Постанова
від 02.08.2022 по справі 420/23796/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 серпня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/23796/21Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М.М.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,при секретарі Абович Ю.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2022 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Трансмет Юг» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні, -

В С Т А Н О В И В:

У листопаді 2021 року ТОВ «Трансмет Юг» (далі позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до ГУ ДПС України в Одеській області (далі відповідач, ГУ ДПС), ДПС України в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.07.2021 року №2887272/41696109 про відмову в реєстрації податкової накладної №374 від 16.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №374 від 16.06.2021 року, за датою фактичного подання - 16.06.2021 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.07.2021 року №2887273/41696109 про відмову в реєстрації податкової накладної №394 від 16.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №394 від 16.06.2021 року, за датою фактичного подання - 16.06.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що оскаржувані рішення не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії та породжують їх неоднозначне трактування, що у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку господарства виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень. Зокрема, у рішеннях не наведено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань прийняття таких рішень, адже при їх прийнятті обмежились лише загальною оцінкою наданих позивачем документів встановивши і не зазначивши, яких саме первинних та/або платіжних документів не вистачає, наявність яких була обов`язковою з розгляду на специфіку тих господарських операцій, які відображались у податкових накладних. При цьому з оскаржуваних рішень неможливо встановити, копії яких документів безпосередньо досліджувались комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі додаткових накладних.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30.03.2022 року позов задоволено повністю.

Дану справу було розглянуто судом першої інстанції у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, ГУ ДПС подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що ТОВ «Трансмет Юг» здійснює господарську діяльність за основним видом діяльності КВЕД 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами, а також здійснює перевезення вантажним автомобільним транспортом (код 49.41).

Під час здійснення господарської діяльності позивачем прийнято від ТОВ «МЕГАСПЕКТР ЮГ» (код ЄДРПОУ 43633255) замовлення на продаж та поставку товару (труби, швелер, сталь кутова), у зв`язку із чим виставлено рахунок №4317 від 15.06.2021 року на сплату за товар та послугу перевезення на загальну суму 679602,58 грн., в т.ч. ПДВ 113267,10 грн..

Вказаний рахунок був оплачений декількома траншами з 15.06.2021 року по 17.06.2021 року, що підтверджується виписками з банківського рахунку Товариства.

16.06.2021 року позивачем виписано видаткову накладну на товар та акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №005144 щодо послуги перевезення, та виписано товарно-транспортну накладну №005144 від 16.06.2021 року.

Згідно картки рахунку №361 за червень 2021 року між позивачем та ТОВ «МЕГАСПЕКТР ЮГ» за дебетом та кредитом суми обертів однакові, що вказує на відсутність заборгованості між юридичними особами.

Автомобіль, на якому проводилось перевезення товару (ДАФ та причеп Шмітц) - є власністю позивача.

Позивач купує товар (металопрокат та інші металеві вироби) у TOB «МЕТІНВЕСТ- СМЦ» (код ЄДРПОУ 32036829) на підставі дистриб`юторського договору №1133350/01/2020 від 05.12.2019 року.

Під час здійснення господарської діяльності позивачем прийнято від ТОВ «ЮГ ГРАНД-3» (код ЄДРПОУ 40939574) замовлення на продаж та поставку товару (труби), у зв`язку із чим виставлено рахунок №4345 від 16.06.2021 року на сплату за товар та послугу перевезення на загальну суму 19180,15 грн., в т.ч. ПДВ 3196,69 грн.. Вказаний рахунок був оплачений 16.06.2021 року, що підтверджується випискою з банківського рахунку позивача.

17.06.2021 року Позивачем виписано видаткову накладну на товар та акт прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг) №005174 щодо послуги перевезення, та виписано товарно-транспортну накладну №005174 від 17.06.2021 року.

Згідно картки рахунку №361 за червень 2021 року між позивачем та ТОВ «ЮГ ГРАНД-3» за дебетом та кредитом суми обертів однакові, що вказує на відсутність заборгованості між юридичними особами.

Автомобіль, на якому проводилось перевезення товару (Мерседес-Бенц) - є власністю позивача, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу.

Видаткові накладні та товарно-транспортні накладні, що виписані ТОВ «МЕТІНВЕСТ-СМЦ» (код ЄДРПОУ 32036829) підтверджують придбання товару (труб) позивачем, та виписки з банківського рахунку підтверджують проведення розрахунків за вказаний товар.

В наслідок здійснення вказаних операцій позивачем були складені податкові накладні за №374 та №394 від 16.06.2021 року та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Через автоматизовану систему Єдине вікно подання електронних документів позивач отримав квитанцію від 07.07.2021 року до податкової накладної №374 від 16.06.2021 року, в якій містилась інформація про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. В квитанції зазначено: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такою товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Аналогічного змісту квитанцію від 07.07.2021 року позивач отримав і за податковою накладною №394 від 16.06.2021 року із вказанням тотожних причин зупинення реєстрації.

19.07.2021 року позивачем направлено повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (податкова накладна №374) та разом з повідомленням направлено документи, що підтверджують наявність коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 та здійснення господарської операції (документ прийнято згідно квитанції №2 від 19.07.2021 року). До пояснень надана податкова накладна, виписка із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, відомості з єдиного реєстру підприємств та організацій України, Таблиця даних платника податку на додану вартість з квитанціями про відправлення.

Зі змісту рішення від 20.07.2021 року №2887272/41696109 вбачається, що у зв`язку з ненаданням позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів інвентаризаційні описи) в тому числі рахунків, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних цінових форм та галузевої специфіки, накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №374.

Також 19.07.2021 року позивачем направлено повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (податкова накладна №394) та разом з повідомленням направлено документи, що підтверджують наявність коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 та здійснення господарської операції (документ прийнято згідно квитанції №2 від 19.07.2021 року). До пояснень надана податкова накладна, виписка із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, відомості з єдиного реєстру підприємств та організацій України, Таблиця даних платника податку на додану вартість з квитанціями про відправлення.

Зі змісту рішення від 20.07.2021 року №2887273/41696109 вбачається, що у зв`язку з ненадання позивачем копій документів: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) в тому числі рахунків, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних цінових форм та галузевої специфіки, накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №394.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 19.07.2021 року позивачем було направлено повідомлення щодо подачі документів та пояснень про підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним №374 та №394 від 16.06.2021 року, реєстрація котрих була зупинена, в розрізі тих зауважень, які стали причиною зупинення реєстрації вказаних накладних, а саме відсутність в таблиці даних платника податку на додану вартість коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41.

Як вже зазначено вище, 19.07.2021 року позивач надав відповідачу в електронному вигляді підтвердження того, що за позивачем зареєстрований такий вид господарської діяльності за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, як перевезення вантажним автомобільним транспортом.

Крім того, вже після винесення спірних рішень, позивач направив відповідачу в порядку процедури досудового оскарження спірних рішень і ніші документи, які стосуються тих господарських операцій, які задекларовані позивачем у податкових накладних №374 та №394 від 16.06.2021 року, а саме:

- рахунок №4345; видаткова накладна №0000-005174, акт прийому-передачі №005174, ТТН №005174; виписка банку за 16.06.2021 року; рахунок №361 за червень 2021 року; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; видаткова накладна №93173239; ТТН №87838908; видаткова накладна №93823918; ТТН №89936048; виписка банку за 26.06.2021 року та за 03.04.2020 року; рахунок №4317; видаткова накладна №0000-005144; акт прийому-передачі №005144; ТТН №005144; виписка банку за 15.06.2021 року, за 16.06.2021 року, та за 17.06.2012 року; рахунок №361 за червень 2021 року; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (напівпричеп ІІІмітц); свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (ДАФ); дистриб`юторський договір від 05.12.2019 року; видаткова накладна №93639845; ТТН №89303063; видаткова накладна №93507971; ТТН №88883190; видаткова накладна №93625151, ТТН №89403629; видаткова накладна №93649200; ТТН №89347599, видаткова накладна №93648444, ТТН №89326403, видаткова накладна №93645030, ТТН №89329284; видаткова накладна №93422782; ТТН №88598050; видаткова накладна №93417896; ТТН №88602943; видаткова накладна №93728078; ТТН №89630258; видаткова накладна №93796680; ТТН №89864734; виписка банку за 31.05.2021 року та за 10.06.2021 року; договір оренди нерухомого майна №1 з додатками; штатний розклад; відомості основних засобів; податкова накладна №393 від 15.06.2021 року з квитанцією №1 від 29.06.2021 року; податкова накладна №15 від 01.06.2021 року з квитанцією №1 від 22.06.2021 року; податкова накладна №373 від 16.06.2021 року з квитанцією №1 від 08.07.2021 року; податкова накладна №386 від 15.06.2021 року з квитанцією №1 від 30.06.2021 року.

Копії вказаних документів долучені позивачем і до матеріалів даної справи з доказами їх надання відповідачу.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення операцій до ризикових відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не визначають конкретних документів, які слід було надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації. Крім цього позивачем було надіслано контролюючому органу письмові пояснення та копії документів щодо вказаних податкових накладних, які підтверджують реальність господарських операцій по цим накладним.

Колегія суддів погоджується з цими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно з підпунктами «а», «б» п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №341) (далі - Порядок №1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку №1246).

У свою чергу, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).

Пунктом 4 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Згідно п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.10, п.11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу 2 п.25, п.26 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Пунктом 27 Порядку №1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Відповідно до п.44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520)

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3 та 4 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктами 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:

1. договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

2. договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

3. первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

4. розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

5. документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.6 Порядку №520 копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

1. ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

2. та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

3. та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З наведених норм вбачається, що Комісія регіонального рівня на виконання п.44 Порядку №1165 перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п.11 Порядку №520.

Відповідно до п.12 Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

За таких обставин контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава як ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 Порядку №520 не може бути застосована для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Як вже було зазначено вище, квитанції від 07.07.2021 року про зупинення реєстрації податкових накладних №374 та №394 від 16.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних містять відомості про те, що реєстрація податкових накладних зупинена на підставі відповідності операцій пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку №1165), критерієм ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги. зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Матеріалами справи підтверджується факт надіслання позивачем контролюючому органу письмових пояснень із додаванням копій документів щодо податкових накладних №374 та №394 від 16.06.2021 року, реєстрацію яких зупинено.

Як вже було зазначено вище, за результатами розгляду поданих позивачем вказаних вище документів Комісією ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення №2887273/41696109 та №2887272/41696109 від 20.07.2021 року, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних №374 та №394 від 16.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з таких підстав - «ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо придбання/постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

При цьому, не конкретизовано, яких саме документів не було додано.

Суд першої інстанції вірно виходив з того, що аналіз вищенаведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Однак, як рішення про зупинення реєстрації податкових накладних, так і оскаржувані рішення №2887273/41696109 та №2887272/41696109 від 20.07.2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №374 та №394 від 16.06.2021 року не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення ПН/РК до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Це свідчить про недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних, що призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.

У випадку не конкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

З урахуванням встановлених у справі обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2887273/41696109 та №2887272/41696109 від 20.07.2021 року про відмову в реєстрації податкових накладних №374 та №394 від 16.06.2021 року.

Також колегія суддів погоджується із застосованим судом способом захисту прав позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні №374 та №394 від 16.06.2021 року датою їх фактичного подання, який узгоджується з приписами пункту 20 Порядку №1246, яким передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 31.05.2022 року Головному управлінню ДПС в Одеській області відстрочено сплату судового збору за подачу апеляційної скарги до ухвалення рішення по справі, а тому судовий збір у розмірі 6810,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС в Одеській області.

Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС України в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 березня 2022 року - без змін.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подачу апеляційної скарги у розмірі 6810 (шість тисяч вісімсот десять) грн. 00 коп..

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Повне судове рішення складено та підписано 04 серпня 2022 року

Головуючий суддя Кравченко К.В.Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2022
Оприлюднено08.08.2022
Номер документу105576533
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/23796/21

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 02.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 02.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 22.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 09.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 29.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні