ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"21" липня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/261/22
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» (65039, м. Одеса, вул. Басейна, буд.5, код ЄДРПОУ - 26472133, електронна адреса: law@infoxvod.com.ua)
До відповідача: Компанії «МЕГАТРАНС» Дочірнього підприємства компанії «ПАЛМА ГРУП С.А.» (Швейцарія) (65031, Одеська обл., Біляївський р-н, 1665 км Автошляху Санкт - Петербург - Київ - Одеса, код ЄДРПОУ - 30267073, електронна адреса: mns@mpc.odessa.ua)
про стягнення
Суддя Рога Н.В.
Секретар с/з Богомолова В.С.
Представники сторін:
Від позивача: Масіна В.П. - на підставі довіреності №1064 від 23.02.2022р.;
Від відповідача: Михайлюк М.С. - на підставі ордера серії ВН №1144881 від 18.05.2022р.; Філіппський С.Л. - в порядку самопредставництва.
Суть спору: Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ», звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Компанії «МЕГАТРАНС» Дочірнього підприємства компанії «ПАЛМА ГРУП С.А.» (Швейцарія) (далі - ДП «МЕГАТРАНС») про стягнення плати за скид понаднормативних забруднень стічних вод у сумі 367 810 грн 89 коп.
Ухвалою суду від 07.02.2022р. прийнято позовну заяву ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» до розгляду та відкрито провадження у справі №916/261/22, вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 24.02.2022р.
24 лютого 2022р. Президентом України підписано Указ №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Зазначений Указ затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX.
Указом Президента України від 14.03.2022р. №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Зазначений Указ затверджено Законом України №2119-IX від 15.03.2022р.
Ухвалою суду від 24.03.2022р. призначено підготовче засідання на 19.05.2022р.
Указом Президента України від 18.05.2022р. №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указ затверджено Законом України №2263-IX від 22.05.2022р.
Ухвалою суду від 19.05.2022р. відкладено підготовче засідання на 24.06.2022р.
Протокольною ухвалою суду від 24.06.2022р. відкладено підготовче засідання на 14.07.2022р. Протокольною ухвалою суду від 14.07.2022р. оголошено перерву в судовому засіданні до 21.07.2022р.
В судовому засіданні 21.07.2022р. за клопотаннями представників сторін протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі та розпочато розгляд справи по суті в порядку ч.6 ст. 183 ГПК України.
Позивач - ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ», підтримує позовні вимоги в повному обсязі, просить їх задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив на позовну заяву, що надійшла до суду 21.06.2022р.
Відповідач - ДП «МЕГАТРАНС», заперечує проти позовних вимог, просить суд відмовити у позові в повному обсязі з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 16.05.2022р., та запереченнях на відповідь на відзив на позовну заяву, що надійшли до суду 12.07.2022р.
Позивач у справі зазначає, що 20.06.2002р. між Компанією «МЕГАТРАНС» Дочірнім підприємством компанії «Палма груп С.А.» (Швейцарія) (Абонент) та Комунальним підприємством «Одесводоканал» (Водоканал) укладено Договір на послуги водопостачання та водовідведення № 6537/3.
Відповідно до рішення сесії Одеської міської ради №2038-ХХІV від 17.12.2003р. та Договору оренди цілісного майнового комплексу, КП «Одесводоканал» реорганізовано шляхом приєднання до Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» (далі - ТОВ «ІНФОКС»).
Таким чином, ТОВ «ІНФОКС» є правонаступником всіх прав та зобов`язань КП «Одесводоканал» (п. 1.5 договору оренди), що підтверджується п.1.1 його Статуту. Для здійснення господарсько-виробничої діяльності по експлуатації цілісного майнового комплексу водопровідно-каналізаційного господарства була створена філія „ІНФОКСВОДОКАНАЛ», що діє на підставі Положення про філію.
Позивач зазначає, що відповідно до п.1.1. Договору Водоканал надає послуги з подачі питної води на об`єкти Абонента, а також з прийому стічних вод, які скидаються Абонентом до системи комунальної каналізації відповідно до дислокації об`єктів.
Пунктом 2.3.3 Договору передбачено, що Абонент зобов`язаний проводити скидання стоків, якість яких не перевищує гранично-допустимих концентрацій, які встановлені «Правилами прийому стоків».
Відповідно до п. 2.3.13 Договору Абонент зобов`язаний своєчасно та у повному обсязі сплачувати послуги водопроводу і каналізації, в тому числі платежі за перевищення ліміту водоспоживання і каналізації, скид ненормативно-очищених стоків та інші.
Згідно п.14.5 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Одеси, затверджених Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №561 від 26.12.2018р., Виробник (в даному випадку Філія «ІНФОКСВОДОКАНАЛ») повинен здійснювати раптовий (не погоджений із Споживачами заздалегідь) відбір проб стічних вод, що скидаються для контролю за їхньою якістю та на підставі результатів контролю. При виявленні порушень цих Правил та умов договору про надання послуг водовідведення застосовувати відповідні заходи впливу на Споживача. Відбір проб проводиться представниками контролюючих служб Виробника в присутності представників Споживача.
Пунктами 38, 44 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Одеси встановлено, що виявлені в пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься Споживачем на рахунок Виробника у порядку та в строки, передбачені договором.
Як зазначає позивач, 08.07.2019р. на об`єкті відповідача за адресою: м. Одеса, Київське шосе, 8/1, представниками ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» за участю представників ДП «МЕГАТРАНС» була відібрана проба стічних вод за шифром №01814, із зазначенням пломби №18881632, що зафіксовано в акті про відбір проб на контрольний хімічний аналіз стічних вод. Акт відбору проб підписаний представником відповідача без зауважень та заперечень. Того ж дня було відібрано арбітражні проби стічних вод, про що складено Акт №637 від 08.07.2019р.
За результатами вимірювань показників якості стічної води за відібраною пробою від 08.07.2019р. в ході лабораторних аналізів стічної води ДП «МЕГАТРАНС» було встановлено невідповідність (перевищення величин) стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах.
Позивач зазначає, що порядок приймання стічних вод встановлений та регламентований Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, Порядком визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 01.12.2017р. №316 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.01.2018р. за №57/31509.
На підставі лабораторних аналізів стічної води ДП «МЕГАТРАНС», з урахуванням п.п. 4, 11, 12 Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення позивачем здійснено розрахунок суми за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, відповідно до якого плата за понаднормовий скид становить 905 682 грн 35 коп. Вказаний розрахунок було вручено представнику ДП «МЕГАТРАНС» 15.08.2019р.
02 серпня 2019р. від ДП «МЕГАТРАНС» надійшли результати хімічного аналізу арбітражної проби (протокол вимірювань №С106-19 від 15.07.2019р.), здійсненого лабораторією «ІНТЕРХІМ».
На підставі показників аналізу арбітражної проби ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» проведено перерахунок понаднормативного скиду, за результатами якого плата за понаднормовий скид становить 452 841 грн 18 коп., про що повідомлено ДП «МЕГАТРАНС» листом від 15.08.2019р. В листі позивач зазначив про необхідність сплати вказаної суми у строк до 28.08.2019р.
Позивач зазначає, що протягом 2019-2020р.р. ДП «МЕГАТРАНС» частково сплачено плату за понаднормовий скид, однак, залишок у розмірі 217 841 грн 18 коп. не було сплачено на користь ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ».
В подальшому, 23.09.2020р. на об`єкті відповідача за адресою: м. Одеса, Київське шосе, 8/1, представниками Філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» за участю представників ДП «МЕГАТРАНС» була відібрана проба стічних вод за шифром №3253, із зазначенням пломб №32759219, № 2759226, що зафіксовано в акті про відбір проб на контрольний хімічний аналіз стічних вод. Акт відбору проб підписаний представником відповідача без зауважень та заперечень. Того ж дня було проведено арбітражний відбір проб стічної води, про що складено Акт №680 від 23.09.2020р.
На підставі лабораторних вимірювань показників якості стічної води за відібраною пробою від 23.09.2020р. за шифром №3253 в ході лабораторних аналізів стічної води ДП «МЕГАТРАНС» було встановлено невідповідність (перевищення величин) стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах, у зв`язку із чим, з урахуванням п.п. 4, 11, 12 Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» здійснено розрахунок суми за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій за пробою від 23.09.2020р., відповідно до якого плата за понаднормовий скид становить 254 976 грн 37 коп. Вказаний розрахунок понаднормативного скиду, копія акта відбору проб від 23.09.2020р. та рахунок на оплату було вручено представнику ДП «МЕГАТРАНС».
10 листопада 2020р. ДП «МЕГАТРАНС» надано результати хімічного аналізу арбітражної проби (протокол вимірювань №С306-20 від 29.09.2020р.), здійснений лабораторією «ІНТЕРХІМ», у зв`язку з чим позивачем здійснено перерахунок понаднормативного скиду (відбір проб від 23.09.2020р.), на підставі якого плата за понаднормовий скид за пробою від 23.09.2020р. зменшилась до 164 969 грн 71 коп. Листом від 24.11.2020р. ДП «МЕГАТРАНС» повідомлено про необхідність сплати зазначеної суми у строк до 04.12.2020р.
Позивач наголошує на тому, що відповідно до умов Договору та Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Одеси плата за скид ненормативно-очищених стоків, не є штрафом, а є послугою з приймання, відведення і очищення стічних вод, яка надається відповідачу.
Позивач зазначає, що протягом 2020р. відповідач частково сплатив плату за понаднормовий скид за пробою від 23.09.2020р., однак, залишок у розмірі 149 969 грн 71 коп. залишився не оплаченим.
Таким чином, враховуючи не сплату плати за скид стічних вод з понаднормовим вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин за пробою від 08.07.2019р. у розмірі 217 841 грн 18 коп. та за пробою від 23.09.2020р. у розмірі 149 969 грн 71 коп., що в загальному становить 367 810 грн 89 коп., позивач звернувся з даним позовом до суду та просить стягнути з ДП «МЕГАТРАНС» 367 810 грн 89 коп.
В якості нормативного обґрунтування позивач посилається на ст.ст. 11, 509, 530, 526, 610, 611, 625, 626, 629, 901, 903 Цивільного кодексу України.
У відповіді на відзив на позовну заяву позивач зауважує на тому, що відповідно до протоколів вимірювань №С26-19 від 27.02.2019р. та №С116-19 від 01.08.2019р. об`єктом вимірювань є вода стічна, а не питна, як зазначає відповідач у відзиві на позовну заяву.
Крім того, позивач звертає увагу суду на те, що дати, які зазначені у протоколах вимірювань №С26-19 від 27.02.2019р. та №С116-19 від 01.08.2019р. ніяким чином не пов`язані з датами відборів проб стічної води (08.07.2019р. та 23.09.2020р.).
На підставі зазначеного, позивач вважає доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, хибними.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що основним видом діяльності ДП «МЕГАТРАНС» є надання в оренду складських приміщень, у зв`язку з чим, на думку відповідача, така діяльність не може призвести до значного забруднення стічних вод, на що посилається позивач в обґрунтування позовних вимог.
На підставі зазначеного, 20.02.2019р. та 25.07.2019р. відповідач звернувся до випробувальної лабораторії ТДВ «ІНТЕРХІМ» з метою проведення експертизи водопровідної води, що постачається ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ».
Як зазначає відповідач, згідно протоколів вимірювання №С26-19 від 27.02.2019р. та №С116-19 від 01.08.2019р.) водопровідна вода містить ті ж самі перевищення нормативів (окрім однієї позиції), що зафіксовані в листі позивача №1362ВК-СО від 08.02.2019р., тобто, показники питної води, що постачається позивачем та стічної води відповідача співпадають на 99%.
Таким чином, відповідач дійшов висновку, що понаднормові скиди було виявлено із-за постачання позивачем води із значним перевищенням нормативів, що в свою чергу, вказує на відсутність вини відповідача у порушенні законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідач зауважує на тому, що часткова оплата понаднормових скидів, проведена ДП «МЕГАТРАНС» протягом 2019-2020р.р., не свідчить про визнання провини останнім.
Відповідач також вважає, що позовні вимоги ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» ґрунтуються на позадоговірних відносинах та зазначає, що відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто, деліктною відповідальністю, яка має цивільний характер.
Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у ст.1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно встановити повний склад правопорушення: неправомірність поведінки особи; вина завдавача шкоди, наявність шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіюваною шкодою.
На підставі всього вищенаведеного, відповідач дійшов висновку, що в діях ДП «МЕГАТРАНС» відсутній повний склад цивільного правопорушення, у зв`язку з чим просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідач також заперечує проти доводів позивача щодо того, що плата за понаднормовий скид є послугою, адже сторонами у справі не складалися первинні документи за результатом надання/отримання таких послуг.
Розглянув матеріали справи, вислухав пояснення представників сторін, суд встановив, що 20.06.2002р. між Компанією «МЕГАТРАНС» Дочірнім підприємством компанії «Палма груп С.А.» (Швейцарія) (Абонент) та Комунальним підприємством «Одесводоканал» (Водоканал) укладено Договір на послуги водопостачання та водовідведення №6537/3, відповідно до п.1.1 якого Водоканал надає послуги з подачі питної води на обєкти Абонента, а також з приймання стічних вод, що скидає Абонент в систему комунальної каналізації відповідно до дислокації обєктів ( додаток №1).
За умовами п.1.2 Договору Абонент своєчасно оплачує надані йому послуги водопостачання та водовідведення, експлуатує та утримує водопровідні та каналізаційні мережі, прилади та пристрої на них в належному стані відповідно до Правил, перелічених в п.2.1 Договору та чинним законодавством.
Відповідно до рішення сесії Одеської міської ради №2038-ХХІV від 17.12.2003р. та договору оренди цілісного майнового комплексу, КП «Одесводоканал» реорганізовано шляхом приєднання до Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» (далі - ТОВ «ІНФОКС»). Отже, ТОВ «ІНФОКС» є правонаступником всіх прав та зобов`язань КП «Одесводоканал» (п. 1.5 договору оренди). Для здійснення господарсько-виробничої діяльності по експлуатації цілісного майнового комплексу водопровідно-каналізаційного господарства була створена філія «ІНФОКСВОДОКАНАЛ».
За приписами ст.901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.
Отже, між сторонами за Договором виникли правовідносини щодо надання послуг, так Водоканал зобов`язався надавати Абоненту воду за графіком, затвердженим місцевими органами самоуправління та приймати стоки відповідно до стану мереж та споруд (п.2.2.1. Договору), а Абонент, в свою чергу зобов`язався, зокрема, здійснювати зкидання січних вод, якість яких не перевищує гранично-допустимих концентрацій, які встановлені «Правилами прийому стоків» ( п.2.3.3 Договору)..
Відповідно до п. 2.3.13 Договору Абонент зобов`язаний своєчасно та у повному обсязі сплачувати послуги водопроводу і каналізації, в тому числі платежі за перевищення ліміту водоспоживання і каналізації, скид ненормативно-очищених стоків та інші.
Пунктом 3.9 Договору визначено, що кількість стічних вод, яка надходить до каналізаційних мереж від Абонента, визначається за обсягом води, використаної споживачем з водопроводу або згідно показників засобів обліку стічних вод у відповідності з п.21 Правил водокористуванням.
Згідно п.3.10 Договору нарахування платежу за скид ненормативно очищених стоків здійснюється у відповідності з Правилами приймання стоків.
Судом встановлено, що метою контролю якості стічних вод, на об`єкті споживача - ДП «МЕГАТРАНС», за адресою: м. Одеса, Київське шосе, 8/1, уповноваженими особами ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» за участю представників відповідача було здійснено відбір проб стічних на контрольний хімічний аналіз, про що складено акти, а саме:
- Акт №637 від 08.07.2019р. за шифром проби №01814, із зазначенням пломби №18881632;
- Акт №680 від 23.09.2020р. за шифром проби №3253, із зазначенням пломб №32759219, № 2759226.
Згідно актів №637 від 08.07.2019р. та №680 від 23.09.2020р. уповноваженими особами ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» за участю представників відповідача було здійснено відбір арбітражних проб стічної води ДП «МЕГАТРАНС».
З матеріалів справи вбачається та не оскаржується відповідачем у справі, що за результатами вимірювань показників якості стічної води за відібраним пробами в ході лабораторних аналізів стічної води ДП «МЕГАТРАНС», здійснених лабораторією «ІНТЕРХІМ», було встановлено невідповідність (перевищення величин) стічної води діючим допустимим величинам концентрації речовин у стічних водах, на підставі чого здійснено розрахунки плати за понаднормовий скид, відповідно до яких плата за понаднормовий скид за пробою №01814, відібраною 08.07.2019р., становить 905 682 грн 35 коп. та за пробою №3253, відібраною 23.09.2020р. - 254 976 грн 37 коп. Про необхідність сплати зазначених коштів позивач повідомив ДП «МЕГАТРАНС» листами №6982ВКО від 07.08.2019р. та №5223ВКО від 13.10.2020р. відповідно.
В подальшому, на підставі аналізів показників аналізу арбітражної проби ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» проведено перерахунок понаднормативного скиду, за результатами якого плата за понаднормовий скиди становить 452 841 грн 18 коп. за пробою №01814, відібраною 08.07.2019р., та 164 969 грн 71 коп. за пробою №3253, відібраною 23.09.2020р. Про необхідність сплати скорегованої плати за понаднормовий скид позивач повідомив ДП «МЕГАТРАНС» листами №7145ВКО від 15.08.2019р. та №6007вл-01 від 24.11.2020р., до яких додано рахунки на оплату та розрахунки понаднормових скидів.
Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно зі ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
Частиною 1 ст. 173 Господарського кодексу України законодавець також встановив, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
За приписами ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Згідно з ч.1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави згідно з ст.16 Конституції України.
Згідно з преамбулою Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід`ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров`я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів.
Як зазначено у постанові Верховної Ради України №188/98-ВР від 05.03.1998р. "Про Основні напрями державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки" порушення норм якості води досягло рівнів, які ведуть до деградації водних екосистем, зниження продуктивності водойм. Для переважної більшості підприємств промисловості та комунального господарства скид забруднюючих речовин істотно перевищує встановлений рівень гранично допустимого скиду (далі - ГДС). Це призводить до забруднення водних об`єктів, порушення норм якості води.
Згідно з п.3 ч.1 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» диференційовано повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, інших державних органів у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення та органів місцевого самоврядування у цій сфері.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» встановлено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать в тому числі: затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів; прийняття рішень з проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи проектів господарської діяльності, що можуть негативно вплинути на якість питної води та системи питного водопостачання; здійснення контролю за якістю питної води, використанням та охороною джерел і систем питного водопостачання та водовідведення; обмеження, тимчасова заборона діяльності підприємств у разі порушення ними вимог законодавства у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення в межах своїх повноважень; встановлення правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення потреб споживачів у питній воді; обмеження або заборона використання підприємствами питної води для промислових цілей.
Зазначена норма кореспондується із п.5 ст.30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно якого до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води.
При цьому ч.ч.4-6 ст.131 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» передбачено, що місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Відповідно до ч.1 ст.11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №316 від 01.12.2017р. були затверджені «Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення» та «Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативний скид стічних вод до систем централізованого водовідведення» (далі - Правила №316 від 01.12.2017р.).
Відповідно до п.4 розділу І Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.12.2017р. №316 (далі - Правила №316), на підставі цих правил виробник розробляє місцеві правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів.
Так, 29.12.2018р. набрали чинності Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Одеси, затвердженні рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради № 561 від 26.12.2018р., у зв`язку з чим втратили чинність Правила приймання стічних вод установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджені рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №632 від 14.06.2007р.,
Пунктом 3 даних Правил № 561 визначено, що вони поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - Виробники), та суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб-підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення м. Одеси або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - Споживачі).
Згідно п.7 Правил №561 кожен Споживач скидає стічні води до системи централізованого водовідведення через окремий випуск з обов`язковим улаштуванням контрольного колодязя в місці, погодженому з Виробником (суб`єкт господарювання, який надає послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод)).
У додатку №4 до Правил №561 визначені допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, які скидаються до системи централізованого водовідведення м. Одеси.
Згідно п.14.5 Правил №561 Виробник повинен здійснювати раптовий (не погоджений із Споживачами заздалегідь) відбір проб стічних вод, що скидаються для контролю за їхньою якістю та на підставі результатів контролю. При виявленні порушень цих Правил та умов договору про надання послуг водовідведення застосовувати відповідні заходи впливу на Споживача. Відбір проб проводиться представниками контролюючих служб Виробника в присутності представників Споживача.
Згідно п.44 Правил №561 з метою контролю якості стічних вод Споживачів Виробник здійснює відбір контрольних проб та складає акт про відбір проб на контрольний хімічний аналіз стічних вод за формою, наведеною у додатку 5 до цих Правил. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Споживачів виконує уповноважений представник Виробника, що фіксується у спеціальному акті, який підписують як представник Виробника, так і представник Споживача.
У разі відмови представника Споживача поставити свій підпис в акті, представник Виробника зазначає про це в акті.
Пунктами 37, 38 Правил № 561 встановлено, що розмір плати, що справляється за скид стічних вод до системи централізованого водовідведення, визначається згідно з Порядком визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01 грудня 2017 року № 316.
Згідно з п.п. 8-9 розділу VI Порядку №316 у разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу. У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.
У разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виробником та споживачем.
Згідно п.52 Правил №561 аналіз арбітражної проби, яка була відібрана разом з контрольною пробою у відповідний нормативний тип посуду, виконує Споживач за власний рахунок у будь-якій незалежній лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність».
Відповідно до п.53 Правил №561 у разі розбіжностей результатів аналізів контрольної та арбітражної проб у межах похибки методик вимірювання інгредієнтів, затверджених для лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", розрахунок плати проводиться відповідно до результатів аналізу контрольної проби. Якщо розбіжності більше ніж на 30 % перевищують похибки, які зазначені у відповідних методиках, тоді розрахунок плати проводиться відповідно до результатів аналізу арбітражної проби, яка на час проведення основного аналізу пройшла попередню обробку (консервування) і знаходилась у відповідних умовах на відповідальному збереженні в лабораторії, визначеній за домовленістю між Виробником та Споживачем.
Згідно п. 11 розділу ІІ Порядку № 316 визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення загальний коефіцієнт кратності з урахуванням перевищення допустимої концентрації кількох речовин та інших порушень не може бути більше ніж 10. Якщо за розрахунком Кк більше ніж 10, приймають К=10. У разі виявлення залпового скиду забруднюючої речовин застосовується коефіцієнт кратності Кк=20.
Відповідно до п.12 Порядку №316 плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлена разовим аналізом контрольної проби та підтверджена актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта.
Згідно абз.3 п.п.1 п.1 Постанови НКРЕКП №1250 від 23.10.2018р. "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 16.06.2016р. №1141" встановлено тариф для споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення - 8,44 грн. за 1 куб.м (без податку на додану вартість).
Згідно до ст.193 Господарського кодексу України, яка цілком кореспондується зі ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Перевіривши розрахунок плати за скид стічних вод з понаднормовим вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин за пробою №01814, відібраною 08.07.2019р., здійснений за період з 10.04.2019р. по 08.07.2019р., що становить 452 841 грн 18 коп. та за пробою №3253, відібраною 23.09.2020р., здійснений за період з 26.06.2020р. по 23.09.2020р., що становить 164 969 грн 71 коп., суд встановив, що він є вірним.
Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачем у справі, ДП «МЕГАТРАНС» частково сплачено плату за скид стічних вод з понаднормовим вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин за пробою №01814, після чого залишок неоплаченої плати становить 217 841 грн 18 коп. Крім того, ДП «МЕГАТРАНС» частково сплачено плату за понаднормовий скид за пробою та №3253, після чого залишок неоплаченої плати становить 149 969 грн 71 коп.
На підставі встановлених судом обставин справи, враховуючи умови Договору, Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Одеси, затверджених рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради №561 від 26.12.2018р., Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017р. №316, у ДП «МЕГАТРАНС» наявний обов`язок щодо сплати плати за скид стічних вод з понаднормовим вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 367 810 грн 89 коп., у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
При цьому, суд відхиляє посилання відповідача про невідповідність показників концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах ДП «МЕГАТРАНС» основному виду діяльності, що полягає у наданні в оренду складських приміщень, адже, згідно видів економічної діяльності Підприємства, зазначених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, видами діяльності ДП «МЕГАТРАНС» є також складське господарство (основний) будівництво інших споруд, неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами, інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; організація будівництва будівель.
Щодо посилань відповідача на протоколи вимірювання №С26-19 від 27.02.2019р. та №С116-19 від 01.08.2019р.), як на доказ невідповідності якості води, що поставляється ТОВ «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ», суд зазначає, що зазначені протоколи вимірювань, складені Випробувальною лабораторією «ІНТЕРХІМ», не є такими, що складені 08.07.2019р. та 23.09.2020р. Більше того, об`єктами зазначених випробувань є «вода стічна», що не підтверджує зазначену позицію відповідача та не спростовує доводи позивача.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі «Серявін та інші проти України» зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі «Трофимчук проти України» (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Відповідно до ч.3 ст.13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
За приписами ч.1 ст.73 цього Кодексу доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
При цьому, відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За приписами ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи задоволення позовних вимог, витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню з відповідача в порядку ст.129 ГПК України.
На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 238, 240, 241 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» до Компанії «МЕГАТРАНС» Дочірнього підприємства компанії «ПАЛМА ГРУП С.А.» (Швейцарія) про стягнення плати за скид понаднормативних забруднень стічних вод у сумі 367 810 грн 89 коп. - задовольнити.
2. Стягнути з Компанії «МЕГАТРАНС» Дочірнього підприємства компанії «ПАЛМА ГРУП С.А.» (Швейцарія) (65031, Одеська обл., Біляївський р-н, 1665 км Автошляху Санкт - Петербург - Київ - Одеса, код ЄДРПОУ - 30267073, електронна адреса: mns@mpc.odessa.ua) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНФОКС» в особі філії «ІНФОКСВОДОКАНАЛ» (65039, м. Одеса, вул. Басейна, буд.5, код ЄДРПОУ - 26472133, електронна адреса: law@infoxvod.com.ua) плату за скид понаднормативних забруднень стічних вод у сумі 367 810 грн 89 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 5 517 грн 16 коп.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення (підписання).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено 01 серпня 2022 р.
Суддя Н.В. Рога
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 21.07.2022 |
Оприлюднено | 03.08.2022 |
Номер документу | 105526104 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Рога Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні