Рішення
від 29.07.2022 по справі 160/7492/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 липня 2022 року Справа № 160/7492/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Сліпець Н.Є.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (в письмовому провадженні) у місті Дніпро адміністративну справу за позовом Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшн» до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, -

ВСТАНОВИВ:

25.05.2022 року Українсько-Британське приватне акціонерне товариство «Динаміка Корпорейшн» (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про застосування фінансових санкцій до Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшн» за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне неперерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом ПФУ від 13.04.2022 року №7-12.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.05.2022 року відкрито провадження та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами з 22.06.2022 року, відповідно до ч. 5ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що прийняті відповідачем рішення від 13.04.2022 року №7-12 про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, є неправомірними, оскільки вимоги щодо застосування до скаржника фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату страхових внесків за вищенаведені базові звітні періоди 2008-2009 років управлінням Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська до суду не заявлялися, у зв`язку з чим вважаються погашеними, так як не заявлені у встановленому порядку.

27.06.2022 року представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити у задоволенні позовної заяви, посилаючись на те, що заборгованість позивача із страхових внесків, на яку оскаржуваними рішеннями нараховані штраф та пеня, виникла у період до 01.01.2011 року, таким чином оскаржувані рішення є правомірними та прийнятими відповідно до вимог діючого законодавства, оскільки позивач вчасно не сплатив страхові внески.

Відповідно до положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Згідно із ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи, або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 13.04.2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області прийняті рішення про застосування фінансових санкцій до Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшин за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне неперерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом ПФУ, у відповідності до п. 2 ч. 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за несвоєчасну сплату страхувальником страхових внесків, а саме:

- за період з 20.05.2009 року до 05.06.2009 року в розмірі 2105 грн. 62 коп., з яких 1821,38 грн. штраф (10%) та пеня в розмірі 284,24 грн. (рішення 7);

- за період з 22.06.2009 року до 25.06.2009 року в розмірі 1451 грн. 51 коп., з яких 1409,23 грн. штраф (10%) та пеня в розмірі 42,28 грн. (рішення 8);

- за період з 21.04.2009 року до 06.05.2009 року в розмірі 2376 грн. 15 коп., з яких 2070,56 грн. штраф (10%) та пеня в розмірі 305,59 грн. (рішення 9);

- за період з 20.03.2009 року до 06.04.2009 року в розмірі 10789 грн. 75 коп., з яких 9227,52 грн. штраф (10%) та пеня в розмірі 1562,23 грн. (рішення 10);

- за період з 20.02.2009 року до 05.03.2009 року в розмірі 10938 грн. 97 коп., з яких 9680,50 грн. штраф (10%) та пеня в розмірі 1258,47 грн. (рішення 11);

- за період з 21.04.2008 року до 23.04.2008 року в розмірі 149,43 грн., з яких 146,50 грн. штраф (10%) та пеня в розмірі 2,93 грн. (рішення 12).

Зазначені рішення оскаржені позивачем в адміністративному порядку протягом десяти робочих днів з дня одержання до Пенсійного фонду України шляхом подання відповідних скарг від 09.05.2022 за вих. №19-24 через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України.

Скарги на рішення про застосування фінансових санкцій за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне неперерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом ПФУ відповідачем прийнято 09.05.2022 за номером ВЕБ-28000-Ю-С-22-038097.

Рішенням від 12.05.2022 року Пенсійний фонд України повернув скарги за вих. №№ 19-24 без розгляду посилаючись на порушення позивачем п. 1.5. Порядку розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв страхувальників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 21-2 від 19 грудня 2003 року, а саме направленням скарг через веб-портал ПФУ та відсутністю ЕЦП на скаргах.

Вважаючи неправомірними прийняті відповідачем рішення від 13.04.2022 року №7-12 про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду України, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Пунктом 6 ч.2 ст.17 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (надалі - Закон України №1058-IV, у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин, тобто до 01.01.2011р.) визначено, що страхувальник зобов`язаний нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.

Згідно з ч.2,6,9,12 ст.20 Закону України №1058-IV обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у п.п.1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 ст.11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Базовим звітним періодом є: для страхувальників, зазначених у п.п.1, 2, 4 ст.14 цього Закону, - календарний місяць. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушені законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Згідно із ч.2 ст.106 Закону України №1058-IV (в редакції до 01.01.2011р.) суми страхових внесків, своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені ст.20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених ч.3 ст.20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків (надалі - недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.

Пунктом 2 ч. 9 ст.106 Закону України №1058-ІV у редакції, що діяла до 01.01.2011р., було передбачено, що за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Із набранням чинності з 01.01.2011р. Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010р. № 2464-VІ (надалі - Закон України №2464-VІ) наведена вище норма матеріального права із Закону України №1058-ІV була виключена.

Відповідно до положень абз.6 п.7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України №2464-VІ на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 01.01.2011р., в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 01.01.2011р. не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до п.9.1 розділу 9 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003р. №21-1 (надалі - Інструкція №21-1), до страхувальників за порушення норм законодавства про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування застосовуються фінансові санкції за несвоєчасну сплату страхових внесків.

Отже, після набрання чинності Законом України №2464-VІ за органами Пенсійного фонду України збережено повноваження щодо застосування фінансових санкцій за несплату заборгованості із страхових внесків, яка виникла до 01.01.2011р.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 19.09.2020р. у справі №805/1452/16-а.

Так, оскаржуваними рішеннями Головним управлінням ПФУ в Дніпропетровській області від 13.04.2022 року №7-№12, на підставі п.2 ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», застосовано до Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшн» штраф та нараховано пеню за період з 2008 року по 2009 рік.

Як вбачається з розрахунку штрафних санкцій та пені за вищезазначеними рішеннями, борг на які вони нараховані виник за період з 21.04.2008 року по 05.06.2009 року.

Так, страхові внески, нараховані страхувальником за базовий звітний період квітень 2009 року, сплачені скаржником у повному обсязі з порушенням встановленого строку, а саме 05.06.2009року.

Страхові внески, нараховані страхувальником за базовий звітний період травень 2009 року, сплачені скаржником у повному обсязі з порушенням встановленого строку, а саме 25.06.2009 року.

Страхові внески, нараховані страхувальником за базовий звітний період березень 2009 року, сплачені скаржником у повному обсязі з порушенням встановленого строку, а саме 06.05.2009 року.

Страхові внески, нараховані страхувальником за базовий звітний період лютий 2009 року, сплачені скаржником у повному обсязі з порушенням встановленого строку, а саме 06.04.2009 року.

Страхові внески, нараховані страхувальником за базовий звітний період січень 2009 року, сплачені скаржником у повному обсязі з порушенням встановленого строку, а саме 05.03.2009 року.

Страхові внески, нараховані страхувальником за базовий звітний період березень 2008 року, сплачені скаржником у повному обсязі з порушенням встановленого строку, а саме 23.04.2008 року.

Таким чином, суд вважає обґрунтованим та правомірним притягнення позивача до відповідальності, передбаченої п.2 ч.9 ст. 106 Закону України №1058-IV у редакції до 01.01.2011р., за несплату страхових внесків, нарахованих по червень 2009 року включно.

Разом з тим, під час розгляду справи судом встановлено, що 07.12.2012 року господарським судом Дніпропетровської області було порушено провадження у справі про банкрутство ПрАТ «Динаміка Корпорейшин» відповідно до норм діючого на той час Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» від 14 травня 1992 року № 2343-ХП (далі - Закон № 2343).

Відповідно до ст. 1 Закону № 2343, кредитор - це юридична або фізична особа, яка має у встановленому порядку підтверджені документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника, щодо виплати заборгованості із заробітної плати працівникам боржника, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які здійснюють контроль за правильністю справляння страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, податків і зборів (обов`язкових платежів).

Статтею 1 Закону № 2343 також визначено поняття конкурсні кредитори - це кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство та вимоги яких не забезпечені заставою майна боржника.

Оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство опубліковано в газеті «Голос України» №3(5503) від 05.01.2013 року.

За приписами ч. 1 ст. 14 Закону № 2343 конкурсні кредитори за вимогами, які виникли до дня порушення провадження у справі про банкрутство, протягом тридцяти днів від дня опублікування в офіційному друкованому органі оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують.

Правові наслідки порушення вказаних вимог визначені нормами ч. 2 цієї ж статті та полягають у тому, що вимоги конкурсних кредиторів, що заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, - не розглядаються і вважаються погашеними, про що зазначено господарським судом в ухвалі про затвердження реєстру вимог кредиторів.

Зазначений строк є граничним і поновленню не підлягає.

В ході розгляду справи судом встановлено, що Територіальний орган Пенсійного фонду України, а саме Головне управління Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська у встановленому порядку звернулося до суду з заявою про визнання грошових вимог у справі про банкрутство, з урахуванням уточнення, на суму 188956,27 грн., з яких 75306,24 грн. недоїмки по єдиному соціальному внеску за період серпень - листопад 2012 року та застосував фінансові санкції у сумі 9451,39 грн. відповідно до рішень 3482, 3483, 3484.

При цьому, вимоги щодо застосування до скаржника фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату страхових внесків за базові звітні періоди 2008-2009 років управлінням Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська до суду не заявлялися.

За приписами ч. 15 ст. 11 Закону № 2343 після офіційного оприлюднення ухвали про порушення справи про банкрутство всі кредитори незалежно від настання строку виконання зобов`язань мають право подавати заяви з грошовими вимогами до боржника згідно із статтею 14 цього Закону.

Отже, вимога територіального органу ПФУ щодо застосування фінансової санкції та пені повинна була бути заявлена лише в межах справи про банкрутство скаржника, її стягнення поза межами провадження у цій справі не допускається, виходячи з приписів ст.ст. 12, 31 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» від 14 травня 1992 року № 2343-ХІІ про банкрутство в редакції чинній на час спірних правовідносин.

Ухвалою господарського суду від 25.04.2013 року № 38/5005/10594/2012 за результатами проведення попереднього засідання у справі про банкрутство Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшин» судом були визнані та включені до реєстру вимог кредиторів, зокрема, вимоги управління Пенсійного фонду України в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська в сумі 178477,48 грн. - 2 черга, 9451,39 грн. - 6 черга, однак до цієї суми не увійшли вимоги щодо застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату страхувальником страхових внесків за базові звітні періоди 2008-2009 років.

До того ж, в ухвалі суду від 25.04.2013 року № 38/5005/10594/2012 зазначено: «Згідно ч. 2 ст. 14 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» вимоги конкурсних кредиторів, що заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, або не заявлені взагалі, - не розглядаються і вважаються погашеними».

Таким чином, суд дійшов висновку, що вимоги щодо застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату страхувальником страхових внесків за базові звітні періоди 2008-2009 років є погашеними, як не заявлені відповідачем у встановленому порядку, у зв`язку з чим прийняті Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області 13.04.2022 року рішення №7-12 про застосування до позивача фінансових санкцій у вигляді штрафу та пені, є неправомірними та підлягають скасуванню.

Згідно із ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу, а за змістомст. 90 цього Кодексусуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінуючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку, що рішення відповідача від 13.04.2022 року №7-12 про застосування фінансових санкцій прийняті всуперечКонституції Українита чинному законодавству України, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову в розмірі 2 481,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №582 від 24.05.2022 року.

Враховуючи викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу позову до суду в сумі 2 481,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.

Відповідно до ч. 4ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно із ч. 5ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства Українидатою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132,139,193,241-246,250,251,257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшн» (49057, м. Дніпро, пр. Богдана Хмельницького, буд. 158, код ЄДРПОУ 21852196) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 26, код ЄДРПОУ 21910427) про визнання протиправними та скасування рішень задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 13.04.2022 року №7-12 про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 26, код ЄДРПОУ 21910427) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Українсько-Британського приватного акціонерного товариства «Динаміка Корпорейшн» (49057, м. Дніпро, пр. Богдана Хмельницького, буд. 158, код ЄДРПОУ 21852196) сплачений судовий збір у сумі 2 481,00 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок) грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.Є. Сліпець

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2022
Оприлюднено02.08.2022
Номер документу105506361
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/7492/22

Рішення від 29.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сліпець Надія Євгенівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні