність вищезазначеної земельної ділянки до земель житлової та громадської забудови відповідно до Генерального плану міста Мерефа, посилаючись на те, що матеріали справи свідчать, що спірна територія є територією баз та складів, проте відомості про знаходження цієї земельної ділянки саме на землях категорії "житлової та громадської забудови" не підтверджуються таким планом, оскільки відсутні відповідні позначення на плані.
40. Колегія суддів апеляційного адміністративного суду зробила висновок про те, що Мереф`янською міською радою при прийнятті оскаржуваних рішень від 05 вересня 2018 року та від 17 жовтня 2018 року було затверджено технічну документацію, яка містить помилкові дані. На час прийняття Мереф`янською міською радою оскаржуваних рішень від 05 вересня 2018 року та від 17 жовтня 2018 року відповідачу було достеменно відомо, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , вже сформована та зареєстрована в ДЗК з присвоєнням кадастрового номеру, оскільки листами Відділу містобудування та архітектури Харківської районної державної адміністрації Харківської області від 11 липня 2018 року №91 та Міськрайонного управління у Харківському районі та м. Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 23 червня 2018 року №18-20-0.23.061-534/126-18 повідомлялося про це відповідачу.
41. Суд апеляційної інстанції зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Харківській області замінити у Державному земельному кадастрі відомості щодо ділянки, мотивуючи це тим, що 14 вересня 2018 року до ДЗК внесено недостовірну інформацію стосовно спірної земельної ділянки і обраний позивачем спосіб захисту є ефективним у поновленні порушеного права.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ
42. Заявник на обґрунтування вимог касаційної скарги покликається на те, що суд апеляційної інстанції невірно не застосував положення частин 1 та 2 статті 20, 116, 123 ЗК України, статей 1 та 35 Закону України «Про землеустрій», статей 15, 21, 24 та пункту 7 розділу VII Закону України «Про Державний земельний кадастр», пункти 34, 42 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», частину 1 статті 16, статтю 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статтю 12 Закону України "Про основи містобудування", підпункт 6 пункту 22 Порядку №1051.
43. Скаржник наголошує, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 з урахуванням містобудівної документації, а саме Генерального плану міста Мерефа та сел. Селекційного, який розроблено державним проектним інститутом по плануванні і забудови міста Харківпроект у 1978 році, та термін дії якого продовжено до розроблення та затвердження в установленому порядку нового генерального плану рішенням II сесії Мереф`янської міської ради VII скликання (І пленарне засідання) від 09 грудня 2015 року, є територією баз та складів, яка знаходиться в межах міста Мерефа, а саме на землях житлової та громадської забудови.
44. Мереф`янська міська рада вважає, що судом апеляційної інстанції, приймаючи оскаржуване рішення у справі було порушено норми процесуального права, а саме вирішено питання про права, інтереси та (або) обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі, а саме гр. ОСОБА_3 , гр. ОСОБА_4 , посилаючись на рішення 37 сесії Мереф`янської міської ради 8 скликання від 07 листопада 2019 року «Про надання згоди на розподіл земельної ділянки гр. ОСОБА_3 , ТОВ «Весняне-ВТА» та гр. ОСОБА_4 на три окремі земельні ділянки».
45. Головне управління Держгеокадастру у Харківській області у відзиві підтримує доводи касаційної скарги, зазначає про втручання суду апеляційної інстанції у дискреційні повноваження Головного управління при зобов`язанні замінити у Державному земельному кадастрі відомості щодо ділянки №6325110700:00:159:0006 про категорію земель: «землі житлової та громадської забудови» на категорію: «землі сільськогосподарського призначення», про цільове призначення « 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі» на цільове призначення « 16.00 Землі запасу».
46. На переконання Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, останнім права та інтереси Товариства з обмеженою відповідальністю «Весняне-ВТА» не порушувалося, будь-яких протиправних дій/бездіяльності стосовно останнього не вчинялося.
47. Позивач у відзиві на касаційну скаргу погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, а також вказує на те, що правомірність дій управління Держгеокадастру при внесенні до ДЗК категорії спірної ділянки при її формуванні 27 січня 2017 року не є предметом цього судового провадження.
48. Товариство з обмеженою відповідальністю «Весняне-ВТА» вважає, що п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» не може бути застосований, оскільки на момент проведення інвентаризації земельна ділянка вже була сформована.
49. На думку позивача, рада не довела необхідності зміни категорії ділянки через її «невідповідність» Генеральному плану з таких підстав:
- Генеральний план не пройшов експертизу, як того вимагає частина 12 статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
- в Генеральному плані немає вказівки на цільове призначення ділянки АДРЕСА_1 ;
- наявність в плані зазначення про «територію баз та складів» не суперечить нинішній категорії земель «сільськогосподарського призначення». Адже на теперішній час земля використовується сільськогосподарським підприємством для вирощування грибів, що було враховано при наданні дозволу на відведення землі в 2013 році.
50. На спростування доводів касаційної скарги про незалучення судом осіб, права яких порушено, у відзиві відзначено, що на теперішній час склад співвласників інший, аніж наводить скаржник: це Товариство з обмеженою відповідальністю «Весняне-ВТА», ОСОБА_3 з 18 жовтня 2018 року та Товариство з обмеженою відповідальністю «Еко-овочі» з 15 вересня 2020 року. Ознайомившись з касаційною скаргою, позивач звернувся до співвласників за з`ясуванням їх точки зору на подібні твердження ради та надав для ознайомлення оскаржувану постанову суду. Співвласники надали свої пояснення, що додаються до відзиву. ОСОБА_3 та Товариство з обмеженою відповідальністю «Еко-овочі» не вбачають порушення своїх прав постановою суду. Придбаваючи нерухоме майно, вони знали, що навколо земельної ділянки точаться постійні судові спори. Всі співвласники нерухомого майна зацікавлені в законному оформленні землі.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
51. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.
52. Відповідно до статті 35 Закону України «Про землеустрій» від 22 травня 2003 року №858-IV (в редакції, чинній на момент проведення оспорюваної державної реєстрації земельної ділянки) інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.
53. Пунктом 26 Порядку №513 (в редакції, чинній на момент проведення оспорюваної державної реєстрації земельної ділянки; Постанова №513 втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 року № 476, водночас була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) за результатами проведення інвентаризації земель виконавцем робіт складається технічна документація, що включає: технічне завдання на виконання робіт з інвентаризації земель; пояснювальну записку, яка містить коротку характеристику об`єкта інвентаризації, підстави для виконання робіт, реквізити виконавця, опис матеріалів, використаних під час складання технічної документації, зміст і склад виконаних робіт із землеустрою; текстові матеріали: рішення органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органів місцевого самоврядування або суду про проведення інвентаризації земель; копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час проведення інвентаризації земель; матеріали топографо-геодезичних вишукувань; додатки, які складаються у формі таблиць і містять дані, зазначені у пунктах 22-23 цього Порядку; пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, і Державному земельному кадастрі; графічні матеріали - робочий і зведений інвентаризаційні плани.
54. Системний аналіз наведених положень дає змогу дійти висновку, що технічна документація із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок - це сукупність технічних завдань, пояснювальних записок, текстових та графічних матеріалів, погоджених та затверджених в установленому законом порядку, на підставі яких органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування реалізують власну компетенцію, приймаючи рішення про віднесення земель до відповідної категорії у разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії.
55. У цій справі судами встановлено, що спірна земельна ділянка відводилася позивачу із земель сільськогосподарського призначення.
Дія дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА" неодноразово продовжувався рішеннями міської ради. Зокрема, рішенням Мереф`янської міської ради від 26 лютого 2016 року продовжено термін дії рішення Мереф`янської міської ради VІ скликання від 31 травня 2011 року «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Весняне-ВТА» на 12 місяців.
56. Тобто, на момент призначення рішенням міської ради інвентаризації спірної земельної ділянки, така ділянка вже була відведена саме із земель сільськогосподарського призначення.
57. Як встановлено судами, рішенням Мереф`янської міської ради від 05 вересня 2018 року із доповненнями, внесеними рішенням від 17 жовтня 2018 року, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.
58. Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру від 27 січня 2017 року та 07 червня 2017 року, в ДЗК містилися наступні відомості про земельну ділянку, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1, а саме: категорія земель землі: сільськогосподарського призначення, цільове призначення: 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), вид використання земельної ділянки: обслуговування овочевого складу-бази.
59. Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 14 вересня 2018 року, в ДЗК містилися такі відомості про зазначену земельну ділянку: категорія земель землі житлової та громадської забудови, цільове призначення: 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, вид використання земельної ділянки: обслуговування овочевого складу-бази.
60. Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що оскаржуване рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності за адресою: АДРЕСА_1 є протиправним через те, що відповідна земельна ділянка на момент прийняття оскарженого рішення була сформованою, а також при прийнятті Мереф`янською міською радою рішень від 05 вересня 2018 року та від 17 жовтня 2018 року відповідачу необхідно було враховувати наявність у ДЗК відповідного запису, в тому числі, про цільове призначення земель.
61. Частинами першою та другою статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
62. Відповідно до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 7 липня 2011 року № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
63. Частинами першою, другою статті 6 Закону № 3613-VI передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
64. Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
65. Згідно з частинам першою та четвертою статті 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
66. Статтею 16 вказаного Закону встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
67. Так, суд апеляційної інстанції встановив, що відповідно до інформації Міськрайонного управління у Харківському районі та м. Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, наданої листами від 23 червня 2018 року №18-20-0.23,061-534/126-18, від 17 грудня 2019 року №1831/426-19-0.23,06 та від 26 лютого 2020 року №365/426-20.0.23,06, державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, було здійснено 27 січня 2017 року, присвоєно кадастровий номер 6325110700:00:159:0006 та відкрито Поземельну книгу.
При цьому, категорію земель "землі сільськогосподарського призначення" було внесено до ДЗК, оскільки рішенням Мереф`янської міської ради від 06 червня 2013 року було визначено саме таку категорію земельної ділянки, що відводиться.
68. Зі встановлених судами обставин вбачається, що рішенням VIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 30 березня 2017 року було затверджено розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю "Весняне-ВТА".
Однак рішенням Мереф`янської міської ради від 09 липня 2018 року скасовано рішення від 30 березня 2017 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою АДРЕСА_1 ТОВ "Весняне-ВТА".
Разом з тим, державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки та внесення до Державного земельного кадастру інформації про неї 27 січня 2017 року на підставі проекту, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект", не було скасовано, визнано протиправним чи недійсним тощо.
69. За приписами частини 1 статті 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру є офіційними.
70. Відповідно до пункту 114 Порядку №1051 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
71. Колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 6325110700:00:159:0006 є сформованою та зареєстрованою саме 27 січня 2017 року. На час прийняття Мереф`янською міською радою оскаржуваних рішень від 05 вересня 2018 року та від 17 жовтня 2018 року міській раді було достеменно відомо, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1, вже сформована та зареєстрована в ДЗК з присвоєнням кадастрового номеру, оскільки листами Відділу містобудування та архітектури Харківської районної державної адміністрації Харківської області від 11 липня 2018 року №91 та Міськрайонного управління у Харківському районі та м. Люботині Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 23 червня 2018 року №18-20-0.23,061-534/126-18 повідомлялося про це відповідачу.
72. Відповідно до частини 2 статті 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
73. У пункті 121 Порядку №1051 визначено порядок зміни цільового призначення земельної ділянки. Так, для внесення до відомостей про земельну ділянку змін щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) Державному кадастровому реєстраторові подаються:
1) заява за формою згідно з додатком 12;
2) оригінал документації із землеустрою або оцінки земель, яка є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах земель певної категорії);
3) електронний документ (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
74. Відомостей про зміну цільового призначення земельної ділянки в порядку статті 20 Земельного кодексу України і пункту 121 Порядку №1051 матеріали справи не містять.
75. Враховуючи викладене у сукупності, колегія суддів вважає, що міська рада протиправно змінила цільове призначення спірної земельної ділянки шляхом затвердження документації із інвентаризації, неврахувавши при цьому, що земельна ділянка відводилася саме із сільськогосподарських земель, на момент затвердження документації із інвентаризації земельна ділянка була вже сформована та зареєстрована в ДЗК з присвоєнням кадастрового номеру та визначенням цільового призначення.
76. У касаційній скарзі міська рада посилається на те, що суд апеляційної інстанції не врахував положень підпункту 6 пункту 22 Порядку №1051, відповідно до якого до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про землі у межах державного кордону, як відомості про землі в межах територій адміністративно- територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, районів, міст, селищ, сіл, районів у містах) та за їх межами (у частині, що характеризують такі землі з урахуванням їх місцезнаходження), а саме: інформація про документи, на підставі яких встановлено категорію земель (назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, за якою здійснено віднесення земель до відповідної категорії, найменування органу, що його прийняв), електронні копії таких документів.
77. Скаржник вважає, що Мереф`янською міською радою не приймалося відповідне рішення ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки з категорією земель, який розроблено Товариством з обмеженою відповідальністю «Геобудпроект».
78. Колегія суддів відхиляє такі доводи як такі, що не відповідають дійсності. Так, рішення VIII сесії Мереф`янської міської ради VIІІ скликання від 30 березня 2017 року затверджено розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. В подальшому рішення про затвердження скасовано, проте державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки та внесення до Державного земельного кадастру інформації про неї 27 січня 2017 року на підставі проекту, розробленого Товариством з обмеженою відповідальністю "Геобудпроект", не було скасовано, визнано протиправним чи недійсним.
79. Крім того, скасування міською радою свого ж рішення, яке є актом індивідуальної дії, не узгоджується з положенням чинного законодавства та рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування).
80. Також скаржник посилається на те, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 з урахуванням містобудівної документації, а саме Генерального плану міста Мерефа та сел. Селекційного, який розроблено державним проектним інститутом по плануванні і забудови міста Харківпроект у 1978 році є територією баз та складів, яка знаходиться в межах міста Мерефа, а саме на землях житлової та громадської забудови.
81. Суд апеляційної інстанції встановив, що відповідна територія є територією баз та складів, проте відомості про знаходження даної земельної ділянки саме на землях категорії "житлової та громадської забудови" не підтверджуються таким планом, оскільки відсутні відповідні позначення на плані.
82. У Додатку 4 до Порядку № 1051 передбачено перелік угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь. Код 013 Підгрупа 00 має назву «Землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами» - підгрупа включає землі, зайняті тваринницькими фермами, тракторними станціями, літніми таборами, землі, забудовані іншими будівлями і дворами сільськогосподарського призначення.
83. Позивач наголошував, що на території овочевої бази займається вирощуванням грибів.
84. Враховуючи викладене, судова колегія не вбачає суперечності між містобудівною документацією та сільськогосподарським цільовим призначенням спірної земельної ділянки.
85. Скаржник наголошує на пункті 7 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр" (до державної реєстрації права державної чи комунальної власності на земельні ділянки формування земельних ділянок за рахунок земель державної та комунальної власності, визначення їх угідь, а також: віднесення таких земельних ділянок до певних категорій мало здійснюватися на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель).
86. Зазначена можливість передбачена для упорядкування саме несформованих ділянок. В той же час спірна ділянка вже була сформована на момент проведення інвентаризації, про що прямо вказано в технічній документації Товариства з обмеженою відповідальністю «Характерник».
87. Факт наявності в ДЗК відомостей про категорію «Землі сільськогосподарського призначення» з 27 січня 2017 року зміни даного розділу ДЗК у вересні 2018 року свідчить про те, що пункт 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» не може бути застосований, з урахуванням положень 79-1 Земельного кодексу України щодо формування ділянки.
88. Отже, висновки суду апеляційної інстанції про задоволення позову є законними і обґрунтованими.
89. Щодо посилань скаржника на те, що суд апеляційної інстанції мав залучити до розгляду справи гр. ОСОБА_3 , гр. ОСОБА_4 , посилаючись на рішення 37 сесії Мереф`янської міської ради 8 скликання від 07 листопада 2019 року «Про надання згоди на розподіл земельної ділянки гр. ОСОБА_3 , ТОВ «Весняне-ВТА» та гр. ОСОБА_4 на три окремі земельні ділянки», Верховний Суд враховує заяви гр. ОСОБА_3 , гр. ОСОБА_4 , в яких вони стверджують, що не вважають свої права порушеними у цій справі.
90. З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а постанови суду апеляційної інстанції - без змін.
91. Оскільки Верховний Суд залишає без змін судове рішення апеляційного адміністративного суду, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
На підставі викладеного, керуючись статті 139, 242, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Мереф`янської міської ради Харківського району Харківської області залишити без задоволення, а постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2020 року у справі №520/11866/19 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2022 |
Оприлюднено | 29.07.2022 |
Номер документу | 105465687 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Єзеров А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні