Постанова
від 18.10.2007 по справі 6/176-07-3893
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

6/176-07-3893

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"18" жовтня 2007 р. Справа № 6/176-07-3893

Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Бойко Л.І.,

суддів: Величко Т.А., Жукової А.М.,

при секретарі судового засідання Храмшиній І.Г.

за участю представників сторін:

від позивача –Краснов П.І.

від відповідача –Аверін Б.О., Овчинник О.В.

розглянувши апеляційну скаргу Спілки громадських організацій „Тендерна палата України”

на рішення господарського суду Одеської області  від 27.07.2007р.

по справі № 6/176-07-3893

за позовом Спілки громадських організацій „Тендерна палата України”

до Державного підприємства „Одеська залізниця”

про відміну торгів (тендер)

встановив:

Спілка громадських організацій „Тендерна палата України” звернулась до господарського суду Одеської області з позовом до Служби матеріально-технічного забезпечення Державного підприємства „Одеська залізниця”, в якому просила відмінити торги (тендер) на закупівлю високовольтного обладнання (КТП та трансформатори), посилаючись на незаконність дій відповідача при проведенні торгів.

Одеська залізниця вважає позовні вимоги такими, що задоволенню не підлягають, а відповідні доводи позивача  такими, що не відповідають чинному законодавству.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.06.2007р. до участі у справі в якості іншого відповідача залучено Державне підприємство „Одеська залізниця”, а ухвалою суду від 27.07.2007р. провадження у справі стосовно позовних вимог до Служби матеріально-технічного забезпечення Державного підприємства „Одеська залізниця” припинено.

Рішенням господарського суду Одеської області від 27.07.2007р. (суддя Демешин О.А.) у задоволенні позову відмовлено, оскільки суд вважає, що ненадання позивачу протягом 3-х робочих днів з дати затвердження тендерної документації та протоколу розкриття тендерних пропозицій не визначено Законом в якості підстави для відміни торгів.

Не погодившись із рішенням суду, позивач звернувся із апеляційною скаргою та доповненнями до неї, в якій просить рішення суду скасувати і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права.

Відповідач вважає рішення таким, що відповідає нормам чинного законодавства, вказуючи, що надання інформації Тендерній палаті України не є способом оприлюднення.

Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги та доповнень до неї, перевіривши наявні матеріали справи та вивчивши надані сторонами на вимогу апеляційної інстанції документи, судова колегія дійшла висновку про правильність прийнятого судом рішення і відсутність підстав для його зміни чи скасування з огляду на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи і встановлено місцевим господарським судом, у березні 2007р. структурним підрозділом Державного підприємства “Одеська залізниця” - Службою матеріально-технічного забезпечення ДП “Одеська залізниця” були оголошені торги (тендер) на закупівлю високовольтного обладнання (КТП та трансформатори) (оголошення про позапланову закупівлю № 1112507 опубліковане в Інформаційному бюлетені Тендерної палати України № 11 (82) від 12.03.2007р., оголошення про позапланову закупівлю № 3169348 - опубліковане у Спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель та має назву, яка відноситься безпосередньо саме до сфери державних закупівель № 11 (48) від. 12.03.2007р.).

Кінцевий строк подання тендерних пропозицій та їх розкриття –29.03.2007р., але у зв'язку з неможливістю учасників підготувати та сплатити рахунки за тендерну документацію до зазначеного строку було прийняте рішення щодо переносу проведення процедури торгів з 29.03.2007р. на 10.04.2007р. На участь у торгах надійшли пропозиції від 3 учасників, під час розкриття тендерних пропозицій (протокол № 108 від 10.04.2007р.) оголошено найменування та адреса кожного учасника і ціна кожної тендерної пропозиції.

Згідно протоколу засідання тендерного комітету щодо визначення переможця відкритих торгів зі зменшенням ціни на закупівлю високовольтного обладнання (КТП та трансформаторів) № 206 від 03.05.2007р., признані переможці торгів по 7 лотам, 01.08.2007р. учасникам направлені повідомлення про результати торгів, а в подальшому із переможцями були укладені відповідні договори поставки, на виконання умов яких Державним підприємством „Одеська залізниця” перераховані відповідні суми грошових коштів на рахунок ТОВ „Енергоімпекс 2006”, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями (за вересень 2007р.).

Для здійснення запланованої закупівлі товарів за державні кошти, ДП „Одеська залізниця” наказом № 11/194 від 05.06.2006р. створила тендерний комітет згідно  з Положенням про тендерний комітет з питань закупівлі товарно-матеріальних ресурсів на Одеській залізниці. Місцем проведення тендеру визначена СМТЗ. Згідно з Положенням про службу матеріально -технічного забезпечення Одеської залізниці (п.4.2; 6.3), предметом діяльності СМТЗ є забезпечення підприємств, організацій Залізниці матеріалами, устаткуванням, запасними частинами, спецодягом тощо. Начальник структурного підрозділу  має право на укладення господарських договорів від імені  Залізниці на підставі довіреності, виданої начальником Залізниці. Така довіреність видана структурному підрозділу начальником Одеської залізниці 29.05.2006р. за № 292.

Позивач –Тендерна палата України - посилається на порушення відповідачем ч. 5 ст. 17-3 Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, якою передбачено, що з метою здійснення громадського контролю у сфері державних закупівель замовник надсилає Тендерній палаті України в паперовому або електронному вигляді тендерну (кваліфікаційну) документацію, протокол розкриття тендерних (кваліфікаційних, цінових) пропозицій, протокол оцінки та звіт про результати здійснення процедури закупівлі протягом трьох робочих днів з дати їх затвердження. Ненадання цієї документації відповідачем і стало підставою для звернення із позовом відповідно до ст.28 названого Закону.

Відповідно до ч.1 ст.4-1 Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”, з метою запобігання проявам корупції та формування ефективного конкурентного середовища у сфері закупівель замовник зобов'язаний забезпечити прозорість здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення необхідної інформації, передбаченої цим Законом щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет, а саме розмістити: річні плани державних закупівель; оголошення про заплановану закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації; протокол розкриття тендерних (цінових) пропозицій; акцепт тендерної пропозиції та повідомлення про результати торгів; запит щодо цінових пропозицій (котирувань); звіт про результати здійснення процедури закупівлі, включаючи всі додатки до нього; оголошення про результати проведеної процедури закупівлі; інформацію, що стосується розгляду скарги, у разі її надходження (інформацію про отримання скарги, рішення щодо розгляду скарги). Інформація щодо державних закупівель, передбачена цим Законом, розміщується послідовно принаймні в одній з інформаційних систем у мережі Інтернет згідно з власним регламентом та в порядку, передбаченому інформаційними системами. При цьому в обраній замовником інформаційній системі у мережі Інтернет мають бути розміщені всі без винятку документи щодо державних закупівель, передбачені цією статтею.

Ч.4 ст.4-1 цього Закону встановлено, що замовник оприлюднює інформацію, передбачену цим Законом, в інформаційних системах в мережі Інтернет шляхом її направлення до таких систем у паперовому або електронному вигляді в порядку, передбаченому інформаційними системами.

          За ч.1 ст.7 Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” (надалі - Закон),  замовник зобов'язаний забезпечити створення умов для проведення прозорих державних закупівель та оприлюднення інформації в порядку, передбаченому цим Законом.

          При цьому зміст терміну “оприлюднення” будь-яким іншим способом ніж у зв'язку з розміщенням інформації в мережі Інтернет Законом не розкривається.

          Виходячи з викладеного, слід зробити висновок, що прозорість здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення необхідної за вимогами Закону інформації та у встановлений ним спосіб в інформаційних системах мережі Інтернет, відповідачем забезпечена.

          Слід зауважити, що у Висновку від 26.04.2007р. Тендерної палати України також розмежовується  публікація оголошення та оприлюднення інформації (розділ 1 “Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі”) і зазначається, що оголошення про заплановану закупівлю оприлюднено на сайті www.zakupivli.com.

          Згідно з абз.1 ч.1 ст.8 Закону з метою створення оптимального конкурентного середовища діяльності засобів масової інформації у сфері закупівель оголошення про заплановану закупівлю чи про проведення попередньої кваліфікації учасників публікуються у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації із загальнодержавною сферою розповсюдження, що публікує інформацію виключно з питань державних закупівель та має назву, яка відноситься безпосередньо саме до сфери державних закупівель (далі - спеціалізований друкований засіб масової інформації), та в інформаційному бюлетені, що видає Тендерна палата України, в інформаційних системах у мережі Інтернет.

          Відповідно до ч.3 ст.4-2 Закону неоприлюднення замовником інформації щодо здійснення державних закупівель, передбаченої цим Законом, в інформаційній системі у мережі Інтернет, яка відповідає вимогам, визначеним цим Законом, може оскаржуватися в порядку, передбаченому статтею 37 цього Закону, або в судовому порядку та є підставою для відміни торгів.

          Також аналогічний припис міститься в абз.3 ч.4 ст.8 Закону: неоприлюднення передбаченої цим Законом інформації щодо здійснення державних закупівель в інформаційних системах в мережі Інтернет є підставою для відміни торгів.

Втім, ст.28 Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти” встановлює, що торги відміняються у разі, якщо на участь у торгах було подано менше трьох тендерних пропозицій щодо предмета закупівлі, визначеного замовником у тендерній документації; було відхилено всі тендерні пропозиції відповідно до вимог статті 27 цього Закону; замовник порушив вимоги цього Закону щодо оприлюднення інформації; якщо до оцінки допущено тендерні пропозиції менше ніж трьох учасників; комісією чи судом прийняте рішення про відміну торгів; торги відміняються частково (за лотом), якщо було подано менше трьох тендерних пропозицій до відповідного лота.

Згідно ст.2-1 вищевказаного Закону, державні закупівлі здійснюються, зокрема, виходячи з принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях, а також: запобігання проявам корупції; вільного доступу, відкритості та доступності інформації з питань закупівель, у тому числі для громадян України та громадських організацій.

Законодавцем визначено статус Тендерної палати України як однієї із форм участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики у сфері закупівель з конкретно визначеними цілями і завданнями (ч.4 ст.17-1, ст.17-2, ч.1 ст.17-3 Закону). Так, Тендерна палата України функціонує з метою сприяння, зокрема, прозорості державних закупівель, здійснення громадського контролю.

          Згідно абз. 6 ч.8 ст.17-3 Закону, Тендерна палата України у разі виявлення порушень у сфері державних закупівель, які були допущені замовником або Комісією, або контролюючими органами, а також у разі прийняття підзаконних нормативно-правових актів, що суперечать нормам цього Закону, з метою здійснення громадського контролю має право на звернення до суду з позовом про оскарження рішень або висновків Комісії, рішень, дій або бездіяльності замовника, контролюючих органів або підзаконних нормативно-правових актів, що суперечать нормам цього Закону, з одночасним наданням до суду відповідного висновку щодо порушеного питання.

Між тим, передбачений ч.5 ст.17-3 Закону обов'язок надіслати Тендерній палаті тендерну документацію та протокол розкриття тендерних пропозицій, на невиконання котрого посилається позивач, за вищенаведеним аналізом норм чинного Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”  є лише формою забезпечення громадського контролю у сфері державних закупівель і не є способом оприлюднення необхідної інформації у розумінні ч.1 ст.4-1, ч.3 ст.4-2 цього Закону, отже не може вважатись порушенням відповідачем як замовником вимог ч.1 ст.7 Закону.

          За цих обставин та виходячи з відсутності прямої вказівки у ст.28 Закону України “Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти”  на порушення замовником вимог ч.5 ст.17-3 Закону як підставу для відміни торгів, позовні вимоги Тендерної палати України про відміну торгів (тендеру) задоволенню не підлягають.

З урахуванням вищевикладеного, рішення суду відповідає чинному законодавству і його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Керуючись ст.ст. 101, 103-105 ГПК України, колегія суддів постановила:

Рішення господарського суду Одеської області від 27.07.2007р. у справі № 6/176-07-3893 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Постанова в порядку ст. 105 Господарського Процесуального Кодексу України набирає законної  сили з дня її прийняття.

   Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку.

Головуючий суддя                                                                      Л.І. Бойко

Судді:                                                                                          Т.А. Величко

                                                                                                      А.М. Жукова

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.10.2007
Оприлюднено26.10.2007
Номер документу1055717
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/176-07-3893

Постанова від 18.10.2007

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бойко Л.І.

Ухвала від 27.07.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Рішення від 27.07.2007

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні