ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" червня 2022 р. Справа № 911/3658/21
Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.
при секретарі судового засідання Михайлішині В. В.
за участю представників учасників справи:
від позивача: Мисяковська І. В. (самопредставництво - відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань);
від відповідача: Щиглов Є. О. (адвокат ордер серії АІ № 1244185 від 29.06.2022 р.)
розглянувши матеріали справи
за позовом Пристоличної сільської ради, с. Щасливе, Бориспільський район
до Малого приватного підприємства „Кім, с. Іванків, Бориспільський район
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Пристолична сільська рада звернулась в Господарський суд Київської області із позовом до Малого приватного підприємства „Кім про внесення змін до договору № 173 від 07.09.2005 р. оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Козій А. В. та зареєстрованого за реєстровим № 3716, (зареєстрований у Бориспільському відділі КРФ ДП „ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель зроблено запис від 17.10.2005 р. за № 0105323000), виклавши пп. 2.7.1. п. 2.7. вказаного Договору у редакції:
„2.7.1. Орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік у розмірі 4% (чотири) відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (4 067 579, 28 грн) та становить 162 703, 17 (сто шістдесят дві тисячі сімсот три гривні 17 копійок) грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням й цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.
Орендна плата сплачується на рахунок Пристоличної сільської ради. Реквізити поточного рахунку уточняються Орендарем кожного місяця та у разі їх зміни, орендна плата вноситься на новий поточний рахунок.
У разі невнесення орендної плати в строки, визначені цим Договором, стягується пеня у розрахунку 120 % річної облікової ставки НБУ на несплачену суму за кожен день прострочення. Сплата пені за прострочку платежів здійснюється в грошовій формі..
Позовні вимоги обґрунтовані позивачем безпідставним ухиленням відповідачем від приведення у відповідність до вимог діючого законодавства України договору № 173 оренди землі від 07.09.2005 р., укладеного між Пристоличною сільською радою та Малим приватним підприємством „Кім, в частині визначення розміру орендної плати та інших положень.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 17.12.2021 р. відкрито провадження у справі № 911/3658/21 за позовом Пристоличної сільської ради до Малого приватного підприємства „Кім про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 12.01.2022 р.
12.01.2022 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 26.01.2022 р.
26.01.2022 р. перед підготовчим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив б/н від 25.01.2022 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.
26.01.2022 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 16.02.2022 р.
16.02.2022 р. перед підготовчим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення б/н від 15.02.2022 р. на позовну заяву, що долучені судом до матеріалів справи.
16.02.2022 р. перед підготовчим засіданням до канцелярії суду від позивача надійшла відповідь № 02-14/457 від 15.02.2022 р. на відзив на позовну заяву, що долучена судом до матеріалів справи.
16.02.2022 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 09.03.2022 р.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.04.2022 р. постановлено, що 09.03.2022 р. судове засідання у призначений судом час відповідно до протоколу судового засідання Господарського суду Київської області від 16.02.2022 р. не відбулось у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні та установленням особливого режиму роботи Господарського суду Київської області на період воєнного стану і зупиненням розгляду справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу до усунення обставин, які зумовлюють загрозу життю, здоров?ю та безпеці відвідувачів суду в умовах воєнної агресії проти України, та установленням здійснення суддями Господарського суду Київської області своїх повноважень дистанційно, і призначено проведення судового засідання по розгляду справи по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 01.06.2022 р.
23.05.2022 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення б/н від 16.05.2022 р. на позовну заяву, що долучені судом до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 01.06.2022 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 15.06.2022 р.
15.06.2022 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 29.06.2022 р.
29.06.2022 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
07.09.2005 р. між позивачем та відповідачем було укладено договір № 173, згідно з умовами пунктів 1.1., 1.3., 1.4. якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове, платне володіння і користування земельну ділянку, яка знаходиться в с. Проліски в адмінмежах Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області, по вул. Броварській, 1а, відповідно до плану, що додається, надалі за текстом - „Земельна ділянка.
1.3. В оренду передається Земельна ділянка під розміщення придорожнього кафе загальною площею 0, 8 гектара зелених насаджень, за рахунок земель державної власності в с. Проліски в адмінмежах Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області по вул. Броварській, 1а, в межах населеного пункту.
1.4. Експертна грошова оцінка Земельної ділянки становить 72 635 грн 33 коп. (сімдесят дві тисячі шістсот тридцять п`ять гривень 33 копійки).
Нормативна грошова оцінка Земельної ділянки становить 174 324 грн 80 коп. (сто сімдесят чотири тисячі триста двадцять чотири гривні 80 копійок).
Відповідно до п. 2.1.1. земельна ділянка вважається переданою в оренду за цим договором з моменту підписання сторонами акту прийому-передачі земельної ділянки. Орендар може приступити до використання земельної ділянки лише після набрання чинності цим договором.
Пунктом 2.3. договором визначено строк його дії, згідно з яким термін договору договір укладається на термін 49 років, починаючи з дати його державної реєстрації.
Пунктом 2.7.1. договору передбачено, що Орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік в розмірі 5 % (п`яти відсотків) від експертної грошової оцінки земельної ділянки визначеної у пункті 1.4. цього договору: 3 631 грн 77 (три тисячі шістсот тридцять одна гривня 77 копійок). Ставка земельного податку становить 726 грн 35 коп. (сімсот двадцять шість гривень 35 копійок). Орендна плата вноситься на поточний рахунок Щасливської сільської Ради, Бориспільського району, Київської області № 371161004089, в УДК у Київській області, МФО 821018, код одержувача 04527520, або на інший рахунок, визначений за згодою Сторін, або Орендарем відповідно до чинного законодавства.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
У разі невнесення орендної плати в строки, визначені цим договором, нараховується пеня у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, діючої на момент виникнення податкового боргу. Сплата пені за прострочення платежів здійснюється в грошовій формі.
Пунктом 2.7.6. договору передбачено, що розмір орендної плати може бути переглянутий (зменшений) за вимогою Орендаря у випадках невиконання Орендодавцем обов`язку повідомити Орендарю про права третіх осіб на Земельну ділянку, а крім того один раз на рік у разі погіршення стану орендованої Земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально. Сума, на яку зменшується орендна плата, встановлюється за згодою Сторін. За згодою Сторін орендна плата може бути проіндексована у погодженому Сторонами порядку. У разі збільшення земельного податку розмір орендної платні за згодою Сторін може бути збільшено на відповідну суму за вимогою Орендодавця, але не частіше ніж раз на рік.
Згідно з п. 5.5. договору сторони погоджуються з тим, що:
Будь-які зміни або доповнення до цього Договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь- яких причин будь-які положення цього Договору є недійсними, недіючими, незаконними або такими що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього Договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь- яке із положень цього Договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах,взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення.
В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього Договору, ці питання вирішуються у судовому порядку.
Вказаний договір оренди земельної ділянки було нотаріально посвідчено приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Козій А. В. та зареєстровано в реєстрі за № 3716.
17.10.2005 р. даний договір було зареєстровано у Бориспільському відділі Київської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України, про що вчинено запис № 0105323000.
Згідно з додатком до договору оренди земельної ділянки кадастровий номер орендованої земельної ділянки 3220888000:03:003:0001.
17.10.2005 р. між позивачем та відповідачем було підписано акт приймання-передачі земельної ділянки на умовах оренди, згідно якого орендодавець, а орендар прийняв у тимчасове платне володіння та користування на умовах оренди терміном на 49 років, земельну ділянку під розміщення придорожнього кафе загальною площею 0, 8 гектара зелених насаджень, за рахунок земель державної власності в с. Проліски в адмінмежах Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області по вул. Броварській, 1а, в межах населеного пункту.
У березні 2011 р. відповідач звернувся до позивача із листом № 5 від 23.03.2011 р., у якому просив у зв?язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановити розмір орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням № 144-6-6 від 02.06.2011 р. Щасливської сільської ради вирішено встановити річний розмір орендної плати в сумі 4 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та внести зміни до договору оренди земельної ділянки площею 0, 8 га під розміщення кафе; термін дії рішення до 02.06.2014 р.
Рішенням № 1831-38-7 від 20.06.2019 р. Щасливської сільської ради вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Проліски Бориспільського району Київської області загальною площею 297, 6500 га, якою визначено середню (базову) вартість одного квадратного метра земель села Проліски Бориспільського району Київської області, станом на 01.01.2019 р. рівною Цнм = 189, 79 грн за 1 кв.м., тощо.
Рішенням № 2042-45-7 від 28.11.2019 р. Щасливської сільської ради вирішено у зв?язку з набранням чинності з 01.01.2020 р. нової нормативної грошової оцінки земель сіл Щасливе та Проліски має місце приведення чинних договорів оренди землі до вимог законодавства; дане рішення вважати пропозицією щодо внесення змін до договорів оренди землі в розумінні ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України, тощо.
У липні 2021 р. позивач звернувся до відповідача із листом № 02-14/1910 від 27.07.2021 р., у якому просив до 30.08.2021 р. з?явитись для внесення змін в існуючий договір оренди землі з метою приведення його у відповідність до чинного законодавства.
У вересні 2021 р. позивач звернувся до відповідача із вимогою (повідомлення) № 02-14/2345 від 31.08.2021 р. про внесення змін в договір № 173 від 07.09.2005 р., у якій вимагав підписати направлений проект договору про внесення змін до договору № 173 оренди землі від 07.09.2005 р., укладеного між Пристоличною сільською радою та Малим приватним підприємством „Кім, у якому викладено пп. 2.7.1. п. 2.7. вказаного Договору у редакції:
„2.7.1. Орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік у розмірі 4% (чотири) відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (4 067 579, 28 грн) та становить 162 703, 17 (сто шістдесят дві тисячі сімсот три гривні 17 копійок) грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням й цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначенихх законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.
Орендна плата сплачується на рахунок Пристоличної сільської ради. Реквізити поточного рахунку уточняються Орендарем кожного місяця та у разі їх зміни, орендна плата вноситься на новий поточний рахунок.
У разі невнесення орендної плати в строки, визначені цим Договором, стягується пеня у розрахунку 120 % річної облікової ставки НБУ на несплачену суму за кожен день прострочення. Сплата пені за прострочку платежів здійснюється в грошовій формі..
Як було зазначено вище, позивач у своїй позовній заяві просить суд внести зміни до договору № 173 від 07.09.2005 р. оренди земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Бориспільського районного нотаріального округу Київської області Козій А. В. та зареєстрованого за реєстровим № 3716, (зареєстрований у Бориспільському відділі КРФ ДП „ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель зроблено запис від 17.10.2005 р. за № 0105323000), виклавши пп. 2.7.1. п. 2.7. вказаного Договору у редакції:
„2.7.1. Орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік у розмірі 4% (чотири) відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (4 067 579, 28 грн) та становить 162 703, 17 (сто шістдесят дві тисячі сімсот три гривні 17 копійок) грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням й цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами.
Орендна плата сплачується на рахунок Пристоличної сільської ради. Реквізити поточного рахунку уточняються Орендарем кожного місяця та у разі їх зміни, орендна плата вноситься на новий поточний рахунок.
У разі невнесення орендної плати в строки, визначені цим Договором, стягується пеня у розрахунку 120 % річної облікової ставки НБУ на несплачену суму за кожен день прострочення. Сплата пені за прострочку платежів здійснюється в грошовій формі..
З приводу вказаної позовної вимоги позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із орендою земельної ділянки здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України „Про оренду землі, іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.
Згідно з ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
2. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
3. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
4. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду землі (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ст. 13 цього ж закону (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 21 цього ж закону (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.
Статтею 30 цього ж закону (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пунктом 1.4. договору передбачено, що експертна грошова оцінка Земельної ділянки становить 72 635 грн 33 коп. (сімдесят дві тисячі шістсот тридцять п`ять гривень 33 копійки).
Нормативна грошова оцінка Земельної ділянки становить 174 324 грн 80 коп. (сто сімдесят чотири тисячі триста двадцять чотири гривні 80 копійок).
Пунктом 2.7.1. договору передбачено, що Орендна плата встановлюється та справляється в грошовій формі за рік в розмірі 5 % (п`яти відсотків) від експертної грошової оцінки земельної ділянки визначеної у пункті 1.4. цього договору: 3 631 грн 77 (три тисячі шістсот тридцять одна гривня 77 копійок). Ставка земельного податку становить 726 грн 35 коп. (сімсот двадцять шість гривень 35 копійок). Орендна плата вноситься на поточний рахунок Щасливської сільської Ради, Бориспільського району, Київської області № 371161004089, в УДК у Київській області, МФО 821018, код одержувача 04527520, або на інший рахунок, визначений за згодою Сторін, або Орендарем відповідно до чинного законодавства.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
У разі невнесення орендної плати в строки, визначені цим договором, нараховується пеня у розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, діючої на момент виникнення податкового боргу. Сплата пені за прострочення платежів здійснюється в грошовій формі.
Пунктом 2.7.6. договору передбачено, що розмір орендної плати може бути переглянутий (зменшений) за вимогою Орендаря у випадках невиконання Орендодавцем обов`язку повідомити Орендарю про права третіх осіб на Земельну ділянку, а крім того один раз на рік у разі погіршення стану орендованої Земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документально. Сума, на яку зменшується орендна плата, встановлюється за згодою Сторін. За згодою Сторін орендна плата може бути проіндексована у погодженому Сторонами порядку. У разі збільшення земельного податку розмір орендної платні за згодою Сторін може бути збільшено на відповідну суму за вимогою Орендодавця, але не частіше ніж раз на рік.
Згідно з п. 5.5. договору сторони погоджуються з тим, що:
Будь-які зміни або доповнення до цього Договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього Договору є недійсними, недіючими, незаконними або такими що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього Договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь- яке із положень цього Договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах, взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення.
В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього Договору, ці питання вирішуються у судовому порядку.
Згідно п. 14.1.147. ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з ст. 288.1. цього ж кодексу (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до ст. 288.5. цього ж кодексу (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах;
288.5.4. для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку;
288.5.5. для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Статтею 289.1. цього ж кодексу (в редакції чинній на момент укладення спірного договору) передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до ст. 288.5. цього ж кодексу (в редакції чинній на момент звернення позивачем із даним позовом в суд) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах;
288.5.4. для пасовищ у населених пунктах, яким надано статус гірських, не може перевищувати розміру земельного податку;
288.5.5. для баз олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, не може перевищувати 0,1 відсотка нормативної грошової оцінки.
Статтею 289.1. цього ж кодексу (в редакції чинній на момент звернення позивачем із даним позовом в суд) передбачено, що
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
2. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
3. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
4. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
5. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Згідно з ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
2. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
3. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до ст. 652 цього ж кодексу у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
2. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:
1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;
2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;
3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;
4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
3. У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв`язку з виконанням цього договору.
4. Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Пунктами 2.18., 2.19., 2.19.-1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин передбачено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов`язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов`язання відповідача внести такі зміни до договору.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України „Про оренду землі.
Статтею 30 Закону України „Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Під час вирішення спору щодо внесення змін до договору оренди землі, зокрема, в частині розміру орендної плати, господарський суд може залучити як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, відповідний територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів (Державного агентства земельних ресурсів України).
Якщо у договорі оренди землі сторони визначили, що орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством, а він не виконав чи виконав неналежним чином свій обов`язок щодо розрахунку розміру орендної плати і це призвело до виникнення заборгованості, то з урахуванням вимог частини першої статті 15, частин першої і другої статті 21 Закону України „Про оренду землі, статті 526 ЦК України і статті 193 ГК України така заборгованість підлягає стягненню з орендаря за позовом орендодавця.
Отже, враховуючи вищевказані положення Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України „Про оренду землі та інших нормативно-правових актів, та за наслідками їх правового аналізу суд вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки у разі відсутності визначення сторонами у договорі розміру орендної плати за користування земельною ділянкою шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати і до моменту внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати у відповідності до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки у орендаря не виникає і відсутній обов`язок по сплаті орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою згідно з положеннями Податкового кодексу України у відповідності до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У процесі розгляду справи позивачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували прийняття відповідним органом рішень про затвердження та встановлення нових (зміну) ставок орендної плати за користування землею щодо договору № 173 оренди землі від 07.09.2005 р., укладеного між Пристоличною сільською радою та Малим приватним підприємством „Кім.
Докази, додані позивачем до позовної заяви та надані ним у процесі розгляду справи, на підтвердження прийняття відповідним органом рішень про затвердження та встановлення нових (зміну) ставок орендної плати за користування землею щодо договору № 173 оренди землі від 07.09.2005 р., укладеного між Пристоличною сільською радою та Малим приватним підприємством „Кім, а саме рішення № 144-6-6 від 02.06.2011 р. Щасливської сільської ради та рішення № 2042-45-7 від 28.11.2019 р. Щасливської сільської ради не є належними доказами, що підтверджують прийняття відповідним органом рішень про затвердження та встановлення нових (зміну) ставок орендної плати за користування землею за спірним договором, оскільки рішення № 144-6-6 від 02.06.2011 р. Щасливської сільської ради втратило чинність 02.06.2014 р. так як його строк дії був встановлений до 02.06.2014 р., а рішення № 2042-45-7 від 28.11.2019 р. Щасливської сільської ради взагалі не встановлює будь-якої ставки орендної плати за землю.
Також, як було зазначено вище у своїй позовній заяві позивач просить суд внести зміни до договору № 173 оренди землі від 07.09.2005 р., укладеного між Пристоличною сільською радою та Малим приватним підприємством „Кім, в частині визначення розміру орендної плати та інших положень, а саме визначити у договорі нову нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 4 067 579, 28 грн.
Докази, додані позивачем до позовної заяви та надані ним у процесі розгляду справи, на підтвердження зазначеної у позовній заяві нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 4 067 579, 28 грн, а саме витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2020 р. не є належним доказом, що підтверджує нову нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 4 067 579, 28 грн, оскільки такий доказ заперечується та спростовується листом № 267/19-22 від 17.01.2022 р. Головного управління Держгеокадастру у Київській області (Відділ № 2 Управління надання адміністративних послуг), листом № 367/19-22 від 27.01.2022 р. Головного управління Держгеокадастру у Київській області (Відділ № 2 Управління надання адміністративних послуг), листом № 672/19-22 від 15.02.2022 р. Головного управління Держгеокадастру у Київській області (Відділ № 2 Управління надання адміністративних послуг), витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.02.2022 р., наявними у матеріалах справи.
Отже, враховуючи вищевикладене та те, що, як було встановлено судом у процесі розгляду справи, позивачем не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували прийняття відповідним органом рішень про затвердження та встановлення нових (зміну) ставок орендної плати за користування землею щодо договору № 173 оренди землі від 07.09.2005 р., укладеного між Пристоличною сільською радою та Малим приватним підприємством „Кім, а також не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували зазначену у позовній заяві нову нормативну грошову оцінку земельної ділянки, то у суду відсутні правові підстави для внесення запропонованих змін і доповнень до договору оренди землі в частині визначення розміру орендної плати та інших положень у судовому порядку, а тому позовна вимога позивача до відповідача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки є такою, що не ґрунтується на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини, викладені у позовній заяві позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1.Відмовити у задоволенні позову повністю.
2.Судові витрати покласти на позивача.
3.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя В.М.Бацуца
Повний текст рішення складено і підписано
26 липня 2022 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 02.08.2022 |
Номер документу | 105494819 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бацуца В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні