Рішення
від 31.07.2022 по справі 420/2192/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2192/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Корой С.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ" до Управління реклами Одеської міської ради про скасування припису №01-20/190 від 17.01.2022 року,-

ВСТАНОВИВ:

28.01.2022 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ" до Управління реклами Одеської міської ради про скасування припису №01-20/190 від 17.01.2022 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач, з покликанням на фактичні обставини справи, вказує, що 28 грудня 2021 року ТОВ «ГРАДУС - БАБАЛС - БУМ», ЄДРПОУ 43202214, яке зареєстроване та здійснює безпосередню господарську діяльність за адресою: 65014, м. Одеса, площа Грецька, 1-А, з двох різних сторін на фасаді першого поверху (одноповерхової споруди), встановлено конструкцію, які містить несвiтові та світові об`ємні символи, якi пiдсвічуються за домогою датчиків світла, виключно в темний час доби. Загальна площа конструкції з однієї сторони будівлі складає 2,45 м2 і має наступний текс «НOOKAN GRADUS B CAFE».

Нормативно обґрунтовуючи власні доводи положеннями ст.1, ст.8 Закону України «Про рекламу», пп.13 п. «а» ч.1 ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування», п.2 Типових правил розміщення реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України, позивач вказує, що iнформацiя про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, а також інформація, розміщена на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу у таке приміщення, яка не містить закликів придбавати товар або послугу, що реалізується суб`єктом, не є рекламою у розумінні частини сьомої статті 8 та частини шостої статті 9 Закону України "Про рекламу", оскільки підпадає під визначення "вивіска" чи "табличка".

Як стверджує позивач, оскільки на зазначеній конструкції-вивісці розміщена інформація, яка не містить закликів до придбання конкретного товару чи отримання послуг ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС - БУМ», вона не є інформацією, призначеною сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтересу, щодо юридичної особи чи конкретного товару (послуг), що поставляється/надається підприємством, а відтак не є рекламою, не потребує спеціального дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

У позові також вказано, що правила розміщення зовнішньої реклами у місті Одесі не можуть протирічити законодавчим актам України, якими визначено за змістом Законів України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та «Про рекламу», тому відповідач (Управління реклами Одеської міської ради ) КУ «Одесреклама» (Одеської міської ради) не належать до числа органів, уповноважених на здійснення заходів державного контролю. На думку позивача, питання демонтажу має вирішуватись саме спеціально уповноваженим органом - Головним управлінням Держспоживслужби в Одеській області.

Позивач вважає, що видаючи направлення на демонтаж рекламних конструкцій надалі маючи намір здійснити такий демонтаж, відповідач діє, за межами визначеної законом компетенції.

На думку позивача, в разі виявлення невиконання вимоги щодо маркування рекламних засобів, відповідач, діючи в межах визначеної законом компетенції вправі був звернутись до уповноваженого органу державного нагляду (контролю). Як стверджує позивач, положення Правил розміщення зовнішньої реклами в місті Одесi вiд 22.04.2008 року №434 в цій частині суперечать вимогам норм нормативно-правових актів вищої юридичної сили і не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Ухвалою суду від 03.02.2022 року прийнято до розгляду позовну заяву і відкрито провадження в даній адміністративній справі.

Судом вирішено розглядати справу в порядку, визначеному статтею 262 КАС України.

23.02.2022 року (вх.№11274/22) від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву разом із додатками (а.с.26-57), в якому вказано, що Управління реклами заперечує проти доводів та аргументів адміністративного позову, вважає позовні вимоги ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з такого.

Щодо причин відмови у встановленні пріоритету на місце розміщення рекламного засобу, у відзиві вказано, що у цій справі позивач на власний розсуд визначив площу запланованого рекламного засобу - 2,45 кв.м, виходячи з розмірів (висоти) окремих символів (букв) у написі «НООКАН GRADUS B CAFE», що на переконання Управління реклами є хибним та недопустимим, оскільки ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» звернулось за отриманням дозвільних документів не на окремі об`ємні символи (букви) або окремі слова, кожне з яких має свої розміри, а на рекламну конструкцію «HOOKAH GRADUS B CAFE» в цілому як єдиний об`єкт зовнішньої реклами, тому і площа рекламного засобу обрахована виходячи з показників 0,58м х 5,845м і складає 3,39 кв.м.

Як стверджує відповідач, оскільки обраний позивачем формат (розмір) рекламних конструкцій не відповідає вимогам, визначеним розділом 6 Правил № 434, керуючись п. 7.3. Правил № 434 Управління реклами відмовило ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» у встановленні пріоритету на місце розташування рекламних засобів.

Щодо віднесення конструкцій позивача до об`єктів зовнішньої реклами, у відзиві вказано, що звернувшись до Управління реклами у грудні 2021 року за отриманням дозволу на розміщення зовнішньої реклами ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» безпосередньо й визначило, що конструкції з написом «НООКАН GRADUS B CAFE» є рекламними засобами. Лише після отримання відмови у встановленні пріоритету на місце розташування рекламного засобу позивач «перекваліфікував» конструкції у вивіски.

З покликанням на ст.1, ч.6 ст.9 Закону України «Про рекламу», у відзиві вказано, що з аналізу інформації на конструкції вбачається, що: 1) конструкція не містить зареєстрованого найменування особи, яким є товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ»; 2) не містить зображення знаків для товарів і послуг, що належать цій особі; 3) не вказує на вид діяльності товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ», час його роботи. Відповідач зазначає, що в місті Одесі питання розміщення вивісок регулюються Порядком розміщення вивісок на території міста Одеси, затвердженим рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради № 178 від 14.02.2008 (далі - Порядок № 178), який в силу ч. 1 ст. 144 Конституції України тa ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є обов`язковим для виконання на території міста Одеси. У відповідності до п. 2.4.3. Порядку № 178 у разі, якщо на вивісці відсутнє повне найменування (ім`я) фізичної або юридичної особи та профіль її діяльності, або основний профіль діяльності відрізняється від інформації, розташованої на віці, а також найменування (ім`я) вказане на вивісці, що розміщується на будинку (споруді) чи на території належній особі не збігається з найменуванням (ім`ям) фізичної або юридичної особи, то така спеціальна конструкція розміщується згідно з Законом України «Про рекламу». З огляду на те, що конструкція позивача не відповідає законодавчо визначеним критеріям вивіски, що вона спрямована на необмежене коло осіб - споживачів інформації, яка в свою чергу формує та підтримує обізнаність та інтерес щодо особи та послуг, які надаються суб`єктом господарювання, через візуальне сприйняття зображеної інформації, отже її розміщення повинно відповідати вимогам Закону України «Про рекламу».

Щодо застосування до спірних правовідносин Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», то у відзиві вказано, що Управління реклами та КУ «Одесреклама» не проводили заходів щодо перевірки того, як позивач здійснює свою господарську діяльність. Управління реклами та КУ «Одесреклама» у межах своїх повноважень проводять обстеження місць розміщення зовнішньої реклами відповідності нормам законодавства про рекламу, а caмe на предмет правомірності розташування зовнішньої реклами та вивісок на території міста Одеси. Згідно чинного законодавства дозвіл на розміщення зовнішньої реклами є обов`язковим для будь-якого суб`єкта господарювання, який розміщує рекламний засіб, незалежно від того, яку господарську діяльність такий суб`єкт проводить та чи здійснює її взагалі.

Щодо твердження позивача про те, що питання демонтажу має вирішуватись спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області, то відповідач, з покликанням на правові висновки, викладені у постанові Верховного суду від 02.11.2021 року по справі №916/214/20, вказує, що вони суперечать чинному законодавству України та актуальній судовій практиці.

Щодо доводів позивача щодо ненадання акта фіксації, то відповідач зазначає про відсутність у нього такого обов`язку.

Зважаючи на вищевикладене, Управління реклами Одеської міської ради просить суд відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ".

Станом на дату вирішення даної справи інших заяв по суті справи до суду не надходило.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позов, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено такі факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ" зареєстровано як юридична особа 29.11.2021 року та здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 56.30 Обслуговування напоями; 56.10 Діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування; 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах (а.с.12-13).

22.12.2021 до Управління реклами Одеської міської ради через Центр надання адміністративних послуг Одеської міської ради звернулось ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» із заявами про встановлення пріоритету на місце розташування рекламного засобу та про надання дозволу на розміщення Зовнішньої реклами (№ 11000 вiд 24.12.2021) (а.с.35-40). До заяв додавались фотокартка місця, на якому планується розташування рекламного засобу, та ескіз рекламного засобу з конструктивним рішенням.

Як стверджує відповідач, з наданих документів вбачалось, що ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» планує розміщення за адресою: м. Одеса, Грецька площа, 1-а, рекламної конструкції розміром 0,58м х 5,845м х 1 сторону з написом англійською мовою: «HOOKAH GRADUS B CAFE» у кількості двох одиниць.

Листом № 11000 від 30.12.2021 TOB «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» було відмовлено у встановленні пріоритету на місце розташування рекламного засобу (а.с.19, 41-42).

01.01.2022 року Управління реклами Одеської міської ради видало заступнику начальника відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Бич О.Г. направлення №2/01-19 на здійснення фіксації правомірності розташування зовнішньої реклами та вивісок у Суворовському, Приморському, Київському, Малиновському районах м.Одеси з терміном дії до 31.01.2022 року (включно) (а.с.43).

10.01.2022 під час обстеження місць розміщення рекламних засобів заступником начальника відділу інспекційної роботи КУ «Одесреклама» Бичом О.Г., за направленням Управління реклами, зафіксовано розміщення ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» за адресою: м. Одеса, пл. Грецька, 1-А, рекламних засобів на фасаді розміром 0,58м х 5,845м х 1 сторону у кількості 2 одиниць без дозвільних документів, про що складено акт фіксації № 000314/22 від 10.01.2022 (а.с.44-45).

На підставі акту фіксації № 000314/22 від 10.01.2022 управлінням реклами Одеської міської ради складено припис № 01-20/190 вiд 17.01.2022 з вимогою здійснити демонтаж рекламних засобів протягом п`яти днів з моменту отримання даного припису. Суб`єкта господарювання було попереджено, що у разі ігнорування вимог припису конструкції будуть демонтованими КУ «Одесреклама» (а.с.16,46).

Припис № 01-20/190 від 17.01.2022 вручений директору ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» 24.12.2021, що підтверджується відміткою та особистим підписом на приписі.

Вважаючи припис №01-20/190 від 17.01.2022 року таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, що виник між сторонами, суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.4 ч.1 ст.21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами.

Відповідно до підпункту 13 пункту "а" частини першої ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до відання виконавчих органів міських рад належить, зокрема, надання дозволу в порядку, встановленому законодавством, на розміщення реклами.

Рішенням Одеської міської ради №3988-VII від 12.12.2018 року затверджено Положення про Управління реклами Одеської міської ради (Далі Положення №3988).

Відповідно до Положення № 3988-VІІ від 12.12.2018 року Управління реклами Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради, створеним відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Згідно з п. 2.1 основними завданнями Управління є:

- здійснення контролю за дотриманням вимог чинного законодавства України у сфері розміщення зовнішньої реклами та вивісок у порядку, встановленому чинним законодавством України (п. 2.1.1);

- виконання функцій робочого органу щодо регулювання діяльності з розміщення зовнішньої реклами та вивісок (2.1.2);

Відповідно до п.2.2 Положення №3988 Управління відповідно до покладених на нього завдань виконує наступні функції:

- розглядає заяви розповсюджувачів зовнішньої реклами на надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, внесення змін до дозволу, переоформлення дозволу та продовження строку його дії (2.2.1);

- видає суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень порядку розміщення та розповсюдження зовнішньої реклами та вивісок, а також Правил благоустрою території міста Одеси в частині утримання і забезпечення належного технічного стану та зовнішнього вигляду рекламних засобів, та здійснює контроль за їх виконанням (п.2.2.9);

- готує і подає у встановленому порядку проекти рішень виконавчого комітету Одеської міської ради про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами, відмови у їх наданні або їх анулювання (2.2.3);

- здійснює реєстрацію та видачу дозволів на розміщення зовнішньої реклами на підставі відповідних рішень виконавчого комітету Одеської міської ради (2.2.4);

- забезпечує подання спеціально уповноваженому органу виконавчої влади з питань захисту прав споживачів та/або його територіальному органу матеріалів про порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами на території міста (2.2.8);

- видає суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень порядку розміщення та розповсюдження зовнішньої реклами та вивісок, а також Правил благоустрою території міста Одеси в частині утримання і забезпечення належного технічного стану та зовнішнього вигляду рекламних засобів, та здійснює контроль за їх виконанням (2.2.9);

- здійснює заходи з демонтажу рекламних засобів та/або вивісок, розміщених з порушенням встановленого порядку (2.2.10).

Відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради № 434 від 22.04.2008 р. «Про затвердження Правил розміщення зовнішньої реклами в місті Одесі у новій редакції» ці правила регулюють розміщення зовнішньої реклами в місті Одесі (далі - Правила), розроблені відповідно до Законів України „Про рекламу", „Про благоустрій населених пунктів», «Про захист прав споживачів», «Про місцеве самоврядування в Україні», „Про дорожній рух", на підставі постанов Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 р. № 2067 „Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами" від 30.11.2004 року № 1604 „Про затвердження Програми комплексного соціально-економічного розвитку м. Одеси на 2005-2015 роки".

Дані Правила регулюють правові відносини між виконавчим органом Одеської міської ради та фізичними або юридичними особами (незалежно від форми власності та підпорядкованості), що виникають у процесі розташування елементів зовнішньої реклами в межах території міста.

Відповідно до п.1.5 Правил №434 робочий орган - Управління реклами Одеської міської ради, уповноважен Одеською міською радою регулювати діяльність з розміщення зовнішньої реклами у межах міста Одеси.

Згідно з п.3.1 Правил №434 Управління реклами, зокрема, забезпечує контроль за дотриманням цих Правил фізичними та юридичними особами, видає направлення на здійснення фіксації дотримання цих Правил, надає фізичним та юридичним особам обов`язковi до виконання приписи про усунення порушень порядку розміщенішньої реклами, а також Правил благоустрою території міста Одеси в частині утримання і забезпечення належного технічного стану та зовнішнього вигляду рекламних засобів, контролює виконання цих приписів.

Таким чином, суд вважає, що Управління реклами ОМР наділено повноваженнями щодо складання приписів та демонтажу рекламних конструкцій, вивісок, в зв`язку з чим твердження представника позивача про відсутність у позивача таких повноважень, відхиляються судом.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про рекламу» реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Згідно з ч.6 ст.9 Закону України «Про рекламу» вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.

Згідно з ч.1 та ч.4 ст.20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.

Рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року № 1631-VI були затверджені Правила благоустрою території міста Одеси, п.6.9.1.1 яких передбачено, що розміщення інформаційних вивісок на території міста Одеси здійснюється відповідно до Порядку розміщення вивісок на території міста Одеси, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.02.2008 року № 178 (із змінами та доповненнями).

Згідно з п.1.1 Порядку розміщення вивісок на території міста Одеси цей Порядок визначає процедуру розміщення вивісок та регулює правові відносини між органами місцевого самоврядування та фізичними і юридичними особами, що виникають у процесі розташування вивісок, а також регламентує загальні вимоги до вивісок. Порядок розроблено з метою захисту майнових інтересів територіальної громади м. Одеси, юридичних та фізичних осіб, у власності яких знаходиться місце розміщення вивіски, та поліпшення зовнішнього вигляду міста. Дія Порядку поширюється на юридичних та фізичних осіб, які встановлюють та розміщують вивіски у м. Одесі.

Пунктом 1.2 Порядку розміщення вивісок на території міста Одеси встановлено, що вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу до такого приміщення, який не є рекламою. Площа поверхні вивіски чи таблички не повинна перевищувати 3 кв. м; КУ «Одесреклама» - комунальна установа «Одесреклама» Одеської міської ради, створена для реалізації господарської компетенції органів місцевого самоврядування у сфері зовнішньої реклами, виконання інших завдань та функцій, визначених цим Порядком, іншими актами органів місцевого самоврядування та міського голови; робочий орган - Управління реклами Одеської міської ради; технічний паспорт вивіски - документ, у якому фіксуються технічні, конструктивні та архітектурно-естетичні рішення вивіски, місце її розташування з відповідною архітектурною прив`язкою та фотографічний знімок об`єкта до розміщення вивіски. Фізичні та юридичні особи розташовують вивіску відповідно до технічного паспорта, зареєстрованого робочим органом, згідно з пройденими погодженнями; технічно складна вивіска - вивіска, що характеризується хоча б однією з наступних ознак: - конструктивно поєднана з елементами оформлення фасаду та є їх невід`ємною частиною; - конструктивно виконана у вигляді декількох окремих елементів, які містять інформацію, що не повторюється; - розміщується на фасаді приміщення вище другого поверху; - розміщується на даху одноповерхової будівлі, у якій здійснює діяльність власник такої вивіски; самовільно встановлена вивіска - вивіска, яка: - розміщена без погодженого технічного паспорта; - виконана із значними відхиленнями від технічного паспорта.

Відповідно до п.3.1 Порядку розміщення вивісок на території міста Одеси вивіска розмішується фізичними або юридичними особами відповідно до технічного паспорта, погодженого з відповідними органами.

Суд зазначає, що копії погодженого технічного паспорта до суду позивачем не надано.

Пунктом 5.1 Порядку розміщення вивісок на території міста Одеси визначено, що до повноважень робочого органу належать: розгляд заяв юридичних та фізичних осіб щодо розміщення вивісок; підготовка листів для узгодження технічних паспортів вивісок; прийняття технічних паспортів вивісок у разі внесення змін до них, їх переоформлення та продовження терміну дії; ведення електронного реєстру вивісок та місць їх розміщення; контроль за розміщенням вивісок на території міста Одеси; подання уповноваженим органам відповідних матеріалів - у разі виявлення порушень чинних нормативних актів, у тому числі законодавства про мову, державних норм та стандартів, правил торгівлі та побутового обслуговування тощо; надання юридичним або фізичним особам приписів про усунення порушень діючого законодавства в частині розміщення вивісок; надання рекомендацій щодо розмірів, типів, місця розташування та інших ознак вивісок, розміщених на фасадах окремих будинків та споруд; організація демонтажу технічно складних вивісок, що розміщуються без відповідної технічної документації, яка підтверджує їх надійність та безпечність, а також вивісок, які знаходяться в незадовільному технічному та/або санітарному стані.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.01.2021 року по справі № 420/10413/20, що набрало законної сили, підтверджено, що при прийнятті рішення від 14.02.2008 року № 178 «Про порядок розміщення вивісок на території міста Одеси» Виконавчий комітет Одеської міської ради діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а також з використанням своїх повноважень з метою, з якою це повноваження надано.

У вказаному судовому рішенні суд прийшов до висновку, що рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.02.2008 року № 178 «Про порядок розміщення вивісок на території м. Одеси» є правомірним.

Згідно з ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч.1 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно з п.7 ч.1 ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень виконавчого комітету міської ради належить, крім іншого, організація благоустрою населеного пункту.

Тобто, Порядок розміщення вивісок на території м. Одеси від 14.02.2008 року № 178 відповідно до ст.144 Конституції України та ч.1 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є обов`язковим до виконання усіма суб`єктами, що розміщують вивіски у межах території міста Одеси.

Відповідно до п.48 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 року № 2067, вивіски чи таблички: повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов`язаних з експлуатацією та ремонтом будівель і споруд, на яких вони розміщуються; не повинні відтворювати зображення дорожніх знаків; не повинні розміщуватися на будинках або спорудах - об`єктах незавершеного будівництва; площа поверхні не повинна перевищувати 3 кв. метрів. Забороняється вимагати від суб`єктів господарювання будь-які документи для розміщення вивісок чи табличок, не передбачені законодавством.

Згідно з п.2.4.3 Порядку №178 у разі, якщо на вивісці відсутнє повне найменування (ім`я) фізичної або юридичної особи та профіль її діяльності, або основний профіль діяльності відрізняється від інформації, розташованої на вивісці, а також найменування (ім`я) вказане на вивісці що розміщується на будинку (споруді) чи на території належній особі не збігається з найменуванням (ім`ям) фізичної або юридичної особи, то така спеціальна конструкція розміщується згідно з Законом України Про рекламу.

Як стверджує позивач, на конструкції-вивісці «HOOKAH GRADUS B CAFE» розміщена інформація, яка не містить закликiв до придбання конкретного товару чи отримання послуг ТОВ «ГРАДУС - БАБАЛС-БУМ», вона не є інформацією, призначеною сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтересу, щодо юридичної особи чи конкретного товару (послуг), що поставляється/надається підприємством, а відтак не є рекламою і не потребує спеціального дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

В той же час, як стверджує відповідач конструкція позивача не відповідає законодавчо визначеним критеріям вивіски.

Так, протягом усього строку розгляду даної адміністративної справи позивачем жодним чином не спростовано, що конструкція не містить зареєстрованого найменування особи, яким є товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ»; не містить зображення знаків для товарів і послуг, що належать цій особі; не вказує на вид діяльності товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ», час його роботи.

Крім того, як вже вказано судом копії погодженого технічного паспорта на вивіску позивачем до суду не надано.

Таким чином, суд погоджується з твердженнями відповідача про те, що така спеціальна конструкція за адресою: м. Одеса, пл. Грецька, 1-А, розміщується згідно з Законом України Про рекламу.

Так, відповідно до ст.16 Закону України «Про рекламу» розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Під час видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється.

Розміщення зовнішньої реклами у межах смуги відведення автомобільних доріг здійснюється відповідно до цього Закону на підставі зазначених дозволів, які оформляються за участю центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами, або їх власників та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки дорожнього руху.

Зовнішня реклама на територіях, будинках та спорудах розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб).

Стягнення плати за видачу дозволів забороняється.

Згідно з п.6.1 Правил №434 розміщення зовнішньої реклами в межах міста провадиться на підставі дозволів, які видаються робочим органом на підставі відповідного рішення виконавчого комітету Одеської міської ради.

При видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст реклами забороняється.

У випадках, передбачених цими Правилами, розміщення наземних стаціонарних рекламних засобів типу сіті-лайт, а також інших наземних стаціонарних рекламних засобів стандартного типу такого ж або більшого формату, здійснюється відповідно до схем комплексного розміщення зовнішньої реклами, що затверджуються виконавчим комітетом Одеської міської ради у порядку, визначеному цими Правилами.

В той же час, такий дозвіл у позивача відсутній.

Пунктом 13.2 Правил №434 демонтаж рекламного засобу здійснюється відповідно до цих Правил у наступних випадках:

а) рекламний засіб є протиправно розміщеним;

б) рекламний засіб розміщується з порушенням вимог, передбачених розділом 6 цих Правил, або технічний стан рекламного засобу не відповідає вимогам безпеки, а також якщо відповідні порушення чи недоліки не були усунуті у термін, зазначений у приписі робочого органу;

в) рекламний засіб перебуває у неналежному санітарному та/або технічному стані (забруднений, погано пофарбований, містить несправні конструктивні елементи тощо), а також, якщо відповідні недоліки не були усунуті у термін, зазначений у приписі робочого органу.

Згідно з п. 13.3 Правил №434 у випадках, визначених абзацом а пп. 13.2 цих Правил, демонтаж рекламного засобу здійснюється його власником за приписом

Отже, суд вважає, що при прийнятті спірного припису, у зв`язку із розміщенням ТОВ «ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ» за адресою: м. Одеса, пл. Грецька, 1-А, рекламних засобів на фасаді розміром 0,58м х 5,845м х 1 сторону у кількості 2 одиниць без дозвільних документів, відповідач діяв на підставі та у відповідності до вимог чинного законодавства.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити у повному обсязі.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «РуїсТоріха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1, ч.5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю "ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ" до Управління реклами Одеської міської ради про скасування припису №01-20/190 від 17.01.2022 року відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРАДУС-БАБАЛС-БУМ" (адреса: пл.Грецька, 1-А, м.Одеса, 65014, код ЄДРПОУ43202214);

Відповідач Управління реклами Одеської міської ради (адреса: вул.Косовська, 2-Д, м.Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 37114047).

Суддя С.М. Корой

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2022
Оприлюднено04.08.2022
Номер документу105530167
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/2192/22

Рішення від 31.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Корой С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні