Справа № 703/2002/22
2-о/703/97/22
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про відмову у відкритті провадження у справі
03 серпня 2022 року м. Сміла
Суддя Смілянського міськрайонного суду Черкаської області Биченко І.Я., розглянувши матеріали заяви ОСОБА_1 про встановлення фактів, що мають юридичне значення,
у с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до Смілянського міськрайонного суду Черкаської області з вищевказаною заявою, в якій просить встановити факт, що він не перебуває та ніколи не перебував у трудових відносинах з ТОВ «Грінвард» (ЄДРПОУ 44100462).
Заявлені вимоги обґрунтовані тим, що заявник з 17 січня 2022 року є звільненим з посади виконавця робіт за власним бажанням та станом на даний час є безробітним. У червні 2022 року заявник звернувся до Центру зайнятості населення з метою поставлення його на облік як громадянина, який звертається за сприянням у працевлаштуванні, проте отримав відмову, оскільки як виявилося він є працевлаштованим та отримує заробітну плату в ТОВ «Грінвард» (ЄДРПОУ 44100462), яке зареєстровано за адресою: 61145, м. Харків, вул. Клочківська, буд.192-А. Про те, що заявник працевлаштованим на ТОВ «Грінвард», йому стало відомо вперше у Центрі зайнятості під час отримання відмови і заробітної плати, як і будь-якої іншої оплати чи виплати від ТОВ «Грінвард» заявник не отримує і не отримував, проте з довідки про доходи видно, що ця компанія сплачує за нього податки. Заявник вказує, що неодноразово телефонував до ТОВ «Грінвард» за телефонами, які є у вільному доступі, однак ніхто не відповідав. У Центрі зайнятості йому порадили встановити факт відсутності трудових відносин у судовому порядку.
Вирішуючи питання про відкриття провадження за вказаною заявою, суддя виходить з наступного.
Згідно ст.293 ЦПК України, окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Тобто, окреме провадження - це одностороннє провадження, в якому відсутній спір про право.
Відповідно до ч.3 ст.294 ЦПК України, справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом.
Сутністю провадження у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення є те, що у ньому відсутній спір про право, об`єктом судового захисту є охоронюваний законом інтерес, предметом судової діяльності є встановлення визначених юридичних фактів з метою подальшого здійснення заявниками своїх суб`єктивних прав.
Спір про право пов`язаний виключно з порушенням, оспоренням або невизнанням, а також недоведенням суб`єктивного права, при якому існують конкретні особи, які перешкоджають в реалізації права.
Згідно ч.1 ст.4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч.1 ст.5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Статтею 315 ЦПК України визначено перелік справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, які підлягають розгляду судом в порядку окремого провадження.
Зазначений у частині першій ст.315 ЦПК України перелік справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, не є вичерпним, за змістом частини другої ст.315 ЦПК України суд може встановлювати факти, які тягнуть для заявника певні правові наслідки, а саме, у судовому порядку можуть бути встановлені факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
У силу вимог ч.4 ст.315 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо з заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право, а якщо спір про право буде виявлений під час розгляду справи, - залишає заяву без розгляду.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у пунктах 1, 3 постанови від 31 березня 1995 року №5 «Про судову практику у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», у порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням спору про право.
У тому разі, коли буде виявлено, що з заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження у справі, а якщо спір про право буде виявлений під час розгляду справи, - залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.
Із заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, та листа Черкаського міського центру зайнятості у цій справі вбачається спір про право.
Як вбачається з трудової книжки заявника ОСОБА_1 , останній 25 січня 2021 року прийнятий на посаду виконавця робіт ПП «Надія» та звільнений з роботи по ст.38 КЗпП України (власне бажання) 17 січня 2022 року.
При цьому, у вказаній трудовій книжці будь-які записи щодо працевлаштування (звільнення) заявника ОСОБА_1 до ТОВ «Грінвард» у трудовій книжці відсутні.
Відповідно до ч.1 ст.22 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно п.14 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 року №792, статус безробітного надається особам, які зазначені у частині першій статті 43 Закону України Про зайнятість населення.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.43 Закону України «Про зайнятість населення», статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Згідно п.17 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 року №792, для надання статусу безробітного особа, яка шукає роботу, подає заяву про надання статусу безробітного (у тому числі засобами електронної ідентифікації) до центру зайнятості, який обирає для обслуговування, пред`являє документи, зазначені в підпункті 1 пункту 4 цього Порядку, а також трудову книжку (за наявності) або цивільно-правовий договір, або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (відомості електронної трудової книжки), або документ, що підтверджує припинення останнього виду зайнятості. Особа, яка втратила такі документи (за умови відсутності необхідних відомостей у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування), пред`являє дублікат трудової книжки чи довідку архівної установи про прийняття та звільнення з роботи. За наявності технічної можливості відомості електронної трудової книжки можуть бути отримані шляхом (в результаті) електронного обміну між Державним центром зайнятості та Пенсійним фондом України. Порядок такого обміну визначається Державним центром зайнятості та Пенсійним фондом України.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України «Про зайнятість населення», до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти та поєднують навчання з роботою.
Як вбачається з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків на запит у електронному вигляді від 04 липня 2022 року, ОСОБА_1 у період з квітня 2021 року по січень 2022 року отримував заробітну плату від ТОВ «Надія» (ЄДРПОУ 21356758) та ТОВ «Грінвард» (ЄДРПОУ 44100462).
Листом №08-07/967 від 14 липня 2022 року Черкаський міський центр зайнятості повідомив ОСОБА_1 про те, що 26 травня 2022 року при опрацюванні його заяв у відповідності до визначеного порядку, фахівцями Черкаського міського центру зайнятості було встановлено, що згідно даних ЄДРС він не звільнений з ТОВ «Грінвард» (ЄДРПОУ 44100462, юридична адреса: 61145, Харківська область, м. Харків, вул. Клочківська, 192А).
Згідно п.п.2 п.23 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 року №792, підставою для відмови у наданні статусу безробітного є встановлення факту зайнятості особи, у тому числі отримання повідомлення від роботодавця про працевлаштування особи.
Листом №08-07/967 від 14 липня 2022 року Черкаський міський центр зайнятості повідомив ОСОБА_1 про те, що йому було відмолено в наданні статусу безробітного, після надання документального підтвердження факту припинення трудових відносин він має право повторно звернутися до черкаського міського центру зайнятості, де йому будуть надані всі послуги передбачені чинним законодавством.
Однак, заявник ОСОБА_2 у заяві про встановлення фактів, що мають юридичне значення вказує на відсутність у нього з ТОВ «Грінвард» трудових відносин.
Зважаючи на викладені положення законодавства, матеріали заяви та її вимоги, вважаю, що із заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право (надання статусу безробітного), який має вирішуватися в порядку позовного провадження.
Отже, заявник не позбавлений можливості захистити свій правомірний інтерес у спосіб, що не суперечитиме вимогам процесуального законодавства, а отже, обраний нею порядок захисту не відповідає визначеним процедурам судової діяльності з відправлення правосуддя.
З огляду на підстави й предмет заяви про встановлення факту, враховуючи, що під час вирішення питання про відкриття провадження у справі вбачається спір про право, який підлягає вирішенню в порядку позовного провадження, суд приходить до висновку про відмову у відкритті провадження за заявою ОСОБА_1 про встановлення фактів, що мають юридичне значення, роз`яснивши заявни право на звернення до суду в порядку позовного провадження.
Керуючись ст. ст. 3, 293, 294, 315, 318 ЦПК України, суддя,
п о с т а н о в и в :
Відмовити у відкритті провадження у справі за заявою ОСОБА_1 про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання судом та може бути оскаржена до Черкаського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом 15 днів з дня її складення.
Учасник справи, якому ухвала суду не була вручена у день її складення має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Суддя І.Я. Биченко
Суд | Смілянський міськрайонний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 02.08.2022 |
Оприлюднено | 05.08.2022 |
Номер документу | 105556033 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: |
Цивільне
Смілянський міськрайонний суд Черкаської області
Биченко І. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні