Рішення
від 02.08.2022 по справі 683/1570/20
СТАРОКОСТЯНТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 683/1570/20

2/683/24/2022

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2022 року м. Старокостянтинів

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

в складі: головуючого судді Цішковського В.А.

з участю: секретаря Васічевої О.В.

представника позивача ОСОБА_1

представник відповідача ОСОБА_2 - адвоката Шкодяка І.А.

представника відповідачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 - адвоката Козака І.О.

представника третьої особи - Міністерства оборони України Панасюка В.М.

розглядаючи у відкритому судовому засіданні в місті Старокостянтинів справу №683/1570/20, №2/683/24/2022 за позовом Квартирного-експлуатаційного відділу м. Хмельницький, з участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Міністерства оборони України, до Старокостянтинівської міської ради, виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради, ОСОБА_2 , Обслуговуючого кооперативу «Житлово будівельний кооператив «Мирний-21», ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень сесій Старокостянтинівської міської ради, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та договору про забудову земельної ділянки, визнання права постійного користування на земельну ділянку та її витребування із незаконного володіння, -

В С Т А Н О В И В:

03 липня 2020 року Квартирно-експлуатаційний відділ м. Хмельницький, з участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Міністерства оборони України, звернувся в суд з позовом до Старокостянтинівської міської ради, виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради, ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «Міленіум Хілс», ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та просить:

1.Визнати незаконним та скасувати рішення сесії Старокостянтинівської міської ради від 18 вересня 2015 року № 18 п.4 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

2.Визнати незаконним та скасувати рішення сесії Старокостянтинівської міської ради від 18 вересня 2015 року № 18 п.5 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

3.Визнати незаконним та скасувати рішення сесії Старокостянтинівської міської ради від 18 вересня 2015 року № 18 п.6 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

4.Визнати незаконним та скасувати рішення Старокостянтинівської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_3 .

5.Визнати незаконним та скасувати рішення Старокостянтинівської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_5 .

6.Визнати незаконним та скасувати рішення Старокостянтинівської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_4 .

7.Визнати недійсним договір купівлі продажу № 773 від 31.05.2019 року.

8.Визнати недійсним договір купівлі продажу № 774 від 31.05.2019 року.

9.Визнати недійсним договір купівлі продажу № 775 від 31.05.2019 року.

10.Визнати незаконним та скасувати рішення Старокостянтинівської міської ради № 25 п.3/35/VІІ від 30 серпня 2019 року «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення».

11.Визнати недійсним договір про забудову земельної ділянки (договір суперфіцію) укладений між громадянином ОСОБА_2 та Товариством з обмеженою відповідальністю «Міленіум Хілс» (код ЄДРПОУ 42413124) № 1 від 11.09.2019 року.

12.Визнати за Квартирно-експлуатаційним відділом м. Хмельницький право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6810800000:01:007:0052 площею 3000 кв.м. (0,3 га).

13.Витребувати з незаконного володіння у громадянина ОСОБА_2 на користь Держави в особі Міністерства оборони України земельну ділянку з кадастровим номером 6810800000:01:007:0052 площею 3000 кв.м. (0,3 га).

В обґрунтування заявленого позову посилається на те, що у лютому 2020 року до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький (далі - КЕВ м. Хмельницький) надійшло повідомлення від Служби безпеки України, яким було повідомлено про виявлений факт захоплення земельної ділянки військового містечка №2 Старокостянтинівського гарнізону, що відноситься до земель державної власності, яка надана державою в управління Міністерства оборони України та закріплена на праві оперативного управління за Квартирно-експлуатаційним відділом м. Хмельницький.

Із надісланого повідомлення вбачається, що по АДРЕСА_1 існує сформована земельна ділянка з кадастровим номером 6810800000:01:007:0052 площею 0,3 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури. Позивач, зазначає, що представниками КЕВ м. Хмельницький було здійснено виїзд для з`ясування фактичного стану речей. В ході огляду місця розташування земельної ділянки було виявлено наявність огорожі на вказаній земельній ділянці, а також наявність будівельних матеріалів, що свідчать про підготовку до початку забудови земельної ділянки.

Відповідно до сформованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 18.03.2020 року простежується, що на вказану земельну ділянку існує зареєстроване право власності за фізичною особою ОСОБА_2 . Окрім, зареєстрованого права приватної власності, на вказану земельну ділянку існує зареєстроване також речове право, а саме право забудови земельної ділянки, що виникло на підставі договору суперфіцію. Дане речове право зареєстровано за ТОВ «Мілєніум Хілс».

Разом з тим, Старокостянтинівською міською радою на 53 сесії було прийнято ряд наступних першочергових рішень стосовно розпорядження землями Міністерства оборони України, а саме: рішенням від 18.09.2015 року № 18 п. 4 ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що розташована по АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 1000 кв.м. для будівництва індивідуального житлового фонду з подальшим наданням її у власність (користування); рішенням від 18.09.2015 року № 18 п. 5 ОСОБА_5 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що розташована по АДРЕСА_3 , орієнтовною площею 1000 кв.м. для будівництва індивідуального житлового фонду з подальшим наданням її у власність (користування); рішенням від 18.09.2015 року № 18 п. 6 ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що розташована по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 1000 кв.м. для будівництва індивідуального житлового фонду з подальшим наданням її у власність (користування). Цими рішеннями вищевказаним громадянам запропоновано замовити та подати впродовж року на затвердження проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

26 липня 2016 року на адресу КЕВ м. Хмельницький надійшла відповідь від Старокостянтинівської міської ради від 20.07.2016 року, в якій повідомлялось, що встановити приналежність земельних ділянок по АДРЕСА_1 до земель оборони неможливо. Окрім того, з цього повідомлення КЕВ м. Хмельницький дізнався про прийняті вищевказані рішення міською радою від 18.09.2015 року, яким було надано дозволи на розробку землевпорядної документації фізичним особам. Також було повідомлено, що громадяни, які отримали дозволи, до міської ради на затвердження з проектами відведення земельних ділянок не звертались, а вказані земельні ділянки у власність не передавались.

Однак, в подальшому за результатами моніторингу публічної кадастрової карти було встановлено факт присвоєння земельним ділянкам по АДРЕСА_1 кадастрових номерів, що відображено викопіюванням з публічної кадастрової карти. На карті позначено три суміжних кадастрових номера, а саме: 6810800000:01:007:0034; 6810800000:01:007:0035; 6810800000:01:007:0037.

Відділ у Старокостянтинівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на запит військової контррозвідки повідомив, що технічна документація із землеустрою до Відділу по вказаних земельних ділянках не надходила.

Таким чином, отримана інформація, як від Старкостянтинівської міської ради, так і від Держгеокадастру не відповідала дійсності, оскільки кадастрові номери земельним ділянкам було присвоєно, а це свідчить, що документація із землеустрою у Відділ Держгеокадастру надавалась, оскільки кадастровий номер присвоюється саме на підставі такої документації.

У підсумку земельним ділянкам було присвоєно кадастрові номери, що свідчить про формування даних земельних ділянок як об`єктів цивільних прав, а саме ОСОБА_4 : 6810800000:01:007:0034, ОСОБА_3 : 6810800000:01:007:0035, ОСОБА_5 : 6810800000:01:007:0037.

Разом із повідомленням про факт захоплення земельної ділянки, від військової контррозвідки до КЕВ м. Хмельницький було надано рішення Старокостянтинівської міської ради від 30 серпня 2019 року № 25 п.3/35/VІІ «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення», яким громадянину ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення зі зміною цільового виду призначення земельної ділянки розташованої по АДРЕСА_1 , площею 3000 м.кв. для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово- розважальної та ринкової інфраструктури (кадастровий номер 6810800000:01:007:0052).

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно підставою виникнення права власності у ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 0,3 га по АДРЕСА_1 є договори купівлі-продажу видані 31.05.2019 року за номерами 773, 774 та 775, які посвідчені приватним нотаріусом Старокостянтинівського районного нотаріального округу Голуб О. Є.

Простежуючи хронологію подій, вбачається, що громадянин ОСОБА_2 отримав у приватну власність на підставі укладених договорів купівлі-продажу три земельні ділянки, що були відведені громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_5 та ОСОБА_4 . Земельні ділянки, які були надані попереднім власникам, припинили своє існування, як об`єкти цивільних прав.

Представник КЕВ м. Хмельницький вказує, що земельна ділянка з кадастровим номером 6810800000:01:007:0052 площею 0,3 га, що розташована по АДРЕСА_1 є частиною земель, що були відведені Хмельницькій КЕЧі району рішенням Старокостянтинівського РВК № 109 від 10.06.1980 року та посвідчені державним актом на право постійного користування землею. Площа відведених земель в межах міста Старокостянтинова складала 408 га. Входить спірна земельна ділянка в межі військового містечка № 2 Старокостянтинівського гарнізону. Згідно рішення № 109 від 10.06.1980 року земля площею 408 га відводилась під військові містечка № 1, 2, 3, 8, 9, 10, 6. Військове містечко № 2 охоплює в собі земельну ділянку площею 122, 4485 га згідно обліку. Частина землі площею 51, 2150 га закріплено за діючою військовою частиною НОМЕР_7. Спірна земельна ділянка є складовою землі закріпленої за військовою частиною. Обліковується земельна ділянка по всіх формах обліку в КЕВ м. Хмельницький, зокрема і в індивідуальній картці обліку земельної ділянки № НОМЕР_2 (форма 403).

Спірна земельна ділянка є земельною ділянкою державної форми власності. Будь-яких рішень про передачу даної земельної ділянки із земель державної власності до земель комунальної власності не приймалось. Земля з моменту відведення її Хмельницькій КЕЧ району у 1980 році залишалась військовим майном і згоди Міністерства оборони України про вилучення її зі складу військового майна не було. Таким чином, земельна ділянка вибула із складу земель державної власності за відсутності рішення уповноваженого органу про відмову від неї та передачу до сфери органів місцевого самоврядування. Вищенаведені факти свідчать про порушення права держави в особі Міністерства оборони України як власника, та прав Квартирно-експлуатаційного відділу м. Хмельницький як постійного користувача. А тому представник КЕВ м. Хмельницький в судовому порядку просить визнати недійсними вищевказані договори купівлі-продажу та договір про забудову земельної ділянки, визнати право постійного користування на земельну ділянку та її витребування із незаконного володіння.

Представник ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 - адвокат Козак І.О. у визначений судом строк, подав відзив, у якому заперечив позовні вимоги КЕВ м. Хмельницький. В обґрунтуванні відзиву зазначив, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 6810800000:01:007:0034, 6810800000:01:007:0035, 6810800000:01:007:0037 відведені згідно чинного законодавства, оскільки по доданих до позову матеріалах КЕВ м. Хмельницький неможливо ідентифікувати, що розташування земельної ділянки, яка зазначена в спірних рішеннях по відношенню до земельної ділянки, яка нанесена на плані державного акту на праві постійного користування В № 041671, що виданий Хмельницькій КЕЧ району в 1980 році та на який посилається позивач в обґрунтування позовних вимог. Вказаний державний акт не містить жодних координат прив`язки земельної ділянки до місцевості, в ньому не зазначена адреса земельної ділянки та з даного акту неможливо достовірно встановити, що спірні земельні ділянки, яка знаходиться в м. Старокостянтинів та які були надані громадянам відповідно до спірних рішень, входять до складу земель які зазначені в державному акті. Крім того в користуванні згідно даного державного акту в частині площ пройшли зміни, що зазначено в позові, але будь - яких підтверджуючих документів (рішень, планів з площами, координат) не надано, не внесені зміни в державний акт В № 041671 згідно чинного законодавства. Тобто межі, які зазначені в державному акті не відповідають обліковим даним самої КЕВ м. Хмельницький. Земельні ділянки, які зазначені на державному акті (відповідно яких обліковуються землі Міністерства оборони) в Державному земельному кадастрі не зареєстровані, кадастрові номера відсутні, реєстрація прав згідно чинного законодавства України не проводилась. Земельні ділянки не визначені в натурі (на місцевості), право користування не оформлені та не підтверджені належним чином, документації із землеустрою на підставі якої б були сформовані вище згадані земельні ділянки відсутні. Дані, які надає КЕВ м. Хмельницький як доказ, не відповідають дійсності, нічим не підтверджені, перекручені та суперечливі та не можуть бути прийняті як достовірні.

Ухвалою Старокостянтинівського районного суду Хмельницької області від 07.07.2021 року замінено первісного відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Міленіум Хілс» на належного відповідача - Обслуговуючий кооператив «Житлово будівельний кооператив «Мирний-21».

В судовому засіданні представник позивача КЕВ м. Хмельницький - Маркітана А.В. підтримав позовну заяву та просить задовольнити з підстав наведених у позові.

Представник третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Міністерства оборони України Панасюк В.М., підтримав позовні вимоги позивача.

Представник відповідача ОСОБА_2 - адвокат Шкодяк І.А. в судовому засіданні позовні вимоги заперечив, оскільки вони є необґрунтованими.

Представник відповідачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 - адвокат Козак І.О. також заперечив позовні вимоги позивача з підстав викладених у відзиві.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Статтею 55 Конституції України кожному гарантоване право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Судом об`єктивно встановлено, що на підставі рішенням від 18.09.2015 року № 18 п. 4 ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення із земель житлової та громадської забудови, які не наданні у власність та користування (запасу), розташованої по АДРЕСА_2 , орієнтовною площею 1000 кв.м., для будівництва індивідуального житлового фонду з подальшим наданням йому у власність (користування).

Крім того, рішенням від 18.09.2015 року № 18 п. 5 ОСОБА_5 надано дозвіл на розробку, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення із земель житлової та громадської забудови, які не наданні у власність та користування (запасу), розташованої по АДРЕСА_3 , орієнтовною площею 1000 кв.м., для будівництва індивідуального житлового фонду з подальшим наданням йому у власність (користування).

Крім того, рішенням від 18.09.2015 року № 18 п. 6 ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку, з урахуванням вимог державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою, проекту землеустрою щодо відведення із земель житлової та громадської забудови, які не наданні у власність та користування (запасу), розташованої по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 1000 кв.м., для будівництва індивідуального житлового фонду з подальшим наданням її у власність (користування).

Згідно ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

-надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

-формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Разом із тим, з поданих позивачем доказів вбачається, що відповідачам ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 лише надано Старокостянтинівською міською радою Хмельницькою областю дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а встановити приналежність зазначених земель, а саме земельних ділянок за кадастровими номерами 6810800000:01:007:0034 - ОСОБА_4 , 6810800000:01:007:0035 - ОСОБА_3 та 6810800000:01:007:0037 - ОСОБА_5 не можливо.

Разом з тим, із договорів купівлі-продажу від 31.05.2019 року, посвідчених приватним нотаріусом Старокостянтинівського районного нотаріального округу, кожний окремо, вбачається, що передано у власність, кожним із відповідачем, зокрема ОСОБА_4 за кадастровим номером 6810800000:01:007:0034, ОСОБА_3 за кадастровим номером 6810800000:01:007:0035, ОСОБА_5 за кадастровим номером 6810800000:01:007:0037, земельні ділянки у власність ОСОБА_2 .

Відповідно до ч. 1 ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. ст. 6, 627, 629 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства згідно ст. 628 цього Кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно до ст. 657 ЦК України, договір купівлі - продажу повинен бути укладений у письмовій формі і посвідчений нотаріально, якщо хоча б однією із сторін є громадянин, і недотримання цієї вимоги є підставою для визнання укладеного договору недійсним. Разом з тим, між сторонами була досягнута взаємозгода відносно всіх істотних умов договору.

Тобто у період із 18.09.2015 року до дня відчуження зазначених земельних ділянок відповідачами, а саме до 31.05.2019 року встановити приналежність зазначених земель не можливо.

30 серпня 2019 року рішенням Старокостянтинівської міської ради № 25 п.3/35/VII затверджено ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотеки, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна простежується реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6810800000:01:007:0052 площею 0,3 га, власником якої ж є ОСОБА_2 , на підставі вищевказаних договорів купівлі-продажу. Та 11.09.2019 року між ОСОБА_2 та ТОВ «Мілєніум Хілс» укладено договір суперфіцію, що свідчить про право забудови земельної ділянки, яке є речовим правом відмінним від права приватної власності. Дане речове право зареєстроване державним реєстратором Хмельницького бюро технічної інвентаризації Корнієм О.С. 12.09.2019 року.

26 лютого 2021 року право на користування (забудову) спірної земельної ділянки набув ОК «ЖБК «Мирний - 21» в замін ТОВ «Міленіум Хілс».

Щодо твердження, що земельна ділянка з кадастровим номером 6810800000:01:007:0052 площею 0,3 га, що розташована по АДРЕСА_1 є частиною земель, що були відведені Хмельницькій КЕЧі району рішенням Старокостянтинівського РВК № 109 від 10.06.1980 року та посвідчені державним актом на право постійного користування землею, вбачається наступне.

Пункт 2 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» в редакції від 07.07.2011 року, містить, зокрема, такі положення: земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. Проте, у даній справі Старокостянтинівська міська рада Хмельницької області виділяла у власність саме землі комунальної власності для відповідачів.

Сам державний акт серії В № 041671 на право користування землями оборони не містить відомостей про місцезнаходження об`єктів з якими позивач пов`язують своє право землекористування. Крім того, державний акт В №041671 від 1980 року не зареєстрований, відсутній реєстраційний номер. Технічна документація з координатами відсутня, ділянка не зареєстрована в Державному земельному кадастрі. В державному акті В №041671, який КЕВ м. Хмельницький, площа відведених земель Хмельницькій КЕЧ району, розміщеної в місті Старокостянтинів складала 408 га. Згідно даних КЕВ по даному державному акту позивачем обліковується 266, 3221 га.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 13.03.1992 №2201 - ХІІ «Про форми державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею» з дня набрання нею чинності і до її скасування у 2003 році Законом від 11.12.2003 №1377 - ІV, державні акти передбачали можливість внесення змін щодо меж площі земельної ділянки. У червні 1999 року набрала чинності Інструкція №43, пункт 3.9 якої передбачав, що «у разі розташуванні меж земельної ділянки або умов її передачі чи надання, які відбулися після видачі державного акта, ці зміни вносяться одночасно до обох примірників державного акта. Нові межі відображаються на плані земельної ділянки суцільною лінією чорною тушшю, а старі межі перекреслюються червоною тушшю. Кожен запис про зміни посвідчується підписом начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів Держкомзему України». Цей пункт проіснував до 2003 року і був виключений наказом Держкомзему України від 02.07.2003 № 174. З 2004 року земельним ділянкам визначались кадастрові номери. Отже, починаючи із 2004 року - земельним ділянкам при визначені меж мали б визначатись кадастрові номери.

У зв`язку із неможливістю об`єктивно встановити факт належності спірних земельних ділянок, ухвалою Старокостянтинівського районного суду Хмельницької області від 28.09.2021 року призначено по даній справі судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено судовому експерту Власюку В.В.

При призначенні експертизи, суд виходив із положень ч. 1 ст. 103 КПК України, згідно якої суд призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) сторонами (стороною) не надані відповідні висновки експертів із цих самих питань або висновки експертів викликають сумніви щодо їх правильності.

29 січня 2021 року на адресу суду надійшло клопотання судового експерта Власюка В.В. про надання додаткових документів, а саме: матеріалів землевпорядної документації та обмінний фал на земельну ділянку із кадастровим № 6810800000:01:007:0052 площею 0,3 га, що по АДРЕСА_1 ; матеріалів землевпорядної документації на земельну ділянку площею 408 га, що відведена Хмельницькій КЕЧі та посвідчена державним актом на право на земельну ділянку серії В №041671 від 1980 року. Однак вказані документи позивачем надані не були.

Згідно повідомлення судового експерта Власюка В.В. № 924/021 про неможливість надання висновку від 18.02.2022 року, у зв`язку із відсутністю достатньої кількості матеріалів для проведення експертизи по поставленому питанню, провести судову земельно-технічну експертизу не приставилось за можливим.

На підставі п. 4.10 Інструкції «Про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень», затвердженої Наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 року № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 № 1950/5), якщо експерт порушив клопотання про надання йому додаткових матеріалів, але протягом сорока п`яти календарних днів не отримав відповіді, він письмово повідомляє орган (особу), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), про неможливість надання висновку.

Згідно п. 6.1 та п. 6.1.2. Інструкції «Про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень» основними завданнями земельно-технічної експертизи є: визначення фактичного землекористування земельними ділянками, а саме фізичних характеристик земельних ділянок (конфігурації, площі, промірів тощо); визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації; визначення відповідності фактичного землекористування в частині порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки; визначення можливості розподілу (порядку користування) земельними ділянками, розробка варіантів їх розподілу (порядку користування); визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, встановлення земельного сервітуту.

Зазначені питання земельно-технічної експертизи вирішуються за наявності відповідної правовстановлювальної та технічної документації, зокрема результатів виконання топографо-геодезичних робіт, які проводяться відповідними фахівцями з використанням відповідного обладнання та бази даних.

Таким чином, представником позивача документів, які необхідні для повного дослідження та проведення земельно-технічної експертизи, не надано, та надалі клопотання про повторне призначення експертизи не надходило.

Статтями 12, 81 ЦПК України передбачено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності, згідно з яким кожна сторона повинна довести ті обставини, на які посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, а суд розглядає справу в межах заявлених вимог і вирішує справу на підставі наданих доказів.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 76 ЦПК).

Таким чином, стороною позивача не надано достатніх доказів щодо порушення відповідачами права користування спірними земельними ділянками, згідно державного акта на право на земельну ділянку серії В № 041671 від 1980 року.

Враховуючи викладені обставини, беручи до уваги наявні в матеріалах справи докази, суд, дійшов висновку про відсутність підстав для визнання недійсними договорів купівлі-продажу та договору про забудову земельної ділянки, визнання права постійного користування на земельну ділянку та її витребування із незаконного володіння, оскільки позивачем не доведено та судом не встановлено обставин на які він посилався як на підставу задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 4-5, 12, 76-83, 259, 263-265 ЦПК України, ст. ст. 16, 203, 215, 626, 638, 655 ЦК України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволені позову Квартирного-експлуатаційного відділу м. Хмельницький, з участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Міністерства оборони України, до Старокостянтинівської міської ради, виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради, ОСОБА_2 , Обслуговуючого кооперативу «Житлово будівельний кооператив «Мирний-21», ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання незаконними та скасування рішень сесій Старокостянтинівської міської ради, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та договору про забудову земельної ділянки, визнання права постійного користування на земельну ділянку та її витребування із незаконного володіння - відмовити в повному обсязі.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Квартирного-експлуатаційний відділ м. Хмельницький, місце знаходження: 29006, вул. Героїв АТО, 3/1 м. Хмельницький, код ЄДРПОУ 07928461;

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Міністерство оборони України, місце знаходження: 03168, проспект Повітрофлотський, 6 м. Київ, код ЄДРПОУ 00034022;

Відповідачі: Старокостянтинівська міська рада, місце знаходження: 31100, вул. К. Острозького, 41 м. Старокостянтинів Хмельницької області, код ЄДРПОУ 36027760;

Виконавчий комітет Старокостянтинівської міської ради, місце знаходження: 31100, вул. К. Острозького, 41 м. Старокостянтинів Хмельницької області, код ЄДРПОУ 04060766;

ОСОБА_2 , проживаючого: АДРЕСА_4 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_3 ;

ОСОБА_3 , проживаючого: АДРЕСА_5 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_4 ;

ОСОБА_4 , проживаючої: АДРЕСА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_5 ;

ОСОБА_5 , проживаючого: АДРЕСА_7 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_6 ;

Обслуговуючий кооператив «Житлово будівельний кооператив «Мирний-21», місце знаходження: 29019, вул. Нижньо Берегова, 62А м. Хмельницький, код ЄДРПОУ 44090457.

Повний текст рішення суду складений 05 липня 2022 року.

Суддя:

Дата ухвалення рішення02.08.2022
Оприлюднено05.08.2022

Судовий реєстр по справі —683/1570/20

Ухвала від 08.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ігнатенко Вадим Миколайович

Ухвала від 02.04.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Ігнатенко Вадим Миколайович

Постанова від 08.02.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Постанова від 08.02.2024

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 04.12.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 23.11.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 15.11.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 01.11.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 27.03.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

Ухвала від 24.03.2023

Цивільне

Хмельницький апеляційний суд

Грох Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні