РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2022 року справа № 580/2742/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у спрощеному письмовому провадженні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛД МЕГА-АЛЬЯНС ЛТД" до РЕГІОНАЛЬНОГО СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ ГСЦ МВС В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ФІЛІЯ ГСЦ МВС) про зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
27.06.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю "ОЛД МЕГА-АЛЬЯНС ЛТД" (14000, Чернігівська обл., м.Чернігів, вул.І.Шрага, будинок 6; код ЄДРПОУ 42845640) (далі - позивач) подало у Черкаський окружний адміністративний суд позов до РЕГІОНАЛЬНОГО СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ ГСЦ МВС В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ФІЛІЯ ГСЦ МВС) (18023, Черкаська обл., м.Черкаси, вул. Лесі Українки, буд.21; РНОКПП 43611933) (далі - відповідач) про зобов`язання скасувати реєстрацію автомобіля марки RENAULT KENGOO кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , тип легковий універсал-В, проведену 14.03.2022 в територіальному сервісному центрі №7141 Регіонального сервісного центру МВС в Черкаській області.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач всупереч законодавству відмовив у знятті з обліку вказаного транспортного засобу, що тимчасово позивачем наданий Збройним Силам України та повернений власнику.
Ухвалою суду від 30.06.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали для надання відзиву на позовну заяву. Вказану ухвалу разом з позовною заявою та додатками до неї відповідачу направлено 30.06.2022 засобами електронної пошти на його електронну адресу, що підтверджується даними відповідного скріншоту.
Відповідач правом подати відзив не скористався. Про перешкоди реалізації процесуальних прав суд не повідомив, щодо продовження наданого судом строку для подання доказів та відзиву клопотань не заявив.
Оскільки сторони у встановлений строк не заявили обґрунтованих клопотань щодо розгляду справи у відкритому судовому засіданні з їх повідомленням і викликом, з огляду на відсутність доцільності допитати свідків чи призначити експертизу, суд вирішив справу розглянути на підставі наявних письмових доказів у письмовому провадженні.
Оцінивши заявлені доводи, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню частково, з огляду на таке.
Згідно зі Статутом позивач заснований фізичною особою - ОСОБА_1 у місті Чернігів, має статус юридичної особи. Протоколом від 25 лютого 2019 №1 Установчих зборів засновника (учасника) визначено такі види діяльності позивача згідно зі КВЕД: 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами, 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 45.31 оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 45.40 торгівля мотоциклами, деталями та приладдям до них, технічне обслуговування і ремонт мотоциклів, 80.10 діяльність приватних охоронних служб (основний), 80.20 обслуговування систем безпеки, 81.10 комплексне обслуговування об`єктів, 82.99 надання інших допоміжних комерційних послуг, н. в. і. у., 49.41 вантажний автомобільний транспорт, 52.21 допоміжне обслуговування наземного транспорту, 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Наказом позивача від 26.02.2019 №1 підтверджується, що ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) приступила до виконання обов`язків директора позивача з моменту початку господарської діяльності без укладання трудового договору.
Копією митної декларації (форми МД-2) UA204080/2021/042917 від 09.12.2021 підтверджується, що позивач імпортував на митну територію України легковий автомобіль марки RENAULT, модель KENGOO, що був у використанні, календарний рік виготовлення -2010, модельний рік виготовлення - 2010, номер кузова № НОМЕР_1 , тип двигуна бензиновий.
Актом від 06.06.2022 про повернення транспортного засобу підтверджується, що громадянин ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_4 , повернув за закінченням користування вказаний вище транспортний засіб, власником якого є позивач та який був переданий ним добровільно на потреби Збройних сил України під час воєнного стану, а позивач в особі директора Гаркавої Наталії Михайлівни, що діє на підставі Статуту, прийняв вказаний вище транспортний засіб. Претензій щодо переданого транспортного засобу сторони одна до одної не мають.
07.06.2022 позивач звернувся листом до відповідача, в якому зазначив, що в лютому 2022 року добровільно передав вказаний вище автомобіль для виконання спеціальних завдань в період дії воєнного стану. 14.03.2022 автомобіль поставлено на тимчасовий облік в ТСЦ 7141. У зв`язку з відсутністю необхідності використання автомобіль повернуто позивачу. Тому для можливості його використання в господарській діяльності просив скасувати тимчасовий облік, здійснений 14.03.2022 в ТСЦ 7141.
Листом від 21.06.2022 №31/23-706 відповідач повідомив. Зазначений автомобіль поставлений на тимчасовий облік на фізичну особу відповідно до заяви Управління служби безпеки України в Черкаській області з внесенням інформації до Єдиного державного реєстру транспортних засобів (ЄДРТЗ) за реєстраційною операцією 213- видача тимчасового талону в зв`язку з постановкою на тимчасовий облік на період військового стану. Порядок держаної реєстрації (перереєстрації) зняття з обліку транспортних засобів регламентовано ПКМ України від 07.09.1998 року №1388 "Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів". Скасування обов`язкового тимчасового державного обліку здійснюється з урахуванням пункту 40 вказаного Порядку. Отже, відсутні підстави для скасування тимчасового обліку автомобіля RENAULT KENGOO, кузов № НОМЕР_1 .
Тому позивач звернувся до суду позовною заявою.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував ст.19 Конституції України, згідно з якою органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1-4 ст.34 Закону України від 30 червня 1993 року №3353-XII "Про дорожній рух" (далі - ЗУ №3353-XII) державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 №1388 (далі - Порядок №1388).
Згідно з абзацом першим п.3 Порядку №1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів передбачає реєстрацію, накопичення, узагальнення, зберігання і передачу інформації про такі засоби та відомостей про їх власників, які вносяться до Єдиного державного реєстру транспортних засобів, держателем якого є МВС (абз.19 п.3 Порядку №1388).
Як встановлено вище, автомобіль позивача ввезений на територію України до введення воєнного стану в Україні, поставлений за заявою УСБУ в Черкаській області, для виконання спеціальних завдань якої позивач добровільно тимчасово надав його у користування, на тимчасовий облік на фізичну особу з внесенням інформації до Єдиного державного реєстру транспортних засобів (ЄДРТЗ) за реєстраційною операцією 213 - видача тимчасового талону в зв`язку з постановкою на тимчасовий облік на період військового стану.
Механізм передачі, примусового відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану регулює Закон від 17.05.2012 року №4765-VI «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану». Водночас у ньому та в інших нормативно-правових актах відсутні норми щодо порядку тимчасової передачі за власним бажанням власника автомобіля для виконання спеціальних завдань в період воєнного стану.
Згідно з п.7 Порядку №1388 власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини). У разі припинення або скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях власники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом дев`яноста днів.
Експлуатація транспортних засобів, що не зареєстровані (не перереєстровані) в уповноважених органах МВС та без номерних знаків, що відповідають вимогам, установленим МВС, а також ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах або знищені чи підроблені, забороняється.
Відповідно до п.8 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").
Згідно з абз.7-9 п.16 Порядку №1388 на транспортні засоби, які підлягають обов`язковому тимчасовому державному обліку, видаються тимчасові реєстраційні талони, що є дійсними в період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану та протягом дев`яноста діб після його припинення або скасування, та закріплюються нові номерні знаки або номерні знаки, які були в користуванні та на даний час не закріплені за іншими транспортними засобами.
Протягом дев`яноста діб із дня припинення або скасування дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану особи, які експлуатують транспортні засоби, що перебували на обов`язковому тимчасовому державному обліку в період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, зобов`язані здійснити державну реєстрацію транспортних засобів відповідно до вимог Закону України "Про дорожній рух" та цього Порядку. У разі встановлення факту обтяження такого транспортного засобу чи подання документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів і баз даних під час державної реєстрації, та/або транспортний засіб не зареєстровано протягом дев`яноста діб із дня припинення або скасування дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, такий транспортний засіб вважається необлікованим.
Скасування обов`язкового тимчасового державного обліку здійснюється з урахуванням пункту 40 вказаного Порядку.
Відповідно до п.40 Порядку №1388 зняття з обліку транспортних засобів проводиться після їх огляду в сервісному центрі МВС або в центрі надання адміністративних послуг на підставі заяви власника, документа, що посвідчує особу, виконавчого напису нотаріуса, постанови державного або приватного виконавця або рішення суду.
Дозволяється проводити огляд транспортних засобів, які знімаються з обліку, за їх місцезнаходженням з дотриманням вимог пункту 15 цього Порядку. Такий огляд оформляється фахівцем експертної служби МВС відповідним актом, засвідчується його підписом та скріплюється печаткою адміністратора сервісного центру МВС.
У разі виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС вносять до Єдиного державного реєстру транспортних засобів інформацію про обмеження державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів і передають наявні документи до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються митному органу, зазначеному в таких документах.
Підставами для зняття зазначених обмежень та скасування державної реєстрації є рішення компетентних органів.
Отже, вчиненню дій відповідача щодо зняття з обліку транспортного засобу має передувати процедура фактичного його огляду.
Згідно з вимогами п.40 Порядку №1388 державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів скасовується:
на підставі документів, що підтверджують установлення факту знищення, підробки або зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу, номера двигуна або заміни без відповідного дозволу номерної панелі з ідентифікаційним номером транспортного засобу;
на підставі відомостей про транспортний засіб, що перебуває під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів;
у разі визнання недійсним правочину, на підставі якого проводилася державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортного засобу;
на підставі рішення суду;
у разі встановлення факту підроблення митних документів або нездійснення митного оформлення транспортного засобу.
Щодо заявлених спірних правовідносин складання будь-якого документа щодо позбавлення позивача права власності на вказаний автомобіль, не підтверджено. Також не підтверджено взяття на його облік УСБУ в Черкаській області. Натомість акт, поданий позивачем відповідачу, доводить добровільне повернення його у володіння позивача від фізичної особи, на яку оформлено тимчасовий талон.
Відмовляючи листом у скасуванні тимчасового обліку відповідач не вказав конкретних правових підстав, не обґрунтував правомірності своєї бездіяльності, безпідставно не урахував, що право приватної власності позивача на автомобіль у встановленому законом порядку не припинилося, передача автомобіля на користь безпосередньо держави чи військових формувань правовстановлюючими документами не оформлена, тимчасова передача була добровільною та завершилася до закінчення воєнного стану на підставі акту про добровільне повернення від фізичної особи, що володіла тимчасовим талоном, безпосередньо власнику.
Зазначені обставини доводять про виникнення підстав для припинення тимчасової реєстрації вказаного автомобіля та необхідність відновлення актуальних відомостей про його власника.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів, що в заявлених спірних правовідносинах діяв з дотриманням меж, порядку та строків, визначених законом.
Тому суд дійшов висновку про обґрунтованість доводів позивача щодо порушення відповідачем його прав власника та наявність обґрунтованих підстав для скасування на підставі його заяви тимчасового обліку, здійсненого 14.03.2022 в ТСЦ 7141. Оскільки позивач не просив відповідача скасувати реєстрацію автомобіля і в цій частині відповідач порушень не допустив, відсутні підстави для зобов`язання вчинити такі дії. Водночас дійсний зміст порушення полягає саме в бездіяльності вчинити дії щодо скасування тимчасового обліку. Зважаючи на викладене, з метою повного та ефективного відновлення порушеного права суд, на виконання ст.ст.2, 9 КАС України, вирішив вийти за межі заявлених позовних вимог, визнавши вказану бездіяльність протиправною та зобов`язавши відповідача у визначеному законодавством порядку скасувати тимчасовий облік автомобіля, належного позивачу на праві приватної власності.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Платіжним дорученням від 20.06.2022 №856 підтверджується понесення позивачем судових витрат зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду в розмірі 2481,00грн. Тому на його користь за результатом вирішеного спору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеній частині позовних вимог - половина зазначених витрат.
Керуючись ст.ст. 2-20, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Задовольнити частково адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛД МЕГА-АЛЬЯНС ЛТД" (14000, Чернігівська обл., м.Чернігів, вул.І.Шрага, будинок 6; код ЄДРПОУ 42845640).
Визнати протиправною бездіяльність РЕГІОНАЛЬНОГО СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ ГСЦ МВС В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ФІЛІЯ ГСЦ МВС) (18023, Черкаська обл., м.Черкаси, вул. Лесі Українки, буд.21; РНОКПП 43611933) щодо скасування тимчасового обліку автомобіля марки RENAULT KENGOO кузов № НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 , тип легковий універсал-В, здійсненого 14.03.2022 в Територіальному сервісному центрі №7141 Регіонального сервісного центру МВС в Черкаській області, та зобов`язати у встановленому законодавством порядку скасувати його.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань РЕГІОНАЛЬНОГО СЕРВІСНОГО ЦЕНТРУ ГСЦ МВС В ЧЕРКАСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ФІЛІЯ ГСЦ МВС) (18023, Черкаська обл., м.Черкаси, вул. Лесі Українки, буд.21; РНОКПП 43611933) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛД МЕГА-АЛЬЯНС ЛТД" (14000, Чернігівська обл., м.Чернігів, вул.І.Шрага, будинок 6; код ЄДРПОУ 42845640) частину судових витрат зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в розмірі 1240,50грн (одну тисячу двісті сорок гривень п`ятдесят копійок).
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 03.08.2022.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2022 |
Оприлюднено | 08.08.2022 |
Номер документу | 105552873 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні