ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
03 серпня 2022 року Справа № 360/7642/21
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Свергун І.О., розглянувши в письмовому провадженні справу за позовом Сєвєродонецької районної ради Луганської області до Щастинської районної ради Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Сєвєродонецька районна державна адміністрація Луганської області, про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
29.11.2021 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Сєвєродонецької районної ради Луганської області (далі позивач) до Щастинської районної ради Луганської області (далі відповідач), в якій позивач просить:
- визнати противоправною бездіяльність Щастинської районної ради Луганської області щодо неперерахування до бюджету Сєвєродонецького району Луганської області грошових коштів у розмірі 1559380,94 грн;
- стягнути зі Щастинської районної ради Луганської області на користь Сєвєродонецької районної ради Луганської області грошові кошти у сумі 1559380,94 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Сєвєродонецький район Луганської області було створено відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.07.2021 № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів, відповідно до якої до складу новоутвореного району увійшло шість територіальних громад, склад яких затверджено Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 717-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Луганської області».
З цих нормативно-правових актів слідує, що до Сєвєродонецького району приєдналися територіальні громади, які раніше входили до Новоайдарського району: Смолянинівська, Чабанівська та Кримська.
Разом з цим до районного бюджету Сєвєродонецького району необхідно було перерахувати частину залишків коштів пропорційно до чисельності населення, що проживало в вищеназваних населених пунктах станом на 1 січня 2020 року. Дана норма встановлена Розділом V Перехідних положень підпункту 15 частини 6 пункту 6-2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, відповідно до якого: Якщо територію ліквідованого району включено до складу територій кількох новоутворених районів, залишки коштів, що не мають цільового призначення, перераховуються до відповідних районних бюджетів пропорційно до чисельності наявного населення, яке станом на 1 січня 2020 року проживало на територіях, включених до складу відповідних новоутворених районів. Залишки таких коштів перераховуються на підставі платіжних доручень за підписом голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів. Розподіл залишків коштів має бути пропорційним розподілу фінансових (боргових) та/або майнових зобов`язань, що здійснюється у порядку правонаступництва, що обов`язково відображається у відповідному передавальному акті або розподільчому балансі.
Сєвєродонецька районна рада звернулася до відповідача 29 квітня 2021 року з приводу перерахування до бюджету Сєвєродонецького району частини залишків коштів ліквідованого Новоайдарського району, правонаступником якого став Щастинський район в особі Щастинської районної ради Луганської області. Від відповідача надійшов лист за № 323 від 24.05.2021 року щодо відсутності доходу у районному бюджеті.
25 травня 2021 року наступне звернення - роз`яснення Сєвєродонецької районної ради до Щастинської районної ради з приводу перерахування коштів до Сєвєродонецького районного бюджету залишилось без відповіді.
До теперішнього часу відповіді на лист від 25.05.2021 № 01.01-19/97 не надійшло та питання залишається не вирішене.
З листа Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області від 21.10.2021 року № 01-19-1648 стало відомо, що до районного бюджету не перераховано залишки коштів, що утворилися на кінець бюджетного періоду по Новоайдарському району. Станом на 01.01.2021 залишок коштів становив 17598250,08 грн. Частину цього залишку, пропорційну до чисельності наявного населення, яке станом на 01.01.2020 проживало на територіях с. Смолянинове, с. Чабанівка та с. Кримське, а саме 1559380,94 грн, необхідно було перерахувати до районного бюджету Сєвєродонецького району.
Розрахунок: 8,861% - питома вага чисельності населення 3-х населених пунктів (3518 осіб) в загальній кількості чисельності населення Новоайдарського району (39700 осіб), яке проживало станом на 01.01.2020 року.
17598250,08 грн *8,861%=1559380,94 грн. Інформація Головного управління статистики у Луганській області щодо чисельності населення в розрізі адміністративно-територіальних одиниць станом на 01.01.2020 року надіслана Департаментом фінансів Луганської облдержадміністрації для врахування в роботі начальникам районних фінансових управлінь (лист від 26.11.2020 № 01/03/01-06-2339).
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.
Ухвалою суду від 06.12.2021 позов було залишено без руху для усунення недоліків. У встановлений судом строк позивачем недоліки було усунуто.
Ухвалою суду від 22.12.2021 відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
10.01.2022 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено таке.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-ІX «Про утворення та ліквідацію районів» було утворено Щастинський район Луганської області у складі територій Нижньотеплівської сільської, Новоайдарської селищної, Станично-Луганської селищної, Широківської селищної, Щастинської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до рішення Щастинської районної ради від 21.12.2020 № 2/3 «Про початок реорганізації Новоайдарської районної ради Луганської області та Станично-Луганської районної ради Луганської області шляхом приєднання до Щастинської районної ради Луганської області» Щастинську районну раду було визначено правонаступником всього майна, прав та обов`язків Новоайдарської районної ради Луганської області та Станично-Луганської районної ради.
Відповідно до Закону України від 17.11.2020 № 1009-ІX «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» залишки коштів, які утворилися на кінець бюджетного періоду па рахунках ліквідованого Новоайдарського району, перераховано до районного бюджету новоутвореного Щастинського району та бюджетів територіальних громад з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна. Розподіл залишків коштів має бути пропорційним розподілу фінансових (боргових) та/або майнових зобов`язань, що здійснюється у порядку правонаступництва, що обов`язково відображається у відповідному передавальному акті або розподільчому балансі. Окрема методика розподілу залишків відсутня. Тобто перерахування залишків здійснено до районного бюджету новоутвореного Щастинського району та бюджетів громад з урахуванням цільового призначення коштів та розподілу майна.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд у задоволені першої частини позовних вимог Сєвєродонецької районної ради Луганської області щодо визнання противоправною бездіяльності Щастинської районної ради Луганської області щодо неперахування до бюджету Сєвєродонецького району Луганської області грошових коштів у розмірі 1559380,94 грн відмовити; вирішення другого питання щодо стягнення зі Щастинської районної ради Луганської області на користь Сєвєродонецької районної ради Луганської області грошових коштів у сумі 1559380,94 грн залишив на розгляд суду.
Ухвалою суду від 17.01.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду.
Від сторін та третьої особи до суду надійшли заяви про розгляд справи без їхньої участі, у зв`язку з чим на підставі положень статті 205 КАС України справу розглянуто в письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов такого.
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІX «Про утворення та ліквідацію районів» було утворено Щастинський район Луганської області у складі територій Нижньотеплівської сільської, Новоайдарської селищної, Станично-Луганської селищної, Широківської селищної, Щастинської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до рішення Щастинської районної ради від 21.12.2020 № 2/3 «Про початок реорганізації Новоайдарської районної ради Луганської області та Станично-Луганської районної ради Луганської області шляхом приєднання до Щастинської районної ради Луганської області» розпочато процедуру реорганізації Новоайдарської районної ради Луганської області та Станично-Луганської районної ради Луганської області, що припиняються, шляхом приєднання до Щастинської районної ради Луганської області; Щастинську районну раду було визначено правонаступником всього майна, прав та обов`язків Новоайдарської районної ради Луганської області та Станично-Луганської районної ради.
Позивач звернувся до відповідача листом від 29.04.2021 № 01.01.-19/68 з приводу перерахування до бюджету Сєвєродонецького району частини залишків коштів ліквідованого Новоайдарського району, правонаступником якого став Щастинський район в особі Щастинської районної ради Луганської області. У відповідь на вказане звернення відповідач листом від 24.05.2021 № 323 повідомив про відсутність доходу в районному бюджеті.
25.05.2021 позивач звернувся до відповідача з листом № 01.01.-19/97, в якому просив виконати вимоги частини 6 пункту 15 статті 6-2 Закону України від 17.11.2020 № 1009 «Про внесення змін до деяких Законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» щодо перерахунку залишків коштів пропорційно до чисельності населення, що проживало в населених пунктах Чабанівка, Смолянинове та Кримське станом на 1 січня 2020 року, що складає 1559461,86 грн.
Згідно з листом Сєвєродонецької районної державної адміністрації Луганської області від 21.10.2021 № 01-19-1648 до районного бюджету не перераховано залишки коштів, що утворилися на кінець бюджетного періоду по Новоайдарському району. Станом на 01.01.2021 залишок коштів становив 17598250,08 грн. В листі зазначається, що частину цього залишку, пропорційну до чисельності наявного населення, яке станом на 01.01.2020 проживало на територіях с. Смолянинове, с. Чабанівка та с. Кримське, а саме 1559380,94 грн, необхідно було перерахувати до районного бюджету Сєвєродонецького району.
Розрахунок: 8,861% - питома вага чисельності населення 3-х населених пунктів (3518 осіб) в загальній кількості чисельності населення Новоайдарського району (39700 осіб), яке проживало станом на 01.01.2020.
17598250,08 грн *8,861% = 1559380,94 грн.
Інформація Головного управління Луганській області щодо чисельності населення в розрізі адміністративно-територіальних одиниць станом на 01.01.2020 надіслана Департаментом фінансів Луганської облдержадміністрації для врахування в роботі начальникам районних фінансових управлінь (лист від 26.11.2020 № 01/03/01-06-2339).
Листом від 21.09.2021 № 11/2100 Щастинська районна державна адміністрація Луганської області повідомила Сєвєродонецьку районну державну адміністрацію Луганської області, що на теперішній час методики перерахування та розподілу залишків коштів, які утворились станом на 01.01.2021, немає, у зв`язку з чим рекомендовано звернутися до суду.
При вирішенні спору суд керується таким.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР).
Відповідно до частин першої та другої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.
Згідно з абзацом 7 підпункту 15 пункту 6-2 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 280/97-ВР якщо територію ліквідованого району включено до складу територій кількох новоутворених районів, залишки коштів, що не мають цільового призначення, перераховуються до відповідних районних бюджетів пропорційно до чисельності наявного населення, яке станом на 1 січня 2020 року проживало на територіях, включених до складу відповідних новоутворених районів. Залишки таких коштів перераховуються на підставі платіжних доручень за підписом голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів. Розподіл залишків коштів має бути пропорційним розподілу фінансових (боргових) та/або майнових зобов`язань, що здійснюється у порядку правонаступництва, що обов`язково відображається у відповідному передавальному акті або розподільчому балансі.
Як установлено судом, територію ліквідованих Новоайдарського та Станично-Луганського районів включено до територій кількох новоутворених районів, зокрема, Щастинського та Сєвєродонецького районів. Населені пункти Чабанівка, Смолянинове та Кримське, які входили до складу Новоайдарського району, увійшли до складу новоутвореного Сєвєродонецького району. При цьому залишок коштів, що утворився на кінець бюджетного періоду по Новоайдарському району станом на 01.01.2021 в сумі 17598250,08 грн, було передано до бюджету Щастинського району Луганської області, що підтверджується платіжним дорученням від 01.03.2021 № 1, рішенням Щастинської районної ради Луганської області від 15.04.2021 № 9/9 «Про внесення змін до районного бюджету Щастинського району Луганської області на 2021 рік», пояснювальною запискою до проекту вказаного рішення, листом Сєвєродонецької районної державної адміністрації від 21.10.2021 № 01-19-1648 та не заперечується відповідачем.
Отже, керуючись положеннями підпункту 15 пункту 6-2 розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 280/97-ВР, відповідач повинен був передати частину залишку коштів, пропорційну до чисельності наявного населення, яке станом на 01.01.2020 проживало на територіях с. Смолянинове, с. Чабанівка та с. Кримське, а саме 1559380,94 грн, до районного бюджету Сєвєродонецького району.
Розрахунок: 8,861% - питома вага чисельності населення 3-х населених пунктів (3518 осіб) в загальній кількості чисельності населення Новоайдарського району (39700 осіб), яке проживало станом на 01.01.2020. 17598250,08 грн *8,861% = 1559380,94 грн.
Обираючи спосіб захисту порушеного права, суд виходить з такого.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
В рамках адміністративного судочинства:
дії - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у здійсненні суб`єктом владних повноважень своїх обов`язків у межах наданих законодавством повноважень чи всупереч їм;
бездіяльність - певна форма поведінки суб`єкта владних повноважень, яка полягає у невиконанні ним дій, які він повинен був і міг вчинити відповідно до покладених на нього посадових обов`язків згідно із законодавством України.
Суд зазначає, що визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неперерахування до бюджету Сєвєродонецького району Луганської області грошових коштів у розмірі 1559380,94 грн не буде сприяти належному захисту та поновленню порушеного права позивача. Належним, необхідним і достатнім способом поновлення порушеного права в даному випадку, на думку суду, є стягнення з відповідача зазначених коштів.
На підставі викладеного позовні вимоги слід задовольнити частково.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат суд керується таким.
Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 22700 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 24.11.2021 № 219.
Враховуючи часткове задоволення позову, суд дійшов висновку про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судового збору пропорційно до задоволеної частини позовних вимог, а саме в сумі 20430,00 грн.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Сєвєродонецької районної ради Луганської області (код ЄДРПОУ 44070119, місцезнаходження: вул. Банкова, буд. 1, м. Кремінна, Сєвєродонецький район, Луганська область, 92900) до Щастинської районної ради Луганської області (код ЄДРПОУ 43910703, місцезнаходження: вул. Незалежності, буд. 2, смт Новоайдар, Луганська область, 93500), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Сєвєродонецька районна державна адміністрація Луганської області (код ЄДРПОУ 44107075, місцезнаходження: 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, б. Дружби Народів, буд. 32А), про визнання бездіяльності протиправною та стягнення коштів задовольнити частково.
Стягнути зі Щастинської районної ради Луганської області на користь Сєвєродонецької районної ради Луганської області грошові кошти у сумі 1559380,94 грн (один мільйон п`ятсот п`ятдесят дев`ять тисяч триста вісімдесят грн 94 коп.).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Щастинської районної ради Луганської області на користь Сєвєродонецької районної ради Луганської області судовий збір у сумі 20430,00 грн (двадцять тисяч чотириста тридцять грн 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.
Суддя І.О. Свергун
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2022 |
Оприлюднено | 05.08.2022 |
Номер документу | 105550917 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні