ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" липня 2022 р. м. Ужгород Справа № 907/1075/21
Господарський суд Закарпатської області у складі:
головуючого судді Ушак І.Г.
за участі секретаря судового засідання Нагібіної І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні дану справу
за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО-ТРЕЙД-МУКАЧЕВО», м. Мукачево
про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом на суму 4159,48 грн,
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вимогами про стягнення зазначеної суми нарахованої відповідачу як плату за порушення правил проїзду великогабаритних транспортних засобів, що було виявлено 03.04.2021 інспекторами відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Закарпатській області Західного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки.
Ухвалою суду від 18.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, сторонам встановлено строки для подачі процесуальних документів, зокрема, відповідачу - для надання письмового відзиву на позов.
Відповідач письмового відзиву на позов не надав, до суду повернута кореспонденція суду (ухвала суду про відкриття провадження у справі від 18.01.2022) без вручення адресату із зазначенням установою зв`язку причини «адресат відсутній за вказаною адресою», яка була надіслана за зазначено адресою відповідача у позовних матеріалах: 89600, м. Мукачево, вул. Лаборця, 9.
За наведених обставин суд з метою повного, об`єктивного та всебічного розгляду справи повважав за доцільне провести розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін та ухвалою від 18.05.2021 призначив судове засідання з розгляду даної справи на 28 липня 2022 на 12:00 год., про що повідомив відповідача також шляхом офіційного оприлюднення оголошень у справі на офіційному веб сайті судової влади України в порядку ст. 122 ГПК України. З опублікуванням оголошення, розміщеним на офіційному веб-сайті судової влади України не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання, згідно наведеної норми процесуального закону особа вважається повідомленою про дату, час і місце розгляду справи. Крім того, матеріали справи містять також докази одержання відповідачем ухвали суду від 18.05.202 надісланої йому судом на вищезазначену адресу.
Відповідач письмового відзиву на позов не надав, участі уповноваженого представника у судовому розгляді справи не забезпечив і, оскільки був належним чином повідомлений про дане судове провадження та засідання суду, вважається, що відповідач не скористався своїм правом прийняти участь у судовому розгляді справи, надати суду пояснення власної позиції по суті спору, тому суд вправі відповідно до положень ст. 165 ГПК України вирішити справу за наявними матеріалами.
Позивач участі уповноваженого представника в засідання суду не забезпечив, разом з тим, така не була визнана судом обов`язковою.
Учасник справи розпоряджається своїми правами на власний розсуд (ч. 2 ст. 14 ГПК України). Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. 4 ст. 13 ГПК України).
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
На підставі направлення відділу державного контролю за безпекою на транспорті у Закарпатській області Західного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на рейдову перевірку від 26.03.2021 № 010615 та графіку роботи пересувного пункту габаритно-вагового комплексу в Закарпатській області на квітень 2021 року, 03.04.2021 посадовими особами зазначеного відділу на 756км + 800м автодороги М06 Київ Чоп, здійснено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки MERCEDES-BENZ модель ACTROS 1841 LS, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки KOGEL модель SN 24, держаний реєстраційний номер НОМЕР_2 , що належать відповідачу.
За результатами вказаного контролю 03.04.2021. складено акт № 257796 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, яким встановлено перевезення відповідачем вантажу з перевищенням встановлених п. 22.5 Правил дорожнього руху вагових норм на 6,8%, відповідальність за які передбачена ч.1 абз.14 ст.60 ЗУ Про автомобільний транспорт перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад від 5% до 10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу та ч. 1 абз.3 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт надання послуг з перевезень вантажів без оформлення документів, перелік яких визначено ст. 48 ЗУ Про автомобільний транспорт, а саме: відсутня товарно транспортна накладна. Зі змістом акту водій транспортного засобу - ОСОБА_1 - ознайомлений та із зазначеним в такому згідний, що підтверджується його підписом.
З матеріалів справи вбачається, що в результаті перевірки посадовими особами управління позивача складено довідку від 03.04.2021 № 0054653 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 03.04.2021 №0073036, талон (чек) зважування від 03.04.2021 №375, якими зафіксовано перевезення вантажу (бруківки) автомобілем від м. Львів до пункту габаритно-вагового контролю (а/д М-06 Київ-Чоп, 756км + 800 м) із перевищенням відповідачем вагових обмежень осьових навантажень.
Уповноваженою особою позивача на підставі складених актів і довідки та відповідно до п. 30 Постанови Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" виконано розрахунок № 137 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, яка становить 127,20 євро, що на день здійснення розрахунку за офіційним курсом гривні, встановленим Національним Банком України еквівалентно сумі 4159,48 грн.
21.07.2021 Західним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки відповідачу направлено лист за № 57822/25.3/24-21 з вимогою сплати зазначеної суми з копіями відповідних документів.
Відповідачем одержано вимогу, докази чого містяться у матеріалах справи, однак у встановлений вищенаведеною постановою КМУ 30-денний строк відповідач не сплатив нараховану плату у сумі 4159,48 грн. та залишив вимогу без відповіді .
Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Частинами 1, 6 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
У ст. 33 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N 1306, у редакції чинній на час спірних відносин, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
У п. 3 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 1567 від 08.11.2006, зазначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 N 103 (далі Положення), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з підпунктом 1 п. 4 Положення, основними завданнями Укртрансбезпеки є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному транспорті.
Підпунктами 15, 27 п. 5 Положення передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
Таким чином, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) під час здійснення своїх повноважень є органом, наділеним спеціальною компетенцією, якому надано повноваження щодо реалізації політики держави з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.
Згідно з п. 30 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 879 від 27.06.2007 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" (надалі - Порядок N 879), плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг)хВ, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Відповідно до п. 31-1 Порядку N 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Пунктом 27 Порядку N 879 передбачено, що плата за проїзд справляється національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Підпунктом 2 п. 2 Порядку N 879 визначено, що вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Відповідач у встановлені законом і судом строк та спосіб проти заявлених вимог не заперечив, доказів на їх спростування суду не надав.
З огляду на зазначене, вимога позивача про стягнення з відповідача грошових коштів у визначеній сумі 4159,48 грн. є обґрунтованою та підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Судові витрати позивача по сплаті судового збору за подання позову відповідно до приписів ст. 129 ГПК України підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача.
Керуючись ст.ст. 11, 13, 14, 73-79, 86, 129, 210, 220, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позов задоволити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО-ТРЕЙД-МУКАЧЕВО» ( вул. Лаборця, будинок 9, місто Мукачево, 3акарпатська область, 89600, код ЄДРПОУ: 37591223) в дохід Державного бюджету України на номер рахунку (ІВАN) UA228999980313111216000007439 (одержувач: ГУК у Закарпатська область/Чинадііївс.тг/22160100, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код ЄДРПССУ: 37975895) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні в сумі 4159,48 грн (чотири тисячі сто п`ятдесят дев`ять гривень сорок вісім копійок).
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО-ТРЕЙД-МУКАЧЕВО» (вул. Лаборця, будинок 9, місто Мукачево, 3акарпатська область, 89600, код ЄДРПОУ: 37591223) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті за таким реквізитами: отримувач: Укртрансбезпека; ЄДРПОУ: 39816845; банк отримувача: УК у Печер. р-н, рахунок: UА138201720343160001000092021, код класифікації видатків бюджету: 22030102 ) у відшкодування судових витрат - 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.)
Відповідно до приписів ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції в порядку та строки, встановлені статтями 254-257 Господарського процесуального кодексу України. Повний текст рішення складено 01.08.2022.
Суддя Ушак І.Г.
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2022 |
Оприлюднено | 04.08.2022 |
Номер документу | 105547297 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Ушак І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні